Auteur Topic: Werkgever is niet tevreden  (gelezen 542 keer)

rosedvanilla

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 januari 2019, 19:01:03 »
Hoi, ik werk nu al bijna 7 maanden bij de Jumbo en ik wordt al sinds na mijn verlof van 2 weken al ongeveer anderhalve maand alleen maar op zaterdag 3 uurtjes ingeroosterd. Ik neem wel diensten over enzo, maar het is natuurlijk erg lullig. Ik wordt daarnaast ook soms afgewezen als iemand belt om te zeggen dat ik voor hem werk en zondag krijg ik ook nooit. Ik belde vandaag om de redem hiervan te vragen en zegt mijn werkgever: “dit is omdat je heel vaak ziek meldt/er niet bent/vervanging zoekt. Als je je best doet krijg je vanzelf meer uren.” Excuse you? Ik heb me 2 weken geleden voor het eerst ziek gemeld in 7 maanden. Zegt ze: “nee, je meldt je wel vaker ziek.” (Dit klopt niet, weet niet waar ze het vandaan haalt) Dit vonden ze frustrerend omdat ik om 10 uur moest beginnen en me kwart voor 9 ziekmeldde.  Ik was blijkbaar ‘te laat’ met het ziekmelden, maar ik kreeg een paar maanden geleden een brief thuis van Jumbo waarin duidelijk staat aangegeven dat ik hooguit een uur van tevoren aan mijn werkgever moet doorgeven dat ik ziek ben en dat ik dan zelf geen vervanging hoef te zoeken. Dus wat moet ik dan geloven? Die brief is ook in de naam van Jumbo dus dan spreekt Jumbo zichzelf simpelweg tegen.
Daarnaast ben ik in de 1e maand dat ik er werkte geloof ik een dagje niet komen ‘opdagen’ omdat ik van niks wist. Maar dat was toen alweer goed gepraat en heb daarna gewoon netjes veel uren gehad en zondagen. Was niet echt een probleem of zo.
Ze zegt dat ik veel vervanging zoek en dat als mijn naam op het rooster staat het dan vaak wordt weggekrast en er een andere naam komt te staan. Wat ik ook erg gek vind, want zoveel vervanging zoek ik echt niet. Voordat ik constant alleen maar 3 uurtjes werd ingeroosterd, had ik 2 weken verlof ivm SE week. Daarvoor had ik gewoon veel uren dus ik snap gewoon niet waar zij precies zo ontevreden over is. Ik wil graag een gesprek met d’r aangaan en haar vragen voorbereid op gesprek te komen met alle datums waarop ik ‘ziek’ ben geweest of ‘niet ben gekomen’ en hoeveel ‘vervanging zoeken’ zij nou teveel vindt. Ze deed vanmorgen erg kort over de bocht en gaf mij niet de gelegenheid om a. Mijn verhaal te vertellen en b. Nou precies uitleggen over welke dagen ze het heeft. Ik moest wel enigszins beleefd blijven, maar wat ze zei aan dat telefoontje zit me wel dwars. Want het klopt gewoon niet.
Mijn vraag aan jullie is, zal ik haar vragen om zo’n gesprek, is dat onbeleefd?
En komt dit iemand bekend voor? Heb je ook wel eens zoiets meegemaakt?
Vinden jullie het ook niet gek dat je een brief thuis toegestuurd krijgt in de naam van het bedrijf waar je werkt waarin staat dat je hooguit een uur van tevoren aan je werkgevende door moet geven dat je ziek bent en vervolgens je werkgever iets heel anders zegt? Wie moet ik geloven?
Ben trouwens 18.

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2019, 19:07:32 »
Nee hoor, zo'n gesprek aanvragen is helemaal niet onbeleefd. Daar is ze juist voor. Ik zou dat gesprek aanvragen en dan die brief van de jumbo over het ziek melden meenemen. Of ze het nou leuk vinden of niet, jij kunt dan wel bewijzen dat je je aan de regels hebt gehouden. (Het klinkt alsof ze er bij jou filiaal er regels op na houden die niet overeen komen met wat vanuit het hoofdkantoor word aangestuurd). Als je kan zou ik ook proberen op papier te zetten alle keren dat je vrij of vervanging hebt gevraagd en dat meenemen.

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2019, 19:43:46 »
Ik zou inderdaad zo’n gesprek aangaan, met aantekeningen van ziek zijn/verlof ect. Benoem dat jullie een gezamenlijk doel hebben, dat jij deze situatie ook naar vindt en er graag samen uit wil komen.

Iridescent

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2019, 19:46:31 »
Stoer als je zo'n gesprek aan durft te gaan. Mijn ideeën schieten al meteen dat ze je weg willen hebben een 15 jarige voor je in de plaats neerzetten.. Maar goed, dat is mijn idee
"When the snows fall and the white winds blow, the lone wolf dies but the pack survives."

Rocktherebel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2019, 20:39:44 »
Zeker het gesprek aangaan, ga maar op je strepen staan. Misschien is het een ophoping van misverstanden? Erg vervelend in ieder geval, je wil ook niet met buikpijn naar je werk.

Schrijf gewoon alles op wat je wil zeggen en oefen dit desnoods een paar keer, zodat je kan onderbouwen wat je zeker wil aankaarten en niet met je mond vol tanden komt te staan. Neem ook die brief mee. Blijf wel altijd netjes en wees eerlijk dat de situatie je dwars zit. Het is absoluut niet onbeleefd, juist netjes en volwassen dat je het in een fatsoenlijk gesprek uit wil praten.

Succes!

Soundsoldier

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2019, 20:49:42 »
Zeker het gesprek aangaan, ga maar op je strepen staan. Misschien is het een ophoping van misverstanden? Erg vervelend in ieder geval, je wil ook niet met buikpijn naar je werk.

Schrijf gewoon alles op wat je wil zeggen en oefen dit desnoods een paar keer, zodat je kan onderbouwen wat je zeker wil aankaarten en niet met je mond vol tanden komt te staan. Neem ook die brief mee. Blijf wel altijd netjes en wees eerlijk dat de situatie je dwars zit. Het is absoluut niet onbeleefd, juist netjes en volwassen dat je het in een fatsoenlijk gesprek uit wil praten.

Succes!
Dit!,

Kan je trouwens niet je uurrooster opvragen van de vorige X aantal maanden zodat ze kunnen zien wanneer je werkte, hoeveel keer je werkte etc.

Als het gesprek de verkeerde kant uitloopt, is er een meldpunt voor werknemers om daarop verder te gaan? (vertrouwenspersoon, telefoonnummer om zoiets te melden?)
Ain't no rest for the wicked!

Annemieke

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2019, 22:01:51 »
Ik werk zelf als leidinggevende bij een supermarkt en heb speciaal voor jou een profiel aangemaakt om te reageren. Als je van veel uren wordt teruggezet naar je minimale contracturen belooft vaak niet veel goeds.

Het is super goed om een gesprek aan te gaan en om dingen uit te spreken en dit kan de situatie echt flink verbeteren. Ik denk dat je een hoop ergenis wegneemt door uit te leggen wat jouw situatie is maar dat je wel graag wilt werken. Vertel ook wanneer je WEL kan werken en houd je daar aan. Zo laat je zien dat je een persoon bent wat zijn afspraken nakomt, probeer ook flexibel te zijn door af en toe in te vallen. Het is vooral slim om dat te doen als een leidinggevende dat vraagt, als je regelmatig ja zegt, wordt dat onthouden.

Als ze blijft doorgaan over dat je vaak ziek bent, vraag om een uitdraai van alle dagen dat je ziekgemeld ben het afgelopen jaar. Misschien haalt ze je in de war met iemand anders? En als je er echt niet uitkomt: Jouw leidinggevende heeft ook een leidinggevende. Die is er om jou te helpen, niet om je leidinggevende gelijk te geven wanneer ze dat niet heeft.

Je kan ook vragen of ze anderen redenen heeft om ontevreden te zijn en het nu hier op gooit?

Wat betreft vervanging regelen, ja het is heel erg fijn als je zelf iemand regelt (en ik raad iedereen aan dat ook zelf te doen.) Je bent er niet toe verplicht maar het neemt veel stress weg. Verplaats je in haar situatie, zij heeft waarschijnlijk een lijst van 15 - 20 tieners die om de haverklap afzeggen. Het kost moeite een rooster rond te krijgen. Ik zelf zit vaak in de situatie dat ik binnen een uur, vervanging moet regelen van iemand of anders met een man minder moet werken en dat is gewoon heel erg vervelend want er kan nooit iemand haha. Mocht je echt niemand kunnen vinden: Meld je dan direct ziek wanneer je je niet lekker voelt; dan geef je haar meer tijd om iemand te vinden ook al staat er officieel dat een uur van te voren goed genoeg is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Flipflups

• **
  • Life is better in flipflops
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2019, 20:26:29 »
Inderdaad bovenstaande dingen.
En je vraagt of mensen dit hebben meegemaakt. Mijn antwoord, ook bij dezelfde supermarkt, is Ja. Bij ons in de winkel waren er (in ieder geval op de afdeling Kassa waar ik altijd zat) ook "favorietjes", die vaker werden ingepland, of de chillere uren kregen, en mensen die dat niet hadden. Ik was ook geen favorietje, kreeg van veel dingen de schuld, of dan had ik iets samen met een collega gedaan en werd alleen ik aangesproken dat het niet goed was. Mijn ervaring met supermarkten is dan ook niet zo best.
Vraag inderdaad gewoon dat gesprek aan, blijf rustig en geef aan dat je liever meer werkt dan je nu doet. Kijk ook goed naar de beschikbaarheid die zij van jou hebben, en controleer die (misschien denken zij wel dat je op woensdag wel 5 uur wil werken, terwijl jij na een lange dag school liever 2 uurtjes werkt, en vraag je daarom vervanging voor die uren).
 Als je toch het gevoel hebt dat je soms vervanging moet vragen, kun je ook 1 dag minder beschikbaar opgeven. Dan heb jij een standaard dag om bijvoorbeeld af te spreken met iemand, je schoolwerk bij te werken etcetera, en mocht je een keer niks te doen hebben op die dag kun je misschien alsnog iemand overnemen.
The tans will fade, but the memories will last forever ♥