Auteur Topic: Waarom is het ideaalbeeld belangrijk?  (gelezen 313 keer)

Maartje

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 17 februari 2020, 13:14:37 »
Ik heb een vraag.

Ik ga een onderzoek doen naar het uiterlijk.
Zelf ben ik best wel onzeker en heb daarom soms moeite met sociale media, omdat alle mannen en vrouwen super mooi zijn. Oftewel ze behoren tot het ideaalbeeld.

Wij jongeren proberen vaak de perfecte plaatjes van mensen na te streven. Waarom doen we dit?

Waarom is het uiterlijk nou zo belangrijk? Of vinden jullie dat juist helemaal niet?

« Laatst bewerkt op: 07 april 2020, 17:00:21 door Maartje »

Dalin

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2020, 15:15:48 »
Ik denk dat een ideaalbeeld voor iedereen anders is. Daarnaast denk ik dat iedereen wel een ideaalbeeld heeft door zijn of haar omgeving en waardoor diegene is beïnvloed (vooral social media). Wel staat hier los van hoe beïnvloedbaar jij als persoon bent wat ook weer te maken heeft met je gesteldheid. Er komen een hele boel aspecten bij kijken of een ideaalbeeld belangrijk is voor iemand.

Ik heb bijvoorbeeld alleen een ideaalbeeld in mijn hoofd voor mijzelf als persoon, wat in een lijn staat met mijn eigen persoonlijke normen en waarden. Ik denk dat een ideaalbeeld daarom wel belangrijk is om het beste uit jezelf te halen. Maar onthoud wel dat je dit voor jezelf doet en dus niet voor de buitenwereld (of social media)!!!

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2020, 18:58:35 »
Ik denk dat een ideaalbeeld voor iedereen anders is. Daarnaast denk ik dat iedereen wel een ideaalbeeld heeft door zijn of haar omgeving en waardoor diegene is beïnvloed (vooral social media). Wel staat hier los van hoe beïnvloedbaar jij als persoon bent wat ook weer te maken heeft met je gesteldheid. Er komen een hele boel aspecten bij kijken of een ideaalbeeld belangrijk is voor iemand.

Ik heb bijvoorbeeld alleen een ideaalbeeld in mijn hoofd voor mijzelf als persoon, wat in een lijn staat met mijn eigen persoonlijke normen en waarden. Ik denk dat een ideaalbeeld daarom wel belangrijk is om het beste uit jezelf te halen. Maar onthoud wel dat je dit voor jezelf doet en dus niet voor de buitenwereld (of social media)!!!

Hier ben ik het mee eens! Een ideaalbeeld opzich vind ik onmogelijk om voor iedereen te bereiken. Daarbij is dat beeld door onszelf verzonnen, en is dat vaak onmogelijk, onnatuurlijk. We willen bijvoorbeeld graag lijken op de Instagrammodellen die op onze feed langskomen, maar 9 vd 10 keer zijn die zwaar gefacetuned of gephotoshopt. Ook qua lichaam is dat vaak nep. We hebben nu eenmaal organen die ruimte nodig hebben, daarom zal je altijd een buikje houden, hoe dun je ook wordt. Daarbij is dat hun baan, dus hun lichaam in shape houden zit eigenlijk in hun takenpakket zogezegd. Als je een 'normale' baan hebt en daarbij je lichaam topfit moet houden, zul je dat niet lang volhouden.
Ook de bouw van je gezicht is voor iedereen anders. Een bepaalde neus of bouw van de kin is gewoon niet te bereiken voor iedereen, omdat ze dat simpelweg niet hebben.

Maar ik ben het zeker eens met een ideaalbeeld voor jezelf. En daarmee denk ik aan, proberen het beste uit jezelf te halen. Gezond eten, bewegen, slapen. Mentale gezondheid, jezelf uitdagen en verbeteren. Dat zie ik als ideaalbeeld.

"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"

Xoxo_lieve

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2020, 17:20:11 »
Hee hoii,

Het ideaalbeeld is een voor jou perfect plaatje waaraan alles klopt, geen onzekerheden, mooie huid, mooi lichaam... etc.
Maar dat vind jij! Iedereen is weleens onzeker over zichzelf en ook iedereen is mooi op zijn eigen manier. Heel cliché weer, maar t is wel zo.
Als je onzeker wordt van social media kun je stoppen, maar je kunt ook doorgaan en zelf ook niet altijd doen alsof je leven perfect is. Social media is een plek waar iedereen zn frustraties kwijt kan door te doen alsof alles altijd helemaal het beste is.
Ik heb zelf bijv. op insta een paar mensen met “het ideaalbeeld” die ik volg, maar dan denk ik altijd: leuk, maar niet echt. Best wel fake eig. Toch vind ik het leuk om ze te volgen.
Zo denk ik erover. Xoxo
Xoxo_lieve

Allimac

• **
  • That one ordinary life
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2020, 21:41:31 »
Ik denk dat ik een ideaalbeeld na wil streven, omdat ik van mening ben dat je meer bereikt in onze samenleving tegenwoordig als je er volgens een ideaalbeeld uitziet. Stom eigenlijk.

mimi

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2020, 18:21:16 »
Hi!
Ik ben 15 jaar, en 1.81 meter. Zelf vind ik dat echt te lang en ben daar soms onzeker over. Daarbij vind ik mezelf best dik... Ookal zeggen velen dat het maar in mijn hoofd zit. Ik merk dat alles wat ik zie op social media heel erg negatief werkt. Je ziet alleen maar mooie meiden waar natuurlijk de mond van alle jongens van openvallen. Als ik dan zoiets ze schaam ik me kapot en weet ik niet wat ik kan doen om er ook zo uit te zien en erbij te horen. Ik heb ook bij mijn vriendjes dat ik daarom snel bang of jaloers ben. Ik durf ook niet zonder te gaan zwemmen in een bikini, omdat ik mezelf echt niet mooi vind.
Ik denk dat door social media dit vast meerdere mensen hebben...

Liefs! (en suc7 met je onderzoek)