Auteur Topic: Tips om te sparen  (gelezen 343 keer)

alison

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 december 2018, 12:51:15 »
Hoi iedereen,

Ik kon hier eigenlijk geen actieve topics meer over vinden, dus dan stel ik hier mijn vraag maar: hoeveel sparen jullie per maand (of hoeveel % van je salaris als je liever geen bedragen wilt noemen), en hoeveel geven jullie uit (en waaraan)?

En hebben jullie nog tips om te sparen? Wat vinden jullie een redelijk bedrag om 1. te sparen, 2. standaard op je rekening te hebben en 3. uit te geven?
Mijn salaris is €250 per maand, en krijg met zakgeld en kleedgeld in totaal ongeveer €350 per maand.

Snowblack

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 december 2018, 15:05:59 »
Ik weet niet of ik een heel goed voorbeeld ben, want ik ben  best  wel zwart-wit  in zulke situaties. Ik wil later emigreren dus ik spaar echt voor mijn emigratie/uitzet en alles wat daarbij  komt kijken. Ik had een streefbedrag in  gedachten, en al het geld dat ik maandelijks binnenkreeg ging in principe naar de spaarrekening. Doordat ik een  soort tussenjaar  had kon ik veel werken en meerdere baantjes tegelijk combineren. Als er  te weinig geld op mijn rekening voor dagelijkse dingen  stond, gebruikte ik het loon van een van de baantjes om mijn normale rekening aan te vullen. Maar in  principe spaarde ik alles wat binnenkwam. Terwijl ik hiervoor een periode  had dat ik helemaal niks spaarde, op verjaardagsgeld na.

Nu ik mijn spaarbedrag  bereikt heb, spaar ik eigenlijk niks meer. Ik kan nu ook niet meer zoveel werken omdat ik nu naar school ga. Ik spreek eigenlijk geen vaste bedragen af om te sparen, omdat ik anders bang ben dat ik de lat steeds hoger leg en het bedrag zo hoog maak dat ik het  niet haal. Daarom maak ik altijd andere afspraken met mezelf. Het loon van bepaalde  baantjes en alle extraatjes qua inval kranten en folders spaar ik. De rest niet, omdat ik dus eigenlijk mijn streefbedrag gehaald heb.

Snowblack

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 december 2018, 15:08:40 »
Oh goede tip trouwens. Mijn grootouders lieten hun kinderen verplicht de helft van hun loon opzij zetten om te sparen. Mijn moeder had op die manier een aardig spaarpotje opgebouwd.   Misschien een idee? :)

Soundsoldier

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 december 2018, 19:25:09 »
Ik ben vanzelf al een spaarder sinds ik nauwelijks dingen ga kopen...
Meestal koop ik enkel benodigdheden en
(ik snap niet dat een tiener 100 euro krijgt per maand voor enkel kledij, en soms nog niet 'toekomt')
Wees gewoon kritisch met wat je wil kopen. Of heb de regel dat wanneer je iets ziet wat je wilt hebben, je een dag wacht vooraleer je het gaat kopen.

Dit is altijd DE tip om te beginnen met te sparen: wat geef je uit.
Schrijf komende maand je uitgaves uit. van de kleinste worstenbroodje wat je koopt op de hoek tot de shopping uitstap in de stad ofz.

Zet alles in categorieën en bekijk dan hoe en vooral WAAR je op kan besparen.
Ain't no rest for the wicked!

Crystalfire

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04 december 2018, 20:02:49 »
Ik woon nog thuis, bijna driekwart van mijn salaris gaat op de spaarrekening, dus ik ben inmiddels best wel lekker aan het sparen. En wat ik sinds 2 maanden nu doe, is al mijn uitgaven en inkomsten bijhouden. Heb gewoon een schrift waarin ik elke uitgave opschrijf (inderdaad van het kleinste croissantje tot iets duurders) in 4 categorieën (beauty/drogist, supermarkt/eten, kleding en overig) en dat helpt ook best goed, ik weet precies hoeveel ik waar aan uitgeef en of dat dus misschien minder kan in de toekomst. Aan het eind van de maand maak ik dan een eindoverzicht, met alles wat eruit en erin is gegaan, en hoeveel ik dan op mijn spaarrekening heb staan, die groei zien is leuk :) En voor mij helpt het om zo min mogelijk contant geld te hebben, dan raak ik het overzicht sneller kwijt.
 Drums, basslines, kicks and snares || Fave tune ♥

Soundsoldier

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 04 december 2018, 20:09:18 »
Nog een tip: Als je die uitgaves heb bekeken en wat ongeveer verplicht is (huur, abbonement telefoon, vervoer naar school/werk eventueel)

Dan kan je alvast de rest wat je binnenkrijgt, meteen een domiciliering maken naar je spaarrekening zodat je zichtrekening 'leeg' blijft.

Natuurlijk ga je dan wel iets van een buffer op leggen zodat je niet continue blut bent,

bv. Je krijgt 400 / maand binnen.
Er gaat 150 euro af voor eten
50 voor abbonement (vervoer en telefoon etc)en dan ga je de rest behalve misschien 20/30 erop houden voor het geval dat of voor plezier als je iets leuks ziet.
Ain't no rest for the wicked!

alison

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2018, 21:43:21 »
Dankjewel iedereen!  :wink2:  Ik ga voor de rest van dit jaar mijn uitgaven bijhouden (en van de vorige maanden even opschrijven), kijken waar ik niet blij mee ben en kijken wat ik hier dan aan kan doen.

Heb besloten ook toekomstige uitgaven maar even bij te houden (dus de dingen die ik bv. nog wil kopen), dan kan ik hier ook beter rekening mee houden met het geld wat overblijft en beslissingen maken op basis van wat ik op dat moment het best kan gebruiken.

Daarna kan ik besluiten welk bedrag ik wil gaan sparen, want heb niet echt een doel. Zo kan ik hopelijk van alles een beetje genieten :)

supercoolsy

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2018, 22:48:04 »
Niet uit eten en op vervoer besparen :)

always

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2018, 11:49:14 »
Om de maand zet ik mijn hele loon over naar de spaar. Ik woon nog thuis en geef daardoor niet veel uit. Ik heb deze maand net een nieuwe telefoon provider waardoor ik ook weer 7 euro bespaar. :)

Vaak zitten de grootste uitgaven in de kleinste uitgaven. Dus even een broodje halen, even een terrasje pakken.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2018, 18:32:53 »
Ik gebruik de app Grip van ABN, die is heel fijn!
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 06 december 2018, 20:11:16 »
Ik spaar ongeveer 100 euro per maand. Woon in het buitenland met een stuk lager salaris dus vind dit voor nu wel prima. Wil ook nog een beetje kunnen leven.
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!