Auteur Topic: Te veel stress door bijbaan  (gelezen 3235 keer)

kaassausje

• Bekijk profiel
« Gepost op: 09 augustus 2018, 17:31:01 »
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe bijbaan voor naast mijn studie. Het is in een horecagelegenheid en het leek me leuk en gezellig.
Nu is er een tijdje werk vind ik het niet zo leuk meer. Ik sta namelijk áltijd alleen, al mijn collega's ook. Eens per week komt de baas even kijken maar verder niet. Het is er vaak niet druk dus daarom moeten we alleen staan. Maar in die tijd moet je ook dingen in het magazijn doen bijvoorbeeld en dat kan niet want dan staat er niemand in de zaak. Maar een paar uur per dag is het wel druk en veel te druk om alleen aan te kunnen. Niemand van mijn collega's heeft ervaring in horeca en ik ook niet dus het is heel zwaar. We moeten in ons eentje de bestellingen aannemen, het eten klaarmaken en het eten brengen en daarna schoonmaken. Maar aangezien de openingstijden heel ruim zijn vindt de baas de dagomzet niet hoog genoeg om er iemand bij te zetten. Ook moeten wij zelf de voorraad bijhouden en doorgeven wanneer er iets besteld moet worden. Maar we zijn maar met z'n vieren en voor iedereen is dit een bijbaan dus dit gaat niet altijd goed, wat ik logisch vind. Vervolgens is de baas altijd boos en aan het zeuren. Ook moet ik alleen afsluiten in het weekend terwijl de hele stad dan verlaten is, er zitten wel veel hangjongeren voor de zaak en zwervers.

En het vervelende is dat ik dit niet van te voren wist. Ik wil niet alleen werken en ik wil niet al die verantwoordelijkheid. Ik heb dit bijbaantje genomen in de zomer zodat ik lekker kon inwerken voordat school begint, omdat ik het tijdens school te druk vind. Ik zou dan wel in weekenden blijven werken maar dan kende ik alles al en was ik gewend.

Wat zouden jullie doen? Mijn collega's vinden dit ook en de baas luistert niet echt.
Turning pain into power

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 augustus 2018, 17:37:22 »
Zou proberen iets anders te zoeken. Ik vind persoonlijk altijd dat je het wel een beetje leuk moet hebben op je bijbaan. Dit werkt overduidelijk niet.
"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"

kaassausje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 augustus 2018, 17:39:51 »
Zou proberen iets anders te zoeken. Ik vind persoonlijk altijd dat je het wel een beetje leuk moet hebben op je bijbaan. Dit werkt overduidelijk niet.

Nee idd.. Als ik een deel van de tijd samen met iemand anders zou staan was het al veel beter maar dat willen ze niet veranderen :( ik ben alleen bang om iets te zeggen want ze hebben geen back up als ik ontslag neem (of ziek ben) en een andere collega wil ook stoppen
Turning pain into power

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 augustus 2018, 17:50:39 »
Nee idd.. Als ik een deel van de tijd samen met iemand anders zou staan was het al veel beter maar dat willen ze niet veranderen :( ik ben alleen bang om iets te zeggen want ze hebben geen back up als ik ontslag neem (of ziek ben) en een andere collega wil ook stoppen

Het ligt er natuurlijk aan wat voor contract je hebt en of je al een contract hebt, maar als jij ontslag wilt nemen moet je dat gewoon doen. Je hoeft als reden ook niet te zeggen dat je het niet leuk vindt, dat gaat hun voor de rest niks aan. Als jij er echt van in de stress zit, moet je jezelf gewoon op de eerste plaats zetten wat dat betreft. Zo te lezen houd de eigenaar ook geen rekening met jou, dus waarom zou jij dat dan wel doen, toch?
"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 augustus 2018, 19:12:42 »

Dit inderdaad. Je moet er niet blijven, omdat je je schuldig voelt als niet iemand anders hebben. Dat is hun eigen schuld dan! Verder zou ik iets anders zoeken, want anders ga je ook maar met tegenzin naar je werk en dat is ook niet goed.

Misschien helpt het om met al je collega's naar de baas te gaan?
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?

Rocktherebel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2018, 11:35:49 »
Je wordt wel heel erg benadeeld vind ik, je krijgt zo'n ontzettende verantwoordelijkheid terwijl het 'maar' een bijbaan is. Denk er altijd aan dat het gewoon echt niet jouw probleem is dat er te weinig mensen zijn, je baas is een mooie sukkel als hij gewoon geen back-up heeft. Ook jij bent een mens en ook jij kunt een keer ziek worden. Hoe denkt hij dat dan op te gaan lossen? Ik zou echt wat anders gaan zoeken, want dit breekt je een keer op. Je baas zadelt je met een hoop shit op, nou, dan geef hem maar een koekje van eigen deeg. Of inderdaad zoals Roses zei, misschien eens met z'n allen een gesprek met hem aangaan? Samen sta je sterker. Misschien kan hij de winkeltijden inkorten, of op alleen de piekuren een extra mannetje erbij zetten?

Anoniem

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2019, 22:33:16 »
Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe bijbaan voor naast mijn studie. Het is in een horecagelegenheid en het leek me leuk en gezellig.
Nu is er een tijdje werk vind ik het niet zo leuk meer. Ik sta namelijk áltijd alleen, al mijn collega's ook. Eens per week komt de baas even kijken maar verder niet. Het is er vaak niet druk dus daarom moeten we alleen staan. Maar in die tijd moet je ook dingen in het magazijn doen bijvoorbeeld en dat kan niet want dan staat er niemand in de zaak. Maar een paar uur per dag is het wel druk en veel te druk om alleen aan te kunnen. Niemand van mijn collega's heeft ervaring in horeca en ik ook niet dus het is heel zwaar. We moeten in ons eentje de bestellingen aannemen, het eten klaarmaken en het eten brengen en daarna schoonmaken. Maar aangezien de openingstijden heel ruim zijn vindt de baas de dagomzet niet hoog genoeg om er iemand bij te zetten. Ook moeten wij zelf de voorraad bijhouden en doorgeven wanneer er iets besteld moet worden. Maar we zijn maar met z'n vieren en voor iedereen is dit een bijbaan dus dit gaat niet altijd goed, wat ik logisch vind. Vervolgens is de baas altijd boos en aan het zeuren. Ook moet ik alleen afsluiten in het weekend terwijl de hele stad dan verlaten is, er zitten wel veel hangjongeren voor de zaak en zwervers.

En het vervelende is dat ik dit niet van te voren wist. Ik wil niet alleen werken en ik wil niet al die verantwoordelijkheid. Ik heb dit bijbaantje genomen in de zomer zodat ik lekker kon inwerken voordat school begint, omdat ik het tijdens school te druk vind. Ik zou dan wel in weekenden blijven werken maar dan kende ik alles al en was ik gewend.

Wat zouden jullie doen? Mijn collega's vinden dit ook en de baas luistert niet echt.

Ik heb precies hetzelfde. Hoe is het inmiddels verder gegaan?