Auteur Topic: Stage (groot) probleem  (gelezen 491 keer)

demet_a55

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 24 juli 2019, 19:33:04 »
Hoi dames,

Ik zit met een nogal groot probleem. Ik moet vanaf september 2019 stage lopen voor in het derde jaar van mijn opleiding, het gaat dus om een meewerkstage. Ik ben best laat begonnen met solliciteren en ik heb in alle stress naar verschillende bedrijven gesolliciteerd, omdat ik dacht van ik kan beter iets hebben dan niets zodat ik niet een half jaar vertraging oploop. Naar één bedrijf heb ik een open sollicitatiebrief gestuurd, ze hadden namelijk geen vacatures open staan, maar ze waren wel erg blij met mijn sollicitatie en hebben daarom ook heel snel (de volgende ochtend al, terwijl ik de sollicitatiebrief heel laat in de avond had gemaild) gereageerd. Toen ben ik op gesprek geweest, het was een hele aardige mevrouw, die zei dat ze heel blij was met mijn sollicitatie en ik hen mocht laten weten of ik er wilde werken of niet. Ik heb toen gezegd dat ik er een dagje over na wilde denken omdat ik ook naar andere bedrijven had gesolliciteerd en dit vond ze goed. Omdat toen bijna de zomervakantie al zou beginnen heb ik de volgende ochtend maar meteen het aanbod geaccepteerd, omdat de docenten van school ook goedkeuring moeten geven en die zouden dus in die week ook met vakantie gaan. Ik heb ook meteen de goedkeuring gekregen van mijn docent omdat het een innovatief, snelgroeiend bedrijf is. De overeenkomst heb ik laten ondertekenen aan het bedrijf maar ik heb het zelf nog niet getekend. Nu heb ik gisteren nog een sollicitatiegesprek gehad bij mijn droombedrijf en tot mijn verbazing ben ik ook daar aangenomen. Hoewel bedrijf 1 veel dichterbij is voor mij en ik voor bedrijf 2 veel langer moet reizen heb ik dit er wel voor over omdat het echt sinds kleins af aan mijn droombedrijf is.

Nu is mijn vraag; kan ik bedrijf 1 zomaar afzeggen? Ik weet ook niet of ik dit van mijn docenten zomaar mag doen, omdat ik bepaalde documenten al heb ingeleverd via een bepaald systeem, dus ik weet niet of dat inleversysteem weer vrijgegeven kan worden. Ik heb net de desbetreffende docent hierover gemaild, maar ik weet eerlijk gezegd niet of ik een reactie zal krijgen aangezien de docenten al met vakantie zijn. Als ik geen antwoord krijg van haar of als haar antwoord een "nee" wordt, houdt het tweede bedrijf dus sowieso op. Maar stel dat het zou mogen, zou het dus betekenen dat ik het eerste bedrijf mag afzeggen, en ik weet dus niet of dit volgens de wetgeving mag aangezien ik het bedrijf al heb laten ondertekenen. Nog even de plus- en minpunten op een rij.

Bedrijf 1.
Pluspunten:
- Dichtbij;
- Innovatief & snelgroeiend;
- Hele aardige mensen die mij graag willen helpen;
- Informeel (Waar ik me ook beter bij voel).

Minpunten:
- Hele lage stagevergoeding;
- Al goedkeuring gekregen van school;
- Geen verlofdagen;
- Stageovereenkomst al door het bedrijf ondertekend;
- Open sollicitatie; wat inhoudt dat ik zelf mijn taken moet samenstellen en de onderzoeksopdracht zelf moet bedenken.

Bedrijf 2:
Pluspunten:
- Droombedrijf;
- Professioneel & formeel;
- Stagevergoeding heel hoog (bijna het dubbele van bedrijf 1) wat ik ook vooral de komende maanden heel hard nodig heb;
- Vacature past heel goed bij mij.

Minpunten:
- Reistijd;
- Zit voornamelijk met mannen (ben volgens mij de enige vrouw);
- Weet niet of ik nog goedkeuring kan krijgen aangezien de zomervakantie officieel al is gestart en ik na de zomervakantie meteen moet beginnen met de stage;
- Ik zal me er heel slecht bij voelen tijdens het afzeggen van de stage bij bedrijf 1 omdat we nu al heel vaak contact hebben gehad en die mevrouw heel hard haar best heeft gedaan voor mij om bepaalde documenten op tijd af te maken.

Ik hoor heel graag jullie advies, want ik moet voor morgen 12:00 al een keuze gemaakt hebbn aangezien er voor dat tijdstip een telefonisch gesprek is gepland met bedrijf 2. De reden dat ik er zo veel mee zit en dat ik alles tegen elkaar afweeg is omdat ik er toch 6 maanden dagelijks moet werken. Ik wil niet een overhaaste beslissing nemen en daardoor spijt krijgen.

Alvast bedankt.

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2019, 19:50:53 »
Ik gok zo dat je pech hebt eigenlijk, puur omdat school gewoon geen tijd meer heeft om dingen te regelen. Maargoed, je kunt het altijd proberen natuurlijk. Je moet er nooit mee zitten om werk af te zeggen voor wat beters.
En misschien kan die droomstage je volgende stage doen als je dat hebt? Ik moest toentertijd 2 stages lopen.
Hoi

demet_a55

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2019, 20:05:27 »
Ik gok zo dat je pech hebt eigenlijk, puur omdat school gewoon geen tijd meer heeft om dingen te regelen. Maargoed, je kunt het altijd proberen natuurlijk. Je moet er nooit mee zitten om werk af te zeggen voor wat beters.
En misschien kan die droomstage je volgende stage doen als je dat hebt? Ik moest toentertijd 2 stages lopen.

Ik moet inderdaad in het 4e jaar weer stage lopen, maar dan is het een afstudeerstage en mijn 'droombedrijf' doet helaas niet aan afstudeerstages, bedrijf 1 weer wel. Bedrijf 1 had ook gezegd dat als ik niet voor hen zou kiezen dat ze me zelfs na het afstuderen ook heel graag in dienst zouden willen nemen omdat ze zo enthousiast zijn over mij.

Mijn "droombedrijf" doet dus niet aan afstudeerstages, althans momenteel niet, ik weet niet of dit in de toekomst zal veranderen. Maar al zouden ze dat tegen die tijd wel doen, weet ik niet of ze me dan nog zullen aannemen omdat ik ze dan eerder al heb afgewezen..

demet_a55

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2019, 20:07:07 »
De docenten zijn trouwens vanaf 26 augustus weer bereikbaar en ik hoef pas vanaf 2 september te beginnen met mijn stage. Als het goed is heb ik dan dus nog een week om goedkeuring te krijgen (die zal ik sowieso krijgen, omdat een schoolgenoot dezelfde stage had gedaan bij hetzelfde bedrijf), het enige wat ik niet weet is of ik bedrijf 1 volgens de wet zou mogen afzeggen (omdat ze dus al hebben getekend)..

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 21:11:56 »
Ik zou eens beginnen bij zsm nagaan bij school of switchen überhaupt nog kàn (over hoe dat zit met het bedrijf dat al getekend heeft kan je stagebegeleider vast meer vertellen), als dat nog kan dan kun je dan gaan nadenken of je daadwerkelijk wil switchen. (Persoonlijk zou ik er echt geen moment over twijfelen als het echt om zo'n levenslange droom gaat).

Mocht het niet kunnen, misschien is er een mogelijkheid om later extra of in vakantie ofzo stage te lopen bij dat droombedrijf?

demet_a55

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 24 juli 2019, 22:33:18 »
Ik zou eens beginnen bij zsm nagaan bij school of switchen überhaupt nog kàn (over hoe dat zit met het bedrijf dat al getekend heeft kan je stagebegeleider vast meer vertellen), als dat nog kan dan kun je dan gaan nadenken of je daadwerkelijk wil switchen. (Persoonlijk zou ik er echt geen moment over twijfelen als het echt om zo'n levenslange droom gaat).

Mocht het niet kunnen, misschien is er een mogelijkheid om later extra of in vakantie ofzo stage te lopen bij dat droombedrijf?

Ik heb de desbetreffende docent daar al een mail over gestuurd inderdaad, maar helaas nog geen reactie en ik verwacht eerlijk gezegd ook geen reactie tot eind augustus. Ik wil eigenlijk nu dus niet het risico nemen dat het niet meer mag ofzo en dat ik dan zonder stage zit, omdat ik dan het bedrijf dat al heeft getekent heb afgezegd. School doet eigenlijk niet zo moeilijk over zulke dingen, ik vraag me alleen af of dit volgens de wet mag of niet. Dus zou het bedrijf dat getekend heeft mij aansprakkelijk kunnen stellen voor zoiets?

Extra of in de vakanties is helaas geen optie, want dat "droombedrijf" zoekt alleen stagiaires voor bepaalde periodes en echt alleen voor meewerkstages:(

demet_a55

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2019, 14:51:50 »
Iemand die toevallig weet of dit volgens de wet mag? (Het bedrijf laten ondertekenen en dan alsnog de stage afzeggen..)

demet_a55

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 14:00:26 »
?

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2019, 15:21:53 »
Kan je het juridisch loket niet bellen?

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2019, 23:22:47 »
Ik zou het niet doen, afzeggen. Naar mijn weten moeten stages op tijd zijn geregeld, daardoor ben ik namelijk last minute afgezegd door een bedrijf.
Ik zou als je klaar bent met studeren een sollicitatie sturen naar je droombedrijf om daar uiteindelijk te gaan werken
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?