Auteur Topic: Spanning in huis  (gelezen 319 keer)

tes_

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 18 april 2021, 12:07:28 »
Hey meiden! Ik heb het gevoel dat ik even iets van mij af moet schrijven..

Ik woon sinds een paar maanden samen met een vriendin van mij. We woonden altijd al samen in een studentenhuis dus we zijn gewend om veel met elkaar op te trekken. Het leek ons dan ook een logische stap om daarna samen iets te zoeken. Maar het gaat echt met ups en downs, en ik weet niet zo goed wat ik moet doen..

Ik merk wel dat we minder goede vriendinnen zijn geworden, ik weet niet zo goed waar dat precies aan ligt, dat is er een beetje ingeslopen denk ik, maar we delen minder met elkaar, ik heb ook niet zoveel behoefte meer om alles met haar te delen en ik merk dat ze snel op haar teentjes getrapt is, wat voor de nodige spanning zorgt wanneer er iets van een meningsverschil is.. het is niet dat we ruzie hebben, dat hebben we eigenlijk nooit, maar er hangt soms een bepaalde ‘sfeer’ in huis, lastig uit te leggen

Door corona zitten we veel thuis en dus misschien op elkaars lip, ik merk ook dat als er een periode is dat zij of ik wat langer weg is van huis, het weer gezelliger wordt. Ik vind het ook echt een verademing als ik alleen thuis ben, ik voel me zoveel vrijer dan. Ik merk dat ik er nu echt last van begin te krijgen, en als ik niet thuis ben er ook tegenop zie om naar huis te gaan. Ik heb minder energie, ben minder vrolijk, minder zin om dingen te ondernemen. En als ik wel alleen thuis ben voel ik me zoveel meer ‘mezelf’? If that makes sense haha

Als ze een makkelijk iemand was om zoiets mee te bespreken had ik dat al gedaan trouwens, maar ik denk dat het dan van kwaad tot erger gaat. Er hangt gewoon een bepaalde spanning in huis waardoor ik me vaak echt niet op m’n gemak voel. Het voelt voor mij gewoon niet als thuis. En ik denk dat de bom echt barst als ik dit ga bespreken.

Misschien dat ik een beetje van de hak op de tak spring, ik ben eigenlijk alles wat in mij op komt hier aan het uittypen. Ik heb wel het gevoel dat ik moet gaan verhuizen, voor mijn eigen gemoedstoestand. Maar er zit toch enige twijfel, wat als ik zodra ik op mezelf woon erachter kom dat ik dit helemaal niet fijn en juist eenzaam vind? Ik kan ook afwachten of de situatie in huis verbeterd, want het gaat echt met fases. Misschien dat dit weer een ‘fase’ is waar ik door heen moet, en wordt het dan weer gezelliger. Maar zo zou het niet in huis moeten zijn.. het zou gewoon altijd een fijn plekje moeten zijn, en dat is het meestal niet. Voor mijn gevoel sta ik echt op een kruising en moet ik nu een richting kiezen.. maar ik wil niet de verkeerde keuze maken.

Zijn er meiden die hier bekend mee zijn, die dit vaker hebben gemaakt, of gewoon meiden die hier advies over kunnen geven?

PinkieWink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2021, 14:42:22 »
Ik heb zelf geen ervaring met studentenhuizen maar ik neem aan dat je dan ook regelmatig andere medestudenten over de vloer had en daar meer dingen mee ondernam. Als je echt in een eigen huis gaat wonen valt dat al snel weg. Ook ben je veel meer bezig met het huishouden, want in plaats van een eigen kamertje heb je nu een heel huis dat onderhouden moet worden. Je krijgt nu een beetje een sleur en de dagen van elke avond naar de kroeg etc. zijn denk ik wel voorbij. Misschien is het ook gewoon omdat je beide ouder bent geworden en toch ook een beetje je eigen leven wilt leiden. Elke dag op elkaars lip zitten als vriendinnen is heel anders dan dat je bijvoorbeeld met een partner zou doen. Als partners even bekvechten is niet zo erg, maar met een vriendin doe je dat niet zo snel en dan kan het heel snel voor beiden ongemakkelijk worden, omdat je geen ruzie wilt maar toch irriteer je je op den duur aan elkaar.

Ik zou denk ik toch iets voor jezelf zoeken. Dan heb je toch een plek waar je echt lekker jezelf kunt zijn en doen wat je wilt, zonder dat je rekening hoeft te houden met je vriendin. Een beetje afstand van elkaar kan misschien juist goed zijn voor jullie vriendschap. Dan heb je elkaar ook wat meer te vertellen en kunnen jullie gewoon afspreken als jullie daar zin in hebben.

Als je dat toch echt te eng vind, zul je toch een gesprek met elkaar aan moeten gaan. Jullie wonen onder 1 dak, je gaat dit gevoel niet voor altijd volhouden, daar worden jullie allebei niet gelukkig van. Zij zal op den duur ook merken dat je iets dwars zit en zich er alleen maar onzeker door voelen. Probeer gewoon rustig uit te leggen wat je dwars zit en hoe zij er zich bij voelt. Jullie zijn nu volwassen, dit soort gesprekken horen er ook bij, en dat hoeft echt niet meteen ruzie te worden. Hoe ze ook reageert, probeer zelf rustig te blijven en haar goed duidelijk te maken dat je haar nog steeds graag als vriendin hebt maar het samenwonen op deze manier lastig vindt. Misschien voelt zij zich ook wel zo en kunnen jullie samen een oplossing bedenken. Succes!
"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"