Auteur Topic: Slecht lichaamsbeeld  (gelezen 350 keer)

siouxsie

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 07 april 2020, 12:14:12 »
Hoihoi!
Ik ben een herstelde anorexia patiënt en ik heb last van een slecht lichaamsbeeld.
Ik heb leren een gezonde relatie te hebben met eten en bewegen, maar ik heb nog wel te maken met mezelf te dik vinden, niet knap vinden etc.
Ik draag alleen losse en simpele kleren om m'n lichaam te verbergen en dat is heel jammer want ik zou graag leuke outfits willen dragen. Ook durf ik door mijn slechte lichaamsbeeld niet naar feestjes te gaan of in het weekend met mijn vriendinnen uit te gaan. Ik heb het gevoel alsof ik heel dun moet zijn om knap gevonden te worden.
Hebben meer meiden hiermee te maken en hebben jullie tips voor mij?
xxxxx

Frecklecheek

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2020, 15:40:57 »
Hmm... lastig. Ik kan natuurlijk geen schakelaar omzetten zodat jij je beter gaat voelen. Je hebt waarschijnlijk tijdens je herstelperiode geleerd om met mensen te praten zodra er iets is, en dit niet af te reageren door controle uit te oefenen op (niet) eten.
Nou weet ik niet hoe het is om zo "extreem" te denken, maar ik kan je wel vertellen dat praten oplucht. Je moeder, vader, vriendin of wie je ook het meest vertrouwt kun je alles vertellen. Oefen dit door het gewoon te hebben over hoe je je soms voelt (dit kan heel bescheiden zijn).

Ik snap dat veel reacties waarschijnlijk hetzelfde zijn: "Nee joh, je bent juist superknap, waar heb je het over?" En jij dit waarschijnlijk niet gelooft. Maar probeer toch eens na te denken over wat je allemaal wel mooi vindt aan jezelf, en focus je daarop.
Ik hoop dat ik je in ieder geval een beetje kon helpen. Kusjesss
Waarschuwing: frietjes zorgen ervoor dat je kleding krimpt!

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2020, 20:21:30 »
Kun je daar als voormalig anorexia patiënt geen professionele hulp/ondersteuning voor krijgen?

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2020, 22:29:16 »
Als je nog in herstel bent, heb je dan geen begeleiding van buitenaf? Je bent je best aan het doen om van het gevolg van je probleem af te komen (je eetstoornis) en dat is super goed. Maar je ‘probleem’ is er nog steeds.

Ik zou je toch adviseren om hier met je behandelaar over te praten.

clairex

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2020, 22:01:04 »
Ah lastig, zoals frecklecheek al zei is er jammer genoeg geen schakelaar die we kunnen omzetten. Maar misschien kun je proberen elke dag een paar minuten de tijd te nemen om naar de mooie kanten van jezelf te kijken en je ervan bewust te worden dat het echt niet uitmaakt hoe dik of dun je bent. Wat misschien ook helpt is wat meer curvy meiden op insta volgen (die beetje aan bodypositivity doen enzo), je hoeft zelf niet eens zo curvy te zijn (als zij) maar die meiden en hun accounts hebben mij iig wel geholpen met steeds meer geloven dat je niet uberdun hoeft te zijn om mooi te zijn waardoor ik mezelf steeds meer accepteer en steeds mooier vindt! :)