Auteur Topic: Rechten/plichten van patient  (gelezen 277 keer)

Angela

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 11 mei 2020, 21:53:46 »
Goedeavond, :bounce:

Vandaag ben ik bij de dokter geweest i.v.m. een blessure aan mijn elleboog. Ik had verwacht dat hij mij zou doorverwijzen naar de fysio.
Naarmate het gesprek vorderde gaf hij aan dat ik er wat mager uitzag. Hij vroeg of ik een eetstoornis had. Dit is niet het geval. Daarna gingen we mij wegen. Nu wil hij dat ik over 4 weken terugkom en wat ben aangekomen. Het maakt mij niet uit dat ik moet aankomen, maar ik vind het een beetje raar dat hij mij dit kan opleggen zonder dat ik zelf met die klacht kwam. In het gesprek gaf ik aan dat ik wel begeleiding wilde van een dietiste, maar in mijn eentje zonder kennis ben ik bang dat ik faal en dat hij straks echt denkt dat ik een eetstoornis heb omdat het mij niet lukt. Ik ben trouwens boven de 18 dus mijn ouders weten hier niks van.

Wat is normaal om aan te komen in 4 weken? Dit heb ik hem ook gevraagd, maar hij zei: kijk maar wta je kan aankomen? Ik heb dus eigenlijk geen handvatten gekregen.

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2020, 11:35:34 »
Ik weet het niet zeker maar volgensmij kan hij je dat helemaal niet verplichten, ook niet om terug te komen daarvoor. Zeker als behandeling voor je "eetstoornis" niet nodig is voor de behandeling van je elleboog, waar je eigenlijk voor kwam.

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2020, 12:25:55 »
Neehoor, een arts kan je nooit verplichten om terug te komen. En als je naar een fysio zou willen heb je daar bij veel fysios geen verwijsbrief voor nodig dus die kun je gewoon zelf bellen voor een afspraak :)
Hoi

clairex

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2020, 08:35:04 »
Het is een advies, hij verplicht je niet om aan te komen, maar als je ondergewicht hebt (hoeft niet eens door een eetstoornis te zijn, kan ook gewoon komen door je bouw enz.) dan brengt dat bepaalde risico's met zich mee, dus het is logisch dat de arts je aanraadt om wat aan te komen. Hij had misschien wat kunnen zeggen over hoeveel, maar dit verschilt echt heel erg per persoon. De ene persoon kan bijv. niet heel veel eten omdat hij/zij snel volzit, dan zal het aankomen minder snel gaan. Terwijl een andere persoon zou bijv. veel meer kunnen eten maar eet gewoon te weinig, of sport heel veel en eet daarbij te weinig. In die gevallen is het veel makkelijker aan te komen door grotere porties/vaker te gaan eten. Je moet dus voor jezelf nagaan hoe makkelijk jij meer kunt gaan eten/hoe makkelijk jij aan kunt komen. Vervolgens zou je naar je BMI kunnen kijken en naar wat een gezond BMI is. Stel daar zit 5 kg tussen of iets, dan lijkt mij dat 2 kg in een maand bijv. misschien een goede optie. Maar het is ook gewoon heel erg uitproberen, want je kan niet voorspellen hoe (snel) je lichaam reageert.
Daarnaast, je hebt voor de meeste fysio geen verwijsbrief van de huisarts nodig (vaak alleen voor dingen als cesartherapie enzo) dus als jij al zeker weet dat je een blessure hebt (en niet van pijn aan mn elleboog, wat is het (breuk/blessure/kneuzing), dan kan de huisarts niet meer heel veel voor je doen want daar is de fysio voor. In mijn team is iig iedereen altijd rechtstreeks naar de fysio geweest, zonder langs de huisarts te gaan. Heb je gezegd dat je graag doorgewezen zou willen worden naar de fysio? Want het kan zijn dat de arts dat niet heeft opgemaakt uit je verhaal en je kunt dat dan best gewoon zeggen hoor! Daar hoef je niet op te gaan zitten wachten tot de arts het zegt ofzo.