Auteur Topic: Pesten op het werk  (gelezen 445 keer)

livehigh

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 november 2019, 00:56:37 »
Hoi,

Ik werk in een leuk bedrijf maar de laatste tijd heb ik het gevoel gepest te worden door een collega. Ik ben vroeger veel gepest en daardoor vind ik het moeilijk om te bepalen wat pesten is. Ik laat vaak over me heen lopen maar ik zal het ook nooit meer zo ver laten komen. Hier wat voorbeelden :

- roddelen over mij, ook als ik er bij sta
- negatief tegen klanten praten over mij
- heel lang pauze nemen zodat ik helemaal alleen sta
- alle collega's vragen om een etentje, behalve mij
- collega's vragen wat ik fout doe, of vragen of en hoe ik bepaalde dingen doe. Ze zoekt gewoon iets om me op te pakken.
- mij heel naar aanspreken op dingen zoals op mijn mobiel kijken terwijl dat mag, iedereen het doet en zij zelfs filmpjes kijkt. Ze is niet hoger dan ik ofzo maar zo doet ze wel. Ze vindt alles wat ik doe verkeerd terwijl dat echt niet zo is.
- mij expres fouten laten maken door dingen verkeerd door te geven.
- veel troep achter laten als ik na haar moet werken
- slecht over mij praten terwijl die dingen niet eens waar zijn.
- mij de schuld van dingen geven wat ook niet waar is.

Ik zelf doe normaal tegen haar. Ik mag haar niet maar ik doe normaal. Ik heb al een gesprek met de baas aangevraagd maar ik zit er zo door heen...

Hebben anderen ook ooit zoiets mee gemaakt? Wat deed je er aan?

Lisa98

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2019, 10:38:04 »
Hoihoi,

Wat naar dat je het gevoel hebt dat ze je pesten. Als het voor jou voelt als pesten, ben ik van mening dat het over pesten gaan. Het maakt niet uit wat je in het verleden hebt meegemaakt. Pesten is pesten... en als ik dit zo hoor gaat het voor je gevoel ook behoorlijk ver.

Ik ben pas gaan werken bij een nieuwe baan en moet erg wennen. Ik merk aan 1 collega dat zij teleurgesteld is in de snelheid waarmee het mij lukt om in te werken. Zij is een oudere vrouw die dit al jaren doet en ik begin net met mijn carrière. Dit zal ik geen pesten noemen maar maakt me wel onzeker en legt veel druk op me. Hierdoor zit ik er soms ook doorheen.

Bij zulke dingen blijft het belangrijk dat je vertrouwt in jezelf en je niet van de wijs laat brengen door anderen. Ik weet zelf ook hoe moeilijk dit is en vat alles heel snel persoonlijk op. Dus ik begrijp je volledig daarin. Als je behoefte hebt om te praten kun je altijd persoonlijk contact met mij opnemen. Maar begrijp ook dat je dit graag op het forum houdt. Weet dat die mogelijkheid er is.😊

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2019, 17:57:49 »
Klinkt als jaloezie of onzekerheid vanuit haar. Heb je haar er al eens mee geconfronteerd waarom ze zo doet? Of anders misschien gewoon maar negeren, dan is de lol er zo af. Maargoed, dat maakt het werk voor jou ook niet leuk natuurlijk. Ik zou gewoon het gesprek met je baas even afwachten, kijken wat daaruit komt.
Hoi

Frecklecheek

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2019, 17:13:48 »
Hoihoi,
Deze situatie is zoooo bekend!! Maar laat me je proberen te helpen. Zoals Traveler al zei: dit klinkt als jaloezie. Het enige wat jij hieraan kunt doen is negeren. Ik snap echt wel dat dit supersupersupermoeilijk is, maar het is belangrijk! Kijk naar jezelf in de spiegel, en voel je STERK, want dat ben je. Zij lokt waarschijnlijk een reactie uit. Als zij jou aanspreekt op iets wat gewoon mag, blijf dan kalm en zeg zelfverzekerd: "Nee hoor, dit mag gewoon." Het maakt niet uit of je onzeker bent of niet. Als zij maar denkt dat je "on top of the world" staat.

Wat ik ook SOWIESO zou doen, is naar je leidinggevende gaan. Hij/Zij moet er immers voor zorgen dat jij op je plek zit. Vertel hem/haar wat je dwarszit. Als je dit lastig vindt kun je het er ook met je collega's over hebben. Als je je kwetsbaar opstelt zijn er weinig mensen die er geen begrip voor hebben. <3
Ik hoop dat je hier iets aan gehad hebt. Stay strong girl!xx

Amnissa

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2019, 18:59:16 »
Als ik dit zo lees denk ik niet dat het gaat veranderen tenzij je het echt bespreekbaar maakt en gewoon aangeeft wat je hier bij voelt vlak na hun gedrag of opmerking misschien hebben ze hier een goede verklaring voor al zou je denken van niet.

Als ze niet luisteren naar je dan is het ook heel rot om in deze sfeer te werken. Werk is niet voor een keer , het is meestal aantal keren in een week dus is het heel belangrijk dat je je goed voelt. Je welzijn is belangrijk en daar moet je ook voor waken.