Auteur Topic: Opa R.I.P  (gelezen 1656 keer)

BLONDxxxx

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 september 2007, 16:07:28 »
Mijn opa is net een uur geleden overleden, hij was als best oud en dit was eigelijk het beste voor hem, maar toch is het heel moeilijk voor mij en me familie, maar ik vroeg me af ( ik ben gelukkig nog nooit ( alleen toen ik 1 was ofzo )) hoe zoiets nou ging? en of jullie het ook hebbne meegemaakt

maei

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2007, 16:11:41 »
Hoe bedoel je hoe zoiets nou ging?
Begrijp niet helemaal wat je bedoeld.
Maar zo'n 2 jaar geleden is mijn opa ook dood gegaan, we hebben wel eerst allemaal afscheid van hem genomen. ( Hij had kanker en we wisten dat toen die dag dood zou gaan)
En daarna begravenis enzo..

BLONDxxxx

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2007, 16:12:25 »
Ja ik bedoel de begravenis hoe dat gaat enz, en daarom heen,

maei

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2007, 16:24:54 »
Nou in ieder geval gecondoleerd!
Maar het wordt meestal door de familie geregeld.. er komen dan allemaal mensen langs praten over wat voor een type begravenis het moet worden. De kist etc..
Bij mijn opa was het zo dat hij eerst in het mortuarium kwam te liggen, daar kwamen allemaal mensen langs om afscheid van hem te nemen enzo.
Nou daarna ging de naaste familie met van die zwarte auto's achter de lijkwagen aan. De kist werd toen in de kerk gezet en in de kerk zaten al allemaal mensen, familie kwam voor aan te zitten. Toen ging zo'n man daar voor van alles zeggen, en mijn moeder en tante ook nog wat.
Daarna gingen we naar de begraafplaats, en toen gebeurde er daar nog wat dingen en daarna liep iedereen weg. Daar zeggen mensen soms ook nog wat ..
En een hele tijd later komt er meestal pas een steen op het graf.

BLONDxxxx

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2007, 16:33:35 »
Dank je,
Oke zo dus, het word een tijdje moeilijk dan maar het moet wel,dank je voor de uitleg,

shoptillyoudrop

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2007, 17:01:01 »
Gecondoleerd en heel erg veel sterkte meisje!! Het zit je allemaal niet zo mee he, eerst die jongen en nu dit :goodman:
Mijn opa is anderhalf jaar geleden overleden aan kanker, hij lag ongeveer 2 weken op sterven en hy had heel veel pijn en kon niks meer.. toen die was overleden was is hij thuis opgebaard en op de dag van de begrafenis ook nog in de 'aula' zoals dat heet. Daar konden iedereen die op de begrafenis was nog afscheid nemen en daarna ging de kist dicht.. Nog een hele speech over zijn leven door de dominee.. datw as allemaal wel erg mooi..
Daarna is hij begraven en toen de kist zakte kwam de zon ineens ( het was in februari en erg koud) dat was wel heel mooi..
Hele tijd later kwam ook pas de steen op het graf..

_lauu

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2007, 17:02:05 »
nee ik heb nog niemand verloren.
maar jij zeker gecondoleerd ! (K)

Kimmiieee

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2007, 17:10:10 »
gecondeleerd (K)
Mijn opa is nu 1,5 jaar geleden overleden aan kanker, en mn oma is in januari overleden, die is aan een 'natuurlijke' dood gestorven..
Maar hoe dat ging, nou bij mn opa was de kist dicht, hij was echt nog witter dan spierwit.. heel eng om te zien, ook omdat hij heel erg was veranderd doordat hij kanker kreeg. hij lag opgebaard in het crematorium en dan is er een condeleance en op de crematie nouja kon je wat vertellen enzo.. en bij mn oma was dat hetzelfde alleen was de kist open omdat ze er zo mooi bij lag (klinkt raar maar jullie begrijpen vast wel wat ik bedoel :P gewoon niet eng om te zien, ze lag heel vredig ofzo)
en nouja.. dan als ze gecremeerd zijn worden ze uitgestrooid, kan op het begraafplaats maar bijvoorbeeld ook op een plek waar hij graag kwam bijvoorbeeld de zee (moet je dan dacht ik wel toestemming voor hebben)
Uiterlijk straalt, innerlijk bepaalt!

pieceofgum

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2007, 17:37:06 »
gecondoleerd!
Ik heb mijn opa ook verloren, ik zou niet weten hoelang geleden, misschien 5 jaar geleden ongeveer denk ik.. Het was op zijn verjaardag, mijn pake en beppe gaven altijd samen een groot feest in een "partycentrum" voor de hele familie iedereen woont in verschillende delen van nederland dus dat was altijd heel leuk dat je iedereen weer zag. En toen kreeg mijn moeder een telefoontje toen wij ons aan het omkleden waren voor het grote feest dat mijn pake een ongeluk had gehad, hij moest nog even wat boodschappen doen en het was hartstikke glad op de weg, hartje winter, en toen is hij op een verlaten weggetje een vaart in gereden.. Dus alles ging niet door, iedereen gestresst en een paar dagen later overleed hij. Ik móest van mijn moeder mee om mijn pake te zien, dat vond ik helemaal niet leuk en het was best eng als klein kind je pake daar zo dood te zien liggen in een kist. Daarna kwam de hele begrafenis, daar kan ik me niet zo heel veel meer van herinneren..
het is rood en het is een aardbei

xJUNKYY

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2007, 18:21:00 »
Nou mijn pake is al heel lang geleden overleden. Ik heb hem nooit gekend, vind k best wel jammer!..K ben 1 keer bij z'n graf geweest maar ik kan daar niet echt goed over.

Ook is een vriendin van mij overleden. 3 en half jaar geleden. Ze is overleden aan kanker. Maar toch nog wel onverwachts..ik zag haar niet zo heel erg vaak, ze woonde 6 km verderop. Maar toen was ik nog niet zo oud dat je snel naar elkaar toefietse en zo. Het ging weer de goeie kant met haar op, en toen kregen we 2 weken later telefoontje dat ze was overleden..Dus kon ook niet meer afscheid van haar nemen. We mochten wel bij hun thuis komen om haar nog te zien, ze lag in haar eigen bed op haar eigen kamer, maar ik durfde niet. Op de begrafenis was de kist nog open, toen heb k haar voor t laatst gezien. De begrafenis ging zo, eerst heel verhaal over haar leven en zo, en zingen, liedje afscheid nemen bestaat niet werd gespeeld. En voor haar begrafenis, tijdens het condoleren draaiden ze muziek van Hind, daar was ze fan van. Toen liepen we met z'n allen naar de begraafplaats, daar werd ze begraven en iedereen ging er om de beurt bij langs en schepte wat zand over de kist. Heel raar idee, dat je je  eigen vriendin begraaft...

En half jaar geleden nog een meisje hier uit t dorp die k wel kende. Eerst condoleren, daarna verhaal over haar leven en ook zingen. Daarna naar de begraafplaats en daarna weer de kerk in, zingen en zo. Dat was echt een lang begrafenis, 1 uur tot half 2 condoleren en van half 2 tot 5 uur duurde alles. Maar het pastte wel heel goed bij haar, de liturgie was roze, haar lievelingskleur en zo.