Auteur Topic: Op mezelf wonen.  (gelezen 548 keer)

Heartii

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 oktober 2020, 13:36:16 »
Heyhey peeps. Ik wil op mezelf wonen, ben er ook echt aan toe. Ik heb helaas geen vriend dus financieel niet echt 'top'. Ik heb momenteel 3 banen: Bedrijf promoter op socialmedia, oppas werk, verpleeghulp in verzorgingstehuis. Hiernaast ga ik nog naar school, laatste studie jaar en ben ik mantelzorger voor mijn oma.
Mijn inkomen per maand zijn:
500-600 euro.
Uitgaven incl kosten auto, zorgverzekering etc.:
300
Mijn spaargeld is:
6500.

Wat vinden jullie? Sta ik financieel stabiel genoeg om mijn eigen plekje te huren? Ik ben wel een beetje klaar mee het thuis wonen met 4 veel jongere broertjes.  TIPS zijn welkom!

Roses

• Global Moderator
  • I see beauty in everything, but me
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2020, 14:49:57 »
Ik ben sinds 2 maanden uit huis en aan een nieuwe studie begonnen. Met dat inkomen moet het wel te doen zijn. Ik heb een kamer van ongeveer 450 euro huur per maand, ongeveer 150 euro aan boodschappen en verdien denk ik 700 euro per maand.
Op mijn spaarrekening stond (voordat ik het huis uit ging, dus meubels en zo moest ik allemaal nog halen) 10.000 euro. Maar ik krijg ook stufi, ongeveer 250 in de maand.

Weet je al waar je ongeveer wilt gaan wonen en in wat voor soort woning?
This night is sparkling ✨ || Do you know how many fucking times I've cried for you?

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:36:05 »
Je zal sowieso inbreuk moeten maken op je spaargeld. Wat je overhoudt na je huidige uitgaven (ik neem aan dat die 300 euro je huidige uitgaven zijn?) is niet voldoende om de huur en andere lasten van te betalen. Dus reken uit hoeveel je verwacht uit te gaan geven aan huur, belastingen, boodschappen enzo en kijk of je dat kan betalen van je inkomen + spaargeld. Houdt er rekening mee dat je daarmee niet alleen je laatste studiejaar moet kunnen overbruggen maar ook de periode tussen je afstuderen en het vinden van een fulltime baan.

Estranged

• Global Moderator
  • Koekoek
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2020, 16:28:47 »
Ik denk wel dat het krap wordt. Je hebt per saldo dan 200/300 over voor huur en andere vaste lasten. Daar huur je nog niet eens een kamer voor ben ik bang. Misschien kun je kijken of je meer kunt werken en/of minder kunt uitgeven? Van je spaargeld kun je denk ik wel verhuizen als je misschien wat spullen mee kunt nemen en dingen tweedehands koopt maar dan is het ook wel een flink stuk 'op' als je klaar bent. Je zou eventueel kunnen lenen als je echt haast hebt en verder niets kunt veranderen aan je werkinkomen en/of je uitgaven. Je moet voor jezelf bepalen als dat het waard is of dat je het nog kunt uitzingen thuis.

NerdyFun

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2020, 23:40:36 »
Afhankelijk van wat je zoekt. Als je een studentenkamer zoekt misschien wel, maar het is wel krap. Ik huur in Leeuwarden een kamer van 18m2 voor 300 euro (inclusief gas/licht/water). Woon met twee andere meiden en in de weekenden ben ik thuis. Eten kost gemiddeld 20 in de week (probeer daar wel bij na te denken: grote maaltijden en dan een deel in de vriezer). Heb zoveel mogelijk van familie gekregen (handdoeken, servies, koffieapparaat, pannen, stofzuiger etc.). Meubels etc. heb ik allemaal van de kringloop/marktplaats (op de matras na) en was ongeveer 300 tot 400 euro kwijt hieraan. Ben denk ik wel rond de 380 euro per maand kwijt (huur, boodschappen, schoonmaakspullen).. exclusief dus de uitjes, kleding en auto  :fieuw:

Maar daarentegen leen ik niks, wat natuurlijk wel mogelijk is en veel wordt gedaan! Misschien met je ouders erover hebben. Ik moest begeven moment minder werken door de studiedruk en mijn vader heeft toen mijn huur betaald, maar ik heb alleen een oudere broer van 28 jaar dus dat is natuurlijk ook anders.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2020, 23:44:36 door NerdyFun »

DeniseMK

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2020, 13:36:17 »
Zonder studiefinanciering ga je het met die 500/600 euro per maand helaas niet redden. Waarschijnlijk haal je het net om de huur te betalen, maar je moet ook nog rekening houden met je boodschappen, verzekeringen, tv, internet etc.