Auteur Topic: Mishandeling buurjongetje?  (gelezen 337 keer)

TheBusDriver

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 februari 2020, 20:55:03 »
Dus, mijn bovenburen bestaat uit een jongetje van ongeveer 15 en zijn Iraanse moeder, dit benoem ik want ze spreekt dus heel slecht Nederlands. Nu is het zo dat mijn slaapkamer direct onder hun woonkamer is, en ik hoor hun altijd extreme ruzie hebben, omdat ze een andere taal spreken.. heb ik dus geen idee waar dat over gaat, ook al zou ik wel iets kunnen uitmaken wat als het in het Nederlands was. Mijn balkon die aan mijn kamer zit, staat onder hun balkon.. soms hoor ik ook het jongetje frustreert hun balkon deur open slaat en daar een beetje kalm probeert te worden. Heb dus geen idee of hij word gedisciplineerd (ook al geloof ik niet in dat dat gedaan kan worden met een verheft stem, maar wie ben ik om haar opvoeding te beoordelen?) of of het nou ruzie is, hij is een lief jongetje (van wat ik heb gezien, heel beleefd) terwijl heel de flat niemand haar mag, ze is grof, zegt geen hallo of dag en heeft zelfs ruzie met meerdere mensen in het gebouw ... wat moet ik nou doen? Heb gehoord dat er wel vaker mensen langs zijn gegaan maar dat ze het niet serieus nemen want ze zeggen dat dan alles okay is, ik vind het zo zielig voor dat jongetje en heb geen idee wat voor soort instelling ik contact op moet nemen, je kan toch niet zomaar jeugdzorg opbellen door een vage ruzie die je hoort? 😖

Himeros

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2020, 12:25:35 »
Wat versta je onder extreem ruzie maken? Wordt het kind door de kamer gegooid of wordt er alleen een strengere stem/hardere stem gebruikt om te preken? Wordt er veel gehuild zonder dat de ouders hem troosten?

thebiglebowski

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2020, 12:31:39 »
Hey!
Wat een vervelende situatie zeg. Goed dat je het niet laat gaan en er iets aan wil doen. Wat het beste is om te doen is Veilig Thuis bellen. Dit is een meldpunt voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Bij hen kan je (ook anoniem) een melding maken. Ook al weet je niet zeker wat er gaande is kun je bij hen terecht. Zij zullen je dan advies geven. Als zij tot de conclusie komen dat jij er niks aan kan doen omdat de situatie te lastig/gevaarlijk is, dan zullen zij onderzoek doen naar de situatie en proberen het gezin te helpen.

Ga in ieder geval niet zomaar zelf op hen af. Je eigen veiligheid is het belangrijkst!

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.

Liefs!

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2020, 19:50:27 »
Ik snap je zorgen wel. Ik heb een gezin in mijn flat wonen waarbij ik al vanaf dag 1 een vermoeden had van kindermishandeling. Het zijn geen directe buren en je kon alsnog alles letterlijk horen wat daar gebeurde. Uiteindelijk zijn er meerdere mensen geweest die een melding hebben gemaakt en de situatie is weldegelijk veranderd. In jouw situatie is deze jongen 15 en speelt de puberteit ook mee en gok ik zo dat dit toch wel voornamelijk het geval is. Pubers slaan nu eenmaal graag met deuren als ze boos zijn ;)
Zonder gekkigheid, als er al mensen langs zijn geweest dan zal ik me daar niet te druk om maken. Geloof mij, een melding maken bij de juiste instantie word weldegelijk serieus genomen, zeker als hier kinderen bij betrokken zijn.
Hoi

TheBusDriver

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2020, 22:40:15 »
Ja maar hij is echt niet een puberaal jongetje zeg maar, ken hem niet goed maar komt over als een heel verlegen en stil jongetje. Ook slaat hij altijd met de balkondeur want daar gaat hij dan altijd ff voor een uurtje zitten wat mij ook zorgen baart, vooral met dit koude weer.. En vaak is het echt extreem hard geschreeuw alsof ze elkaar in de haren vliegen, het blijft zeker niet alleen bij geheven stemmen, hoor zeker wat deuren dichtklappen en wat dingen stuk horen gaan. En dan hoor ik hem zo overstuur, soms zelfs huilend met een basketbal schoppend tegen het andere muurtje die niets minder dan een 3 meter van hem vandaan is.. allemaal zo zielig. Ik ga er maar naar bellen, ook al is het maar voor advies, bedankt voor jullie reacties !!

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2020, 15:41:23 »
Je praat constant over een ‘jongetje’, maar hij is geen 6 meer...
Je kent hem nauwelijks dus dan kun je niet weten hoe hij thuis is en hoe zijn pubergedrag zich uit. Maar sowieso, gewoon een melding maken als je je zorgen maakt. Je vergeeft het jezelf nooit als er wel wat aan de hand was en je hebt nooit wat gedaan.
Hoi

DeniseMK

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2020, 16:11:37 »
Het is een lastige situatie want naast ruzie maken zie je niet of er fysiek geweld aan te pas komt. Je mag daar ook niet over oordelen vind ik, mensen kunnen nog met hun mond zoveel ruzie maken, lichamelijk doen ze elkaar niks aan. Ik weet niet of je in een huurhuis woont? Je zou de huurbaas over de ruzies kunnen inlichten en dat je vermoedens hebt dat het er soms wel heftig aan toe gaat. Hij kan dan verdere stappen ondernemen.

TheBusDriver

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2020, 19:23:33 »
Je praat constant over een ‘jongetje’, maar hij is geen 6 meer...

Uhm nee maar hij is wel een extreem kleine puber voor zijn leeftijd, als ik niet geïnformeerd was over zijn leeftijd, had ik hem makkelijk een handvol van jaren jonger geschat dus ja, jongetJE; want een verkleining staat niet gelijk in verband met leeftijd..

En omdat ik hoor dat ze elkaar de haren in vliegen maar het niet zie, mag ik daar niet over 'oordelen'? Wat voor onlogische opmerkingen is dat nou weer.. Ik maak geen voordelen, ik heb een simpele vermoeden en omdat ik nog geen confirmatie heb mag ik niet.. 'oordelen'..

Denk ook maar dat we de katholieke kerk niet mogen 'oordelen' over het probleem van seksueel misbruik op jonge kinderen want we zien het niet dus moeten dat maar niet 'oordelen' :)

En benoemen hoe 'mensen met hun mond zoveel ruzie maken, maar lichamelijk elkaar niks aan doen', haalt dat dat het idee van mentale mishandeling weg? Als je je kind overstuur maakt, ook al stamt daar uit van zijn eigen problemen en daden, dan is een verheven stem in een gedisciplineerde discussie al onnodig genoeg, geen reden om hulpverlening aan te vragen, maar dat laat niet het feit verdwijnen dat verwaarlozing verder gaat dan je kind fysiek pijn doen.