Auteur Topic: Mijn moeder is ongelukkig  (gelezen 287 keer)

AnnavdB

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 februari 2019, 22:50:07 »
Hi girls,
Ik heb heel lang getwijfeld of ik hier een topic over moest schrijven. Zoals de titel al zegt, mijn moeder is ongelukkig.

Het begon al heel lang geleden, toen mijn ouders gingen scheiden, zo'n 16 jaar terug. Mijn vader was een agressieve man die vreemd ging. Mijn moeder heeft geen goede opleiding gevolgd en daarom geen goede baan. Wij hebben altijd al een laag inkomen gehad en ook betaalde mijn vader te weinig alimentatie. Mijn moeder kreeg een nieuwe vriend, die ook geen goed persoon bleek te zijn. Hij zette een schuld van 16.000 euro op mijn moeders naam en vertrok.

Op het moment werkt zij minimaal 36 uur in de week en is elke dag erg moe. Alsnog heeft zij een heel laag inkomen, en komen wij moeilijk rond, al krijgt zij mijn alimentatie en de helft van mijn broer. Mijn moeder is ook ziek. Ze heeft artrose en daardoor chronische pijn. Eigenlijk moet ze minder werken maar dit is financiële gezien niet mogelijk. Verder kan zij niet geholpen worden door een arts, omdat er hier het geld niet voor is.

Mijn broer is 21 en weigert naar school te gaan en om te gaan werken. Dit geeft mijn moeder veel stress. Terwijl ik studeer en werk. Wat ook veel stress oplevert voor haar zijn mijn angststoornis (waar ik wel hulp voor krijg) en de ruzies thuis. Mijn broer is best agressief omdat hij vroeger erg beschadigd is door mijn vader.

Mijn moeder geeft aan dat haar leven geen zin meer heeft en dat ze heeft gefaald. Ze wil geen professionele hulp. Ik weet niet goed wat ik moet doen en ben bang dat ik mijn moeder ga verliezen binnen nu en een paar jaar.

Het is beetje een lang verhaal geworden, al probeerde ik het zo compact mogelijk te houden. Ik moest echt even mijn ei kwijt. Als iemand misschien nog een tip heeft is, ie altijd welkom!

schilpad2003

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2019, 23:08:07 »
wat heftigg..... Ik zou als ik jou was toch de gedachtes van je moeder delen. Met een vriendin van je moeder misschien? maar ja ik heb nog nooit zoiets meegemaakt, dus verder weet ik het ook niet. Ik hoop echt voor je dat het allemaal goed komt.

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2019, 23:10:53 »
Vertel je moeder dat dit je raakt en probeer d’r toch naar de huisarts te krijgen.

Maar besef ook dat jouw moeder een volwassen vrouw is. Zij moet haar eigen keuzes maken en wees je ervan bewust dat jij dat niet voor haar kan doen. Als zij niets wil veranderen aan de situatie is het trekken aan een dood paard... Zij moet zelf willen om er ook daadwerkelijk iets aan te kúnnen veranderen.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2019, 10:41:44 door Atosenzosja »

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2019, 09:53:02 »
Heb je nog ooms/tantes/andere familieleden die kunnen helpen?

Ms.Jackson

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2019, 14:18:30 »
Geen recht op een uitkering? Misschien is maatschappelijk werk een idee? (ik kreeg dat toen gratis, geen idee of dat altijd zo is of met leeftijd te maken heeft)
Maatschappelijk werk is meer op de praktische kant gericht, zoals meehelpen oplossen van financiële problemen.

Wellicht dat ze eerder met een maatschappelijk werker wil praten dan met een psycholoog.
Psycholoog wordt trouwens deels (eerst eigen risico) vergoed door de zorgverzekering. Dus daar hoeven jullie je geen zorgen om te maken.

Wel een nare situatie zeg! :goodman:

Ik was Encore
''Watch me move, when I lose it hard. Get you off with the touch, dancing in the dark.''

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2019, 14:48:13 »
Wat lastig zeg.. ik vind het echt heel dapper van je dat je dit hebt durven delen hier.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet zeggen,maar je klinkt als een hele sterke meid.
*digital hug*

Je moet weten dat je dit niet alleen hoeft te doen. Er zijn altijd organisaties die gezinnen zoals jullie zou willen helpen. Heeft je moeder geen kennissen/familieleden/vrienden waar je terecht kan en die jullie eventueel zouden kunnen helpen hiermee?

Je moeder werkt heel hard om een inkomen te krijgen en je zegt dat ze zowel financiele als emotionele/lichamelijke problemen heeft. Dit lijkt op een burn-out,ze werkt veel te hard en ik snap dat het niet anders kan maar een psycholoog kan echt helpen. Of anders met hulpverleners online met wie ze kan bellen/chatten en waar ze haar hart kan luchten.

Pfff lastige situatie! Heel veel succes  :goodman:

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2019, 18:15:24 »
Is er een familielied (tante of oom oid) die met haar kan praten? Het is geen garantie maar ik denk dat ze sneller zal luisteren naar een volwassenen dan haar dochter.