Auteur Topic: Megalophobia  (gelezen 4289 keer)

LaurenAllice

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 16 september 2011, 13:59:04 »
Hallo meiden, ik heb dit account gemaakt omdat ik met een probleem zit waar ik graag over wil praten. En ik hoop dat er meiden tussen zitten die met dezelfde ''angst'' zitten. Ik ben een megalophobic. En nou kun je je afvragen: Wat is dat nou weer? Megalophobia oftwel megalofobie is een angst voor uitzonderlijk grote voorwerpen. Voorbeelden zijn; vliegtuigen, grote schepen, standbeelden (o.a. ''Mother Russia'' of The statue of liberty) en bijvoorbeeld grote vlaggen. Mijn angst gaat zelfs zover dat ik ruimtes vermijd, puur omdat ik bang ben voor de voorwerpen die daarin staan. Als ik met het vliegtuig ga en we gaan niet door een speciale cabine in het vliegtuig, maar we moeten erheen lopen en vervolgens een trap op het vliegtuig in, dan is het alsof ik een soort hyperventilatie krijg. Mijn hart begint als een razende te kloppen, het zweet breekt me uit en het voelt gewoon niet goed. Alsof ik daar niet moet zijn, alsof ik weg moet. Maar als ik eenmaal in het vliegtuig ben is het probleem volledig over. Ik ben absoluut niet bang voor het 'reizen met het vliegtuig'. Het is puur het object zelf. Toen we in Thailand waren gingen we op bezoek bij ''The big golden buddha' Dat is de grootste liggende buddha van thailand. Hij is bijna 3 meter hoog en 30 meter lang. (of zoiets). Toen ik in die ruimte kwam waar de buddha lag ben ik weggerent en ik moest ontzettend hard huilen. Gewoon, omdat ik er niet naar durfde te kijken. De kerk durf ik ook niet in, in verband met het de grote schuil voor de kerk. Daarom loop ik altijd met mijn ogen dicht naar binnen. Zelfs mijn grote droom is volledig in duigen gegaan. Ik heb mijn hele leven al intresse gehad in de astronomie. Eigenlijk alles wat met het universum te maken heeft. Daarom was een droom van mij om Astronoom te worden, maar sinds ik mijn fobie/angst heb durf ik de planeten niet meer onder ogen te komen. Het gaat zelfs zover dat ik het zweet al op het voorhoofd heb staan mij een plaatje van 10 bij 10 centimeren op google afbeeldingen.

Zoals jullie net hebben gelezen is het een verschrikkelijke angst. Gewoon, omdat je heel veel dingen niet ''kunt'' doen. Ik zou nooit the statue of liberty in het echt kunnen zien. Ik zou nooit mooie kathedralen kunnen bezoeken en ik kan nooit naar het Airplane Museum. Het is ontzettend rot dat ik deze angst heb en ik hoop er zo snel mogelijk vanaf te komen. Omdat ik gewoon nergens ''echt'' van kan genieten.

Nu is mijn vraag, is er IEMAND die een vergelijkbare angst heeft? Wiens angst zich kenmerkt met de bovenstaande feiten? En is diegene er vanaf gekomen, of heeft ze tips? Ik stel alles op prijs!

Ik zou het bovendien ook fijn vinden als er alleen serieus gereageerd werd, want het is al vreselijk genoeg dat ik hiermee om moet gaan.

Alvast bedankt aan iedereen die een comment achterlaat en groetjes,
Lauren Heirett

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2011, 14:04:32 »
Ik heb ook een angst voor hoge gebouwen, ofwel bahtofobie. Niet zozeer voor grote objecten dus maar de hoogte van objecten.
Kan me wel herinneren dat ik het vroeger echt heel veel erger had terwijl ik laatst nog onder de Eiffeltoren door ben gelopen. Wat ik niet leuk vond trouwens, maar goed, ik heb het gedaan :')
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

LindaLicious

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2011, 14:06:51 »
Ik heb hoogtevrees en ben claustrofobisch.. Ook voor in treinen etc gewoon omdat je eigenlijk vast zit en jij dat ding niet kunt besturen..

Als ik dat soms meemaak val ik ook gewoon flauw..

heel veel mensen hebben zulke dingen hoor=p Heel veel durven het alleen niet te zeggen..

LindaLicious

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2011, 14:08:28 »
tips..tja XD  Misschien met je vriend als je die hebt? Of anders goede vriendinnen terwijl ze je hand vasten naar dingen toe waarvoor je bang bent..

En als mensen hier kut grapjes over gaan maken zijn ze gewoon triest dus die moet je gewoon negeren ^^

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2011, 14:30:44 »
Ik weet wat je bedoelt, ik heb 't wel een beetje maar niet zo extreem als jou. Ik krijg de kriebels als ik grote gebouwen zie maar ik durf er wel nog op en onder lopen, met veel angst weliswaar. Zoals vorige maand...Ik liep onder de Eiffeltoren en kreeg al angst. Uiteindelijk ben ik er wel òp gegaan omdat m'n vriend zo aandrong maar ben toch maar mooi binnen gaan zitten terwijl iedereen van het uitzicht genoot, haha. Naar omhoog kijken was enorm eng toen ik op de 1e etage stond. Ik ben ook bang van kerken en kathedralen... Maar ach, ik denk eigenlijk dat naar 'n psycholoog gaan, wel kan helpen om deze angst te verminderen. Het belemmert ook wel echt je leven he.
You may be a lover but you ain't no dancer.

kellynancy

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2011, 14:35:16 »
heftig! dat lijkt me heel kut. maar je hebt deze fobie dus ontwikkeld? je had het eerst niet? want ik zou dan gewoon (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk) je erover heen proberen te zetten en juist naar dingen toe waar je grote objecten hebt.
its easy to hate yourself, but then you must realise the blackparts need to be loved aswell

Lexi

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2011, 16:36:45 »
dat heb ik ook, maar ik wist niet dat het echt een fobie was? ik word ook al duizelig als ik denk aan ''het oneindige'' van het heelal. met heel grote dingen heb ik dat ook. dat voelt dan echt alsof het onmenselijk is zegmaar. wel heb ik het denk ik niet zo erg als jou.
maar ik weet zelf ook nog geen tips, sorry!

LIKExWHOA

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2011, 16:57:22 »
Wow, heftig. Ik had hier eigenlijk ook nog nooit van gehoord. Als ik het zo lees beïnvloed het je leven behoorlijk, niet? Ik kan me voorstellen dat je het supererg vind dat je bijvoorbeeld niet the statue of liberty kan bekijken.

Misschien is het een idee om hulp te zoeken hiervoor? Ze hebben allerlei therapieën om over angsten heen te komen.

En heb je een idee vanaf welke grootte je objecten eng gaat vinden? Dan is het misschien een idee om klein te beginnen, te wennen daaraan, en als je daar redelijk mee om kunt gaan met steeds grotere objecten verdergaan.

Nouja, verder weet ik ook niet echt iets, dus sterkte!

river

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2011, 17:30:16 »
Ben je ook bang voor gewone huizen?

Het lijkt me echt een vreselijke angst. Zelf vind ik van die toeristische (grote) dingen vaak erg mooi dus het lijkt me echt vreselijk als je er niet naar kan kijken zonder te gaan hyperventileren..

Annelieke

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2011, 18:24:27 »
heftig zeg. veel sterkte ermee
is dat trouwens een soort omgekeerde claustrofobie??
Geluk is het enige dat verdubbelt als je het deelt.

Laukie

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2021, 15:06:18 »
Beste Lauren Allice,

Ik reageer 10 jaar later en de kans bestaat dat je dit niet meer leest. Heb je verhaal gelezen en zeer herkenbaar. Hoewel ik het ook eng vind, extreem grote dingen kan ik ze ook heel fascinerend vinden. Ik had dit als kind ook al. Ik denk dat ik me er van bewust werd toen ik een jaar of 6 was. Grote planeten hééééél dichtbij, radiotorens, enorme standbeelden, extreem hoge golven en tsunami's, reausachtige ruimteschepen, monster trucks of ingeslagen kometen. Zo zag ik laatst nog een plaatje van een meteoriet boven Los Angeles. Ge- fotoshopped maar toch om van te rillen, zo groot en massief. Nu kwam ik echter iets tegen, ook van planeten en sterren. Je hoeft het filmpje niet heel groot te zien door dit wellicht op je telefoon bekijken en er dan wat verder af gaan zitten mocht het er te groot en te dreigend uit zien. Ik vond 'm best relativerend en het is ook maar net wat voor dimensie wij mensen aan dingen geven. Tegelijkertijd zal het een heel natuurlijk instinctief megaisme zijn en dat zit in ieder mens. Alleen bij het ene mens zal het zich anders uiten dan bij een ander mens. Er zijn nog veel meer angsten/ bedreigende beelden of objecten of situaties waarin wij we als mens benauwd voelen. Er schijnen wel behandelingen voor te bestaan en ik las wel dat het goed is om eens te kijken naar een eventueel behandel traject omdat mensen met een dergelijke angst helemaal vast kunnen lopen en het nog groter kunnen maken dan iets is. Misschien helpt dit je, ik vond 'm nogmaals heel relativerend en met een flink vleugje humor. Misschien wederom wel even afstand nemen, het gaat tenslotte om planeten maar als je het plaatje klein houdt, vind ik het goed te doen, het begint met onze eigen vertrouwde aarde, die is als relatief kleine planeet toch het minst bedreigend (vind ik dan).  Sterkte met je ervaringen en wie weet heb je al lang een goede vorm gevonden er mee om te gaan. Groetjes Laukie.

https://gfycat.com/periodicflusteredhorseshoecrab

« Laatst bewerkt op: 27 mei 2021, 16:08:39 door Laukie »