Auteur Topic: Is het oké wat mijn moeder doet?  (gelezen 989 keer)

Ifyouloveme

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 maart 2018, 17:48:29 »
Hi lieve meiden,

Een groot drama happened, ik had namelijk leningen afgesloten bij een website.
Dit heb ik al meerdere keren gedaan en mijn moeder heeft dat onlangs gezien op mijn rekening, nadat we daar mee klaar waren heeft ze regels opgezet om mij tegen mezelf te beschermen (dat waardeer ik uiteraard!), nu is het zo dat ik mijn lening bij duo moest stopzetten, en de lening van die website heeft zij voorgeschoten en is dus nu afgelost. Dat is dus beide gedaan.

Nu begrijp ik dat ik de 600 euro moet betalen aan haar, maar wil zij ook dat ik de leningen van duo +/- 180 x 5 = 940 euro terug betaal. Dit terwijl je daar 30 jaar de tijd voor hebt en ik een van de zoveel studenten ben die lenen. Wat vinden jullie hiervan?

En ook heeft ze mijn bankpas ingenomen, dus heb ik geen toegang meer tot mijn geld. Hier baal ik echt enorm van want ik ben iemand die heel zelfstandig wilt zijn, het liefste zonder enige hulp behaal ik hetgene wat ik wil.

Ik ben trouwens 21, ik werk maar met een 0-uren contract en ga 5 dagen per week naar school!
Ik vraag mij af wat jullie meningen zijn hiervan, en feedback is ook welkom!

Thx voor het lezen! xo

Soundsoldier

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2018, 17:55:58 »

Nu begrijp ik dat ik de 600 euro moet betalen aan haar, maar wil zij ook dat ik de leningen van duo +/- 180 x 5 = 940 euro terug betaal.

Ik kan niet veel zeggen over jullie financiële/thuissituatie. maar euhm, had je ervoor moeite om te betalen of had je er problemen mee??
Het kan goed zijn dat ze niet wil dat je leningen aangaat sinds deze ook geld kost.
Had je ervoor tegen je moeder gevraagd of je bij HAAR kon lenen? Was het een optie?

Ik denk dat je moeder heel de situatie niet vertrouwt, of jou niet met geld vertrouwt.
Heeft ze daar een reden toe?
Ain't no rest for the wicked!

Eden

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2018, 18:42:55 »
Ik vind het begrijpelijk dat je moeder je niet (meer) vertrouwd om goed met geld om te gaan, maar ik vind haar manier van aanpak niet perse fantastisch.
Misschien is het een idee te gaan zitten met je moeder over hoe jullie dit samen kunnen oplossen? Kom bijv. zelf met plannen over hoe jij in het vervolg dingen anders zult gaan aanpakken, etc. Is het niet een idee een baantje met meer uren te nemen, bijv? Niet ideaal, natuurlijk, maar je hebt het er wel een beetje naar gemaakt.

was Taurus.

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2018, 18:57:52 »
Ik vind het begrijpelijk dat je moeder je niet (meer) vertrouwd om goed met geld om te gaan, maar ik vind haar manier van aanpak niet perse fantastisch.
Misschien is het een idee te gaan zitten met je moeder over hoe jullie dit samen kunnen oplossen? Kom bijv. zelf met plannen over hoe jij in het vervolg dingen anders zult gaan aanpakken, etc. Is het niet een idee een baantje met meer uren te nemen, bijv? Niet ideaal, natuurlijk, maar je hebt het er wel een beetje naar gemaakt.

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 09 maart 2018, 19:27:47 »
Hm ja je bankpas afpakken is niet echt een goeie manier denk ik, maar ik begrijp je moeder wel. Waarschijnlijk maakt ze zich alleen maar zorgen want geld lenen is natuurlijk niet het meest fantastische wat je kunt doen. Was het nodig, of kon je moeder je misschien wel financieel helpen? Ga daar gewoon eens over praten met je moeder. Jullie komen er vast wel uit gezien je moeder mij niet onredelijk lijkt.
Hoi

Ifyouloveme

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2018, 22:20:26 »
Ik kan niet veel zeggen over jullie financiële/thuissituatie. maar euhm, had je ervoor moeite om te betalen of had je er problemen mee??
Het kan goed zijn dat ze niet wil dat je leningen aangaat sinds deze ook geld kost.
Had je ervoor tegen je moeder gevraagd of je bij HAAR kon lenen? Was het een optie?

Ik denk dat je moeder heel de situatie niet vertrouwt, of jou niet met geld vertrouwt.
Heeft ze daar een reden toe?

Daarvoor had ik geen moeite, toen ik in Mei begon bij mijn werk werkte ik veel meer en verdiende ik echt prima om te doen wat ik wilde doen, gezien ik dat nu niet meer heb miste ik gewoon wat geld. En bij mijn moeder kan ik niet lenen, maar zij zei dat ze het niet nodig vind dat ik extra leen.
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2018, 22:30:49 door Ifyouloveme »

Ifyouloveme

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2018, 22:23:40 »

Ik ben bang dat ik in de nu gemaakte afspraken door mijn moeder geen verandering kan brengen. Al is zij wel het type wat op een gegeven moment mijn pasje terug zou geven met een goede waarschuwing, dat zie ik wel gebeuren. Ik weet alleen niet wanneer  :blink:
En inderdaad een baantje erbij is geen slecht idee, ik heb al meerdere sollicitaties verstuurd en een aantal reacties gekregen, voor nu staat er ook één gesprek gepland. Dus dat wacht ik af.

Ifyouloveme

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2018, 22:30:15 »
Hm ja je bankpas afpakken is niet echt een goeie manier denk ik, maar ik begrijp je moeder wel. Waarschijnlijk maakt ze zich alleen maar zorgen want geld lenen is natuurlijk niet het meest fantastische wat je kunt doen. Was het nodig, of kon je moeder je misschien wel financieel helpen? Ga daar gewoon eens over praten met je moeder. Jullie komen er vast wel uit gezien je moeder mij niet onredelijk lijkt.

Ik denk dat het niet nodig was geweest, maar het was meer een dingetje dat ik miste sinds ik begon met mijn studie. Want daarvoor werkte ik veel en vaak en verdiende ik dus ook veel/genoeg. Dat geld kwam nu niet meer binnen, en diensten net zo min! Ik heb er in ieder geval van geleerd :blush:
Dat van de bankpas bij zich houden vond ik ook niet fantastisch (om te horen), maar wat dat betreft ben ik heel timide om daar weer over te beginnen. Ik voel me rot omdat een stukje 'zelfstandigheid' lijkt afgepakt en dat was juist waar ik naar op weg ben!

Eden

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2018, 01:43:34 »
Goed dat je aan het solliciteren bent! Dat zal je moeder waarschijnlijk ook goed doen, zien dat je uit jezelf goed bezig bent.
Weet alsjeblieft dat meer geld je niet meer zelfstandig maakt als je dat geld hebt geleend. Je zit juist meer 'vast' wanneer je leningen open hebt staan.
was Taurus.

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2018, 09:15:45 »
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2018, 14:09:01 »
Ik denk dat het niet nodig was geweest, maar het was meer een dingetje dat ik miste sinds ik begon met mijn studie. Want daarvoor werkte ik veel en vaak en verdiende ik dus ook veel/genoeg. Dat geld kwam nu niet meer binnen, en diensten net zo min! Ik heb er in ieder geval van geleerd :blush:
Dat van de bankpas bij zich houden vond ik ook niet fantastisch (om te horen), maar wat dat betreft ben ik heel timide om daar weer over te beginnen. Ik voel me rot omdat een stukje 'zelfstandigheid' lijkt afgepakt en dat was juist waar ik naar op weg ben!
Als het niet nodig was geweest dan begrijp ik je moeder helemaal. Geld lenen kan snel uit de hand lopen zonder dat je het echt in de gaten hebt. Maargoed, het is gebeurd en daar is niets meer aan te doen. Laat je moeder gewoon zien dat je het wil oplossen door inderdaad een baantje te zoeken enzo. Dan krijg je je bankpas vast snel weer terug. Voor nu is het misschien wel even een goede oplossing.
Hoi

505

• I'm limited edition ▷
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2018, 23:39:41 »
Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat je moeder je bankpas afpakt als je 21 bent. Ik zou me echt niet kunnen voorstellen dat mijn ouders dat zouden doen en zich zo erg met mij zouden bemoeien.

Maar ik weet natuurlijk verder niet hoe het zit met je thuissituatie en hoe zelfstandig je bent.
Sometimes you need to let things go 🎈

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2018, 11:45:48 »
Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat je moeder je bankpas afpakt als je 21 bent. Ik zou me echt niet kunnen voorstellen dat mijn ouders dat zouden doen en zich zo erg met mij zouden bemoeien.

Maar ik weet natuurlijk verder niet hoe het zit met je thuissituatie en hoe zelfstandig je bent.
Dit is ook meteen wat ik dacht.

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2018, 19:08:28 »
Dus jij hebt liever dat je moeder jou schulden laat opbouwen door geld te lenen? De reactie van haar moeder is misschien wat impulsief, maar zeker ook begrijpelijk. Schulden hebben op je 21e is echt niet goed (buiten studieschuld als je geen andere keus hebt dan lenen) en haar moeder is daar waarschijnlijk gewoon van geschrokken en dit is haar reactie. Ik snap het wel en ik gok zo dat die bankpas echt wel snel weer word terug gegeven.
Hoi

505

• I'm limited edition ▷
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2018, 19:39:21 »
Dus jij hebt liever dat je moeder jou schulden laat opbouwen door geld te lenen? De reactie van haar moeder is misschien wat impulsief, maar zeker ook begrijpelijk. Schulden hebben op je 21e is echt niet goed (buiten studieschuld als je geen andere keus hebt dan lenen) en haar moeder is daar waarschijnlijk gewoon van geschrokken en dit is haar reactie. Ik snap het wel en ik gok zo dat die bankpas echt wel snel weer word terug gegeven.

Ja. Lijkt me dat je oud genoeg bent om te weten wat de gevolgen zijn. En van lenen via duo krijg je wel schuld natuurlijk, maar zit niet echt rente op en heb je nog tijd genoeg voor om terug te betalen. Natuurlijk is het beter geen schuld te hebben, maar het is geen ramp ofzo, haast alle studenten zitten met schuld.
Sometimes you need to let things go 🎈

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2018, 21:05:00 »
Zoals ik al zei, uitgezonderd van studieschuld. En omdat je kind oud genoeg is om de gevolgen te weten mag je als moeder niet ingrijpen?
Ik ben een een aantal jaar ouder dan TS en als ik schulden zou maken zou ik achteraf toch echt blij zijn als mijn ouders zouden ingrijpen ondanks ik zelf bewust zou zijn van de gevolgen.
Maargoed, ieder zo zn mening.
Hoi