Auteur Topic: Ik maak me zorgen om 2 vriendinnen  (gelezen 171 keer)

RianneWin

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 februari 2020, 18:15:42 »
hoi iedereen,
Ik zit echt met een probleem en ik zou graag willen weten wat jullie zouden doen in mijn situatie. Ik heb 2 vriendinnen op school. Ik begin met N. N is een leuke meid maar heel onzeker. (zegt zelf van niet) N heeft ook gezondheidsproblemen hierdoor heeft ze vaak stress. Ze eet dan de hele dag soms wel dagen niet. Ze heeft al ondergewicht. Ik maak me hier echt zorgen om. Ze heeft geen goede band met haar ouders. Ze loopt ook van huis weg etc. Ze appt mij steeds om dit allemaal te zeggen terwijl ze ook hulp krijgt. Ik vind dit lastig want ik (ik ga niet in detail verder) heb zelf ook niet een al te goed zelfbeeld. bovenstaande dingen triggeren mij best wel erg. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven wat ik moet doen.

Dan mijn andere vriendin A. A is al een tijdje depressief. ik steun haar hier in maar de laatste tijd begint ze weer wat depressieve gevoelens te krijgen en dit ook aan mij te vertellen. Ze wil afvallen. Ze heeft een vriend waar het niet heel goed mee gaat etc. Ik maak me echt zorgen want ik zie haar steeds dieper de put in vallen en dat doet als vriendin echt heel erg pijn. Ze heeft ook al hulp.

Okee sorry dit duurde te lang maar ik zit er echt mee. ik hoop dat iemand dit helemaal heeft gelezen en mij kan helpen. liever geen reactie als ze hebben al hulp wat kan jij dan doen? is wel waar maar ik vind dat vriendinnen toch ook een rol hier in hebben.
N is 20 jaar
A is 18 jaar
en ik ben 17 jaar

TheBusDriver

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2020, 19:46:57 »
Je speelt hier volkomen een rol in mee en zeggen dat ze al hulp krijgen is inderdaad een heel makkelijk excuus om je vraag weg te cijferen maar vriendinnen zijn er nou eenmaal ook voor steun en een luisterend oor, dus je voelt je verantwoordelijk, en je wilt ze dat vast en zeker geven anders zou je je er al niet de zorgen om hebben die je overduidelijk al voor ze hebt, maar je geeft aan dat je het eenmaal lastig vindt om hun problemen aan te horen, niet omdat je het niet interesseert maar, omdat dat toch jou onbewust beïnvloed en triggered; zoals zelf gezegd. En ook al leven we met het idee dat je er voor vriendinnen moet zijn no matter what, maar als jou eigen gesteldheid en humeur er onder gaat leiden.. dan is dat geen slim idee! Stel je eigen grenzen, is het wekelijks of misschien wel degelijks? Het is volkomen okay om een keer niet op dat Whatsappje of telefoontje in te gaan en simpelweg aan te geven dat ze op dat moment maar maar beter naar iemand anders kunnen gaan omdat jij niet in staat bent om in dat moment die steun te geven die ze nodig hebben en dat het je spijt maar dat je het doet voor beiden. Hoe kan je er voor een ander zijn als je dat niet eens bent voor jezelf? Toch moet je jezelf als eerste prioriteit stellen. Dus stel een gezonde balans tussen hoeveel je deelt en aanhoort, je hoeft natuurlijk niet je rug te keren op hun problemen maar vraag ''hey hoe gaat het vandaag?'' op de dagen wanneer je weet dat je in staat bent om er 100% voor ze te zijn. Succes, lastige situatie maar hopelijk komt het allemaal goed ! :)