Auteur Topic: Het Zero-Waste topic!  (gelezen 569 keer)

milena

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 augustus 2019, 22:43:19 »
Hi allemaal :)

Ik was benieuwd of er hier meiden op het forum zijn die zich bezighouden met low impact / zero waste leven? Het lijkt me leuk om hier tips te delen, frustraties te uiten en te praten over alles wat met zero waste te maken heeft.

Wat houdt zero-waste in?

Een korte uitleg van zero waste houdt in dat een persoon zijn/haar afvalberg zo klein mogelijk probeert te maken. Dit doen ze bijvoorbeeld door producten te herbruiken, producten aan te schaffen zonder verpakking, dingen uberhaupt niet te kopen, materiaal te recyclen en producten aan te schaffen die een lange levensduur hebben.

Waarom meedoen met de zero-waste beweging?

De gemiddelde Nederlander produceert jaarlijks zo'n 500 kilo afval. Wanneer dit wordt opgehaald, moet het helaas nog door allemaal processen voor het echt "weg" is. Maar een klein gedeelte van ons afval kan worden gerecycled, en ook dat is een proces wat veel energie kost. Het overige afval komt op afvalbergen terecht of wordt verbrand - in beide gevallen komen er schadelijke stoffen in de natuur terecht wat weer invloed heeft op alle flora en fauna (inclusief onszelf).

De zero waste beweging streeft ernaar om van 500 naar 0 kilo afval te gaan. Hiernaast bestaat er ook een sub-beweging die zich "low-impact" noemt. Deze vorm is wat milder - je hoeft je niet schuldig te voelen als je wel eens afval creeert, zolang je je bewust bezighoudt met het verminderen van je afval.

Ik ben nu hier al een tijdje mee bezig en doe het vast niet perfect, maar ik merk al dat mijn afvalbak steeds minder snel vol raakt.

Beginnen met zero-waste:

• Neem geen tasjes aan (zowel plastic als papier),maar neem een eigen tas mee (bv. een linnen tas)
• Koop geen plastic waterflesjes, maar schaf een herbruikbare drinkfles aan (bv. een Dopper)
• Gebruik een herbruikbare koffiekop voor je coffee-to-go (bv. een KeepCup), of neem hem gewoon niet to-go.
• Wanneer je wattenschijfjes op zijn, schaf dan herbruikbare make-upschijfjes aan.
• Koop wattenstaafjes met een houden handvat inplaats van een plastic handvat, deze zullen uiteindelijk in de natuur vergaan.
• Wanneer je voor jezelf boodschappen doet, stop dan niet al je groenten in plastic zakjes, maar neem het gewoon los mee. Thuis was je je groenten en fruit toch.
Tweedehands shoppen of kleding kopen van ethische merken/materialen
• In plaats van een fles zeep (bijvoorbeeld handzeep, shower gel, shampoo) een blok zeep kopen. Voor shampoo kun je onder andere terecht bij Lush. Werkt deze shampoo/conditioner niet voor je, probeer dan het gebruik ervan te verminderen - bijvoorbeeld door minder vaak je haren te wassen of minder product te gebruiken.
• Wanneer het tijd is om je hand tandenborstel te vervangen, vervang deze dan door een versie van bamboe

(Een belangrijk ding is dat "Zero-Waste" niet betekent dat je al je plastic uit huis moet gooien en nieuwe producten moet aanschaffen die niet van plastic zijn, maar probeert alles te verbruiken tot het echt op is voordat je nieuwe dingen koopt)

Websites en youtube-kanalen over zero-waste:

Algemene informatie:
https://lowimpactmovement.org/
https://zerowastenederland.nl/

Tips & blogs:
http://trashisfortossers.com/
https://www.goingzerowaste.com/

Youtubekanalen:
Shelbizleee
Trash is for Tossers
Sustainably Vegan

Webshops:
https://www.zepig.nl/
https://www.watmaaktjemooi.nl/
https://oceonics.nl/
https://shampoobars.nl/
https://nl.lush.com/

*Deze lijst wil ik nog aanvullen, maar ik hoor graag ook jullie reacties!*
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2019, 17:50:19 door milena »

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2019, 13:35:57 »
Leuk! Ik probeer dit ook te doen maar vind het soms nogal lastig.

Van jouw lijstje doe ik eigenlijk allemaal al. Ik heb ook het plan om ooit een regenton te kopen als ik een huis met een tuin heb zodat ik dat water kan gebruiken om de planten water te geven. Een tuin met planten/gras is sowieso ook beter dan een betegelde tuin.
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2019, 14:20:14 »
Ik probeer hier ook wel wat mee te doen maar vind het ook maar lastig. Heb toch elke week veel meer afval dan ik zou willen.
Ik gebruik altijd een eigen tas, plastic flesjes koop ik nooit, fruit en groenten koop ik meestal zonder zakje maar lukt me niet altijd. Ik heb van die katoenen zakjes ervoor maar die vergeet ik vaak mee te nemen.... schiet lekker op dan haha!
Hoi

thebiglebowski

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:29:42 »
Heel leuk! Ik ga dit zeker volgen.

Ik probeer eigenlijk alles te doen van jouw lijstje, maar zoals hierboven gezegd werd vergeet ik ook vaak om die spullen mee te nemen waardoor ik soms wel tasjes o.i.d. aanneem. Ik gebruik nu ook alleen maar blokken zeep i.p.v. plastic flessen en ben ik overgegaan op een shampoo bar. Moet wel zeggen dat dit wel veel prijziger is dan een fles shampoo, maar ze gaan als het goed is wel langer mee.

Nu ik op kamers ga wil ik proberen mijn afval nog meer te verminderen, omdat ik nu zelf bepaal wat ik in huis haal.

awkohawkoh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2019, 19:57:06 »
Ik blijf het erg lastig vinden aangezien heel veel producten in plastic worden verkocht.

Wat ik wel doe is het gebruiken van: canvastassen, fruit/groentezakjes, eigen waterfles en koffiebeker, stalen rietje, handzeep (ipv in flacon), losse thee en een houten/bamboe (?) afwasborstel

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2019, 11:38:58 »
Heel leuk! Ik ga dit zeker volgen.

Ik probeer eigenlijk alles te doen van jouw lijstje, maar zoals hierboven gezegd werd vergeet ik ook vaak om die spullen mee te nemen waardoor ik soms wel tasjes o.i.d. aanneem. Ik gebruik nu ook alleen maar blokken zeep i.p.v. plastic flessen en ben ik overgegaan op een shampoo bar. Moet wel zeggen dat dit wel veel prijziger is dan een fles shampoo, maar ze gaan als het goed is wel langer mee.

Nu ik op kamers ga wil ik proberen mijn afval nog meer te verminderen, omdat ik nu zelf bepaal wat ik in huis haal.

Ik heb een shampoobar van Lush en ik doe er nu bijna een jaar mee en hij is nu bijna op.
Ook een aanrader vind ik de deo van Lush. Ook verpakkingsvrij en gaat lang mee + werkt goed (bij mij althans).
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

milena

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2019, 15:19:59 »
Leuk om te zien dat veel mensen er al mee bezig zijn, ook al is het maar een beetje :)

Ik heb nog wat links toegevoegd in de begin post ter inspiratie/informatie. Zelf ben ik erg geinspireerd geraakt door Trash Is For Tossers

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2019, 16:52:23 »
Leuk! Ga vanavond die links even bekijken.
Heb inmiddels wel wat meer katoenen zakjes gekocht zodat ik op de markt wat meer boodschappen kan doen.
Hoi

thebiglebowski

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2019, 19:30:36 »
Ik heb een shampoobar van Lush en ik doe er nu bijna een jaar mee en hij is nu bijna op.
Ook een aanrader vind ik de deo van Lush. Ook verpakkingsvrij en gaat lang mee + werkt goed (bij mij althans).

Dankje voor de tip! Die kan ik wel eens uitproberen, ik zoek namelijk nog een alternatief voor de deo die ik nu gebruik. Ik gebruik nu sinds een tijdje de Salt of the Earth deoroller, maar hier ben ik niet heel erg tevreden over. Ik dacht deze eens uit te proberen omdat het een natuurlijke deodorant is en hij erg lang mee schijnt te gaan (en op deze manier dus minder deobussen te verbruiken), maar de verpakking is sowieso helemaal van plastic en hij werkt niet heel erg goed tegen zweetluchtjes.

De shampoobar van Lush daarentegen werkt bij mij ook heel erg goed. Ik heb de 'honey I washed my hair' shampoobar. Deze maakt erg goed schoon en ruikt heerlijk.

thebiglebowski

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2019, 19:37:33 »
Leuk om te zien dat veel mensen er al mee bezig zijn, ook al is het maar een beetje :)

Ik heb nog wat links toegevoegd in de begin post ter inspiratie/informatie. Zelf ben ik erg geinspireerd geraakt door Trash Is For Tossers

Misschien nog een tip, heb wat linkjes van websites waar je zero-waste beautyproducten kunt kopen zoals shampoobars etc. :
- https://www.zepig.nl/
- https://www.watmaaktjemooi.nl/
- https://oceonics.nl/
- https://shampoobars.nl/

En Lush natuurlijk ;)

Dit is overigens geen reclame of iets dergelijks. Ik ben vooral ook heel benieuwd of mensen ervaringen hebben met de producten van deze webshops. Ik zou graag mijn badkamer zo zero-waste mogelijk willen maken.

milena

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 24 augustus 2019, 17:48:34 »
Dankje voor de tip! Die kan ik wel eens uitproberen, ik zoek namelijk nog een alternatief voor de deo die ik nu gebruik. Ik gebruik nu sinds een tijdje de Salt of the Earth deoroller, maar hier ben ik niet heel erg tevreden over. Ik dacht deze eens uit te proberen omdat het een natuurlijke deodorant is en hij erg lang mee schijnt te gaan (en op deze manier dus minder deobussen te verbruiken), maar de verpakking is sowieso helemaal van plastic en hij werkt niet heel erg goed tegen zweetluchtjes.

De shampoobar van Lush daarentegen werkt bij mij ook heel erg goed. Ik heb de 'honey I washed my hair' shampoobar. Deze maakt erg goed schoon en ruikt heerlijk.

Ik gebruik ook salt of the earth maar bij mij werkt die echt super! :) Ik had hen laatst een mailtje gestuurd over hun plasticgebruik en kreeg dit terug, best interessant:

Veel dank voor jouw email en vraag!!! Een hele terechte vraag uiteraard en iets dat ons dag en nacht bezighoudt. We zijn met een continue zoektocht bezig om onze impact op het milieu te verlagen in de hele keten:  van inkoop van grondstoffen, productie in ons eigen kleine fabriekje, het vervoer naar de winkels en de impact van de verpakking  op het milieu bij weggooien door de consument.
In onze zoektocht houden we rekening met productkwaliteit, 100% natuurlijke ingrediënten en ook de prijs die we ervoor moeten vragen, zodat consumenten bereid zijn het nog te kopen en te gebruiken.
We hebben bijvoorbeeld ook getwijfeld over glazen verpakkingen. Maar het blijkt dat plastic in veel gevallen toch beter voor het milieu is dan glas. Of dat zo is, hangt af van het verschil in gewicht tussen de verpakkingen: een plastic fles is beter voor het klimaat als de fles minstens 6 keer zo licht is als glas. Dat blijkt in veel gevallen zo te zijn (bron: https://www.milieucentraal.nl/minder-afval/verpakkingen/milieu-impact-van-verpakkingen/ ). Wij gebruiken op het ogenblik HDPE kunststof, vanwege de goede recyclebaarheid en omdat het lichtgewicht is in transport
We gaan binnenkort als eerste stap een hervulverpakking introduceren (60% minder plastic). We blijven doorgaan in onze zoektocht.

Hopelijk voldoet dit antwoord aan de door jouw gestelde vraag.

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2019, 20:04:35 »
Wel interessant, maar dan kom je wel weer terug op het probleem dat mensen geen afval scheiden en ook dat plastic ergens terecht komt waar het niet hoort. Denk dat het probleem momenteel vooral daar ligt en niet of het plastic recyclebaar is.
Vandaag weer naar de supermarkt geweest en eens op al dat plastic gelet. Echt bizar hoe zelfs een komkommer in plastic zit...
Hoi

milena

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 26 augustus 2019, 17:42:07 »
Wel interessant, maar dan kom je wel weer terug op het probleem dat mensen geen afval scheiden en ook dat plastic ergens terecht komt waar het niet hoort. Denk dat het probleem momenteel vooral daar ligt en niet of het plastic recyclebaar is.
Vandaag weer naar de supermarkt geweest en eens op al dat plastic gelet. Echt bizar hoe zelfs een komkommer in plastic zit...

Eens, genoeg mensen scheiden inderdaad niet en zelfs al doen ze het wel dan wordt alsnog maar een klein gedeelte van al het plastic gerecycled - soms omdat het niet kan, maar vaak omdat financieel gezien het ongunstiger is. Er moet eigenlijk "van boven af aan" een verschil gemaakt worden (dus bijvoorbeeld de ban op plastic tasjes bij kassa's), maar zo lang dat niet is kunnen wij op deze manier proberen te laten zien dat we alles graag anders zien.

En inderdaad, belachelijk hoe sommige dingen in plastic verpakt worden. Aubergines, paprika's, komkommers, courgettes, allemaal producten die gemakkelijk zonder plastic kunnen. En wil je ze zonde rplastic kopen ben je vaak een stuk duurder uit..

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 26 augustus 2019, 19:37:20 »
Er bestaat ook zoiets als ''Creatief met afval'' zijn. Vrij vertaald betekend dit dat je gewoon dagelijks afval produceert maar uiteindelijk niks aanbied. Gemeentes en afvalverwerkers vragen zich of hoe sommige mensen dat voor elkaar krijgen. Stiekem weet ik wel beter.  :blush:

Ofwel de nul aanbieders.  :aanbid:

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 26 augustus 2019, 21:20:43 »
Nulaanbieders ken ik als begrip dat mensen dus hun afval niet sorteren. Het restafval zit gewoon tussen het plastic en papier waardoor mensen dus geen restafval aanbieden. Dit worden nulaanbieders genoemd.

Maar gezien dit topic lijkt me dat je dit niet bedoelt? Verklaard u nader, ik ben nieuwsgierig, haha!
Hoi

milena

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2019, 10:09:05 »
Er bestaat ook zoiets als ''Creatief met afval'' zijn. Vrij vertaald betekend dit dat je gewoon dagelijks afval produceert maar uiteindelijk niks aanbied. Gemeentes en afvalverwerkers vragen zich of hoe sommige mensen dat voor elkaar krijgen. Stiekem weet ik wel beter.  :blush:

Ofwel de nul aanbieders.  :aanbid:

Hier ben ik ook wel benieuwd naar :) ! Zoals je het nu omschrijft klinkt het meer als op andere manieren van je afval afkomen, maar gezien het onderwerp van dit topic lijkt het me dat je iets anders bedoeld