Auteur Topic: Het grote spaar/bespaar-topic  (gelezen 13929 keer)

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 29 oktober 2015, 18:18:08 »
Koop je A-merken? Bij welke winkel koop je? Maak je eten klaar voor meerdere dagen?
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things

Falathiel

• Where there's life there's hope
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: 29 oktober 2015, 18:21:16 »
Dirk, maar ben nu al op de aldi overgestapt. Dingen die ik daar niet kan halen, haal ik nog wel bij de dirk. Ik koop wel knorpakketten, maar voor de rest zo min mogelijk a-merken. Mijn vriend houdt niet van de goedkope frikandellen, dus koop die nog wel van mora. Probeer nu inderdaad ook al voor meerdere dagen te koken.
Heb je feedback voor mij als mod? Note mij! ask.fm Sims

Isfet

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 29 oktober 2015, 19:59:35 »
Knorpakketten zijn vaak ook gemakkelijker zelf te maken. Sowieso, veel gerechten waarvoor veel mensen het idee hebben dat ze daar een pakje bij nodig hebben.

Ik zeg niet dat je dit doet, maar neem even een voorbeeld: pannenkoeken. Eén van mijn huisgenoten is er heilig van overtuigd dat hij perse pannenkoekenmix moet kopen om goede pannenkoeken te maken, en daarnaast dus dingen zoals eieren en melk. Terwijl hij voor een fractie van de prijs een kilo bloem kan halen.

Deze mevrouw heeft een column in trouw waarin ze regelmatig een recept neerzet voor de pakjes/zakjes gebeuren; vaak veel lekkerder en goedkoper: http://www.kokenmetkarin.nl/recepten/index.html

Verder is het ook goed om recepten in je repertoire te krijgen die heel simpel zijn en maar weinig ingrediënten nodig hebben. Zeker als je dan ook nog ingrediënten kan combineren in verschillende soorten eten, dan ben je al helemaal goedkoop uit. Neem als voorbeeld chickslovefood.nl, die hebben een rubriek met 5 ingrediënten of minder.

Divergent

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:25:22 »
Samen eten met andere scheelt ook heel erg. Ik merk dat ik daardoor echt veel geld bespaar en het is ook gewoon gezelliger.
Doe als een tulp  en ga uit je bol!  http://getdrunksober.tumblr.com/

ChickWithGuns

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:46:11 »
Haha, voor mij is samen eten vaak juist duurder heb ik het idee. Omdat mijn vriend en veel vriendinnen met wie ik samen eet juist een voorkeur hebben voor A-merken. En vooral mijn vriend kookt graag makkelijk, oftewel Knorr pakjes of magnetronmaaltijden, dus dat komt ook weer duurder uit.

Maar aan deze tips heb ik zeker iets. Vriend past zich ook maar een beetje aan (die moet trouwens ook sparen, komt goed uit)
If nothing goes right, go lift. Fitness/OCR Blog  Instagram

Pencil

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 29 oktober 2015, 20:51:57 »
Tips voor boodschappen, Aldi/Liddl schijnen over het algemeen niet echt goedkoper te zijn dan de basis merkingen van jumbo/appie. Verder koop veel groenten op de markt en laat je niet verleiden om te dure producten te kopen. Zo zie ik altijd iedereen super healty eten hier met amandelmelk etc. maar dat is relatief zoveel duurder dan gewoon een paar appels.

Loisx

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 29 oktober 2015, 21:21:13 »
Ik wil hier graag meepraten! Ik woon nog thuis en werk erg veel en heb geen vaste lasten op m'n spotify abo na, dus wil zeker 200 euro proberen te sparen. :) Dit moet makkelijk lukken, zou zelfs wel 300 euro kunnen sparen, maar ik wil niet té enthousiast beginnen, want dan geef ik het toch weer op..

Op mijn spaarrekening staat nu 400 euro, dat heb ik het afgelopen half jaar gespaard. :fieuw: Heel weinig, maar ik heb wel een nieuwe iPhone gekocht en heb m'n rijbewijs al en heb een goede, 1 jaar oude laptop, dus ik verwacht de komende twee jaar geen hele hoge kosten meer. Mijn eerste doel is de 1000 euro spaargeld aantikken haha.
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2015, 21:47:25 door Loisx »

Ribbon

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 29 oktober 2015, 22:13:43 »
Ik heb sinds deze maand een baan voor een halve werkweek. Ik probeer sowieso €600,- op mijn spaarrekening te zetten. Daarnaast probeer ik €30,- aan boodschappen uit te geven, per week. Als ik er nog een baan bij krijg voor meer uren kan ik meer sparen. Ik hoop dus dat ik die snel heb.
jkno

NachoCheese

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 30 oktober 2015, 00:38:47 »
Tips voor boodschappen, Aldi/Liddl schijnen over het algemeen niet echt goedkoper te zijn dan de basis merkingen van jumbo/appie. Verder koop veel groenten op de markt en laat je niet verleiden om te dure producten te kopen. Zo zie ik altijd iedereen super healty eten hier met amandelmelk etc. maar dat is relatief zoveel duurder dan gewoon een paar appels.

Ja het kutte is dat ik simpelweg nooit tijd heb om naar de markt te gaan :')

Ik had een overzicht gemaakt in excel (in 2010 zit een maandbudget sjabloon voor studenten, kan je alles zo invullen echt perfect!) Kwam er achter dat ik in een maand makkelijk 40 euro uitgeef aan even een broodje of een kopje koffie op t station. Ik weet nu wel waar ik op kan besparen haha....

Wat ook een probleem is met boodschappen is dat ik lactose-vrije melk drink en dat is een heel stuk duurder dan gewone melk. Daarnaast heb ik een appelallergie dus kan ik over het algemeen alleen relatief dure sappen drinken (A merken en dan ook maar een paar) omdat ze overal appel in pleuren. Ten minste bij de jumbo. Ook in alle siropen e.d. Ik weet dat ze bij de Lidl meer sappen hebben die ik wel mag en een stuk goedkoper zijn. Maar dat is 10 minuten fietsen en de jumbo 3 min lopen en ik ben lui. Denken jullie dat het veel verschil ga maken als ik daar voortaan langs fiets en sappen insla? Of zal ik dat maandelijks bijna niet merken?

Ophelia

• Curiouser and curiouser.
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 30 oktober 2015, 08:03:24 »
Je zou voor groente en fruit ook eens kunnen kijken bij een Turkse supermarkt, dat is ook stukken goedkoper
"If you don't know where you want to go, then it doesn't matter which path you take."

Daenerys

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 30 oktober 2015, 08:23:22 »
Sinds wij echt alleen bij de Aldi winkelen (en 1 keer per maand de zaken die we daar echt niet vinden bij de Spar gaan halen) doen we ongeveer 200 euro per maand op aan eten. Uiteten enz. is hier wel niet bijgeteld, en dat doen we eigenlijk wel relatief vaak. Maar goed, 200 euro voor 2 mensen vind ik eigenlijk echt wel mooi. En we koken absoluut niet eentonig, ook wat duurdere zaken zoals zalm komen vaak genoeg op tafel, enz.
I do not have a gentle heart.

Second Gear

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 30 oktober 2015, 09:27:01 »
Ik begin mijn boodschappen altijd bij de lidl, Ik wil niet zeggen dat het altijd het goedkoopste is, maar vaak wel. Als ik dan iets niets kan vinden of liever een a-merk heb dan ga ik nog naar de emté.

Ik eet meestal 2x in de week aardappeltjes, groenten, vlees.
Dan koop ik een zakje krieltjes, 2 schnitzels oid, en een pot bonen ofzo (voor de afwisseling kun je ook 2 verschillende groenten in 1 persoonspotjes kopen.)
Dan eet ik nog een keer pasta, gister met spinazie à la crème en vissticks.
Dit zijn ook nog eens dingen die je niet iedere keer opnieuw hoeft te kopen, je doet er een tijdje mee dus de kosten zijn ook een beetje uitgesmeerd zegmaar.
Vaak eet ik nog wel eens met mensen samen, wat zeker in kosten scheelt, of ik had laatst een kant en klaar maaltijd van de lidl. Ze hebben daar stamppot + vlees, prima te eten en maar voor 2,50.

Verder koop ik standaard iedere week:
- vanille yoghurt
- boterhammenvlees
- appels
- bananen (ziek goedkoop bij de lidl)
- 2x een half brood
- ontbijtkoek voor als koekje tussendoor

Verder heb ik dingen gewoon in de (koel)kast staan, zoals een pot pasta, cruesli, crackers, smeerboter, bakboter. Dat zijn meer dingen die je eens in de zoveel tijd koopt.

En zoals ik al zei ik kan (tot nu toe) heel goed verleidingen weerstaan. Ik koop niks op het station of op de universiteit. Het is echt niet dat ik mezelf niks gun, maar het ik denk dan altijd eigenlijk heb ik dit niet nodig.

Nu ben ik wel benieuwd naar jullie boodschappenlijstjes.
It doesn't always work out and that's ok    |    tumblr    |    study tumblr

Daenerys

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 30 oktober 2015, 10:10:49 »
Ik maak ook 2 keer per week aardappelen. De eerste keer maak ik er puree van, maar ik kook genoeg om een deel in de koelkast te zetten. Dat bak ik dan de dag erna.
Daarvoor koop ik dus en zak aardappelen, en 2 soorten groenten. Boontjes bij de gebakken aardappeltjes en spinazie/broccoli/bloemkool ofzo bij de puree. Vlees hangt er vanaf wat ik in de diepvries heb liggen. Dat kan kalkoenworst, vissticks, gebkken zalm, cordon blue,.. Zijn. Soms, als ik zin heb, maak ik een ovenschotel met verschillende soorten vis en groenten, met puree. Maar dan moet ik al tijd over hebben, want dat duurt wel even.

Verder maak ik vaak lasagne of macaroni, omdat wij van 1 schotel 2 dagen kunnen eten. Bij die macaroni voeg ik dan wel een soort groente toe of eten we een slaatje erbij. 1 keer per week probeer ik nog wok te maken, vaak met zo een kant en klaar pakje groenten, en dan voeg ik er zelf nog champignonnen, paprika en ui bij bijvoorbeeld. Dit is vaak met scampi of kip. Als ik lui ben, maak ik kip cury uit een pakje. :P

Spaghetti komt hier ook nog wel 1 keer per week voorbij. Soms de klassieke bolognaise, maar soms ook met zalm en boursin, spinazie en kip, scampi,..

En 1 keer per week gaan we bij mijn ouders frietjes eten. :')

Dan is er natuurlijk nog brood, beleg, fruit, drank,.. Nodig.

Boodschappenlijstje van deze week (voor de geïnteresseerden), Heeft 50 euro gekost:
-aardappelen
-spinazie
-boontjes
-broccoli
-tomaten
-sla
-melk (2x)
-room (1x)
-400 gram gerookte zalm
-1 pak Hollandse kaas
-1 pak hesp
-1 pak magere spek
-2 pakjes kruidenkaas
-4 pakjes geraspte kaas
-tagliatelli
-tomatenpuree (2 blikjes)
-ananas in blik
-appels (1 pak)
-2 pakjes chips
-2x 6 flessen drank groot
-1 x 6 flessen drank klein
-bakbroodjes (2x6)
-1 kilo gehakt

Met veel dingen kom je dan ook langer dan een week toe. Zoals die drank en het gehakt. Dat gehakt deel ik dan gewoon op in zakjes om in te vriezen. Ik had wel nog vlees in mijn vriezer, alsook lasagnebladen, eieren, bloem, allerlei kruiden, een wokmix, en bakboter/olijfolie. Deze week kon ik spinaziepuree met kipworsten maken, gebakken aardappeltjes met bonen en fishsticks, lasagne met een slaatje, tagliatelle met zalm en broccoli, rijst met kip+ wokmix. 'S middags gewoon boterhammen met beleg, een eitje of een croque monsieu. Ik had ook nog zalm over om een broodje te maken.
I do not have a gentle heart.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:02:26 »
Besparen vind ik altijd leuk! Het gaat nu vooral op boodschappen maar wat hebben jullie met je telefoonabonnement gedaan? Hoeveel betaal je daar voor?

Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

NachoCheese

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:07:35 »
Besparen vind ik altijd leuk! Het gaat nu vooral op boodschappen maar wat hebben jullie met je telefoonabonnement gedaan? Hoeveel betaal je daar voor?
Met mn telefoonabonnement heb ik heel veel geluk. Door KPN compleet werd internet bellen en sms verdubbelt. Doordat hi kpn werd kreeg ik er 500 mb bij en laatst kreeg ik een brief dat mijn abonnement 5 euro goedkoper wordt omdat ik een trouwe klant ben.
Eerst betaalde ik 15 euro voor 750 mb 100 minuten bellen en onbeperkt sms.
Nu 8.50 voor 2 GB 200 minuten bellen en onbeperkt sms.

Ik probeer dit abonnement zo lang mogelijk te houden het is gewoon ideaal

Falathiel

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:13:37 »
Ik wil bij mijn volgende telefoonabonnement ook een stuk lager gaan dan dat ik nu zit. Heb er nu ook een verzekering bijzitten die mij 12 euro per maand kost, maar heb hem maar één keer laten vallen en moest toen alsnog 45 euro eigen risico betalen. Denk dat ik nu uiteindelijk duurder uit ben dan als ik op dat moment zelf mijn scherm had betaald.

Kiwi

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:33:26 »
Geld besparen is ondertussen een sport geworden voor me haha. Eens in de twee weken ga ik op mn fietsje langs de lidl, turk en chinese winkel om in te slaan, tussendoor koop ik vooral euroshopper shit. Ik koop geen eten meer buitenshuis en zorg gewoon dat ik genoeg bij heb. Verder ben ik veel in kringloopwinkels en op rommelmarkten te vinden. Heb afgelopen weekend 3 broeken, 3 shirtjes, 10 blousjes, een vestje en een paar schoenen gekocht voor in totaal 35,50.

Moonlight

• Ave Atque Vale.
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:46:36 »
Ik volg dit topic even!

Ik heb een spaarpot gehaald en ik doe daar iedere maand €50,- in. Ik denk dat dit makkelijker sparen is aangezien ik het er echt niet uit kan halen. Verder heb ik een goedkoper telefoonabonnement genomen dus dat scheelt ook in kosten.
Pretty girls don't know the things that I know

Poca

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:03:02 »
Ik ga dit topic ook volgen! Een beetje extra sparen voor vakanties etc. en minder uitgeven zou voor mij ook wel een goed idee zijn .
Look for the bare necessities, the simple bare necessities, forget about your worries and your strife.

Booklover

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:06:52 »
Ik betaal 19 euro per maand aan telefoon en daarbij zitten 275 belminuten en 500 mb
It does not do to dwell on dreams and forget to live  

Second Gear

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 30 oktober 2015, 12:46:51 »
Ik heb ook een spaarpotje op m'n kamer staan waar ik los kleingeld in doe. Je hebt het niet door maar stiekem spaar je zo toch best wat.
It doesn't always work out and that's ok    |    tumblr    |    study tumblr

Falathiel

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:01:44 »
Oke hou mij even tegen. De dierenwinkel in de buurt is verbouwd en heeft nu 25% korting op krabmeubelen. Die van ons is behoorlijk gebruikt en wankelt ook helemaal als de katten erop springen. Hij is ook al een keer omgevallen :'). Nu heb ik dus de neiging om er eentje te gaan kopen omdat er deze drie dagen die korting is. Slim om het nu dus te doen, of kijken of deze toch nog een paar maanden mee gaat?

paashaas_

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:08:29 »
Vet handig! Mijn ouders hebben vanaf mijn geboorte geld voor mij gespaard op een spaarrekening. Elke maand komt daar 5 euro op en vanaf begin dit jaar stort ik zelf ook 20 euro. Ik kan er tot mijn 18e niet bij, dus dat is mooi. Soms zet ik er ook de helft van mijn loon op en dat werkt prima.

Ik leen nu ook. Het geld wat ik daarvan overhoud zet ik ook op de spaarrekening. Het is alleen de kunst om er na mijn 18e ook zo goed als vanaf te kunnen blijven

paashaas_

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:13:25 »
Oke hou mij even tegen. De dierenwinkel in de buurt is verbouwd en heeft nu 25% korting op krabmeubelen. Die van ons is behoorlijk gebruikt en wankelt ook helemaal als de katten erop springen. Hij is ook al een keer omgevallen :'). Nu heb ik dus de neiging om er eentje te gaan kopen omdat er deze drie dagen die korting is. Slim om het nu dus te doen, of kijken of deze toch nog een paar maanden mee gaat?
Of je koopt er nu een en wacht tot die oude echt niet meer mee kan. Zo maak je die oude helemaal "op" en heb je goedkoop alvast een nieuwe kunnen halen

NachoCheese

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 30 oktober 2015, 13:20:32 »
Of je koopt er nu een en wacht tot die oude echt niet meer mee kan. Zo maak je die oude helemaal "op" en heb je goedkoop alvast een nieuwe kunnen halen
Dit ja. Je zal waarschijnlijk toch een nieuwe moeten halen en dan kan je dat nu alvast goedkoop doen en m wegzetten.