Mag ik vragen wat ongeveer je budget is voor deze reis? Ik heb ook al een hele tijd het idee om een wereldreis te maken, maar ik weet niet precies hoeveel ik opzij moet zetten. Ik heb al aardig wat gespaard, maar als ik terug kom wil ik niet dat er niks meer op mijn rekening staat.
Wel heel erg stoer dat je het alleen gaat doen!
Pfoe, ik heb een erg groot budget. De reden dat ik deze reis kan doen is ivm een erfenis, aangezien zowel mijn moeder als mijn opa in de afgelopen 3 jaar overleden zijn. Vandaar dat ik daarmee iets heel moois wil gaan doen.
Vliegtickets ben ik bijna 3000 euro voor kwijt, maar ik heb dan ook zo'n 10 vluchten en ik ga inderdaad rond, dus grote afstanden. Dat viel mij uiteindelijk eigenlijk eerder mee dan tegen.
Het hangt er gewoon ontzettend vanaf waar je heen wil, Azië is bijvoorbeeld relatief goedkoop, daar reken je zo'n 1000 euro per maand (incl accomodatie/eten&drinken/activiteiten). Maar ga je naar Australië en Nieuw-Zeeland reken je eerder op 2000 euro per maand. Maar dan heb je natuurlijk ook verschillen, slaap je in een hostel op een zaal of ga je een hotel met ontbijt nemen, ga je liever iedere avond uit eten of haal je gewoon iedere dag voor een habbekrats streetfood. Wil je uitgebreide dure tours doen zoals helicoptervluchten of een eigen gids, of ga je met een groepje en druk je daar mee de kosten? Je kan het zo goedkoop of duur maken als je zelf wil.
Ik slaap zelf (hoogstwaarschijnlijk vrijwel altijd) in hostels en heb vooraf nog wat buspassen en tours bijgeboekt waardoor ik misschien iets minder per maand nodig ga hebben, maar uiteindelijk waarschijnlijk wat meer betaal. Ik denk dus inderdaad dat je moet kijken welke bestemming je trekt, hoe duur levensonderhoud is en waar je op wil besparen. En desnoods iets korter gaan, dat lijkt mij zelf beter dan een maand langer maar geen geld hebben om iets te ondernemen.
Nc aub