Auteur Topic: Geen plezier meer in het leven  (gelezen 240 keer)

workhard

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 09 februari 2020, 23:33:40 »
Hoi,

zoals de titel al zegt, heb ik geen plezier meer in het leven. Dit heeft meerdere factoren met name dat ik de verkeerde opleiding heb gekozen. Dit weet ik al lang en ik probeer mij er doorheen te slaan, maar ik vind dit steeds lastiger. Ik heb voor deze opleiding gekozen vanwege de zekerheid. Ik heb voor deze functie echter niet genoeg zelfverzekerdheid om het uit te kunnen voeren. Daarnaast loopt van alles niet zo lekker, waardoor ik nu echt aan het ''overleven'' ben in plaats van aan het leven. Ik vraag mij soms af wat het leven nog waard is. Qua toekomstperspectief zou ik het drastisch willen veranderen, maar dan heb ik de opleiding voor niks gedaan. Qua omstandigheden kan ik er niks aan doen en ik moet er maar mee dealen, maar ik weet niet of ik dit nog kan. Wat moet ik doen?

X

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2020, 06:53:44 »
“Qua omstandigheden kan ik er niks aan doen en ik moet er maar mee dealen, maar ik weet niet of ik dit nog kan.”

Deze instelling veranderen, denk ik. Je moet een keuze gaan maken tussen óf zelf een schop onder je kont geven óf het niet doen en iets anders gaan doen. Ik heb het idee dat je ‘geen’ keuze maakt en daar word je niet beter van.

Ga eens in gesprek met iemand. Een decaan/psycholoog bij je op school? De praktijkondersteuner van je huisarts? Ga met iemand praten om uit te zoeken welke vervolgstappen je zou kúnnen nemen.

S.1999

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2020, 09:00:29 »
Hey! Het klinkt alsof je opleiding je echt in de weg zit. Het klinkt als een hele grote stap, maar ik denk dat je echt beter van opleiding kan veranderen. Het is misschien lastiger om voor een opleiding te kiezen waarbij je minder zekerheid hebt, maar als het nog een beetje een brede opleiding is kom je altijd wel ergens terecht. Misschien dat je met de opleiding die je nu doet later een beroep krijgt dat je nog wel oké vindt, maar zoals je het nu omschrijft zal je je niet snel helemaal fijn voelen bij de beroepen die bij je opleiding horen. En je moet nog wel een aantal jaar werken tot je pensioen :fieuw: . Zou je al die tijd een beroep willen hebben dat je niet echt ziet zitten. Ik weet niet hoe ver je al in je opleiding bent? Als je nog 1 jaartje moet kan je ook nog even een diploma halen en er dan nog een andere opleiding achteraan plakken. Is even een investering maar anders zit je de rest van je leven met een beroep dat je een ongelukkig gevoel bezorgd.
En sws is het slim om te praten met een studiebegeleider, dat lucht waarschijnlijk al erg op! Succes!

Kali

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2020, 16:07:23 »
Heyy,,

Ik herken dit gevoel zo goed. Wat ik gedaan heb..de korte versie. gespijbeld, huilend bij mijn ouders op de bank gelegen.. gestopt met de opleiding gaan werken. Huis gekocht. Verbouwen.

Ondertussen had ik ook nog een relatie waar ik gek van werd. Aan uit aan uit en nu zitten we weer met het issue komen we samen of niet mijn hart zegt ja mijn verstand zegt nee.

Ik voel me ook vaak als of ik aan het overleven ben en niet aan het leven. De keus om te stoppen met mijn studie ben ik blij mee. Maar de gevolgen er van zijn  ook zwaar en misschien wel net zo zwaar. Ik volg nu wel een opleiding binnen mijn werk. Opzicht voel ik me overal wel oké bij. Alleen vaak eenzaam geen vrienden en ja als je thuis alleen zot ben je snel geneigd om terug te gaan naar je ex. Dus ik sta ook op springen soms. Doe wat je verstand je zegt wat je moet doen. Je weet het heus wel..
En dat geld voor mij net zo hard.