Auteur Topic: Bipolaire Stoornis  (gelezen 13692 keer)

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 20 september 2010, 21:35:22 »
Maar goed ik stop met deze discussie. Ik blijf erbij dat je niet alle psychologen/psychiaters over 1 kam moet scheren. 1 slechte ervaring betekend niet meteen dat ze allemaal hetzelfde zijn. Ik hoop eigenlijk gewoon stiekem dat jullie dat ook wel inzien.

Anonymous

• Gast
« Reactie #51 Gepost op: 20 september 2010, 21:37:41 »
hmm, sprak die vriend van me net die het heeft en die krijgt dus prozac (niet valium wat ik eerst dacht dat het was)
maar maakt het dus alleen maar slechter.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 20 september 2010, 21:42:29 »

hmm, sprak die vriend van me net die het heeft en die krijgt dus prozac (niet valium wat ik eerst dacht dat het was)
maar maakt het dus alleen maar slechter.

Hmm dat kan inderdaad wel kloppen. Volgens mij is het ook bekend dat prozac voor een bipolairestoornis niet goed werkt. Prozac is namelijk een antidepressivum. Maar bij een bipolairestoornis kan het juist weer leiden tot manie. Wat dus alleen maar de andere kant van het probleem oproept. Misschien is dit bij hem ook het geval? Of wat bedoel je met het maakt het alleen maar slechter? Heeft hij dit ook al laten weten aan diegene die het voorgeschreven heeft?

Brod

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 20 september 2010, 21:43:08 »

[...]

Ook al ben ik een psychologie student ik ben heus wel realistisch. En ik weet ook wel dat er uitzonderingen zijn. Maar het is heus niet zo (waar de hele discussie om begon) dat psychiaters zomaar willekeurig diagnoses rondstrooien. Daarnaast zie ik niet in waarom een psychiater uit winst oogpunt snel een diagnose zou stellen ? Ik bedoel kun je beter meer sessies er aan besteden zodat men meer geld ervoor zal moeten betalen. Feit is en blijft gewoon dat iig in Nederland er maar een bepaald aantal sessies vergoed wordt. Hierdoor haken veel mensen na dit aantal sessies gewoon af, omdat ze het simpel weg niet kunnen betalen.
Als je je als psycholoog niet aan de etische regels houdt, kan het gevolg zijn dat je je beroep niet meer mag uitvoeren. Dit is een behoorlijke maatregel waarmee je dus veel misbruik voorkomt.

Ik zeg alleen maar dat het verstandig is om second opinions te vragen. Plus, wie controleert die mensen? Goed dat ze hun job kunnen verliezen als ze hun boekje te buiten gaan, maar ik denk niet dat dat door mensen gecontroleerd wordt, tenzij er echt grove fouten worden begaan en het slachtoffer er een proces van maakt..

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 20 september 2010, 21:44:22 »
Vaak is het bij medicatie ook een beetje een kwestie van 'uitproberen' . Wat voor de een heel goed werd kan bij iemand anders helemaal niet helpen.

Anonymous

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 20 september 2010, 21:46:27 »

[...]

Hmm dat kan inderdaad wel kloppen. Volgens mij is het ook bekend dat prozac voor een bipolairestoornis niet goed werkt. Prozac is namelijk een antidepressivum. Maar bij een bipolairestoornis kan het juist weer leiden tot manie. Wat dus alleen maar de andere kant van het probleem oproept. Misschien is dit bij hem ook het geval? Of wat bedoel je met het maakt het alleen maar slechter? Heeft hij dit ook al laten weten aan diegene die het voorgeschreven heeft?

Daarom, dat had ik ook gevonden.
Hij heeft al een keer eerder prozac gekregen, waarmee hij toen ook gestopt is, omdat het het steeds erger maakte.
En ik weet niet zeker of hij het al tegen de dokter heeft gezegd, maar hij gaat nu wel therapie krijgen (wat hij eerst niet kreeg) omdat het zo erg werd. Hij woont in Schotland en wat ik begreep is dat zn ouders het dan zelf moeten betalen ipv de verzekering.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 20 september 2010, 21:49:20 »

[...]

Ik zeg alleen maar dat het verstandig is om second opinions te vragen. Plus, wie controleert die mensen? Goed dat ze hun job kunnen verliezen als ze hun boekje te buiten gaan, maar ik denk niet dat dat door mensen gecontroleerd wordt, tenzij er echt grove fouten worden begaan en het slachtoffer er een proces van maakt..

Huh heb ik iets gemist? Je hebt het toch helemaal nog niet gehad over second opinions?
 Er bestaan hele etische commissies. Landelijke, maar vaak in grotere organisaties hebben zo ook nog eens een eigen etiek commissie. Bij de landelijke commissies kunnen clienten terecht met klachten. Iedere serieuze klacht komt hier terecht. Daarnaast kan het ook zo zijn (bijv. in organisaties) dat je anoniem een klacht over je collega indient.

LOVESOME

• Gast
« Reactie #57 Gepost op: 20 september 2010, 21:49:23 »
ik zeg dat laatste echt niet na 1 psychiater hoor. Mijn nicht had dezelfde en die kreeg ook een diagnose d'r bij terwijl ze niks had en daar alleen maar kwam om te praten over haar thuissituatie.
Mijn zus heeft ook zoveel diagnoses gehad, veel meer als ik..kunnen minimaal 5 foute diagnoses zijn na een kort onderzoekje.
Ik had ook ineens NLD en toen ik mijn ouders en zus als dier moest tekenen, maar niks voor mijn zus wist, had ik een of andere soort angst naar mijn zus toen.
yeah right.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 20 september 2010, 21:50:47 »

ik zeg dat laatste echt niet na 1 psychiater hoor. Mijn nicht had dezelfde en die kreeg ook een diagnose d'r bij terwijl ze niks had en daar alleen maar kwam om te praten over haar thuissituatie.
Mijn zus heeft ook zoveel diagnoses gehad, veel meer als ik..kunnen minimaal 5 foute diagnoses zijn na een kort onderzoekje.
Ik had ook ineens NLD en toen ik mijn ouders en zus als dier moest tekenen, maar niks voor mijn zus wist, had ik een of andere soort angst naar mijn zus toen.
yeah right.

Oh nee dat geeft je duidelijk het recht om alle psychiaters kutpsychiaters te noemen :?:. Het is inderdaad vervelend voor je, maar om dan te gaan schelden en iedereen over 1 kam te scheren vind ik een  beetje overdreven.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2010, 21:51:44 door purepassion »

Brod

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 20 september 2010, 22:15:14 »

[...]

Huh heb ik iets gemist? Je hebt het toch helemaal nog niet gehad over second opinions?
 Er bestaan hele etische commissies. Landelijke, maar vaak in grotere organisaties hebben zo ook nog eens een eigen etiek commissie. Bij de landelijke commissies kunnen clienten terecht met klachten. Iedere serieuze klacht komt hier terecht. Daarnaast kan het ook zo zijn (bijv. in organisaties) dat je anoniem een klacht over je collega indient.

Ik heb het er idd niet over gehad, maar ik vond het een logische overgang. Omdat die misbruiken er nu eenmaal zijn en omdat het ook vaak wat giswerk is. Als je kan kiezen tussen de psychiater die zijn diagnose en medicatie na tien minuten al klaar heeft, of de psychiater die ruimte en tijd voor je vrijmaakt lijkt het me al onmiddellijk duidelijk wie het meest betrouwbaar is.

En als ik het verkeerd heb, neem me niet kwalijk, maar voel je eens niet zo aangevallen.. Ik deel ook alleen maar mijn ervaringen en mening met je..

Plus, ik verbeter normaal gezien mensen niet zo rap, maar ik denk dat het voor je studie wel belangrijk is daarom: ethiek schrijf je met een h, ook ethische etc;)
« Laatst bewerkt op: 20 september 2010, 22:17:49 door Brod »

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 20 september 2010, 22:16:40 »

[...]

Ik heb het er idd niet over gehad, maar ik vond het een logische overgang. Omdat die misbruiken er nu eenmaal zijn en omdat het ook vaak wat giswerk is. Als je kan kiezen tussen de psychiater die zijn diagnose en medicatie na tien minuten al klaar heeft, of de psychiater die ruimte en tijd voor je vrijmaakt lijkt het me al onmiddellijk duidelijk wie het meest betrouwbaar is.

En als ik het verkeerd heb, neem me niet kwalijk, maar voel je eens niet zo aangevallen..

Haha oke ik dacht al.
Maar ehm daar heb je ook helemaal gelijk in, dat ontken ik ook niet ofzo?

Waarom neemt iedereen altijd meteen aan dat iemand zich 'aangevallen'  voelt als je de discussie met iemand aangaat. Buiten dat gescheld dat van iemand anders dat vond ik inderdaad wel te ver gaan. Maar dat betrek ik niet op mezelf maar gewoon in het algemeen.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2010, 22:18:15 door purepassion »

Thatsnotmyname

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 20 september 2010, 22:17:52 »

[...]

Nou bij bipolaire stoornissen duren de 'stemmingen' meestal een aantal dagen tot weken. Het is niet zo dat je iedere 5 min. veranderd van stemming.

oh ok!, sorry dan begreep ik het verkeerd..
nou ja voormij is het dus super irritant dat ze zo doet, want je kan nooit verwachten hoe ze op dat moment reageert. mjaaa
dat is een beetje offtopic
Blaaa blaaaa blaaaa

Brod

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 20 september 2010, 22:18:31 »

[...]

Haha oke ik dacht al.
Maar ehm daar heb je ook helemaal gelijk in, dat ontken ik ook niet ofzo?

Waarom neemt iedereen altijd meteen aan dat iemand zich 'aangevallen'  voelt als je de discussie met iemand aangaat. Buiten dat gescheld dat van iemand anders dat vond ik inderdaad wel te ver gaan. Maar dat betrek ik niet op mezelf maar gewoon in het algemeen.

Omdat dat op het internet heel moeilijk uit te maken is. Het kwam zo op mij over. Maar omdat ik weet dat je dat moeilijk zeker kan weten op een forum, heb ik er daarom ook bij geschreven 'neem me niet kwalijk als het niet zo is'

Ik heb al met behoorlijk wat mensen discussies gehad hier :P En je bent ook een van de weinige bij wie ik het gevoel heb dat je een beetje aangebrand bent ;) Wat ook logisch zou zijn aangezien deze beroepstak natuurlijk een is die je enorm interesseert..
« Laatst bewerkt op: 20 september 2010, 22:24:46 door Brod »

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 20 september 2010, 22:20:25 »

[...]

oh ok!, sorry dan begreep ik het verkeerd..
nou ja voormij is het dus super irritant dat ze zo doet, want je kan nooit verwachten hoe ze op dat moment reageert. mjaaa
dat is een beetje offtopic

Haha ach ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Je hebt het toch nog steeds over bipolaire stoornissen ! Maar goed dat is dus over het algemeen he. Iemand gaf volgens mij aan dat het wel behoorlijk snel om kan slaan bij haar moeder?
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om met zo'n onvoorspelbaar persoon om te gaan.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 20 september 2010, 22:25:54 »

[...]

Omdat dat op het internet heel moeilijk uit te maken is. Het kwam zo op mij over. Maar omdat ik weet dat je dat moeilijk zeker kan weten op een forum, heb ik er daarom ook bij geschreven 'neem me niet kwalijk als het niet zo is'

Ik heb al met behoorlijk wat mensen discussies gehad hier :P En je bent ook een van de weinige bij wie ik het gevoel heb dat je een beetje aangebrand bent ;) Wat ook logisch zou zijn aangezien deze beroepstak natuurlijk een is die je enorm interesseert etc.

Wow dat is echt een domme spelfout haha, komt misschien omdat ik snel aan het typen was. Want dat je het zo schrijft weet ik natuurlijk wel (A) haha.
Je had het over dat een psychiater die meer tijd aan je besteed betrouwbaarder is. Daar gaf ik je gelijk in, en dat ontkende ik ook niet =P

Naja het heeft niet zozeer met mijn studie te maken. Als ik een discussie heb overtuig ik andere mensen graag van mijn standpunten. Haha =). Daarnaast vind ik (niet alleen in dit geval) dat je groepen mensen niet moet beoordelen op 1 enkele ervaring.

Edit: ik zie nu trouwens dat ik echt overal die fout heb zitten maken haha, best wel dramatisch. Ik hou het er maar op dat het komt doordat ik typ ofzo.
« Laatst bewerkt op: 20 september 2010, 22:29:22 door purepassion »

Brod

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 20 september 2010, 22:28:59 »

[...]

Wow dat is echt een domme spelfout haha, komt misschien omdat ik snel aan het typen was. Want dat je het zo schrijft weet ik natuurlijk wel (A) haha.
Je had het over dat een psychiater die meer tijd aan je besteed betrouwbaarder is. Daar gaf ik je gelijk in, en dat ontkende ik ook niet =P

Naja het heeft niet zozeer met mijn studie te maken. Als ik een discussie heb overtuig ik andere mensen graag van mijn standpunten. Haha =). Daarnaast vind ik (niet alleen in dit geval) dat je groepen mensen niet moet beoordelen op 1 enkele ervaring.

Nee zeker niet, maar het is omdat je het zoveel hoort.. Ook van andere mensen, ik heb het zelfs van een huisarts eens gehoord.
Dus ja, mijn advies aan mensen is gewoon niet direct klakkeloos geloven en zeker nog een tweede advies vragen. Want een stempel op je hoofd krijgen en dan nog verkeerde medicatie kan ongewenste gevolgen hebben.
Maar ik geloof best dat er genoeg goede psychiaters zijn, maar gewoon goed opletten voor dingen die zo belangrijk zijn. Maar dat doe ik eigenlijk ook bij gewone artsen als het om een operatie gaat ofzo.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 20 september 2010, 22:32:29 »

[...]

Nee zeker niet, maar het is omdat je het zoveel hoort.. Ook van andere mensen, ik heb het zelfs van een huisarts eens gehoord.
Dus ja, mijn advies aan mensen is gewoon niet direct klakkeloos geloven en zeker nog een tweede advies vragen. Want een stempel op je hoofd krijgen en dan nog verkeerde medicatie kan ongewenste gevolgen hebben.
Maar ik geloof best dat er genoeg goede psychiaters zijn, maar gewoon goed opletten voor dingen die zo belangrijk zijn. Maar dat doe ik eigenlijk ook bij gewone artsen als het om een operatie gaat ofzo.

Maar het is ook logisch dat je het zoveel hoort. Fouten zijn nu eenmaal leuker om te bespreken dan succes verhalen. Ik bedoel in het geval van artsen zijn er hele tvprogramma's gemaakt om te fouten die artsen maken. Daarnaast staan dit soort dingen ook vaak in de krant e.d. Zo ook bijv. bij fouten die jeugdzorg maakt. Maar als er een behandeling goed loopt, of een operatie of uit huis plaatsing e.d. staat het niet in de krant/op tv  etc. Snap je wat ik bedoel?

Brod

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 20 september 2010, 22:34:45 »
^Daar heb je natuurlijk gelijk in..

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 20 september 2010, 22:36:30 »
Maar goed ik ga douche en naar bed, morgen weer stage lopen.

Toch stiekem hopend dat ik wel een goede psycholoog wordt =P

Musiciannotes

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 21 september 2010, 08:40:44 »
^word* :')

Mijn mening: als puber zijnde moet je jezelf niet te snel met zo'n stoornis bestempelen, omdat de symptonen (of is het symptoMen? :')) ook bij de puberteit passen.
Zo'n stoornis is natuurlijk heel vervelend, maar naar mijn idee beweren veel te veel mensen zoiets te hebben.
Oke, ik heb er eigenlijk niet zoveel over te zeggen, aangezien Brod en purepassion zo ongebeer al het boeiende gezegd hebben. ;')
@TSer; vermoed je dat je het hebt? Zoja, dan zou ik als ik jou was naar de huisarts gaan, die kan je dan doorverwijzen naar een goede psycholoog/psychiater en die kan je dan testen.

Verder wil ik even melden dat borderline iets heel anders is... Sommige dingen zijn hetzelfde maar voor de rest is het totaal anders.
« Laatst bewerkt op: 21 september 2010, 08:43:28 door Romanceable »
Tumblr I hope you live a life you're proud of. If you find you're not, I hope you have the strength to start all over again.

SNSBL

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 21 september 2010, 14:40:02 »
Dit wordt de 'psychologenziekte' genoemd, dat je allerlei aandoeningen opzoekt en erbij gaat denken dat je het wellicht hebt. Heb ik eigenlijk ook een beetje :') Ik bedoel, soms zijn de grenzen zo kort tussen aandoeningen, dat het gewoon verwarrend wordt. Je hebt bijvoorbeeld een normale depressie, je kan een depressie BOVEN je depressie hebben en wtf.

Ik heb ook lang gedacht dat ik misschien bipolair was, want mijn stemmingen veranderen echt zo vaak als het weer hier in Nederland. Maar dat kan dus ook bij een normale depressie zijn, PMS, puberteit etc. Het is dus heel verwarrend. Maar goed, ik heb de diagnose 'middelmatige tot ernstige depressie' gekregen, dus ik hoop daar een beetje op. Klinkt misschien raar, maar depressief ben ik sowieso dus dan wil ik liever zo'n depressie hebben dan een bipolaire. Bipolaire depressies gaan namelijk niet over omdat dat echt een 'afwijking' is in je hersenen.
Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het vandaag windstil.

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 22 september 2010, 18:33:52 »
Cool dat er al 3 pagina's zijn xD.
UP!
~ Godzillionaire ~

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 22 september 2010, 18:41:29 »

Maar goed ik ga douche en naar bed, morgen weer stage lopen.

Toch stiekem hopend dat ik wel een goede psycholoog wordt =P

Hee, jij ook al?

Nee, ik psychiater. Maar dat komt in de buurt :')
~ Godzillionaire ~

Polyethylene

• starálfur
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 22 september 2010, 18:50:24 »
Ik denk dat stoornissen redelijk moeilijk uit elkaar zijn te houden eigenlijk :')
plastic // How happy is the blameless vestal's lot! The world forgetting, by the world forgot. Eternal sunshine of the spotless mind! Each pray'r accepted, and each wish resign'd.

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 22 september 2010, 19:01:57 »

Ik denk dat stoornissen redelijk moeilijk uit elkaar zijn te houden eigenlijk :')

Is ook zo.
~ Godzillionaire ~