Auteur Topic: Bipolaire Stoornis  (gelezen 13628 keer)

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 19 september 2010, 20:24:40 »
Dit is een algemeen topic om te disscusieren, je verhalen kwijt te kunnen en tips te vragen over een Bipolaire stoornis. (Ik heb het algemeen gemaakt aangezien we al een paar pagina's met een aardige discussie hebben :'])

xoxo

EDIT:

Dit houdt het in, voor de mensen die het niet weten :')

Een bipolaire stoornis is een stoornis die wordt gekenmerkt door wisselende stemmingen, dan weer manisch of hypomaan, dan weer depressief. De manische periode is het tegenovergestelde ofwel de tegenpool van een depressieve periode, vandaar de term bipolair.

De stemmingswisselingen kunnen af en toe optreden, met periodes van een normale stemming tussendoor, maar ook snel achter elkaar. Snelle en wisselende op elkaar volgende vormen van stemmingen heet "rapid cycling". Ook gemengde episodes komen soms voor.

Deze stoornis openbaart zich vaak voor het eerst tussen de 15- en 25-jarige leeftijd.

In het verleden sprak men van een "manisch-depressieve stoornis (MDS)", een term geïntroduceerd door de Duitse psychiater Emil Kraepelin. De term bipolair werd in 1953 voor het eerste gebruikt door Karl Kleist. Deze term benadrukt de tweepoligheid van de ziekte: van tijd tot tijd extreem uitgelaten of juist extreem neerslachtig
« Laatst bewerkt op: 22 september 2010, 18:35:52 door Silvermacaroon »
~ Godzillionaire ~

stereoheart

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2010, 20:25:24 »
Sorry als ik dom overkom, maar wat is dat?
to live doesn\\\\\\\'t mean you\\\\\\\'re alive

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2010, 20:26:14 »
Zie beginpost :)
~ Godzillionaire ~

LOVESOME

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 19 september 2010, 20:27:51 »
Ik heb het niet, maar wel goed dat je er een topic voor aanmaakt.
Want als mensen dit hebben, kan dat knap vervelend zijn.
&zover ik weet, is er geen topic hier over.. Maar dat kan ik fout hebben n__n

stereoheart

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 september 2010, 20:28:31 »
Ohja I see, geen ervaring mee. Sorry (:
to live doesn\\\\\\\'t mean you\\\\\\\'re alive

Brod

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2010, 20:30:18 »
Euh..
Ik denk dat als je het hebt, dat je dat zelf wel weet.
Sowieso heeft iedereen dipjes en daarna weer momenten wanneer het super gaat. Vooral vrouwen en die PMS toestanden enzo.
Maak je er niet teveel zorgen over, ik denk dat dit echt gaat over mensen die het extreem te pakken hebben en dus ook zelfmoordgedachten. Zolang je in je puberteit zit, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Pas als het echt jaren duurt en zoals ik al zei, extreme vormen aanneemt.

Je kan altijd naar een psychiater of de huisarts gaan om erover te praten, als je meer en professionelere informatie wilt.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 19 september 2010, 20:31:09 door Brod »

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2010, 20:33:13 »

Euh..
Ik denk dat als je het hebt, dat je dat zelf wel weet.
Sowieso heeft iedereen dipjes en daarna weer momenten wanneer het super gaat. Vooral vrouwen en die PMS toestanden enzo.
Maak je er niet teveel zorgen over, ik denk dat dit echt gaat over mensen die het extreem te pakken hebben en dus ook zelfmoordgedachten. Zolang je in je puberteit zit, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Pas als het echt jaren duurt en zoals ik al zei, extreme vormen aanneemt.

Je kan altijd naar een psychiater of de huisarts gaan om erover te praten, als je meer en professionelere informatie wilt.
Succes!

Thanks!
~ Godzillionaire ~

Anonymous

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 19 september 2010, 20:33:54 »
waarom wil je dat weten :P ?

Ik gebruikte manisch depressief vroeger als een soort stopwoordje xD
als iemand raar deed zei ik altijd: Ben je manisch depressief ofzo? Sloeg nergens op xD

Chatoyant

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 19 september 2010, 20:38:58 »
Hmm is dit niet één van die stoornissen die (net zoals borderline) heel veel mensen denken te hebben :\ Omdat het ja..wel vrij algemeen klinkt. Want ik heb ook vrij erge stemmingswisselingen, maar toch zou ik mezelf geen stoornis aanschrijven. Wel heb ik afentoe het idee dat ik borderline/add heb, maar dat praat ik maar uit m'n hoofd..maar heel veel mensen denken dat ze dit hebben, omdat zulke 'symptomen' wel vaker voorkomen..
Love your life!

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 19 september 2010, 20:45:50 »

Hmm is dit niet één van die stoornissen die (net zoals borderline) heel veel mensen denken te hebben :\ Omdat het ja..wel vrij algemeen klinkt. Want ik heb ook vrij erge stemmingswisselingen, maar toch zou ik mezelf geen stoornis aanschrijven. Wel heb ik afentoe het idee dat ik borderline/add heb, maar dat praat ik maar uit m'n hoofd..maar heel veel mensen denken dat ze dit hebben, omdat zulke 'symptomen' wel vaker voorkomen..

Ja precies! Ikzelf (als ik dat zo op wikipedia lees) Heb ik echt 9 van de 10 syptomen hiervan.. Engig..
~ Godzillionaire ~

BODYSWAP

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2010, 20:50:04 »
-
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2011, 10:35:37 door BODYSWAP »

Madeline

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2010, 20:50:52 »
M'n ex heeft bipolair 2, en een depressie dus ik weet er wel wat van.
Ze hebben m getest by PsyQ en daar kwam dat uit, dus t handigste is om daar gewoon heen te gaan, en dan helpen zij je verder.
Het is niet echt een testje dat je op internet kan doen...

En ja, het is mijn ex, want hij was zo depressief dat het effect had op mij en dat trok ik na een tijd niet meer.. (maar ik steun m nog steeds als goede vriendin zijnde, alleen ik kan niet in zijn buurt zijn omdat ik gevoelig ben voor negatieve energie ofzo)
you can burn the city down, but you cant stop me ~

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2010, 20:59:59 »

[...]

Ja precies! Ikzelf (als ik dat zo op wikipedia lees) Heb ik echt 9 van de 10 syptomen hiervan.. Engig..

Ja maar het ligt er ook wel ff aan hoe je dit zelf gaat zitten beoordelen. Een dipje is nog geen depressie etc. Dit zijn geen dingen die je zelf kunt diagnosticeren. Daarvoor zul je naar een psycholoog/psychiater moeten.

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2010, 21:01:20 »

hmm lijkt op borderline.
upje.

Ehm dat is dus echt totaaaal iets anders.

_MOUSTACHE

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2010, 21:09:34 »
Mijn moeder is manisch-depressief, dus ik herken haar er wel in zeg maar. Als je het echt denkt, zou je toch naar de huisarts moeten gaan.

Anonymous

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2010, 21:11:51 »
Ik vind het zo stom dat mensen dit soort dingen over zichzelf zeggen als ze niet eens naar de dokter of een psycholoog/psychiater zijn geweest..

Thatsnotmyname

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2010, 21:16:19 »
volgensmij heeft een vriendin van mij dat.
het ene uur is ze supervrolijk
en het andere uur praat ze niet eens met je.
Blaaa blaaaa blaaaa

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2010, 21:20:06 »

Ik vind het zo stom dat mensen dit soort dingen over zichzelf zeggen als ze niet eens naar de dokter of een psycholoog/psychiater zijn geweest..

Wie zeg dat dan? Ik namelijk niet, als dat bedoelt.
~ Godzillionaire ~

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2010, 21:28:38 »
Up!
~ Godzillionaire ~

Anonymous

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2010, 21:30:45 »
Mijn moeder heeft een bipolaire stoornis, echt gewoon verschrikkelijk kut voor haar.

pentagrams

• post-mortem.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2010, 21:39:53 »
Wow, dat is best heftig!!
~ Godzillionaire ~

Anonymous

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 19 september 2010, 21:40:47 »
Ja, ze is er ook pas een paar maanden geleden achter gekomen en heeft toen 13 weken in het ziekenhuis gelegen. Maar het gaat ook gewoon niet over, dat is het vervelende.

KurtCobain

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2010, 22:11:27 »
Nou, op de leeftijd 15-21 lijkt het mij moeilijker vast te stellen, aangezien het ook wel puberale kenmerken zijn. Naar een psychiater zou ik ook niet te nauw luisteren, vaak strooien ze willekeurig met diagnoses.

KurtCobain

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 19 september 2010, 22:14:50 »

volgensmij heeft een vriendin van mij dat.
het ene uur is ze supervrolijk
en het andere uur praat ze niet eens met je.

Wtf? -.-

joyce

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 19 september 2010, 22:15:44 »

Nou, op de leeftijd 15-21 lijkt het mij moeilijker vast te stellen, aangezien het ook wel puberale kenmerken zijn. Naar een psychiater zou ik ook niet te nauw luisteren, vaak strooien ze willekeurig met diagnoses.

:blink: Maar natuurlijk een psychiater "strooit willekeurig met diagnoses". Ik weet niet waar jij deze informatie op basseerd?