Auteur Topic: Beleggen: aandelen / crypto?  (gelezen 832 keer)

Nadia_

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 april 2021, 01:36:52 »
Ha girls,

Kon niet echt een passend topic vinden vandaar dat ik even een nieuwe aangemaakt heb. Maar ik ben benieuwd: zijn er meer dames hier die beleggen? Zo, ja waarin?
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen betere beleggers zijn dan mannen (leestip: Blondjes beleggen beter)!

Zelf vind ik beleggen ontzettend leuk en is het inmiddels een hobby geworden. Ik heb ETF's, enkele losse aandelen en een mooi crypto portefeuille!

Beleggen kent uiteraard risico's 😉

PinkieWink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2021, 08:58:47 »
Ik doe het zelf niet maar ik ben wel geïnteresseerd omdat ik van plan ben om ooit voor mezelf te beginnen en het schijnt dat sommige ondernemers aandelen hebben voor bijvoorbeeld hun pensioen later. Ik heb er over proberen te zoeken maar ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen. Hoe heb jij het ‘geleerd’? Heb je tips voor websites of boeken ofzo?

Edit: naast het boek dat je aanraadt (had ik over heen gelezen, oeps 😬)
"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"

truuuuuuus

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2021, 13:47:31 »
Ik heb investeringen in verschillende vormen, zoals aandelen, ETF’s, fondsen en crypto. Nu een tijdje bezig en al mooie resultaten bereikt. Wel is het goed om je er eerst in te verdiepen en vooral dit te doen met geld die je op korte termijn niet nodig bent. Voor tips & adviezen mag je me altijd een berichtje sturen!

Voor crypto raad ik de app Bitvavo aan. Dat is een hele simpele Nederlandse app. Als beginner kun je hiermee eigenlijk alles wat je wilt. Je hebt ook Binance, dat is een wat ingewikkeldere app.

Qua aandelen/ETF’s: DeGiro & Bux Zero. Daarnaast zit ik zelf nog in fondsen van ASN.

Via deze link krijgen we beide wat voordeel:

Bux Zero:
https://invite.getbux.com?kid=1GQ5QJ
(Beide een willekeurig gratis aandeel)

Bitvavo:
https://bitvavo.com/?a=46D14DDC8A

Maar voor dat je dit doet. Verdiep je erin! Het is natuurlijk niet volledig risico-vrij, maar als je het geld een periode kan missen heeft het verleden uitgewezen dat je altijd profijt hebt.

Naast het boek dat al aangeraden werd nog een tip: JongBeleggen de podcast (bij het begin beginnen!).
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 14:01:15 door truuuuuuus »

Nadia_

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2021, 17:14:35 »
Leuk dat er meer dames zijn die beleggen of geïnteresseerd zijn in beleggen!

Zelf heb ik veelal kennis opgedaan door Youtube te kijken (wel kanalen van kwaliteit, niet kanalen die bepaalde aandelen of coins promoten, ik heb wel wat goede kanalen mocht je geïnteresseerd zijn stuur maar eventjes een PM).
Door het volgen van deze Youtubers ben ik in verschillende Discord groepen terecht gekomen, daar wordt veel leerzame info gedeeld.

Naast Blondjes bellegen beter is het boek Think and grow rich ook een aanrader, niet alleen voor beleggen maar voor persoonlijke ontwikkeling en het behalen van doelen.

Zelf gebruik ik Degiro (aandelen, etf's) en Bitvavo voor crypto (gebruiksvriendelijke interface en Nederlandse exchange).

Het is inderdaad belangrijk om eerst een goed plan te maken met daarin doelen die je wilt behalen. En je goed in te lezen alvorens je begint. Met name crypto vind ik zeer volatiel maar dat maakt ook dat er mooie kansen liggen!

Mocht je vragen hebben, stuur gerust een berichtje  :)

Domie

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2021, 22:44:33 »
Mij leek het ook wel interessant om te doen. Maar weet niet zo goed waar ik zou moeten beginnen. Aangezien er zoveel advertenties zijn van apps en dergelijke waar je in aandelen kunt handelen. Maar geen idee of het betrouwbaar is of niet. Plus bij de ene is de commissie aanzienlijk hoger dan bij de andere.

En wat is nou het verschil tussen beleggen via de bank, of via zo´n app? Want van wat ik lees, is het meer daytrading. Dan mensen dus fulltime handelen, 8 uur lang naar een spreadsheet staren van de aandelenmarkt om de prijsfluctuaties in de gaten te houden, wachten op het juiste moment om te kopen en verkopen.

truuuuuuus

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2021, 23:11:36 »
Dat doe ik zelf absoluut niet. Ten eerste heb ik niet de hele dag de tijd en ten tweede zou het mij ook niks opleveren. Ik heb te weinig kennis om hele analyses uit te voeren. Met gewoon iets kopen en langere tijd vasthouden behaal ik meer rendement. Met crypto heb ik wel eens aan daytraden gedaan omdat het daarmee makkelijker is, maar ook daar ben ik 9 van de 10 keer met gewoon kopen en vasthouden beter af.

Het verschil tussen beleggen en zo’n app is best een complex antwoord. Het komt er grofweg op neer dat je fondsen hebt (hier leg je geld in en anderen (de fondsbeheerders) beleggen dit), ETF’s (dat is een ‘mandje’ met veel verschillende aandelen) en gewoon losse aandelen. Voor dat eerste betaal je meer. Er zijn immers meer mensen hiervoor nodig die betaald moeten worden. Het tweede is zeker voor beginners een goede optie. Het zorgt voor een grote spreiding. Mocht één bedrijf het minder doen merk je dit minder snel, omdat zo’n bedrijf maar een paar procent is van jouw belegging. Bij de laatste optie, aandelen, is dit dus anders. Als je een aandeel hebt van een bedrijf en die raakt in het rood merk je dat direct. Als je veel vertrouwen hebt in een bedrijf/aandeel kun je deze keus maken, maar het brengt meer risico met zich mee. Ook heb je nog obligaties. Dit zijn leningen meestal aan een staat. Zo’n lening wordt afbetaald volgens een vooraf vastgestelde termijn en rente. Je weet dus van te voren al wat het je gaat opleveren. Het enige risico is als degene aan wie de lening verstrekt failliet gaat. Dit zal echter bij een staat niet zomaar gebeuren. Doordat obligaties erg risicoloos zijn en zekerheid bieden is het rendement wel lager. Het is immers vaak zo dat hoe meer rendement je (mogelijk) kan halen, hoe groter het risico.

Qua commissies: Hierbij ligt het er echt aan of je regelmatig koopt en welke bedragen. Ik zelf zit dus bij Bux Zero en DeGiro. Bux Zero is inprincipe gratis, maar heeft een beperkt aanbod aan ETF’s. DeGiro heeft een kernselectie. De ETF’s die hier in zitten kun je 1x per maand zonder transactiekosten kopen. Deze kernselectie is best groot en zeker voor een beginnen meer dan voldoende naar mijn idee.

Voor een zo’n klein mogelijk risico is een grote verspreiding van belang. Hierbij kun je denken aan bedrijven uit verschillende sectoren, verschillende landen, continenten en munteenheden. Stel een bepaald bedrijf gaat achteruit heb je op deze manier genoeg andere bedrijven om dit op te vangen/compenseren. Stel met een bepaalde sector gaat het slecht heb je ook weer andere sectoren om dit op te vangen/compenseren, net als bij landen/continenten. ETF’s zijn dus een goede manier om dit ook voor een klein bedrag voor elkaar te krijgen. Wil je dit zelf met aandelen bereiken ben je duizenden/miljoenen euro’s nodig.
« Laatst bewerkt op: 19 april 2021, 23:25:19 door truuuuuuus »

Froucke

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2021, 01:37:30 »
Wat een leuk onderwerp!
Ik heb me ook een tijdje in beleggen verdiept en ook gehandeld met een klein bedrag via Binck.
Ik heb toen ook meegedaan aan het RTL Beursspel om het te leren. Daar was toen ook een chat aan verbonden waar je elke dag kon meepraten en vragen stellen. Jammer dat dat nu weg is, dat was heel leuk.