Auteur Topic: Algemeen (bij)baantjes topic  (gelezen 613858 keer)

Effy

• Gast
« Gepost op: 25 november 2013, 22:16:34 »
Een nieuw topic voor al je vragen over bijbaantjes, solliciteren, je CV en dergelijke. :)

Bijbaantjes voor 14 jarigen

-   Intertoys
-      Oppassen
-   Auto’s wassen
-   Folder/krantenbaantje
-   Helpen in de huishouding bij een gezin
-   Helpen op een kinderboerderij

Hoeveel uur mag iemand van 14 jaar tijdens een bijbaantje werken?

Tijdens een schoolweek mag een 14-jarige maximaal 12 uur per week werken.
Verder moet de 14-jarige zich aan de volgende regels houden:

Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 08.00 uur 's morgens.
Per schooldag niet meer dan 2 uur werken.
Op zaterdag niet meer dan 6 uur werken.
Tijdens de vakantie mag je:

Niet werken na 19.00 uur 's avonds en niet voor 07.00 uur 's morgens.
Niet meer dan 7 uur per dag werken.
Maximaal 35 uur per week werken.
Maximaal 4 weken werken, waarvan maximaal 3 weken achter elkaar.
Verder geldt:

Nachtdiensten en op zondag werken is verboden.
Maximaal 5 werkdagen per week.

Bijbaantjes voor 15 jarigen

- vakken vullen (HEMA bijvoorbeeld)
- oppassen
- auto’s wassen
- folders of huis-aan-huisbladen bezorgen
- schoonmaken
- bollen pellen
- groente en fruit plukken

Hoeveel uur mag iemand van 15 jaar tijdens een bijbaantje werken?

Tijdens een schoolweek mag een 15-jarige maximaal 12 uur per week werken.
Verder moet de 15-jarige zich aan de volgende regels houden:

Per schooldag niet meer dan 2 uur werken.
Op zaterdag niet meer dan 8 uur werken.
Tijdens de vakantie mag je:

Niet meer dan 8 uur per dag werken.
Maximaal 40 uur per week werken.
Maximaal 6 weken werken, waarvan maximaal 4 weken achter elkaar.
Verder geldt:

Zondag werken mag in principe niet, gebeurt dit wel dan zaterdag vrij.
Maximaal 5 werkdagen per week.

Voorbeelden bijbaantjes 16 jaar en ouder:

- Vakken vullen
- Kassa
- Horeca
- Kleding winkel
- promotiewerk
- Bejaardentehuis (vakantiewerk)
- Pretpark (walibi oid)

Bronnen:

http://www.nationalevacaturebank.nl/informatie/artikel/bijbanen/300593/bijbaantje-15-jaar.html
http://www.nationalevacaturebank.nl/informatie/artikel/bijbanen/300588/bijbaantje-14-jaar.html

Als iemand nog opmerkingen heeft of nog leuke bijbaantjes weet dan zet ik die erbij!
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2018, 12:52:49 door kopjechino »

Curiosityy

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 26 november 2013, 00:10:03 »
Voor bij 16+ "restaurant" misschien veranderen in horeca (of erbij zetten)? :) Verder echt een top OP hoor!

(en vanaf 1 januari is er toch weer een nieuw minimumloon voor jeugd? Dat moet ~iemand~ dan ook even niet vergeten :) maar dat heeft nu nog geen zin, is toch nog niet bekend dacht ik)

Silver

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 26 november 2013, 10:35:08 »
Je hebt een klein foutje gemaakt bij de leeftijden van het minimum uurloon.. Misschien even aanpassen :wink2:

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2013, 11:43:15 »
Waarom een nieuwe?
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Eline

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2013, 15:51:58 »
Ik ben zelf 2 jaar terug Hulpstudent geweest. Hierbij kun je verschillende leuke werkzaamheden hebben. Ik heb via hulpstudent opgepast bij mensen thuis, maar ook geholpen in het huishouden. Het verdiende goed en het was heel flexibel omdat je zelf met de mensen kunt afspreken wanneer je je werkzaamheden doet en wat je werkzaamheden zijn.
Op de website van Hulpstudent staat wat je er allemaal kunt doen. Hoop dat men hier ook iets aan heeft.  : http://www.hulpstudent.nl/student

deeems

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2013, 16:41:02 »
Ik heb even jullie hulp nodig!!

Ik heb een ''wel leuk'' bijbaantje in een restaurant. Ik verdien minimumloon 16jarige, wat dus niet echt veel is.
Ik werk daar 3 avonden in de week, gemiddeld 20 uur per week.

Daarnaast heb ik nog een baantje waar ik 7 euro per uur verdien, gemiddeld 5 uur per week. Dit werk vind ik echt suuuuperleuk.

Straks, in mei heb ik een zomerbaantje, waar ik zoveel werk als ik zelf wil, voor 4,50 euro per uur. Dit baantje vind ik ook echt heel leuk.

Nu zit ik met een probleempje bij baantje 1.
Hier werk ik nog maar 3 maanden, en met mijn collega's is het echt super! Maar mijn baas is iets minder, hij mag mij niet, ik hem niet. Hij zit altijd te kijken of ik iets fout doe om me daar op aan te spreken enz. Ik heb 2 weken geleden gesprek met hem gehad en hij zei dat ik sneller moest werken en anders kan ik vertrekken, en ik heb 4 weken om dat te verbeteren. Ik had er al meteen geen zin meer in maar zei maar dat ik me ging verbeteren enz. Over 2 weken heb ik dus weer gesprek over hoe het is gegaan en of ik mag blijven. Ik zit er dus aan te denken om zelf ontslag te nemen, omdat ik nu niet echt met veel zin naar mn werk ga... Wat denken jullie?
If you don't understand my silence, you don't deserve my words.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 26 november 2013, 23:12:52 »
@effy, ah vandaar! Ik snap het :)

@Deems, Als je met je baantje in de supermarkt rond kan komen zou ik ontslag nemen. Als je je niet prettig voelt op het werk is het niks aan en word je er alleen maar ongelukkig van.
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

QUOTIDIEN

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 27 november 2013, 10:28:29 »
Ik heb gister mijn eerste werkdag gehad bij de dirk van den broek! Ik ben het enige meisje dat vakken vult bij de versafdeling en het is best zwaar. Vind het best wel awkward omdat ik nog niemand ken.

Ro

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 27 november 2013, 12:52:06 »
Ik heb gister mijn eerste werkdag gehad bij de dirk van den broek! Ik ben het enige meisje dat vakken vult bij de versafdeling en het is best zwaar. Vind het best wel awkward omdat ik nog niemand ken.

dit had ik in het begin van mn werk ook heel erg, maar nu zijn veel collega's goede vrienden van me !

deeems

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2013, 13:42:49 »
@Deems, Als je met je baantje in de supermarkt rond kan komen zou ik ontslag nemen. Als je je niet prettig voelt op het werk is het niks aan en word je er alleen maar ongelukkig van.

Ja ik kan daar makkelijk gewoon van rondkomen, maar is het niet heel gek omdat ik van de week heb gezegt dat ik het wel leuk vind, en mezelf ga verbeteren, en dan nu ineens ontslag nemen? hahhahha ja ik zit hier best mee.. Maar ik ga best met tegenzin naar mn werk en school gaat er op achteruit omdat werk zoveel tijd inneemt nu..
If you don't understand my silence, you don't deserve my words.

Curiosityy

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2013, 16:10:37 »
Weet iemand een goede organisatie waarmee je op festivals kan werken? (zomer 2014) Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Zelf geen ervaring, maar o.a. Mise En Place en T&E :)

CarpeDiem

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2013, 16:19:20 »
Ik werk ook in de horeca! Weliswaar een pannenkoekenboerderij, maar het is wel superleuk werk en ik heb de leukste collega's! Nadeel is wel dat horeca over het algemeen gewoon slecht betaalt, maarja ik heb het er voor over want het werk is wel leuk dusja
Bis vincit, qui se vincit in victoria.

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2013, 18:02:06 »
Ja ik kan daar makkelijk gewoon van rondkomen, maar is het niet heel gek omdat ik van de week heb gezegt dat ik het wel leuk vind, en mezelf ga verbeteren, en dan nu ineens ontslag nemen? hahhahha ja ik zit hier best mee.. Maar ik ga best met tegenzin naar mn werk en school gaat er op achteruit omdat werk zoveel tijd inneemt nu..

Hmm nee, als jou baas jou echt niet leuk vind, is hij ook blij dat jij weg gaat. Zo moet je maar denken.
Je kan altijd nog zeggen dat school er onder lijdt :)

ICExCOLD

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2013, 18:05:31 »
Zelf geen ervaring, maar o.a. Mise En Place en T&E :)
Voor Mise En Place kan je pas op festivals werken als je 'n aantal uur andere diensten heb gedraaid, omdat iedereen hierop wilt werken.
Dit is ook gewoon 'n horeca uitzendbureau. Wil je écht puur festivals werken kun je je aanmelden op grotefeesten.nl of partywork.nl. Maar zelf zou ik gaan voor eventure.nl < Helaas moet je voor deze wel 18 zijn, maar dat is voor bijna alle festivals.

Er zal wel meer zijn, maar deze ken ik :"D
blubblub

ICExCOLD

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2013, 18:06:35 »
Ik werk ook in de horeca! Weliswaar een pannenkoekenboerderij, maar het is wel superleuk werk en ik heb de leukste collega's! Nadeel is wel dat horeca over het algemeen gewoon slecht betaalt, maarja ik heb het er voor over want het werk is wel leuk dusja

Eh qué :")? Ik weet niet waar jij werkt, maar horeca betaalt béter dan een ander baantje. Ik hoef alleen maar naar de minimumlonen te kijken in de beginpost en ik zit er met het minimumloon al 2 euro boven...
blubblub

Astrid

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2013, 18:22:04 »
Eh qué :")? Ik weet niet waar jij werkt, maar horeca betaalt béter dan een ander baantje. Ik hoef alleen maar naar de minimumlonen te kijken in de beginpost en ik zit er met het minimumloon al 2 euro boven...

Nou, bij in de omgeving staat horeca ook bekent als een slecht betaald baantje. Ik heb het zelf ook een tijdje gedaan en dat verdiende echt geen drol.
Love happens for a reason

CarpeDiem

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 27 november 2013, 20:05:09 »

Bij ons betalen eigenlijk alle horeca- banen minimumloon of net iets erboven haha. Ik ben 17 en verdien ongeveer 4 euro netto per uur, een vriendin van mij werkt bij de AH en verdient 6,20 per uur..

henk

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 27 november 2013, 22:31:37 »
ik werk bij dirk als vakkenvulster, me rug doet telkens pijn maarja moet het over hebben voor geld :hamer:

HENKDEAAP

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 27 november 2013, 23:06:33 »
Ik verdien 4 euro per uur ongeveer in de horeca en ik ben 16 jaar. Oké is wel iets meer dan 1 euro boven het minimumloon, maar bij een supermarkt zou ik wel meer verdienen...

Curiosityy

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 27 november 2013, 23:22:52 »
Ik verdien 4 euro per uur ongeveer in de horeca en ik ben 16 jaar. Oké is wel iets meer dan 1 euro boven het minimumloon, maar bij een supermarkt zou ik wel meer verdienen...

Ik denk het niet hoor, supermarkten betalen nou eenmaal niet zo heel dik. Toen ik bij de AH werkte zat mijn loon net boven het minimumloon.

Nirvana

• Have a happy period, always.
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 28 november 2013, 14:35:53 »
-laat maar :3-
« Laatst bewerkt op: 29 november 2013, 18:14:53 door Nirvana »
Because, believe it or not, each and everyone of us in this room is one day going to stop breathing, turn cold, and die. - R.W. || ENQUÊTE

Lestrade

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 28 november 2013, 18:09:29 »
Toen ik in de horeca begon op mijn 15e verdiende ik 4 euro per uur, daarna werd het per jaar dat ik er werkte verhoogd, dus op mijn 16e verdiende ik 5 euro, 17e 6 euro. Dus het hangt er denk ik ook maar net vanaf hoeveel je baas je wilt betalen, want wij zaten dus echt wel dik boven het minimum. En fooi kwam er dan nog bij, en dat kon zo 20 euro zijn als je een drukke dag had.

HENKDEAAP

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 28 november 2013, 19:46:44 »
Ik denk het niet hoor, supermarkten betalen nou eenmaal niet zo heel dik. Toen ik bij de AH werkte zat mijn loon net boven het minimumloon.
Mensen die ik ken die bij de C1000/Jumbo en AH werken, verdienen echt veel meer dan ik en ik had ook voor een aantal maanden bij de AH gewerkt en daar verdiende ik ook meer dan ik nu verdien, op 15-jarige leeftijd zelfs.

Leevy

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 28 november 2013, 21:54:20 »
Zouden ze denken jullie mensen aannemen alleen voor 3 uurtjes op zondag bij de deka? Ik ben dan 16 en heb al kassaervaring.

CarpeDiem

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 28 november 2013, 22:26:09 »
AH betaalt bij ons juist het dikst in de buurt haha. 6,20 voor 17- jarigen..