Auteur Topic: Algemeen 'Op kamers' topic  (gelezen 184594 keer)

Amperbroekie

• Bekijk profiel
« Gepost op: 05 april 2011, 17:55:46 »
Hier zijn al een aantal topics over, maar niet erg algemeen en meestal maar over het probleem van een iemand.

Zijn er veel mensen hier die al op kamers wonen?
Wat vind je er van en vond je het moeilijk op het begin?
Waar moet je bijvoorbeeld rekening mee houden?

Ik heb binnenkort twee bezichtigingen en dat vind ik heel tof, maar aan de andere kant is het ook heel eng en heb ik echt geen idee wat je allemaal moet regelen en waar je rekening mee moet houden.

FallingDown

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2011, 18:00:33 »
Ook mijn probleem.
Ik weet niet eens waar ik studeren ga en het is al erg moeilijk om een kamer te vinden en als je er een vind is die te duur of is er iets mis mee
*Reality is like a dementor, it sucks all the happiness out of your life...

Pev

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2011, 18:03:55 »
Handig zo'n algemeen topic.
Ik heb het nu nog niet nodig, maar in 2012 ga ik in Utrecht studeren, ik kom uit Groningen, dus ik zal op kamers moeten. Dus jullie zien me in 2012 terug :'D

superdryy

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2011, 18:06:35 »
Ik ga naar breda en dat is 2,5 uur reizen, dus moet ook op kamers. Nu lijkt het me niets om naar van die hospiteeravonden te gaan en in een studentenflat wonen lijkt me ook veel leuker. Iemand die in Breda op kamers zit? :)

xVlinderr

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 april 2011, 18:10:55 »
Ik woon sinds september op kamers in A'dam. Het was heel kut om iets te vinden, maar nu zit ik voorlopig in een prachtig appartementje. Het is sowieso heel chill om lekker op jezelf te wonen (: alleen jammer is dat het nogal wat geld kost.
flowers pop out of the street, everywhere I place my feet

Pianissimo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2011, 18:13:07 »
Degenen die al op kamers zitten, hoeveel zijn jullie eraan kwijt?

Ik ga zelf in september in Maastricht op kamers, maar moet het nog wel gaan regelen. Ik wilde dit zelf in juni gaan doen, volgens mij begint dan het aanbod ook te komen :P Gelukkig is Maastricht niet zo duur, gemiddeld ¤300 per maand (:

xVlinderr

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2011, 18:15:26 »
400eu! En dat is voor Amsterdamse begrippen weinig voor hetgene wat ik krijg (grote woonkamer, mooie keuken en een badkamer met een bad & douche). Maargoed, het is dan ook tijdelijk (kan er nog een jaar inzitten wss) en het ligt in Osdorp, dat is nog een halfuurtje fietsen naar t centrum ongeveer, maar dat is niet erg eigenlijk!
« Laatst bewerkt op: 05 april 2011, 18:16:05 door xVlinderr »
flowers pop out of the street, everywhere I place my feet

Anoniem

• Verwijderd
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2011, 18:17:03 »
Ik woon in Utrecht, pas net 2 maanden. Helaas zijn wij er een week geleden achter gekomen dat onze huisbaas zijn vergunningen helemaal niet op orde had, en wij er dus voor 1 augustus uit moeten. Ik wil niet weer op kamerjacht, ik had hier zo veel geluk mee! En omdat ik pas 17 ben is het heel moeilijk voor mij om te hospiteren. MEH! :'(

Ik vond het in het begin heel moeilijk dat ik geen tweepersoonsbed meer had, dat ik mijn vriend veel minder zag en dat mijn kat er niet was. Maar daar ben ik nu allemaal wel aangewend. Zelf schoonmaken/koken/wassen had ik helemaal geen problemen mee, ik was namelijk vaak een paar dagen alleen thuis toen ik nog thuis woonde. : )

Verder vind ik het gewoon heel leuk dat ik vaak bij mensen kan gaan eten, dat ik at random de kroeg in kan en dat het niemand iets uit maakt hoe laat ik thuis ben en ik nog maar een kwartier moet fietsen om op school te zijn i.p.v een uur en een kwartier treinen. Ja. Uithuis gaan was een goede zet. Al ben ik in het weekend vaak nog thuis, omdat het daar rustiger is en ik mijn ouders leuk vind. Hihi. : )

Jessica

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2011, 18:21:02 »
Mijn broers betalen beide ong. ¤350 per maand. De ene woont in Delft, de andere in Maastricht. Ze krijgen er een mooie kamer voor, dus het is een mooi prijsje. (zeggen m'n ouders en broers, ik vind 350 nogal duur :P )

Bredaaa. :rocker:

superdryy

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2011, 18:40:29 »

Ik woon in Utrecht, pas net 2 maanden. Helaas zijn wij er een week geleden achter gekomen dat onze huisbaas zijn vergunningen helemaal niet op orde had, en wij er dus voor 1 augustus uit moeten. Ik wil niet weer op kamerjacht, ik had hier zo veel geluk mee! En omdat ik pas 17 ben is het heel moeilijk voor mij om te hospiteren. MEH! :'(

Ik vond het in het begin heel moeilijk dat ik geen tweepersoonsbed meer had, dat ik mijn vriend veel minder zag en dat mijn kat er niet was. Maar daar ben ik nu allemaal wel aangewend. Zelf schoonmaken/koken/wassen had ik helemaal geen problemen mee, ik was namelijk vaak een paar dagen alleen thuis toen ik nog thuis woonde. : )

Verder vind ik het gewoon heel leuk dat ik vaak bij mensen kan gaan eten, dat ik at random de kroeg in kan en dat het niemand iets uit maakt hoe laat ik thuis ben en ik nog maar een kwartier moet fietsen om op school te zijn i.p.v een uur en een kwartier treinen. Ja. Uithuis gaan was een goede zet. Al ben ik in het weekend vaak nog thuis, omdat het daar rustiger is en ik mijn ouders leuk vind. Hihi. : )

Hoe heb jij je kamer in utrecht gevonden zonder te hospiteren?

Anoniem

• Verwijderd
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2011, 18:43:46 »
Door een mailtje te sturen naar de huisbaas van mijn oude buurmeisje. Hij had nog een kamer voor me, en ik mocht er zo in als ik wilde. Dus. Dat. Maar nu blijkt dus dat hij hier helemaal geen studenten mocht huisvesten. :')

iFapped

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 05 april 2011, 18:46:22 »
Ik wil op kamers, maar ik ben pas 16 dus dat word hem verlopig nog niet -.-
twittert ||  Everything makes sense when you\'re with me.

snoesepoes

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 05 april 2011, 18:49:56 »
Ik hoop dat ik over een half jaartje op kamers ga! Eerst even zien hoe het met m'n studie loopt enzo, al zou ik liever met mn vriend ergens gaan wonen
Don't worry your life away, start living for today, don't tink about tomorrow

Eline

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2011, 18:53:30 »
Ik ga ook op kamers in Wageningen! Heb er echt veel zin in. Ben nu ook al aan het sparen en heb al best veel gespaard tot nu toe. Ik krijg ook nog voorrang in july/augustus omdat ik heel lang moet reizen(met de trein 3,5 uur). Ben van plan om eind july/begin augustus een kamer te vinden en te gaan verhuizen.

joyce7

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2011, 18:58:07 »
Zijn er veel mensen hier die al op kamers wonen? Ik woon op sinds september 2009 op kamers!
Wat vind je er van en vond je het moeilijk op het begin? Ik vond het het eerste jaar makkelijker dan nu. In het eerste jaar had ik ook wel verlangen naar mijn ouders maar dat gevoel kwam vaak op donderdag en dan had ik vrijdag toch weekend en kon ik naar ze toe. Nu ik ook sinds een jaar een vriend heb (in hetzelfde dorp waar mijn ouders wonen) mis ik thuisthuis veel meer... of eigenlijk mis ik dan gewoon mijn vriendje! Dan heb ik het soms lastig...
Dat boodschappen heel veel duurder dan zijn dan verwacht! En huishoudelijke klusjes echt heel stom ;-)

joyce7

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 05 april 2011, 19:00:30 »

Zijn er veel mensen hier die al op kamers wonen?
Ja, ik woon ongeveer zes maanden in Utrecht.

Wat vind je er van en vond je het moeilijk op het begin?
Ik vind het nu ontzettend leuk, maar het was in het begin enorm moeilijk. Ik miste mijn ouders en mijn vrienden en gewoon de vertrouwde omgeving en gewoontes.

Bedoel je met hospiteren, op kamers gaan of op kamers wonen? Ik geef wel tips voor allemaal :')
Hospiteren:
- Het klinkt echt enorm dom, maar WEES JEZELF. Als je niet laat zien wie je bent en waar je voor staat, dan kom je straks in een huis terecht waar je helemaal niet hoort. Zeg dus geen dingen als dat je lekker druk bent en veel feest, terwijl je rustig bent en liever een boek leest.
- Als je de vorige tip volgt en je bent niet gekozen, dan is dat juist goed. Dat betekent gewoon dat die mensen en jij niet bij elkaar passen. Ga gewoon lekker door.
- Neem nooit, maar dan ook nooit je ouders mee. Of je vrienden. Of je vriendje. Doe het gewoon niet.
- Als je de kamer en het huis ziet, let dan niet alleen op grootte, maar ook op de volgende punten:
Hoe zien de muren en de vloer eruit?
Is het huis schoon?
Hoeveel stopcontacten zijn er in de kamer?
En het aller-, allerbelangrijkste: kan ik me hier thuisvoelen?
Dat laatste is het belangrijkste, omdat je wel in een villa kunt wonen met de geweldigste kamer, maar als je je niet thuis voelt, is het niets waard. Ik heb een kamer van zeven vierkante meter, maar ik voel me er enorm thuis en het voelt voor mij helemaal niet zo klein (ik heb ook van meerdere mensen gehoord dat het er helemaal niet zo uitziet). Dus probeer in te beelden dat je er woont. Zou je je op je gemak voelen?

Op kamers gaan:
- Ga eens na wat je op een normale dag doet en noteer welke spullen je gebruikt. Dan weet je welke spullen je absoluut nodig hebt. Er staan ook lijstjes op internet volgens mij. Doe ook alvast wat inkopen, ook al heb je geen kamer. Anders moet je het allemaal op het laatste moment kopen en dan ben je veel geld kwijt.
- Eigenlijk ben je sowieso meer geld kwijt dan je verwacht. Je moet vaak twee keer de huur van je kamer betalen en meestal ziet de kamer er ook niet precies naar je zin uit. Ik heb bijvoorbeeld de muren en de vloer helemaal opnieuw moeten doen. Dat kost gewoon enorm veel geld. Spaar dus geld en wees voorbereid op dat je veel kwijt bent.

Op kamers wonen:
- Je gaat schoonmaken. En het is niet altijd leuk. Veel studentenhuizen hebben schema's, maar bijvoorbeeld bij die van mij niet. Dan is het handig om zelf in te plannen dat je iets schoon gaat maken, om te voorkomen dat je huisgenoten van je gaan balen.
- Over huisgenoten gesproken: iedereen heeft een ander ritme. Meestal is het in een gezin zo dat het zo georganiseerd is dat het allemaal wel een beetje goed loopt, bijvoorbeeld met eten, maar in een studentenhuis is dat niet altijd zo. Het kan zijn dat je net wilde koken en dat je huisgenoot dan al heeft besloten om een enorm maal voor zichzelf te maken en de keuken te bezetten voor het komende uur. Het kan ook gebeuren dat je huisgenoot tot twaalf uur 's nachts telefoneert, terwijl jij probeert te slapen (of andersom). Dat kan even wennen zijn.
- Het is absoluut normaal om heimwee te hebben naar hoe het eerst was, zeker in het begin. Ik heb in mijn omgeving gemerkt dat eigenlijk iedereen dat wel had in meer of mindere mate, maar dat niemand er echt over praatte.
- Doe nooit boodschappen met een lege maag. Gouden tip!

Ik hoop dat dit enigszins helpt. Ik kan wel meer tips verzinnen als je dat wilt :)

Ook wel fijn om te lezen dat je niet de enige bent die thuisthuis mist!

Anoniem

• Verwijderd
« Reactie #16 Gepost op: 05 april 2011, 19:02:11 »
Ik meld me ook aan! Maar eerst nog even beslissen of ik de studie in Amsterdam of Utrecht ga doen.. Ik studeer nu ook in Utrecht, maar ik woon gewoon nog thuis bij mijn ouders.

Holocene

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 05 april 2011, 19:03:43 »
Ik ga na de examens dit jaar op kamers in Rotterdam, is twee uur reizen vanaf hier. Heb er heel veel zin in :D Hoop dat ik gewoon een leuk kamertje met wat andere studenten kan vinden (:

Worteltjestaart

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 05 april 2011, 19:09:32 »
Ik woon sinds september 2009 op mezelf.
Niet op kamers, maar in mijn eigen appartementje.

Ik denk dat op jezelf wonen behoorlijk geromantiseerd wordt.
Het is heel fijn om je eigen plekje te hebben, waar jij je eigen regels opstelt, en de touwtjes van je eigen leven in handen hebt, maar anderzijds is het ook een complete transformatie, en komt er een heleboel op je af!

Het heeft me wel een heel stuk volwassener gemaakt, maar het op mezelf wonen brengt ook een heleboel geregel en verantwoording met zich mee, wat ik na twee jaar soms nog als behoorlijk lastig ervaar.

Toch had ik het echt niet willen missen, want het heeft me zoveel over het leven en over mezelf geleerd.

En nu, na twee jaar op mezelf te hebben gewoond, is het echt tijd om mijn vleugels uit te slaan.

Daarom gaan mijn vriend en ik over twee maanden samenwonen.
Echt, ons eigen huisje.
Samen met de liefde van mijn leven.

M

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 05 april 2011, 19:10:38 »
Ik woon sinds september 2009 in Rotterdam op kamers. Ik zit bij een hospita in huis (dus bij een oudere vrouw) en heb 1 huisgenoot (een jongen). Omdat ik bij iemand in huis zit, heb ik geen last van typische studentenhuis zaken zoals mensen die tot laat bellen en dat soort zaken, dat voorkomt mijn hospita gewoon met een aantal basis regels. Daar staat tegenover dat ik dus wel bij een oudere vrouw in huis woon, en dat niet al mijn vrienden haar als normaal beschouwen :')

Het begin was moeilijk, ik zat eigenlijk elke avond alleen op mijn kamer me te vervelen. Daarna ben ik actief geworden bij mijn studievereniging (dus niet studentenvereniging XD) en sindsdien heb ik geen saaie week meer gehad! Ik zit nu zelfs in het bestuur, echt super leuk!

Het op kamers wonen is niet altijd makkelijk. Ik maak duidelijk te weinig schoon, dit gebeurt maar 1 x per maand grondig :p de rest haal ik wel eens een doekje overheen, ach ja... Daarnaast kan ik me niet altijd tot gezond koken zetten, ook vrij vervelend. Maar als je eenmaal de slag te pakken hebt, geniet je wel echt van het studentenleven! Elke dag is er wel wat te doen :) En je hebt zoveel vrijheid (en meer binding met het studentenleven) als je op kamers zit! Gewoon besluiten "He woensdag wil ik op stap" en dan ook echt gaan :') en vervolgens brak bij college zitten om 09:00 op donderdag!
Ik geniet (gek genoeg) van elke keer dat ik brak ben, omdat ik weet dat ik nu een heel bijzondere periode in mijn leven meemaak en dat ik me gelukkig mag prijzen dat het kan :)

M

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 05 april 2011, 19:11:48 »
Oh ja! En ga voor je boodschappen naar de markt XD Fruit en groente zijn daar super goedkoop en als je goed oplet, kun je het ook best lang bewaren :)

Amperbroekie

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 05 april 2011, 19:17:55 »

Handig zo'n algemeen topic.
Ik heb het nu nog niet nodig, maar in 2012 ga ik in Utrecht studeren, ik kom uit Groningen, dus ik zal op kamers moeten. Dus jullie zien me in 2012 terug :'D

Ik weet niet vanaf hoe oud je je daar mag inschrijven op studentenkamers, maar als ik jou was zou ik het nu alvast doen. (Dan sta je eerder op de wachtlijst.)

Gewone huurwoningen kun je je helaas nog niet op inschrijven want dan moet je een binding hebben met de stad.

Holocene

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 05 april 2011, 19:27:47 »
@Mako, hoe ben jij aan je kamer gekomen? Gewoon via kamernet ofzo? (:

lemonacid

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 05 april 2011, 20:01:54 »
Ik woon niet op kamers, ik woon royaaaal antikraak.

Wat ik moeilijkst vond op het begin? (nu nog, ik woon er nog niet zo lang) mijn ouders missen/ de poezen/ wennen aan de nieuwe buurt enzo.

Danique

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 05 april 2011, 20:08:46 »
Ik denk dat de meeste er niet aan denken dat je niet alleen de kamerhuur hebt. Maar ook kosten voor eten (wat vaak erg hoog oploopt), uitgaan, kleding, abbokosten, vakantie, ect ect.
ik zit zelf nog niet op kamers, maar ben er voor aan het sparen voor volgend jaar (2012). Ik heb gelezen dat je moet rekenen op minimaal 800 euro per maand..