Auteur Topic: Vriend heeft burn-out, depressie en ervaart angst  (gelezen 355 keer)

rosedias

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 22 augustus 2019, 22:32:36 »
Ik heb sinds twee maanden een relatie met mijn vriend. Ondertussen ben ik beetje bij beetje erachter gekomen dat hij een verleden heeft met veel angst en een aantal keer een depressie.

Hij zit op dit moment thuis met een burn-out, depressie en ervaart ook angst. Het plan is om in oktober laagdrempelig werk te gaan doen - hij is hiervoor ook al aangenomen.

Waar ik nu eigenlijk mee zit, is mijn rol hierin. Ik wil hem natuurlijk dol graag helpen, maar ik weet niet wat het beste is.

Op dit moment vraag ik hem regelmatig hoe hij zich voelt, luister ik naar hem als hij iets kwijt moet, denk ik met hem mee als hij er naar vraagt, doen we samen activiteiten als hij wil en rusten we uit als hij het nodig heeft.

Hij is op zoek naar een nieuwe psycholoog, dus professionele hulp zal hij weer krijgen zoals eerder - zoals hij vertelde. Ik heb ook aangegeven dat ik soms waarschijnlijk tijd nodig heb om op te laden zodat ik hem daarna vervolgens weer kan helpen.

Ik weet dat dit waarschijnlijk zo ongeveer is wat je kunt doen voor iemand in deze situatie, maar misschien dat jullie nog tips hebben voor mij?

Of dat jullie een eigen ervaring kunnen delen? Ik denk dat ik daar ook al steun uit kan putten :)

FlowerYoongii

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2019, 11:25:37 »
Ik ken het gevoel en ik weet ook dat het je heel veel pijn doet om hem zo te zien. Je moet allereerst heel goed voor jezelf blijven zorgen. Als het je teveel wordt, is het altijd oké om een beetje afstand te houden. Laat zijn depressie jou niet beinvloeden. Die fout maakte ik, namelijk.

Daarnaast kun je denk ik het beste gewoon vragen wat je voor hem kan doen, en hem op het hart drukken dat je er altijd voor hem wil zijn en dat hij altijd naar je toe mag komen.

supercoolsy

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2019, 08:25:38 »
Hij moet ook echt met zijn vrienden gaan afspreken. Bij mij begint dit te helpen. Eerst misschien maar even en dan wat langer. Probeer samen ook uitjes buitenshuis te doen