Auteur Topic: Voel me anders dan leeftijdsgenoten  (gelezen 514 keer)

ManonLuchtballon

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 04 februari 2020, 19:54:53 »
Hoi meiden,

Ik zit ergens heel erg mee.
Ik ben 18 jaar oud. Ik zit net in het eerste jaar van mijn studie aan de universiteit en heb sinds 3 maanden een fijne kamer gevonden met 3 huisgenootjes. We vinden het leuk om af en toe met elkaar te eten, en vanavond was zo'n avond. Ik vond het gezellig, totdat het gespreksonderwerp kwam op zuipervaringen, ontmaagding, eerdere relaties en geëscaleerde vakanties. En dan sla ik dicht. Simpelweg omdat ik 0 ervaring heb. In wat dan ook. Ik heb nog nooit een vriendje gehad, nooit echt gedatet, zelfs nog nooit iemand gezoend. Uitgaan heb ik nooit veel gedaan. Verder drink ik pas sinds een klein jaar af en toe wat wijn of Hugo of iets dergelijks. Als ik de alcohol begin te voelen is mijn eerste gevoel dat ik wil stoppen. Ik vind het eng, in plaats van uitnodigend, om meer te drinken. Ik ben dan ook vanzelfsprekend nog nooit dronken geweest.

Ik begin zo'n diepe kloof te ervaren tussen mij en leeftijdsgenoten. Ik voel me helemaal niet hetzelfde als de mensen om mij heen en ik heb altijd het gevoel dat ik mijn onervarenheid moet verbergen. Ik hoop altijd dat alledaagse gesprekken niet zo'n kant opdraaien waarin ik me weer zo ongemakkelijk voel omdat ik over het onderwerp niet kan meepraten. Ik probeer de laatste tijd mijn grenzen te verleggen door actief op zoek te gaan naar dingen waarmee ik meer ervaring op kan doen, maar ik ben tegelijkertijd zo bang. Een borrel van de studievereniging waar ik van plan ben morgen naartoe te gaan bijvoorbeeld vindt ik al vreselijk spannend, omdat ik überhaupt niet eens weet wat ik als drankje zou moeten bestellen. In plaats van nieuwe dingen (op een positieve manier) spannend te vinden, raak ik van binnen altijd een enigszins in paniek en schreeuwt mijn gevoel bij nieuwe 'nee!!!'.

Ik heb laatst een goed gesprek gehad met mijn vader. Hij zei dat ik me helemaal niet anders hoef voor te doen. Ik hoef het niet van de daken te schreeuwen, maar ik kan best eerlijk en ontspannen toegeven dat ik nog wat onervaren ben op bepaalde gebieden. Hij heeft natuurlijk helemaal gelijk, maar op zo'n avond als deze lijkt dat totaal geen optie meer. Misschien is het op deze leeftijd nog wel sociaal acceptabel om toe te geven dat je nog maagd ben of nog nooit een vaste relatie heb gehad, maar een eerste zoen is echt al 4 fases terug. Het is zoiets waar iedereen vanuit gaat dat dat allang al heeft plaatsgevonden en dat je waarschijnlijk al wel minimaal 4 'zoenpartners' verder bent.
Ik voel me verschrikkelijk.

Zijn er mensen die zich misschien in (bepaalde onderdelen) van mijn verhaal herkennen? Of hebben jullie misschien nog wat life-saving adviezen? Of is er gewoon iemand erover wil praten?

workhard

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2020, 23:54:24 »
Ik herken mijzelf erg in sommige aspecten. Wat je vader zegt, is waar. Je kan moeilijk zeggen dat je iets gedaan hebt als dit niet het geval is. Ik vond het alleen niet erg om ''anders'' te zijn. Sommige aspecten heb ik wel gedaan, sommige aspecten niet. Als je dingen als drinken wilt gaan proberen en je maakt je zorgen om het drankje, vraag je gewoon aan degene met wie je bent wat diegene drinkt en bestel je hetzelfde. Als je het niet ongemakkelijk vindt, kan je ook vragen of diegene wat voor je wilt bestellen, omdat je het niet uitmaakt of omdat je wat wilt uitproberen. Mensen zijn wel wat gewend. Ik vind het heel interessant om over van alles te praten en andere mensen zullen het interessant vinden dat jij bepaalde dingen nog niet gedaan hebt. Er zit geen datum op. Zulke dingen moet je doen als het goed voelt en je zal er spijt van krijgen als je achteraf weet dat dit niet je moment is geweest. Als je er over wilt praten, kan je mij altijd een berichtje sturen. Vergeet niet, het komt goed!

HummingBirdx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 februari 2020, 22:41:39 »
Ik herken mij helemaal in je verhaal. Alleen ben ik 21.

Wat ik zelf deed is kijken wat anderen allemaal dronken en dat dan zelf ook bestellen -behalve bier want daar ben ik echt geen fan van haha- uiteindelijk begin je wat drankjes te herkennen en die kan je dan in de toekomst bestellen (dat doe ik met Jillz, Rosé bier en zoete witte wijn). Soms Google ik wel eens de plek waar ik naar toe ga om te kijken wat ze verkopen.

Doe in ieder geval geen dingen die je niet wilt doen! Het is zwaar, omdat er constant druk van anderen is, maar onthoud dat er meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje als jij zit, je komt ze alleen minder vaak tegen.
Wat betreft het praten over ervaringen zou ik gewoon veel luisteren naar wat anderen te zeggen hebben, en mocht de vraag dan toch aan jou gesteld worden kan je eerlijk antwoorden. Sommige zullen er wat lacherig over doen, anderen reageren helemaal niet vervelend. Dan weet je gelijk of die persoon bij jou past of niet ;)

Uiteindelijk komt onze tijd wel

ManonLuchtballon

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2020, 20:52:03 »
Jullie reacties doen me heel goed <3
En heel fijn om te horen dat er mensen zijn die het een beetje herkennen.

Dat vooraf alvast de drankkaart googlen doe ik inderdaad ook wel eens ;)
Nu mijn gebrek aan kennis toch bekend is, vroeg ik me af of jullie me konden vertellen hoe je eigenlijk wijn bestelt in een restaurant? Ik weet wel dat de hoofdcategorieën (droge of zoete) witte wijn, rode wijn en rosé zijn, maar is het voldoende om een van die opties te noemen of moet je een specifieke wijnsoort noemen, à la chardonnay? En hoe zit dat met bier? Kun je gewoon zeggen 'doe mij maar een biertje' of is dat niet precies genoeg?

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2020, 22:35:14 »
Ik herken je ervaring heel erg. Ik had mijn eerste zoen toen ik 18 was en heb daarmee ook een relatie gehad voor een paar maanden, ook mijn eerste vriendje dus.

Mijn tweede relatie noem ik eigenlijk mijn eerste echte relatie en daar ben ik nog steeds mee samen, ik was destijds 20 toen we kregen en toen ben ik ook 'pas' ontmaagd.

Ik was er op jouw leeftijd en jonger soms ook een beetje onzeker over. Maar tegelijkertijd was ik er ook niet echt zo mee bezig. Ik was wel regelmatig verliefd maar te bang om een blauwtje te lopen en ik wist überhaupt niet hoe dat nou werkte. Moest je dan zeggen dat je hem leuk vindt? En hij jou ook, wat dan? Zoenen? Wat doe je met een jongen? Dat soort vragen, haha.

Maar De Eerste Zoen en Eerste Keer Seks wordt zo ontzettend opgehemeld en groter gemaakt dan wat het is. Je mist echt niks speciaals om het maar zo te zeggen. Je kan nergens aan je lichaam zien dat je hebt gezoend of seks hebt gehad. Het is jammer dat het wordt gezien als iets wat je zo vroeg mogelijk moet hebben gedaan. En dat is zo zonde, want voor beide dingen moet je gewoon op je gemak zijn. Of dat nou is als je 12 of 22 bent. Ik bedoel niet dat je moet wachten op 'De Ware', maar je moet niet het gevoel hebben dat het zo snel mogelijk achter de rug moet zijn, want dat is echt niet zo.

Sowieso heeft niemand er iets mee te maken of jij al gezoend hebt of seks hebt gehad. Dat is jouw ding, jouw ervaring, en daar heeft niemand geen ene donder mee te maken. Rond jouw leeftijd zijn dat nog van die stoerdoenerij-dingetjes, maar als je eenmaal ouder bent boeit het niemand geen ene reet wat jij uitspookt en wanneer.

En wat drank betreft, ik ben 24 en ook nog nooit dronken geweest, hoogstens aangeschoten. Maar ik heb dezelfde terughoudendheid als jij, je bent bang dat je iets stoms doet omdat je remming losser is, en dat jij signalen krijgt van je lichaam is juist om je te beschermen. Ook daarom, drink omdat je daar zin in hebt en omdat je dat wilt, niet omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt.

En het is ook maar net hoe groot je het ding zelf maakt. Als ze eens vragen of je drank wilt of dat je seks hebt gehad, zeg gewoon zelfverzekerd nee. Het is stoerder om te laten zien dat jij schijt hebt aan wat zij denken, dan dat je meegaat in hun eigen onzekerheden.
"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"

workhard

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2020, 23:06:45 »
Ik herken je ervaring heel erg. Ik had mijn eerste zoen toen ik 18 was en heb daarmee ook een relatie gehad voor een paar maanden, ook mijn eerste vriendje dus.

Mijn tweede relatie noem ik eigenlijk mijn eerste echte relatie en daar ben ik nog steeds mee samen, ik was destijds 20 toen we kregen en toen ben ik ook 'pas' ontmaagd.

Ik was er op jouw leeftijd en jonger soms ook een beetje onzeker over. Maar tegelijkertijd was ik er ook niet echt zo mee bezig. Ik was wel regelmatig verliefd maar te bang om een blauwtje te lopen en ik wist überhaupt niet hoe dat nou werkte. Moest je dan zeggen dat je hem leuk vindt? En hij jou ook, wat dan? Zoenen? Wat doe je met een jongen? Dat soort vragen, haha.

Maar De Eerste Zoen en Eerste Keer Seks wordt zo ontzettend opgehemeld en groter gemaakt dan wat het is. Je mist echt niks speciaals om het maar zo te zeggen. Je kan nergens aan je lichaam zien dat je hebt gezoend of seks hebt gehad. Het is jammer dat het wordt gezien als iets wat je zo vroeg mogelijk moet hebben gedaan. En dat is zo zonde, want voor beide dingen moet je gewoon op je gemak zijn. Of dat nou is als je 12 of 22 bent. Ik bedoel niet dat je moet wachten op 'De Ware', maar je moet niet het gevoel hebben dat het zo snel mogelijk achter de rug moet zijn, want dat is echt niet zo.

Sowieso heeft niemand er iets mee te maken of jij al gezoend hebt of seks hebt gehad. Dat is jouw ding, jouw ervaring, en daar heeft niemand geen ene donder mee te maken. Rond jouw leeftijd zijn dat nog van die stoerdoenerij-dingetjes, maar als je eenmaal ouder bent boeit het niemand geen ene reet wat jij uitspookt en wanneer.

En wat drank betreft, ik ben 24 en ook nog nooit dronken geweest, hoogstens aangeschoten. Maar ik heb dezelfde terughoudendheid als jij, je bent bang dat je iets stoms doet omdat je remming losser is, en dat jij signalen krijgt van je lichaam is juist om je te beschermen. Ook daarom, drink omdat je daar zin in hebt en omdat je dat wilt, niet omdat je denkt dat dat van je verwacht wordt.

En het is ook maar net hoe groot je het ding zelf maakt. Als ze eens vragen of je drank wilt of dat je seks hebt gehad, zeg gewoon zelfverzekerd nee. Het is stoerder om te laten zien dat jij schijt hebt aan wat zij denken, dan dat je meegaat in hun eigen onzekerheden.

Ik ben inderdaad ook hoogstens aangeschoten geweest, maar verder hoeft het voor mij ook niet te gaan. Ik weet dat als ik rare dingen zou doen als ik dronken zou zijn of wat dan ook of de druk op mij zou voelen van ''ik moet nu zoenen omdat ik het nog nooit gedaan heb en ik ben te oud'', dan zou ik daar spijt van krijgen. Je zou met iedereen in een club kunnen zoenen, maar ik zou mij daar doodongelukkig door voelen.
Denk daar voor jezelf over na. Zou je het erg vinden of zou je het juist fijn vinden? Er zijn genoeg mensen die het tegenovergestelde denken en dat is natuurlijk ook dikke prima! Iedereen lekker in zijn waarde laten zonder vooroordelen.

Sweetdreams

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 07 februari 2020, 10:15:45 »
Ik herken het wel een beetje, maar dan juist op een andere manier. Mijn leeftijdsgenoten (ik ben 16) willen allemaal uitgaan en zoveel mogelijk met anderen zoenen ofzo. Echt zoveel mogel scharrelen ofzo..

Ik heb (nu echt officieel) een vriend en wil eigenlijk gewoon rustig aan alles met hem ontdekken.
Hij is 28, dus hij heeft wel ervaring op allerlei vlakken, maar dat vind ik niet erg. Hij kan me mooi wegwijs maken ^^

HummingBirdx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 07 februari 2020, 16:11:52 »
Jullie reacties doen me heel goed <3
En heel fijn om te horen dat er mensen zijn die het een beetje herkennen.

Dat vooraf alvast de drankkaart googlen doe ik inderdaad ook wel eens ;)
Nu mijn gebrek aan kennis toch bekend is, vroeg ik me af of jullie me konden vertellen hoe je eigenlijk wijn bestelt in een restaurant? Ik weet wel dat de hoofdcategorieën (droge of zoete) witte wijn, rode wijn en rosé zijn, maar is het voldoende om een van die opties te noemen of moet je een specifieke wijnsoort noemen, à la chardonnay? En hoe zit dat met bier? Kun je gewoon zeggen 'doe mij maar een biertje' of is dat niet precies genoeg?

Over bier kan ik je helaas niets vertellen, maar wij wel. Meestal is het voldoende om gewoon te vragen naar witte wijn. De barman/vrouw vraagt dan meestal zoet of droog en dat is het dan zo'n beetje. Zo zijn in ieder geval al mijn ervaringen geweest met wijn bestellen haha. Dit is echter wel aan de bar, ik heb het nog nooit in een restaurant of iets dergelijks besteld, puur omdat ik dan liever voor de ijsthee ga x] Maar bij restaurants heb je gelukkig de menu kaart dan is het een kwestie van de naam oplezen.

anonymousx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2020, 21:26:36 »
Ik herken sommige dingen wel die je zegt. Ik ben bijna 18, en ben zelf ook niet iemand die veel uit wil gaan of wil drinken of wat dan ook.
Mijn advies is ook, doe niks waar je je niet goed bij voelt ! Neem de tijd die je nodig hebt, je hoeft niets te doen omdat je denkt dat anderen dat van je verwachten. Als het jou geen goed gevoel geeft, zul je er misschien alleen spijt van krijgen.
Je bent pas 18, nog tijd zat om dingen te ontdekken! Maak je geen zorgen en ga niet overhaast dingen proberen die je eigenlijk liever niet doet.
Het is goed om je grenzen proberen te verleggen, maar luister ook naar je gevoel. Voelt het slecht? Niet doen.