Auteur Topic: Break up ervaringen  (gelezen 1180 keer)

Anoxx

  • *
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 20 mei 2020, 04:05:31 »
Hey meiden

Hebben jullie misschien tips over hoe je over je ex heenkomt? Ik heb het hier erg moeilijk mee. Zouden jullie misschien jullie ervaringen/tips willen delen?

Alvast bedankt!

Pinkiewink

  • **
  • Berichten: 757
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2020, 21:25:55 »
Ten eerste heel veel sterkte. Een breuk is nooit makkelijk  :goodman:

Het voornaamste is dat het tijd nodig heeft. Des te langer en serieuzer de relatie, des te langer zal het waarschijnlijk duren voor je erover heen bent. Je gevoel moet simpelweg slijten. Het is belangrijk om je hier bewust van te zijn. Zo kun je beter accepteren dat je jezelf tijd moet gunnen. Als je met iemand uit elkaar gaat is het net of er iemand is overleden, je gaat eigenlijk door een soort rouwproces. Net als dat het heel lang duurt voor je over het verdriet heen bent van het verliezen van een dierbare, is ook liefdesverdriet niet iets dat zomaar overgaat.

Dus de volgende tips kunnen je pijn niet snel verhelpen, maar kan de komende tijd wel iets gemakkelijker maken:

- Vermijd contact met je ex. Ookal zijn jullie goed uit elkaar gegaan, het maakt het heel moeilijk om contact te blijven hebben op een manier die je niet gewend bent. Normaal kon je van alles met elkaar bespreken, nu is dat heel anders. En dat kan erg pijnlijk en verkeerd aanvoelen. Blokkeer of ontvolg hem op al je social media, verwijder zijn nummer. Schrijf zijn nummer eventueel op een briefje en stop het ergens in, bijvoorbeeld achterin een boek, als je het wilt bewaren voor de zekerheid. 'Cold turkey' werkt wat dat betreft echt het beste. Het zal de eerste paar weken moeilijk zijn, maar als je doorzet maakt het het proces een stuk makkelijker. Als je ex wel nog graag contact met je wilt houden, leg uit waarom dit moeilijk voor je is en vraag om zijn begrip. Blijft hij aandringen, blokkeer hem dan gewoon. Na genoeg keren duidelijk maken zit er dan uiteindelijk niets anders op en is dat het beste voor jullie beiden. Zien jullie elkaar nog regelmatig door bijv. zelfde sportclub/klas/school/vriendengroep, vraag dan ook om afstand en begrip. Probeer in ieder geval niet met hem alleen te zijn.

- Probeer jezelf af te leiden. Stort je in je hobby's. Heb je geen hobby's, probeer dan iets nieuws! Er is op internet genoeg inspiratie te vinden. Door de huidige crisis is het lastig om dingen buiten de deur te doen, maar er zijn ook genoeg dingen binnenshuis om je hoofd een beetje leeg te maken. Misschien kun je dit samen met iemand anders doen, je ouders, je broers/zussen etc. Misschien heb je een huisdier waar je wat meer tijd aan kunt besteden.

- Mediteren klinkt misschien nogal zweverig, maar ook dit is heel goed om af en toe al je zorgen te vergeten. Er zijn verschillende apps die je kunt gebruiken voor meditatie, die met een stem vertellen wat je moet doen, of met natuurgeluiden of andere geluiden. Je hoeft niet eens per se te mediteren, maar zulke apps zijn ook heerlijk om gewoon mee op bed te liggen en even alleen het geluid van de zee te horen bijvoorbeeld ;)

- Doe aan beweging. Ga een stuk hardlopen of ook gewoon wandelen is al goed. Beweging zorgt voor gelukshormonen, wat ervoor zorgt dat je je wat blijer voelt. Het liefst lekker in de natuur. Hier is het vaak rustig en heb je meestal even een moment alleen. Naderhand voel je je meteen ook weer trots dat je dat hebt gedaan.

- Af en toe een dag in je pyjama op bed janken en Netflix kijken kan ook echt geen kwaad. Huilen is goed voor je. Dit zorgt dat je stresshormonen verliest. Zeker niet tegenhouden dus als je echt een grote huilbui aan voelt komen. Maar probeer daarna weer verder te gaan met je dag!

- Soms is het ook fijn om je gedachten ergens kwijt te kunnen. Schrijf je gedachten op of typ het uit. Eventueel kun je het papier erna ritueel verscheuren of verbranden. Zo voelt het alsof je die gedachten eindelijk even kwijt bent. Maar je kunt het ook uitspreken, misschien tegen iemand waar je je fijn bij voelt, vrienden/vriendinnen/je moeder/je broer/je kat/zelfs je knuffel is goed.

Misschien dat je sommige tips niet interessant vind, maar ik hoop dat je er in ieder geval inspiratie uit kunt halen. En nogmaals, het heeft vooral tijd nodig. Zit er dus niet over in als je nog lang aan hem denkt. Het komt echt wel goed! Veel sterkte en succes  :huglove:
"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"

cherrypie

  • *
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 08 juni 2020, 01:36:24 »
Een relatiebreuk is net als het stoppen met een (drugs)verslaving, hoe meer je na de breuk jezelf herinnert aan de relatie (de drugs) door zijn socials te stalken, oude foto's terug te kijken, oude gesprekken teruglezen of zelfs nog contact onderhouden, hoe meer je jouw verslaving voedt. Je moet je bewust zijn van je eigen gedrag en jezelf blijven herinneren dat je van je verslaving af moet komen door het niet meer te voeden. Het is moeilijk om iemand te vergeten, focus je niet op het vergeten maar het 'minderen', beperk al het bovenstaande en de rest komt eigenlijk vanzelf. Vul je tijd die je nu over hebt op met andere dingen, probeer je aandacht hierop te richten. Als hij in je gedachte komt, laat het even toe, maar herinner je ook weer wat negatieve gevoelens zodat je het balanceert.


Ik heb voor het eerst een break up meegemaakt een paar maanden terug en heb het er soms nog steeds moeilijk mee, maar dit heeft mij echt heel ver gekregen. Het is niet eens per se de tijd die eroverheen gaat, maar de manier waarop jij die tijd benut. Heel veel succes <3 Het wordt minder, dat beloof ik je. Hierna kom je er sterker uit. Probeer van je verdriet juist een goede les te maken, zodat je dit niet nog eens op deze manier hoeft te ervaren. Als je verder advies nodig heb mag je me berichten, ik weet hoe zwaar het kan zijn.


xx