Auteur Topic: Wil ik later fotograaf worden? Help  (gelezen 561 keer)

nutellaloves

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 26 juni 2018, 01:15:52 »
Hoi iedereen,
Ik heb al lang een boon voor fotografie😉en nu ik me er echt in ben gaan verdiepen vind ik het ZO leuk! Het is echt een nieuwe passie geworden! Het is zo fijn en ontspannend. Ik krijg heel veel positieve reacties op wat ik doe zo wel van vriendinnen, ouders, familie en ook onbekende mensen die men foto account volgen op instagram (@happy_image_). Er word ook veel gezegd: ‘ zou je daar niet voor gaan studeren’... ik ben 14 en ik heb zo mijn twijfels of je er wel komt in die wereld... en volgens mij verdien je er enkel genoeg mee als je een van de toppers bent. Heeft iemand tips? Mening? Ervaring?
Alvast heel erg bedankt voor reactie! Ps: neem een kijkje op instagram💋

Dayanara

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2018, 11:02:27 »
Als jij er gelukkig van wordt, vind ik dat je je het gewoon moet doen! Een studie waar je niks voor voelt heb je niks aan. Welk niveau doe je? Een vriendin van mij is na haar vmbo diploma fotografie op mbo niveau 3 of 4 gaan doen. Ze heeft nu haar eigen fotografie bedrijfje
Surround yourself with nature :luck:

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2018, 12:45:12 »
Super leuk dat je fotografie zo leuk vindt! :) Ik snap je wel, ik heb ook een beetje hetzelfde. Het is super leuk om fulltime te gaan doen inderdaad, maar ik twijfel ook heel erg door de nadelen. Het is inderdaad niet zo makkelijk om werk te krijgen, ik heb best vaak contact met professionele fotografen en dat zeggen zij ook, meestal heeft hun partner een goed betaalde baan waardoor het wel lukt, maar het is lastig om genoeg met fotografie te verdienen. Je moet inderdaad echt heel goed zijn dan. Maar dat zijn vooral natuur/landschap/wildlife fotografen, met model/portretfotografie is het al snel makkelijker om opdrachten te krijgen!

Maar eigenlijk heeft elke studie wel nadelen..

Verder zijn fotografieopleidingen of heel duur, of ze willen een bepaald type fotograaf, meestal een beetje richting modelfotografie/documentaire. Dan heb je meer kans om aangenomen te worden, google maar eens op voorbeelden. En zoals ik op jouw instagram zie hou je vooral van natuurfotografie, toch?
Via internet/boeken/artikelen kun je het prima zelf leren, maar de meningen zijn heel verschillend of het nou wel of niet nodig is een opleiding te doen, daar kun je altijd nog over nadenken.

Andere optie is misschien journalist? Dat je voor een krant foto's gaat maken? Daar kun je een vaste baan krijgen of freelancen. Dat is wat 'veiliger' en minder risicovol misschien. Maar meestal moet je dan wel journalistiek studeren en dus ook het schrijven/interviewen en dat kan misschien weer een nadeel voor je zijn.

Misschien een keer met je decaan praten over mogelijkheden?
Oh, the places we'll see.

Annurd

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2018, 18:01:23 »
Iemand die ik ken heeft de fotografieopleiding afgerond maar gaat nu toch weer een andere studie doen, puur omdat er te weinig werk in is en je weinig verdient.

Als deze opleiding echt je droom is, moet je er voor gaan, zeker. Je moet niet een opleiding gaan doen die je minder leuk vindt, alleen omdat er meer werk in te vinden is. Ik zou, zoals Demure ook al aangeeft, ook eens gaan kijken bij opleidingen die een beetje dezelfde richting op gaan, dus journalistiek of misschien een andere media-opleiding.
Nogmaals, als dit echt je passie is en je dit het liefst wil doen in je leven, dan vind ik dat je gewoon de kans moet grijpen.