Auteur Topic: INSTAX MINI fujifilm papier, in welke bagage?  (gelezen 3080 keer)

Bloem

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 15 juli 2017, 16:20:49 »
Hoi,

Ik ga dinsdag met vakantie en heb een hele gave instax camera gekocht, met daarbij natuurlijk de bij behorende fujifilm fotopapiertjes. Nu vraag ik me af of iemand hier ervaring heeft met de kwaliteit na dat je op het vliegveld geweest bent. Ik kan me voorstellen dat röntgenstraling niet goed is voor de papiertjes, zowel zonder als met foto's. Is het verstandiger om ze in mijn handbagage mee te nemen of in mijn koffer?

Wat is jullie ervaring hiermee?

Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2017, 17:55:42 door Bloem »

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2017, 16:31:57 »
Zowel handbagage als ruimbagage gaat door het rontgenapparaat....
Hoi

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 05 augustus 2017, 16:28:57 »
https://kodak.com/global/en/service/tib/tib5201.shtml
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20140309090250AAmjpnC

Film met een ISO tot 400 is meer immuun dan ISO 800, wat de Instax-film is. Hoe vaker je met een 'onbewerkte' opname door röntgen gaat, hoe meer schade deze opbouwt. Je kan volgens mij vragen om een handmatige scan/beoordeling van je film, maar doe deze film níét in je ruimbagage. De röntgenstraling is daar vele malen hoger.
Het beste is de film kopen op bestemming. Geschoten opnames hebben vrijwel geen negatief effect van röntgen.

Kapitein Alfred

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 05 augustus 2017, 16:39:57 »
Wow damn ik had hier echt nooit over nagedacht.
Geldt dit ook voor gewone film? Heb op vakantie een wegwerpcamera en een camera met een gewoon rolletje meegenomen, beide in handbagage.
 Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg. // KLIK HIER OM EEN FOTO VAN MIJ TE ZIEN IK BEN ECHT KNAP

Juno

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 05 augustus 2017, 17:42:55 »
Wow damn ik had hier echt nooit over nagedacht.
Geldt dit ook voor gewone film? Heb op vakantie een wegwerpcamera en een camera met een gewoon rolletje meegenomen, beide in handbagage.

Jup.
Standaard ISO is bij film vaak 200 tot 400. Daar heb je weinig problemen mee. Maar röntgen beïnvloedt de chemicaliën en samenstelling etc. van film. Het is niet alsof je opnames echter direct verdwijnen, maar soms heb je lichtvlekken erin of verminderd contrast.