Auteur Topic: Algemeen: vragen over fotocamera's, fotografie, bewerking #2  (gelezen 263566 keer)

sonyeo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3250 Gepost op: 07 maart 2018, 12:31:46 »
Hey, ik wilde al heel lang in de fotografie en heb al een paar digitale camera's die me interesseerde, maar die zijn wel heel duur en kan ik op dit moment niet betalen (studentenleven). Ik ben op zoek gegaan naar goedkopere camera's en ik kwam compacte camera's tegen maar die vind ik niks om eerlijk te zeggen. Ik heb naar analoge camera's gekeken en die zijn veel goedkoper en maken foto's die ik zelf ook zou willen maken. Enige minpunt zijn de rolletjes. Ik ben best een ongeduldig persoon en om al die foto's later pas te kunnen zien....nee  :hamer: .

Weet iemand een camera die bij me past? Please help me out :(

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #3251 Gepost op: 07 maart 2018, 15:33:04 »
Hey, ik wilde al heel lang in de fotografie en heb al een paar digitale camera's die me interesseerde, maar die zijn wel heel duur en kan ik op dit moment niet betalen (studentenleven). Ik ben op zoek gegaan naar goedkopere camera's en ik kwam compacte camera's tegen maar die vind ik niks om eerlijk te zeggen. Ik heb naar analoge camera's gekeken en die zijn veel goedkoper en maken foto's die ik zelf ook zou willen maken. Enige minpunt zijn de rolletjes. Ik ben best een ongeduldig persoon en om al die foto's later pas te kunnen zien....nee  :hamer: .

Weet iemand een camera die bij me past? Please help me out :(
Hoeveel geld heb je ervoor over? Spiegelreflex of systeemcamera?

Spiegelreflex: Canon 1300D? Ongeveer 375 euro volgens mij.

Systeemcamera: https://www.cameranu.nl/nl/p462534/sony-cybershot-dsc-hx400v-compact-camera?channable=e28089.NDYyNTM0&bgid=39342-AGI-47697408389-ASI-295798695294-462534&gclid=EAIaIQobChMI0suTy7ba2QIV1LgbCh2v0wj8EAQYAiABEgI5qPD_BwE
369 euro. Heb ik ook gehad is echt een goede camera om mee te beginnen!
Oh, the places we'll see.

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #3252 Gepost op: 07 maart 2018, 15:34:34 »
Echt goedkoper wordt een beetje lastig denk ik.. Misschien tweedehands.

https://www.coolblue.nl/product/715990/canon-powershot-sx620-hs-zwart.html?tid=pla-340315228549&ref=380553&gclid=EAIaIQobChMIw9u6jrfa2QIVorftCh1KuwPQEAQYBCABEgJSDPD_BwE

Of zulke camera's maar daar kun je wel minder mee doen qua fotografie. ^

sonyeo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3253 Gepost op: 07 maart 2018, 21:23:56 »
Echt goedkoper wordt een beetje lastig denk ik.. Misschien tweedehands.

https://www.coolblue.nl/product/715990/canon-powershot-sx620-hs-zwart.html?tid=pla-340315228549&ref=380553&gclid=EAIaIQobChMIw9u6jrfa2QIVorftCh1KuwPQEAQYBCABEgJSDPD_BwE

Of zulke camera's maar daar kun je wel minder mee doen qua fotografie. ^
Heel erg bedankt voor je suggesties! Om eerlijk te zijn snap ik het verschil tussen spiegelreflex en systeem niet echt lol... wilde dat nog vragen.

Ik heb wel hele goeie dingen over de canon 1300D gehoord dus die houd ik wel in overweging!

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #3254 Gepost op: 08 maart 2018, 15:35:03 »

Ja 1300D is super goede begincamera! Ik zou inderdaad voor die gaan als je het geld hebt!

Verschil spiegelreflex/systeem: spiegelreflex heeft wel een spiegel in de camera, systeem niet. In het zoekertje van de camera zie je dan met spiegel echt het beeld zoals het gaat worden, en bij systeemcamera's niet omdat de spiegel daar ontbreekt. En bij sommige systeemcamera's kun je geen lenzen verwisselen, bij spiegelreflex altijd. Maar spiegelreflex is vaak weer veel zwaarder en groter dan een systeemcamera haha. Systeem heeft wel vaak één lens die gewoon veel kan zoomen. Dat is opzich wel fijn dat je dan niet lenzen hoeft te verwisselen, maar ik vind spiegelreflex kwaliteit toch iets beter!

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #3255 Gepost op: 17 maart 2018, 13:40:12 »
Ik wil graag een statief kopen om te beginnen met lange sluitertijden! Ik wil dit super graag doen in andere landen, en heb binnenkort twee reisjes gepland, alleen ik reis met enkel handbagage. Heeft iemand advies voor statieven die je mee kunt nemen in handbagagekoffers? :D Ik wil wel graag een budgetoptie aangezien ik niet weet of ik het echt zal kunnen haha dus om te oefenen eerst een goedkopere. (Liefst onder de 65 euro oid)

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #3256 Gepost op: 17 april 2018, 17:21:48 »
^Ik heb het p-max Velbon statief, heb ik voor gekozen voor het formaat! Prima ding, kan 1 kg op, op de site stond 1,5 kg. Het kan bij dus net goed genoeg :p

Hij kost 70 € ongeveer. Mijn vriend heeft een statief van Manfrotto, ook klein formaat, maar die vind ik wel beter. Ik weet alleen niet welke het is. De prijs ligt ook rond de 70

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #3257 Gepost op: 18 april 2018, 12:48:30 »
Oeh die ziet er goed uit!! Thanks :D

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #3258 Gepost op: 28 april 2018, 17:17:09 »
Iemand ervaring met tussenringen voor macrofotografie?

Grungieprincess

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3259 Gepost op: 01 juni 2018, 16:15:56 »
Hi!

Ik ben op zoek naar een goede spiegelreflexcamera voor beginners. Ik maak vooralsnog veel foto's met mijn telefoon en de Nikon 1 S1. Omdat ik nog helemaal geen ervaring heb met spiegelreflexcamera's vind ik het vrij lastig te bepalen welke goed is haha. Ik zit nu te kijken naar de Nikon D3400 en Nikon D5300, iemand hier ervaring mee? Is het verschil groot en is het het prijsverschil waard? Nu las ik hier ook goede verhalen over de Canon 1300D, welke heeft de voorkeur bij jullie?

Ik fotografeer nu voornamelijk landschappen en portretten (van mijn hond haha). Ook ben ik veel bezig met het fotograferen van luchten en de zee, vooral bij zonsondergang. Hopelijk kan iemand me helpen wat duidelijkheid te krijgen.  :fieuw: 

runxanoniem

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3260 Gepost op: 01 juni 2018, 17:09:18 »
^^ Ik heb in augustus mijn Canon 1300D een jaar. En ik ben er super tevreden over, voor een beginner kan je er super makkelijk mee uit de voeten maar ook als je na een tijd meer geleerd hebt en aan de slag gaat met de manual stand. Ook ben ik meer van Canon omdat ik het gevoel heb dat je daar meer mee kan (wat misschien onzin is maar zo denk ik).

Overigens heb ik een hele tijd de standaard kitlens gebruikt van 18-55 en na een tijdje de 55-250 mm lens aangeschaft. En net vandaag een 50 mm lens. :)

Dus voor mij echt een topper

Zebra

• Gast
« Reactie #3261 Gepost op: 04 juni 2018, 17:37:08 »
Iemand die tips heeft voor mij? Ik ben op zoek naar een goede (goedkope) camera voor mijn reis die ik ga maken. Het liefst wil ik een compact camera, ivm gewicht/grootte en eentje voor beginners, aangezien ik niet thuis ben (en ook niet de interesse heb) in aan allerlei instellingen te klooien. Thuis hebben we een Canon Powershot SX30 IS en persoonlijk bevalt mij die heel goed, met name de kleuren, beeldstabilisatie en de zoom die erop zit. Echter vind ik hem te groot, ik ben echt op zoek naar iets kleiners.

Ik wil toch niet heel veel meer dan 300 euro uitgeven. Heb nu zelf na wat googlen de Canon SX730 op het oog, maar eigenlijk heb ik er te weinig verstand van om een goede keuze te maken. Aanraders/afraders?

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #3262 Gepost op: 19 juni 2018, 22:34:51 »
Hi!

Ik ben op zoek naar een goede spiegelreflexcamera voor beginners. Ik maak vooralsnog veel foto's met mijn telefoon en de Nikon 1 S1. Omdat ik nog helemaal geen ervaring heb met spiegelreflexcamera's vind ik het vrij lastig te bepalen welke goed is haha. Ik zit nu te kijken naar de Nikon D3400 en Nikon D5300, iemand hier ervaring mee? Is het verschil groot en is het het prijsverschil waard? Nu las ik hier ook goede verhalen over de Canon 1300D, welke heeft de voorkeur bij jullie?

Ik fotografeer nu voornamelijk landschappen en portretten (van mijn hond haha). Ook ben ik veel bezig met het fotograferen van luchten en de zee, vooral bij zonsondergang. Hopelijk kan iemand me helpen wat duidelijkheid te krijgen.  :fieuw:

Ik heb de Nikon D5300. D3400 is net zoals de Canon 1300D een instap model, D5300 kan net iets meer, maar nog steeds instap eigenlijk. Nikon D5300 is bij Canon een beetje vergelijkbaar met D600 / D700 zoiets, geloof ik. Ik heb de Nikon D5300 verkozen boven een canon omdat die gewoon net wat betere specificaties heeft en qua geld scheelt het maar weinig.

Ik koos voor een kit met een 18-140 lens erbij, heel handig! Heb inmiddels zelf ook een 70-300 mm lens aangeschaft. Ik ben heel blij met mijn camera.

Nikon en Canon zijn allebei goed, dus een foute keuze kun je niet maken. Ga naar een winkel en hou ze vast. Ik vind Canon helemaal niet fijn in de hand en de knopjes zitten op vervelendere plekken. dit is persoonlijk.

L.

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3263 Gepost op: 18 november 2018, 20:37:49 »
Ik heb de canon 450D en ik zet mn fotos altijd over met veel moeite (via geheugenkaartje overzetten naar de computer, via de pc mailen naar mezelf, en die dan weer screenshotten op me telefoon) dit omdat ik nog geen makkelijkere manier heb gevonden. Op de meeste cameras staat er iets met bluetooth of wifi maar bij mij niet, iemand help?

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #3264 Gepost op: 19 november 2018, 17:59:08 »
Ik heb de canon 450D en ik zet mn fotos altijd over met veel moeite (via geheugenkaartje overzetten naar de computer, via de pc mailen naar mezelf, en die dan weer screenshotten op me telefoon) dit omdat ik nog geen makkelijkere manier heb gevonden. Op de meeste cameras staat er iets met bluetooth of wifi maar bij mij niet, iemand help?
Zonder wifi is dat denk ik niet mogelijk op een andere manier.. Maar waarom screenshotten via mail? Dan wordt de kwaliteit slechter. Je kunt ze toch downloaden via mail?
Of evt op dropbox/irista oid zetten? Heb je ze ook gelijk als backup!

Happines_

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3265 Gepost op: 18 maart 2019, 20:55:04 »
Dames, ik heb een vraagje! Ik ben aan het twijfelen tussen de Nikon D3500 met lenzen 18-55mm en 70-300 mm OF de Canon EOS 200D met 18-55mm lens. Ik had de Canon EOS 1100D maar die is kapot gegaan dus tijd voor een nieuwe. Ik maak vooral portretten en shoots ( buiten & binnen) voor familie & vrienden. Nu heb ik een vriendin die binnenkort gaat trouwen en ik mag foto's schieten. Ik hoop dat jullie mij beetje kunnen helpen.

Milo

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3266 Gepost op: 26 maart 2019, 13:18:29 »
Dames, ik heb een vraagje! Ik ben aan het twijfelen tussen de Nikon D3500 met lenzen 18-55mm en 70-300 mm OF de Canon EOS 200D met 18-55mm lens. Ik had de Canon EOS 1100D maar die is kapot gegaan dus tijd voor een nieuwe. Ik maak vooral portretten en shoots ( buiten & binnen) voor familie & vrienden. Nu heb ik een vriendin die binnenkort gaat trouwen en ik mag foto's schieten. Ik hoop dat jullie mij beetje kunnen helpen.

Ik had de Canon EOS 200D (voor ik overging op fullframe) en was er heel tevreden mee! Voor portretten en shoots (vooral binnen) is het belangrijk om een zo laag mogelijke diafragma te hebben. De ISO omhoog gooien zorgt namelijk voor veel ruis op de foto's en dat wil je niet. Ik schiet onwijs veel met deze 50mm lens, die is niet duur:

https://www.kamera-express.nl/product/12207965/canon-ef-50mm-f-1.8-stm/?channable=e13909.MTIyMDc5NjU&gclid=CjwKCAjwm-fkBRBBEiwA966fZIZccdUQ_lSrdMAne5viRbG5SBfB8LvT2lF609yfpAIieRUmhmXk-RoCKXMQAvD_BwE

Dat is wel met een vaste brandpuntafstand, maar dat is een voorkeur en kan je jezelf best makkelijk aan aanpassen. Zoomlenzen met een laag diafragma (rond de f2.8 heb je vaak wel nodig) zijn meestal onwijs duur. Wat ik zelf doe is de 50mm lens combineren met een Sigma art 35mm lens. Dan heb je alle ruimte meestal wel gedekt. Is heel goedkoop te huren voor een dag bij Budgetcam!

Hopelijk kan je hier iets mee!

Nastydeer

• Bekijk profiel
« Reactie #3267 Gepost op: 19 mei 2019, 17:50:28 »
Hey, ik heb een nikon d3400 en ik vind hem heel fijn, maar heel vaak als ik een foto ga maken klapt de flits uit. Ik moet die altijd handmatig uit zetten en ik wordt er lichtelijk gestoord van. Ik zou liever willen dat hij standaard uit staat en dat ik hem handmatig aan moet zetten, maar ik kan nergens vinden hoe dat moet. Is er hier toevallig iemand die dat weet?
Ik was Blueoreo♥

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #3268 Gepost op: 19 mei 2019, 19:17:59 »
^ In welke stand fotografeer je vaak als dat gebeurd?
Hoi

Nastydeer

• Bekijk profiel
« Reactie #3269 Gepost op: 19 mei 2019, 19:26:35 »
^ In welke stand fotografeer je vaak als dat gebeurd?

Automatisch
Ik was Blueoreo♥

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #3270 Gepost op: 19 mei 2019, 19:58:06 »
Met een spiegelreflex moet je juist van de automatische stand afblijven :P
Nee zonder gekkigheid, met de automatische stand gaat je camera aan de slag om een goede foto te maken. Alles word dus door de camera bepaald, ook het licht. Als je lens niet genoeg licht krijgt, dan klapt de flitser open.
Door dingen als bijvoorbeeld diafragma of sluitertijd zelf in te stellen, zorg je ervoor dat er voldoende licht op de lens valt en je flitser dus niet open klapt.

Op internet kun je heel veel informatie vinden over de basisvaardigheden. Niks mis mee hoor om met de automatische stand foto’s te maken. Maar het mooie van een spiegelreflex camera is dat je er zoveel meer mee kunt!
Hoi

Nastydeer

• Bekijk profiel
« Reactie #3271 Gepost op: 04 juni 2019, 22:03:37 »
Met een spiegelreflex moet je juist van de automatische stand afblijven :P
Nee zonder gekkigheid, met de automatische stand gaat je camera aan de slag om een goede foto te maken. Alles word dus door de camera bepaald, ook het licht. Als je lens niet genoeg licht krijgt, dan klapt de flitser open.
Door dingen als bijvoorbeeld diafragma of sluitertijd zelf in te stellen, zorg je ervoor dat er voldoende licht op de lens valt en je flitser dus niet open klapt.

Op internet kun je heel veel informatie vinden over de basisvaardigheden. Niks mis mee hoor om met de automatische stand foto’s te maken. Maar het mooie van een spiegelreflex camera is dat je er zoveel meer mee kunt!

Dankjewel! Misschien moet ik toch eens even een crash course spiegelreflex doen..
Ik was Blueoreo♥