Auteur Topic: Stel hier je vraag over: voeding, gewicht, beweging & je zelfbeeld!  (gelezen 72483 keer)

Danique - hoofdredacteur Girlscene

• Beheerder
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 23 december 2013, 13:26:58 »
Beste meiden,

Hoe houd jij je met eten en je lichaam bezig? Weet jij eigenlijk waar je gelukkig van wordt en leef je daar naar? Heb jij brandende vragen over alles wat te maken heeft met voeding, gewicht, beweging, maar vooral ook over jou en je zelfbeeld? Op vrijdag 27 december om 12.00 uur komt in dit topic een Human Concern therapeut aan het woord. Human wie, wat? Nou, Girlscene is de samenwerking aangegaan met Stichting Human Concern. Dit is een organisatie die mensen helpt beter te worden van een eetstoornis. Sandra is de therapeut waaraan jullie vragen kunnen stellen, ze stelt zich hieronder voor:

'Even een klein voorstelstukje van mij, aangezien ik vrijdag bij de chat aanwezig zal zijn en me op jullie vragen ga storten  :wink2:  .

Ik ben Sandra, 29 jaar en woon in Zwolle met een verloofde en een kat. Ik ben gek op winkelen, dansen, kickboksen, lezen, spelletjes spelen en op vakantie gaan. Dit alles had ik mij 10 jaar geleden niet kunnen voorstellen, want toen zat ik midden in een heftige eetstoornis.

Al op de basisschool ontwikkelde ik een gek 'iets' met eten, ik merkte dat eten me een fijn, blij gevoel gaf en me kon troosten als ik verdrietig was. Later, rond mijn 14e vond ik mezelf te dik en begon ik met afvalpogingen. Nog weer later, rond mijn 17/18e werd dat wat erger en probeerde ik ook over te geven om af te vallen. Dit is natuurlijk hartstikke slecht voor je lichaam, zeker als je dit vaker gaat doen. Ik wilde dat echter niet weten, want als ik kon overgeven, kon ik ook lekker veel verkeerde dingen eten en dat wilde ik wel, want dat troostte me. Zo belandde ik steeds dieper in de eetstoornis boulimia. Achteraf zou ik willen dat ik nooit zou zijn begonnen met dat overgeven.

Ik ben hiervoor in therapie gegaan en heb de eetstoornis nu achter me gelaten. Ik heb er helemaal geen last meer van en dat is heerlijk!! Daarnaast heb ik van mijn ex-eetstoornis mijn beroep gemaakt, want ik werk nu als therapeute bij Human Concern, een GGZ-instelling voor mensen met eetstoornissen. Dit vind ik ontzettend fijn om te doen, want ik kan uit eigen ervaring weten en voelen hoe het is om niet blij te zijn met je lichaam of gek te doen met (niet-)eten, maar ook hoe het is om wél weer bij met je lichaam te worden en weer normaal om te leren gaan met eten. Het is fijn om op deze manier met cliënten te mogen werken.

Vrijdag ben ik in de chat aanwezig voor al jullie vragen en verhalen op het gebied van eten, lichaamsbeeld, beweging, enzovoorts..!'

Dus wil je vragen stellen of meepraten? Denk aan vragen als: 'Wat zijn verantwoorde tussendoortjes?', 'Kun je beter 's ochtends of 's avonds sporten?', ‘Wanneer heb je een eetstoornis?’ ‘Hoe kom ik erachter waar mijn talenten liggen?’ 'Wat is een 'gezond' gewicht bij 1.67m?', 'Ben ik te dik als ik op 19-jarige leeftijd niet in maat 38 pas?', 'Is het erg om af en toe een maaltijd over te slaan?' enz...
Kom dan vooral volgende week vrijdag 27 december naar dit topic! Mocht het niet lukken om op dat tijdstip aanwezig te zijn? Geen probleem, laat dan vooral hieronder je vraag achter!

Liefs,
Danique & Sandra van Human Concern
« Laatst bewerkt op: 25 december 2013, 12:06:29 door Danique - hoofdredacteur Girlscene »

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2013, 13:28:54 »
Goed!!

Kraplapje

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2013, 13:36:43 »
Wat leuk zeg! Ik heb wel een vraag: Hoeveel maaltijden (inclusief) tussendoortjes moet een mens per dag nemen? Zijn deze maaltijden tijdsgebonden beter voor het lichaam en de verbranding?

Mijn lichaam - en vooral buik - reageert altijd vrij snel op te weinig eten of drinken. Mijn maag/buik zet op en lijkt gevuld met lucht. Als ik op een dag genoeg eet en drink is dit een stuk minder. Hoe zit dat?
Eet gezond! Eet altijd sla bij je frikandel!

Naomi Hoogsteyns

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2013, 14:07:54 »
Hallo ,
ik ben 13jaar , 1.68m , en ik weeg 57kilo ik ben niet een van de dunste dus ik zou willen afvallen maar niet te veel wat is een gezond gewicht voor een meisje van mijn leeftijd ? en hoe val ik snel en gezond af ? danku om dit te lezen x

Annelies

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2013, 14:21:38 »
Goed bezig Girlscene :)

Bettiepage

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2013, 15:50:36 »
Ik heb alvast een vraagje (ik ga er de 27e niet bij kunnen zijn, vrees ik):

Is het mogelijk dat iemand verteringsproblemen kan krijgen door stress?
En is de ene hier gevoeliger voor dan de andere? Ik heb nl. de indruk
dat ik er soms fysiek last van heb.
You may be a lover but you ain't no dancer.

Maureen

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2013, 15:56:51 »
Hallo,
Ik ben een meisje van 15 jaar en weeg 47 kilo.
Ik voel me vaak misselijk, ziekjes, licht in mijn hoofd waardoor ik wel eens een maaltijd oversla.
Het ontbijt, is een drama. Ik krijg het amper weg.
De lunch bestaat meestal uit 1 boterham, met een uitzondering van 2 boterhammen als ik echt trek heb.
In de avond eet ik heel veel. Omdat ik dan reuze trek heb.
Ieder uur eet ik een koek of een snoepje.... Maar ik kom maar niet aan.
Mijn armen vind ik zelf heel eng en mijn vriendin vind mijn benen heel erg eng. Te dun.
Ik hoop dat jullie tips en advies kunnen geven om gezonder te worden en op een beter gewicht te komen, want ik voel me niet lekker en gezond zoals ik nu ben!

Liefs

Girl97

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2013, 17:32:39 »
Hallo,
hoe zorg ik er voor dat ik voor mijn gala zeker 5 kilo afval?
Heb al vaker geprobeerd om wat kilo's af te vallen maar het is me nooit gelukt... dus hoe motiveer ik mezelf om af te vallen en wat kan je het beste eten?
Ik ben 1,65 en weeg ongeveer 65 kilo... zou graag in de 50kg willen wegen

Daenerys

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2013, 17:36:40 »
ik ben 14 jaar en 45 kilo en 1,65m is dit gezond ? ik vind zelf dat ik hele dikke benen en een dikke buik heb.... ik eet eigenlijk nooit snoep of koek, en ik eet 3 maaltijden per dag (soms meer en soms minder). hoe kan ik het snelste wat dunnere benen krijgen?(ik zit op dansen 2x per week en 2x per week anderhalf uur schoolsport en elke dag heen en weer naar school fietsen en 1x per week krantenlopen)
I go crazy 'cause here isn't where I wanna be

hungergamesj

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2013, 19:53:43 »
een vriendin van mij eet niks meer op school, ze zegt ook dat ze te dik is en dat ze wil afvallen... ze zegt dat ze thuis wel eet.

is er een manier om te laten zien dat ze niet dik is (ze is ook niet dik en ze heeft een gezond gewicht) en is het slim om het aan iemand te vertellen en/of haar in de gaten te houden?

teenagedreamsbyemma

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2013, 20:41:44 »
Ik heb eerst een vraag over mezelf. Ik ben 16 jaar, 172 cm lang en weeg 73 kilo. ik weet dat dit wat te veel is, daarom ben ik sinds vorige week begonnen met hardlopen, elke ochtend. Ik eet ook geen suikers en andere ongezonde voedingswaren meer, maar ik eet nog wel genoeg. Ook doe ik buikspieroefeningen omdat ik graag bij mijn buik wil afvallen. Zijn er nog meer tips die ik kan toepassen om wat kilo's te verliezen?

Nu heb ik een vraag over een vriendin. Mijn beste vriendin en ik denken dat ze een eetstoornis (anorexia) heeft. Ze is 175 cm lang en ze weegt (naar onze schatting, vergeleken met andere vriendinnen) 50 kg. Dit vinden wij erg weinig. Op een dag eet ze 's ochtends een cracker, kleine pauze= één witte botherham, grote pauze= één witte boterham met een volkorenkoekje, pauze om 2 uur 's middags= niks. 'S avonds, waarschijnlijk ook niet zoveel omdat haar moeder graag dunne kinderen wilt. Ook dit vinden wij te weinig. Na elke maaltijd gaat ze naar de wc en daarna neemt ze een kauwgompje. Ook heeft ze veel last van buikpijn, moeheid, haaruitval, rugklachten en is ze erg bleek geworden de laatste tijd. We hebben als vriendinnen al verteld dat we ons zorgen over haar maakte, maar ze zei dat dit niet nodig is. Voor haar buikpijn is ze naar de dokter geweest en heeft ze bloed moeten laten prikken, maar hier kwam niks uit. Wij twijfelen of dit waar is of dat ze dit gewoon zit te liegen. Een ander heel opvallend iets is dat ze altijd heel geheimzinnig zit te doen op haar mobiel, niemand mag het zien. Als we met vriendinnen in de pauze zitten zit zij op haar mobiel maar we weten niet wat ze dan doet. We maken ons heel erge zorgen om haar. Wat zouden we hieraan kunnen doen? eigenlijk willen we haar gewoon een keer meenemen naar de dokter maar dat vinden we een grote stap. Ik hoop hier een antwoord op te krijgen :) alvast bedankt!

Tessie

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2013, 20:43:10 »
Hallo, ik ben 12 jaar, iets kleiner dan 1.60 meter en ik weeg iets meer dan 37 kilo. Ik weet dat ik ondergewicht heb (komt niet door anorexia of een andere eetstoornis) en ik wil graag weten wat een normaal gewicht is voor een meisje van deze leeftijd en lengte, en hoe ik misschien wat kan aankomen. Ik hou er nooit zo van om boterhammen mee naar school te nemen, ik eet ze soms wel en soms niet op (2 boterhammen).

Een poosje geleden had ik ongeveer 3 keer per week last van hoofdpijn, mijn dokter heeft gezegd dat het met mijn darmen te maken had en heeft me medicijnen meegegeven. Die helpen heel goed, en hij zei ook dat bruin brood te zwaar is voor mijn darmen, omdat mijn darmen daar hard voor moeten werken en mijn spijsvertering daardoor ook veel beter/harder/sneller werkt. Zou dat er mee te maken kunnen hebben dat ik daarom zo dun ben?

Dit was een heel verhaal, maar ik dacht, ik schrijf alles maar in één keer op haha!

Shantyberry

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2013, 22:07:02 »
Hee meiden, ik ben MORGEN 17 ERMERGERD en ik ben 1.75 m en 67 kg (of 68, volgens mij ben ik weer een kilootje aangekomen) en ik voel me nietsupersupergoed in mijn lijf.
Mijn probleem is: ik heb bijna geen vet, alleen spier, en behoorlijk brede botten. Vooral mijn knieen zijn breed. Hoe kan ik er toch slank/dun uitzien?
Ik sport niet superveel teehee...

Magicalfxlls

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2013, 23:17:16 »
Wat is een gezond gewicht voor een meisje van 14 die 164 cm is en veel spierweefsel (door 9 uur per week danstraining) heeft? :)

BeNiceOrLeave

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 24 december 2013, 00:12:00 »
Is het zo dat ookal heb je een gezond gewicht,kan afvallen doormiddel van gewoon gezond eten?,geen vet maar wel maaltijden,een gezonde lifestyle dus.Want ik had gehoord dat als je een gezond gewicht hebt niet meer kan afvallen doormiddel van dus een gezonde lifestyle.?

Moeminnite

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 24 december 2013, 15:19:23 »
Hallo

Enkele maanden geleden is een heel goede vriendin opgenomen met anorexia. De jaren daarvoor zagen we elkaar heel vaak maar door verhuizing was ons contact een beetje verwaterd.
Dit neemt niet weg dat ik er nu heel graag voor haar wil zijn en haar erdoor wil helpen. Spijtig genoeg is ze niet zo dichtbij opgenomen en geraak ik er niet zo vaak.
Mijn vraag is nu, hoe kan ik er beter voor haar zijn en haar erdoor helpen? Ik voel mij zo machteloos.
Het is een prachtige madam, ze is lief, vriendelijk, creatief en je kan er altijd mee lachen. Dit heb ik haar allemaal gezegd maar het dringt niet tot haar door. Ze is niet tevreden met zichzelf en haar lichaam. Ze zei dat ze iemand anders wil zijn. Ik weet niet hoe ik dan moet reageren.
Hebben jullie soms enkele tips?

Alvast bedankt

NachoCheese

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 24 december 2013, 17:09:05 »
Hoi, ik kan er dan waarschijnlijk niet zijn dus ik heb nu alvast een paar vraagjes.
Ik ben 17 (over 3 weken 18 OMG yes), 1.71 m en 47,5 kg. Ik wil heel graag 50 kg wegen maar hoe kan ik dat precies op een verantwoorde manier doen?
Op een gemiddelde (school)dag ziet mijn voedingspatroon er ongeveer zo uit:
- ochtend: 3 boterhammen, meestal met pindakaas, hagelslag of pasta met een kopje thee.
- tussendoortje: fruit (alles behalve appel) of koekje. Daar drink ik meestal koffie, water of een sapje bij
- lunch: 2 boterhammen met vleeswaren (hangt er vanaf wat er in huis is)
- tussendoortje als ik thuis kom: meestal ontbijtkoek of een banaan
- avondeten: als ik groente + aardappels eet, schep ik van beide wel meerdere keren op. Ik denk dat ik 3 a 4 eetlepels groente eet en aardappels ook zoiets. Van vlees eet ik meestal niet zo heel erg veel. Ik lust ook sowieso de meeste soorten bewerkt vlees niet, zoals worst. Bij eenpansgerechten schep ik meestal 2 x mijn bord vol. als toetje eet ik meestal soja vla of soja yoghurt.
- tussendoortje: crackers, chips of nootjes.
Over de hele dag drink ik water.
Ik moet hier nog wel bij zeggen dat ik geen zuivelproducten eet. Ik had vreemde gewrichtsklachten en als proef ging ik op een zuivelvrij dieet. Dit bleek te werken dus ik eet nog steeds zo. In plaats van melk gebruik ik soja producten. Dus soja in mijn koffie, soja yoghurt of vla als toetje en dat soort dingen. Ik vraag mij ook af of dit genoeg is of dat ik nog iets anders in mijn dieet moet aanpassen.
Ik sta 2 a 3 keer in de week in de sportschool. Daar doe ik cardio en krachttraining.
Ik heb astma en ben daardoor vaak ziek. Elke keer dat ik ziek ben verlies ik 2 a 3 kilo. Terwijl ik bijna evenveel eet als normaal. Hoe kan dit?
Als laatste vraag ik me af of mijn gewicht op dit moment schadelijk is voor me. Ik weet dat ik ondergewicht heb, maar vanaf welk gewicht wordt het bij mij gevaarlijk?
Alvast bedankt,

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 24 december 2013, 17:17:24 door Black Wool »

Bubble

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 26 december 2013, 13:02:12 »
Wat is een goed gewicht voor iemand die 156 cm en 13 jaar is?

CeCe

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 26 december 2013, 17:48:06 »
Wat is een goed gewicht voor iemand die 156 cm en 13 jaar is?

Minimaal 45 kg en maximaal 60 kg.

Ga ajb niet rommelen met je voeding, je komt net in een fase van je leven dat je gaat groeien en in de puberteit, het is heel belangrijk dat je goed en gezond blijft eten!

Liv

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 26 december 2013, 17:59:34 »
Hoi! Wat ontzettend leuk en goed dit :D Heb zelf ook even een vraagje.

Door ziekte heb ik pijn waardoor ik snel misselijk ben. Of naja ben bijna altijd misselijk dus. Hierdoor eet ik niet genoeg voor wat ik verbruik en val ik af. Dat wil ik heel graag tegengaan, hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken?
Why be moody. When you can. Shake your booty.

Sanguine

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2013, 18:36:07 »
Hoi! Wat ontzettend leuk en goed dit :D Heb zelf ook even een vraagje.

Door ziekte heb ik pijn waardoor ik snel misselijk ben. Of naja ben bijna altijd misselijk dus. Hierdoor eet ik niet genoeg voor wat ik verbruik en val ik af. Dat wil ik heel graag tegengaan, hebben jullie misschien tips hoe ik dit het beste aan kan gaan pakken?
Goede vraag.
Want ik heb alle vormen drinkvoeding, bijvoeding, sondevoeding ook al gehad.. maar hele dag door tegen je zin, jezelf doodziek en misselijk eten, nothankyou

Zeker na mijn laatste acute buik ben ik echt 24/7 misselijk. "Leer er maar mee leven" was wat de artsen zeiden, maar wat tips/advies zou ik wel op prijs stellen :)

Asena

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 26 december 2013, 22:49:46 »
ben 16, 1.70 en weeg nu 60-63.. wanneer heb ik ondergewicht?
en waarom ben ik breder dan iemand die precies hetzelfde weegt en lang is? '

ook heb ik een lactose-sucrose intolerantie, kan t zijn dat ik daarom moeilijk gewicht verlies of juist aankom?
« Laatst bewerkt op: 26 december 2013, 22:53:40 door henk »

loveyouall

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2013, 12:09:04 »
Ik ben aan het afvallen, omdat ik weet dat ik te zwaar ben.
Alleen ik heb wat moeilijke jaren achter de rug en het is nog steeds niet altijd makkelijk..
Nou heb ik als ik me rot voel en emotioneel ben enzo vaak last van eetbuien waardoor ik weer veel aankom.
Wat kan ik er tegen doen niet te gaan eten als ik me rot voel?
♥♥

Liv

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2013, 12:11:39 »

Poeh, wat een moeilijke vraag. Hier heb ik niet zo 1-2-3 antwoord op, omdat jouw misselijkheid ontstaat vanuit een lichamelijke oorzaak.

Ik kan me voorstellen dat het prettig is om wat vaker kleine hoeveelheden te eten in plaats van een aantal grote maaltijden. Ook zullen bepaalde producten beter vallen dan anderen?

Als drinken beter lukt, kun je chocolademelk, milkshakes, frisdrank en fruitsappen nemen. Misschien hebben anderen nog tips voor je?

Hoi! Bedankt voor het eerlijke antwoord. Dat met kleine hoeveelheden is inderdaad een goed idee, ga eens kijken of het helpt om m'n lunch in 2en te delen en dat misschien ook met het avondeten te doen. Drinken zit een beetje hetzelfde in elkaar, bij te zware dranken krijg ik m'n eten niet meer weg dus het blijft vaak bij thee, water en limonade. Nogmaals bedankt voor de moeite!
Why be moody. When you can. Shake your booty.

Vicky

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 27 december 2013, 12:17:42 »
ik heb even een direct vraagje: Hoe weet je dat je een eetstoornis hebt? Deze vraag heb ik natuurlijk niet voor niks. Ik realiseerde mij dat ik van een ik-eet-alles-wat-los-en-vast-zit naar een ik-tel-alle-calorieën-en-voel-mij-schuldig-na-iets-lekkers persoon veranderd... Ik ben 22 jaar, 1.60m en weeg 52.6 dus dat is het probleem nog niet ;)