Auteur Topic: Paardrijden geen echte sport?  (gelezen 47437 keer)

Boardsport life

• Bekijk profiel
« Reactie #350 Gepost op: 20 maart 2013, 22:21:00 »
Het ligt ook aan het paard waar je op rijdt. Ik heb paardgereden bij mijn tante, die IJslanders heeft. Deze paarden zijn zeker heel koppig en dan moet je toch wel meer je best doen, dan bij sommige manegepaarden die uit zichzelf een rondje lopen.
In dat opzicht vind ik het dus wel een sport, als je zelf veel inspanning moet leveren, je spieren moet gebruiken en je paard gerust moet stellen. Bij veel manege's vind ik paardrijden geen echte sport, omdat je op sommige paarden alleen hoeft te zitten. :)
Blog: Boardsport life
- Over boardsports, een gezonde levensstijl en dingen waar ik van houd.

Soluna

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #351 Gepost op: 20 maart 2013, 22:25:53 »
Ik ga deze discussie nooit aan met mensen, ik nodig ze uit om te paardrijden. En dan komen ze paardrijden.. en ja hoor, ze nemen hun woorden terug! De spieren zijn het bewijs (=
Trying to forget someone you loved is like trying to remember someone you never knew.

Nontimebomala

• Adults are only kids grown up, anyway.
    • Bekijk profiel
« Reactie #352 Gepost op: 20 maart 2013, 22:49:19 »
Vooral topic uit 2009 uppen :')
~Non de tweede als president de eerste!
~For the flaw lies in your head, not in your heart. Now we're heading up high, now it's a long way down.

Boardsport life

• Bekijk profiel
« Reactie #353 Gepost op: 21 maart 2013, 06:54:31 »
Vooral topic uit 2009 uppen :')
En dat maakt uit, omdat?
Blog: Boardsport life
- Over boardsports, een gezonde levensstijl en dingen waar ik van houd.

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #354 Gepost op: 16 mei 2013, 21:10:54 »
Wel eens paard gereden?? Als je dat nog nooit hebt gedaan, kun je ook niet zeggen dat het geen sport is. Als je het wel hebt gedaan, en echt intensief, op een paard dat niet zomaar alles doet wat je zegt, draf, galop, echte oefeningen, dan weet je dat het een sport is. Een rondje stappen is geen sport nee. Dat is de warming-up voor het paard. Het is namelijk een teamsport. Bij paardrijden is je doel om op een respectvolle manier je paard iets te laten doen. Een paard, die jou niet verstaat als je zegt wat hij moet doen, een paard dat je met je lichaam moet laten weten wat je bedoelt, een paard die je moet laten lopen op een manier dat jullie er beide plezier van hebben. Heb je oordeel niet te snel klaar. Eerst proberen, dan oordelen.

Echt precies dit  :)

Maracuyá

• Bekijk profiel
« Reactie #355 Gepost op: 16 mei 2013, 21:56:39 »
Voor de mensen die denken dat het geen sport is, kijk eens op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=hrpRVbLRoJ4

Ik ben zelf 4 jaar geleden gestopt, omdat ik er gewoon geen tijd meer voor had.. Ik was toen zo slank en gespierd (nu nog slank, maar spieren zijn dus weg..) Het neemt zoveel tijd en energie en niet alleen mentale maar ook lichamelijke inspanning in beslag. Het is niet 'simpel' om een dier te trainen dat een paar honderd kilo weegt, daarnaast riskeer je elke keer je lichaam (gebroken botten, zelfs je leven riskeer je). Als ik had getraind met de paarden, had ik overal spierpijn, helemaal bezweet.

Sowieso een sport, waar je moed voor moet hebben en toewijding.

'nuff said  :bounce:

ohmymurs

• Bekijk profiel
« Reactie #356 Gepost op: 17 mei 2013, 09:41:12 »
Voor het paard is het sowieso een sport, zelf heb ik een paar keer op een paard gezeten en man je hebt echt wel je been en buikspieren nodig om recht te blijven zitten! Ik zou het zelf niet direct met bijvoorbeeld dansen vergelijken maar het vergt wel energie
i don't like people who aren't dessert persons

Damon_master_piece

• Bekijk profiel
« Reactie #357 Gepost op: 17 mei 2013, 09:45:30 »
Waarom is paardrijden geen sport? je doet veel met je paard als bewegen.

Saarzel

• Bekijk profiel
« Reactie #358 Gepost op: 17 mei 2013, 15:49:45 »
spierpijn is geen bewijs dat het een sport is. Spierpijn krijg je als je een beweging maakt waar je niet gewend aan bent. Ook de simpelste oefeningen of bewegingen zorgen voor spierpijn als je die beweging normaal gesproken niet doet

dickerina

• Bekijk profiel
« Reactie #359 Gepost op: 17 mei 2013, 15:54:19 »
Vind het eigenlijk geen sport.
Heb zelf 4 jaar gereden dus shjj
je wenkbrauwen lijken een beetje op het nike logo | ask.fm | tumblr

Aardbeitje

• Bekijk profiel
« Reactie #360 Gepost op: 17 mei 2013, 19:25:58 »
Ik vind het wel een sport, zit er zelf niet op, maar je moet toch wel wat spieren gebruiken.
And in that moment, I swear, we were infinite.
Goodreads

Spoekkel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #361 Gepost op: 20 mei 2013, 20:52:16 »
Ik weet het niet.. je hebt zoveel verschillende 'soorten' paardrijden. Er zijn mensen die een paar rondjes rijden op een pony en dan klaar zijn, en dan kan ik me voorstellen dat mensen dat geen sport vinden... (al vergeten mensen vaak te kijken naar alle handelingen die je naast het rijden uitvoert.. stallen mesten, paard poetsen, paard naar de wei brengen etc.) maar als ik onze wedstrijdpaarden serieus aan het trainen ben heb ik het zweet soms ook over mijn rug lopen en kan ik flink lang last hebben van spierpijn. Bij de cross bijvoorbeeld zitten er stapmomenten in omdat je dan bijvoorbeeld een drukke weg passeert, maar dan moeten ruiters vaak ook even flink op adem komen. Ik heb mensen die mij vertellen dat het geen sport is weleens een lesje laten rijden, en hun meningen zijn wel veranderd.. ik denk dat je moet rijden voor je merkt wat je allemaal moet doen.
Without the struggle, there won't be progress. *

Spoekkel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #362 Gepost op: 20 mei 2013, 20:59:07 »
Even om een beeld te schetsen.. ik vind dat er verschil zit tussen dit -> http://www.youtube.com/watch?v=XLpDn3wtwO0

en dit -> [size=78%]http://www.youtube.com/watch?v=zx2yTiA9Ewo[/size]

en dit zijn dan 2 extreme gevallen, maar voor mensen die geen ervaring hebben met paarden wel duidelijk.

Spoekkel

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #363 Gepost op: 20 mei 2013, 21:01:09 »
Even wat anders trouwens, ik vind het keizielig dat paarden daarvoor gebruikt worden. Ga lekker op een mens rijden ipv een dier lastig vallen.

Ik snap dat je dit denkt, maar paardrijden is niet alleen negatief voor de paarden. Kennissen van mij hebben een paard dat geboren is met een verkeerde houding, en doordat wij hem jaren, met tussendoor vaak controle van artsen, gecorrigeerd gereden hebben heeft hij nu nergens meer last van. En dit soort dingen komen vaker voor.

stopwishingstartdoing

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #364 Gepost op: 20 mei 2013, 23:23:04 »
Ik heb zelf 9 jaar paardgereden, en ik kan je verzekeren dat mijn fysiek flink achteruit was gegaan toen ik was gestopt. Je gebruikt wel degelijk veel spieren in je core en armen en ook benen en billen komen aan bod. Maar of het echt altijd even intensief is, nee dat niet altijd. Dat lag vooral aan het feit of je paard goed luisterde ja of nee en wat voor oefeningen je deed. Ga maar eens een kwartier doorzitten, wedden dat je het voelt in je buikspieren. Of wat dacht je van een paard aan de teugel laten rijden, bij eigenwijze paarden moest je soms wel degelijk flinke kracht in je armen hebben. En bij een flink springlesje kan je het ook gaan voelen jn je quats en billen.

Dus ja, paardrijden is zeker wel een sport!
The best definition of success is the one you define your own

Wokkels

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #365 Gepost op: 24 juli 2013, 18:46:57 »
Ik weet het niet.. je hebt zoveel verschillende 'soorten' paardrijden. Er zijn mensen die een paar rondjes rijden op een pony en dan klaar zijn, en dan kan ik me voorstellen dat mensen dat geen sport vinden... (al vergeten mensen vaak te kijken naar alle handelingen die je naast het rijden uitvoert.. stallen mesten, paard poetsen, paard naar de wei brengen etc.) maar als ik onze wedstrijdpaarden serieus aan het trainen ben heb ik het zweet soms ook over mijn rug lopen en kan ik flink lang last hebben van spierpijn. Bij de cross bijvoorbeeld zitten er stapmomenten in omdat je dan bijvoorbeeld een drukke weg passeert, maar dan moeten ruiters vaak ook even flink op adem komen. Ik heb mensen die mij vertellen dat het geen sport is weleens een lesje laten rijden, en hun meningen zijn wel veranderd.. ik denk dat je moet rijden voor je merkt wat je allemaal moet doen.

Ja inderdaad, het zit 'm vooral ook in de klussen naast het paardrijden. Een stal helemaal leeghalen: al gauw zo'n 20 keer met een loodzware kruiwagen op en neer, emmers water sjouwen voor de waterbak etc. Ik bedoel maar.

Jennifer

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #366 Gepost op: 24 september 2013, 13:32:34 »

Ik moest hier toch even heel hard om lachen haha.
Ik heb namelijk altijd het idee dat ik dubbel zo hard werk om haar goed te laten lopen dan mn pony zelf.

Ontopic.

Ik vind het wel een sport, maar ook weer geen.
Als je alleen een beetje rondhobbelt in de manege op manegepaarden, en heeel af en toe een wedstrijdje onderling, dan nee, dan vind ik het geen sport, gewoon meer een hobby.

Zelf heb ik 3 paarden, train 6 dagen per week 2 paarden (die 3e is tejong en te klein) vrij intensief en vooral wedstrijdgericht.
En ja, dan is het echt werken, en zweten voor zowel paard als ruiter.

Ik nodig de mensen uit die denken dat paardrijden niet werken is, van harte uit om mijn pony goed te laten lopen, ik wens diegene veel succes :P

ik zou graag een keer komen rijden. maarja ik vind het een sport ondanks dat ik 1 uur per week op een manege rij. normaal krijg ik les van de eigenaar maar door omstandigheden krijg ik nu tijdelijk les van zijn zoon. zeg waar moet ik heen om een les bij jou te kunnen volgen?

Jennifer

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #367 Gepost op: 24 september 2013, 13:38:46 »
ik kan ook geen neutraal antwoord geven, gezien ik zelf ook aan deze sport doe, en ja, ik vind het een sport :)
http://www.youtube.com/watch?v=kMvyXF5Zu6I
kijk dat filmpje eens, en kijk dan even hoeveel bewegingen je moet maken, been moet geven, terug nemen, nadenken en dat is kortom multitasking.
en te paard ook nog,
@angelxb; je zus rijd dus paard, maar valt inderdaad niet genoeg af, gezien je niet de spieren gebruikt, die ze nodig heeft om af te vallen.
degene die hier zeggen dat het geen sport is, mogen bij op m'n pony gaan rijden als ze willen :D

ik vind het niet erg om op jou pony te moeten rijden (maar ik denk dat het wel een sport is mag het dan ook?)

onetwothree

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #368 Gepost op: 24 september 2013, 18:08:39 »
Paardrijden is een sport, geen discussie over mogelijk want het is gewoon een feit. (Waarom is het anders een onderdeel bij de olympische spelen enz?)
Maar voor iedereen die het niet wil geloven, ik nodig jullie van harte uit om mijn paard netjes te laten lopen zonder er af te vallen, dan zullen we zien wie er dan nog zo'n grote bek hebben. ;) (Ik verwacht wel op zn minst een sprongetje over een hindernis en een gecontroleerd galopje door het weiland)

Xxsasjuhh

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #369 Gepost op: 30 september 2013, 17:54:31 »
Sport:1) lichamelijke activiteit voor je plezier of als beroep[/size]
Zwemmen, voetballen, schaatsen en wielrennen zijn verschillende sporten.
aan sport doen
een denksport, zoals schaken

Weten jullie ook gelijk weer waarom schaken een sport is.

Paardrijden is een sport, ik doe het zelf ook, maar of degene die niet rijden het nou wel of geen sport vinden ga ik me echt NIET druk over maken  8)  [/t][/t]

OpheliaDV

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #370 Gepost op: 14 januari 2021, 21:02:00 »
Ik wil mijn mening geven over het feit dat paardrijden niet als een echte sport wordt gezien.
Ik vind dat je zeker en vast een goede conditie nodig hebt. Veel mensen zien paardrijden als gewoon op een paard zitten. Ruiters krijgen vaak de opmerking: ‘Paardrijden is geen sport, je zit daar alleen maar en je paard doet alles.’ Hiermee ga ik niet akkoord.

Ik heb eerst een aantal argumenten om mijn mening te ondersteunen. Ten eerste leer je niet alleen het maximale uit jezelf te halen maar ook uit een ander. Ook behoort paardrijden tot de Olympische Spelen. Een ander argument is dat je verschillende spieren gebruikt die je voor andere sporten niet nodig hebt.

Nu snapt u waarom ik vind dat paardrijden wel een sport is.

Optitara

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #371 Gepost op: 28 januari 2021, 02:36:42 »
Paardrijden is niet echt een sport. Rijwedstrijden zijn daarentegen een heel andere zaak. Er zijn tenslotte bepaalde normen.