Ik kan hier (helaas? ;p) geen neutrale reactie op geven omdat ik zelf paard rijd. Ik vind paardrijden dus uiteraard wel een sport. Je levert wel degelijk lichamelijke inspanning. Het is heel simpel: doe jij niets, dan doet je paard dat ook niet.
Definitie van sport volgens Van Dale:
sport de; v(m) -en allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden
Paardrijden vereist kracht, inzicht en vaardigheid. Je ziet een ruiter (als het goed is) inderdaad niet veel bewegen. Dit kost echter veel kracht en balans, en dus inspanning. Veel bewegende ('fietsende') ruiters zien er absoluut niet uit, dat is zelfs bruut voor het paard.
En jaaa, uiteraard is het wel het paard dat al die rondjes door het zand of gras ploft. Ik denk dat je paardrijden daarom misschien zelfs een teamsport kunt noemen. Je levert beide een prestatie, die je zonder elkaar niet zal kunnen bereiken.
Nuja. Er zijn uiteraard mensen die er anders over denken, maar why should it matter? Dan moeten die gewoon lekker gaan tennissen of wielrennen ofzo