Veel gestelde vragenEetbuien, Tips en wat je kan doen om ze tegen te gaan.Er is sprake van een eetbui wanneer binnen korte tijd (binnen 2 uur) een overdreven grote hoeveelheid voedsel wordt gegeten. Eetbuien worden hierom ook wel vreetbuien genoemd. 1 zakje chips is geen vreetbui.
Dus wat kan je er tegen doen?
Zoek de oorzaak:Een eetbui word meestal ergens door veroorzaakt. Dit kunnen verschillende oorzaken zijn waar straks wat meer over word geschreven. Een idee is om bij te houden hoe je je voelt voordat je een eetbui krijgt, waar je je bevind en om welke tijd dit gebeurt. Deze factoren kunnen je misschien helpen om uit te vinden 'Waarom je gaat eten"
Hoe voel je jeStel je hebt de hele week goed gegeten, je heb aardig wat beweging gehad en alles gaat goed. Daarna ben je op een feestje en iemand dringt je een stuk taart op. Je weigert en weigert totdat je toch uiteindelijk toegeeft. 1 stuk taart worden twee stukken, er komt een glas cola bij en wat chips.
Er zijn twee manieren om hiermee om te gaan, we zijn vaker geneigd om te denken "De dag is verpest, nu kan ik beter opgeven want ik val toch nooit af" > Negatief gevoel wat uit in een vreetbui.
Je kan ook denken "Ik verdiende het om te genieten, ik heb de hele week goed gedaan. Ik zit zeker weten aan 80% gezond. Die 20% ongezond is helemaal geen ramp: > Positief gevoel, iets wat minder snel zal uitdraaien op een eetbui.
Eet je genoeg gedurende de dag?Honger is een kreng, en er zijn twee manieren om met honger om te gaan. Of je zorgt dat je genoeg eet gedurende de dag '3 keer een maaltijd en minimaal 3 tussendoortjes' en gaat het honger gevoel uit de weg. Of je gaat net zo lang wachten totdat je zoveel honger hebt dat je gaat eten en eten. Je lichaam doet er ongeveer 30 minuten over om het signaal te geven dat je vol zit. Dus je blijft honger hebben terwijl je al vol zit. Daardoor eet je meer en meer omdat je van het gevoel wilt afzijn. Dus zorgen dat je dat gevoel niet krijgt is meestal een betere optie.
VervelingIk denk dat wel allemaal wel eens het gevoel hebben gehad van 'meh wat zal ik gaan doen' en voor dat je het weet zit je met je hoofd in de koelkast of met je hand in een zak chips. Meestal hebben we dit soort momenten om een bepaalde tijd. Weet je dit van jezelf zet je een bak popcorn/schaaltje yoghurt/lading worteltjes of een andere gezonde snack neer. Verveel je je, hop naar je gezonde snack.
Leren nee zeggen, zet je grenzen en geef je zwakheden aan.Soms heb je iets waar je echt van houd, dat kan een bepaald soort chocolade zijn of mm's of....Zodra het in huis is weet je gewoon dat het daar ligt in de kast op je te wachten. En te wachten en te wachten. Uiteindelijk denk je dan "SCREW HET, het is speciaal voor mij gekocht en ik eet het op" maar als je aangeeft aan jezelf/je ouder dat je het liever niet in huis hebt. Dan heb je ook niet die verleiding. Dan kan je het eens in de zoveel kopen als een verwen moment. Dat werkt meestal beter dan dat je weet dat iedere dag een lading voor je in de kast zit.
Grenzen stellen is meestal heel belangrijk zeker als je moeilijk nee kan zeggen. Geef aan aan je ouders/vrienden/bekende dat je liever niet wilt dat ze je snoep blijven aanbieden. Vooral op feestjes is het meestal lastig als iedereen de hele tijd een bak chips voor je neus houd. Geef aan dat je wat steun wilt omdat je het moeilijk vind om al dat lekkers te weerstaan, meestal komt er begrip vanuit de ander en zullen ze je helpen.
Mijn BMI is te hoog/niet laag genoegOver BMI word veel gezegd, sommige zeggen dat het heilig is en anderen vinden het onzin. In mijn visie is bmi een belangrijke tool die aangeeft of je wel of niet ondergewicht hebt. Het laat zien of je een te lage bodymassa hebt.
Via deze link
http://nhlbisupport.com/bmi/bmi-m.htm kan je je BMI uitrekenen en er staat ook een legenda wat nu eigenlijk gezond is. Een te laag gewicht is nooit gezond en kan ernstige gevolgen hebben voor je gezondheid
Ondergewicht kan gepaard gaan met lichamelijke en psychische problemen. Bij ernstig ondergewicht kunnen de volgende verschijnselen optreden:
* de menstruatie stopt (amenorroe)
* de borsten worden kleiner
* de seksuele verlangens verdwijnen
* hartkloppingen
* Slaapproblemen
* het hoofdhaar valt uit
* er groeit donshaar op het lichaam en in het gezicht
* de darmen worden 'lui' waardoor de stoelgang moeizaam en langzaam verloopt
* de handen en voeten raken opgezwollen
Maar BMI met betrekking tot ‘overgewicht’ is tricky. Spieren wegen evenveel als vet maat nemen minder plek in beslag. Dus je kan aankomen qua gewicht maar afvallen qua cm’ers. Dus een te hoog BMI wil niet altijd zeggen dat je moet afvallen of ‘dik’ bent.
De belangrijkste tip is dan ook, kijk in de spiegel en ga meten.
Ik weeg me iedere dag en ben sinds gister 3 kilo bijgekomen!De bovenstaande regel komt vaker voor in dit topic dan wat je denkt, mensen die iedere dag op de weegschaal springen en hopen dat het zakt en dan opeen eens aantal kilo meer zien.
Je gewicht is niet iets vast, dat schommelt heel erg. daarom zeggen we dat je maar 1 keer per week moet wegen. Stel dat je bijvoorbeeld ongesteld moet worden, dan houdt je meer vocht vast. Zo een kilo erbij. Stel dat je 1 of 2 dagen niet gepoept hebt. Zo weer een kilo erbij. Als je redelijk veel gegeten hebt die dag? Dat kan zo 3 kilo schelen. Net veel gedronken? Elke liter is een kilo.
Dus richt je niet teveel op dat nummer, maar weeg je eens in de week. En doe jezelf er mogelijk bij meten.
Ik kan niet 100% gezond eten En dat hoeft ook niet, het is aangeraden om 80% gezond te eten en 20% ongezond.
Je kan nooit je hele leven gezond eten, en je moet dat ook niet willen. Af en toe wil je een break willen is helemaal niet erg, zeker niet als je bv een uitstapje hebt of op vakantie bent. Je bent niet alles aangekomen van 1 maaltijd, je zal ook niet alles verpesten door 1 maaltijd.
Met mate is het sleutelwoord, je moet jezelf wat met mate gunnen. Dit hindert je progress niet maar is enorm goed voor je geestelijke gezondheid.
Is brood gezond?Er zijn gemixte artikelen over de gezondheid van brood, de een zegt dat je brood beter kan laten staan en de ander zegt dat het wel gezond is.
Brood is een bron van vezels, B-vitamines en mineralen. In andere woorden, het geeft je lichaam belangrijke voedingsstoffen.
Brood heeft een slechte naam op gebied van afvallen omdat het 'koolhydraten' bevat. Volgens sommige diëten kan je alleen afvallen als je koolhydraten scrap, en dit werkt ook tijdelijk. Maar koolhydraat arm eten hou je niet je hele leven lang vol, dus na verloop van tijd zal je weer koolhydraten eten en alles weer aankomen wat je kwijt was. Verder kan het langdurig schrappen van een voedingsstof ervoor zorgen dat je lichaam het moeilijker gaat verteren.
Belangrijk is dat je complexe koolhydraten eet, Complexe koolhydraten moeten eerst worden verteerd waardoor het wat meer verspreid in je bloedbaan komt, waardoor de kans op een overschot om om te zetten naar vet veel geringer is. Maar als jij de hele dag op je luie reet zit en 10 boterhammen naar binnenwerkt 'omdat het gezond is' dan moet je niet gek op kijken als je in een paar maanden modder vet bent.
Wel moet je opletten wat voor brood je eetWitbrood/melkbrood: bevat bijna geen voedingsstoffen, daarom valt dit onder ongezond. Het heeft simpele koolhydraten en het vult bijna niet door het weinig aantal vezels.
Roggebrood: daarintegen heeft een groot aantal vezels en bevat veel vitaminen en mineralen. We kunnen daarom stellen dat roggebrood een gezonde keuze is.
Volkorenbrood / meergranenbrood / zuurdesembrood: Ook allemaal gezonde opties doordat deze een groot aantal vezels bevatten maar iets minder dan roggebrood en genoeg vitamines en mineralen.
Speltbrood: Dit brood word vaak gezien als "het beste brood" omdat het zoveel gezonder zou zijn. Dit is gedeeltelijk waar. Spelt zelf is niet veel gezonder dan volkoren-meergranen of zuurdesembrood. Maar het is een 'redelijk nieuw' broodsoort voor de meeste mensen, het is voor de voedingsgiganten nauwelijks interessant. Het wordt dus vrijwel uitsluitend gebakken door goede bakkers, die niet alleen doorgaans minder broodverbeteraars en andere onwelkome toevoegingen door hun brooddeeg mengen
Maar dat wilt niet zeggen dat je uitsluitend brood MOET eten. Er zijn genoeg vervangers die even gezond zijn. Zoals bv Brinta & Havermout