Auteur Topic: DagMaaltijd van 1600 kc ?  (gelezen 161 keer)

Elisa

  • *
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 14 juni 2018, 11:27:28 »
Hoi Hoi!

Ik heb laatst mijn BMI berekent en daar kwam uit dat ik ietsjes te zwaar ben voor mijn lengte. Uit de informatie bleek dat ik per dag 1600 kilocalorieën (MAX) binnen moet krijgen. Weet iemand ongeveer wat het handigst is wat ik dan het best op een dag kan eten. Ik heb hier zelf niet zoveel verstand over maar probeer toch mijn lifestyle wat beter en gezonder te laten worden.

Groetjess!

Atosenzosja

  • ***
  • Berichten: 1.270
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2018, 12:23:17 »
Uit welke informatie bleek dat je zoveel kcal nodig had? Niet dat het perse heel weinig is, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar welke informatie je gebruikt hebt, ook om te beoordelen hoe betrouwbaar die is.


Eten is iets onwijs persoonlijks. Ik vind het, over het algemeen, heel fijn om gewoon drie maaltijden op een dag te eten (en 's avonds bij de thee eet ik over het algemeen een stukje chocolade). Dit om allerlei gezondheidsredenen, maar dan ga ik misschien iets dieper in op kennis die je nog niet hebt of je gewoon niet boeit, haha. Maar ook omdat dit voor mij gewoon makkelijker is. 80 bakjes met eten als je onderweg bent, vind ik gewoon niet handig. Daarnaast moeten dan al je maaltijden uit minder kcal bestaan omdat je tussendoortjes eet. Daardoor kreeg ik altijd teveel of juist te weinig binnen...


Ik raad je aan om je voeding, wat je binnen krijgt, eens in te voeren in een app (ik gebruik myfitnesspal). Let op, zij geven vaak ook een advies van het aantal kcal. Die is vaak wat laag, dus laat je daardoor niet te veel beïnvloeden!


Ik ontbijt eigenlijk altijd met (volle, ik probeer zo min mogelijk bewerkt te eten) yoghurt met fruit en zelfgemaakte granola (een soort muesli van noten/pitten en havervlokken). Gooi niet zomaar ontbijtgranen in je ontbijt. Vaak zitten daar veel suikers en troep in wat het dus meteen minder gezond maakt. Een eigen granola is makkelijk te maken en let vooral op wat je er zelf qua suiker (honing is ook suiker) in gooit. Google en je komt genoeg tegen.


Daarnaast lunch ik vaak met een salade met crackers of gewoon brood. Als je brood/crackers/pasta/rijst eet, probeer dan altijd voor volkoren producten te gaan. 'Meergranen' is onzin. Dat lijkt heel gezond maar het enige wat ze daarmee zeggen is dat er meerdere granen inzitten (lijkt logisch).


Als avondeten eet ik ook vaker een salade of omelet of gewoon een roerbak. Zelf let ik ook een beetje op de hoeveelheid koolhydraten die ik eet. Hoef je niet te doen, maar ik zou je ook niet adviseren om 3 keer per dag brood/pasta te eten. Groente/vlees/aardappelen kunnen prima. Een makkelijke manier om je bord 'goed in te delen' is om de helft van je bord te vullen met groente, een kwart met vlees en een kwart aardappelen.


Wat trouwens de makkelijkste stap is... Ik weet niet of je frisdrank/limonade drinkt. Maar stop daarmee. Probeer alleen nog maar water en thee (zonder suiker, natuurlijk) te drinken. En bewaar dat glaasje fris voor een speciaal moment (het weekend, een etentje ect).


Ok. Eigenlijk een best onsamenhangend verhaal, naar mijn idee. Wat mij geholpen heeft is stap voor stap te beginnen. Drink eerst alleen maar water en thee. Als dat goed gaat, pak dan je ontbijt aan en ga op die manier verder naar de rest van de dag.


Waar eerst vooral friet en frikandellen ongezond lijken, ga je erachter komen dat eigenlijk alles zo ongeveer 'ongezond' is. Pakken yoghurt met een fruitsmaak? Niet doen. Evenals dus voorverpakte ontbijtgranen. Toen ik achter dat soort dingen kwam, had ik echt even het gevoel dat mijn wereld instortte. Maar doe het stap voor stap, lees wat rond op internet en kijk wat bij jou past. En misschien het belangrijkst van alles, probeer een balans te vinden. Een frietje in de week is echt geen probleem. =)

Elisa

  • *
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2018, 12:29:05 »
Uit welke informatie bleek dat je zoveel kcal nodig had? Niet dat het perse heel weinig is, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar welke informatie je gebruikt hebt, ook om te beoordelen hoe betrouwbaar die is.


Eten is iets onwijs persoonlijks. Ik vind het, over het algemeen, heel fijn om gewoon drie maaltijden op een dag te eten (en 's avonds bij de thee eet ik over het algemeen een stukje chocolade). Dit om allerlei gezondheidsredenen, maar dan ga ik misschien iets dieper in op kennis die je nog niet hebt of je gewoon niet boeit, haha. Maar ook omdat dit voor mij gewoon makkelijker is. 80 bakjes met eten als je onderweg bent, vind ik gewoon niet handig. Daarnaast moeten dan al je maaltijden uit minder kcal bestaan omdat je tussendoortjes eet. Daardoor kreeg ik altijd teveel of juist te weinig binnen...


Ik raad je aan om je voeding, wat je binnen krijgt, eens in te voeren in een app (ik gebruik myfitnesspal). Let op, zij geven vaak ook een advies van het aantal kcal. Die is vaak wat laag, dus laat je daardoor niet te veel beïnvloeden!


Ik ontbijt eigenlijk altijd met (volle, ik probeer zo min mogelijk bewerkt te eten) yoghurt met fruit en zelfgemaakte granola (een soort muesli van noten/pitten en havervlokken). Gooi niet zomaar ontbijtgranen in je ontbijt. Vaak zitten daar veel suikers en troep in wat het dus meteen minder gezond maakt. Een eigen granola is makkelijk te maken en let vooral op wat je er zelf qua suiker (honing is ook suiker) in gooit. Google en je komt genoeg tegen.


Daarnaast lunch ik vaak met een salade met crackers of gewoon brood. Als je brood/crackers/pasta/rijst eet, probeer dan altijd voor volkoren producten te gaan. 'Meergranen' is onzin. Dat lijkt heel gezond maar het enige wat ze daarmee zeggen is dat er meerdere granen inzitten (lijkt logisch).


Als avondeten eet ik ook vaker een salade of omelet of gewoon een roerbak. Zelf let ik ook een beetje op de hoeveelheid koolhydraten die ik eet. Hoef je niet te doen, maar ik zou je ook niet adviseren om 3 keer per dag brood/pasta te eten. Groente/vlees/aardappelen kunnen prima. Een makkelijke manier om je bord 'goed in te delen' is om de helft van je bord te vullen met groente, een kwart met vlees en een kwart aardappelen.


Wat trouwens de makkelijkste stap is... Ik weet niet of je frisdrank/limonade drinkt. Maar stop daarmee. Probeer alleen nog maar water en thee (zonder suiker, natuurlijk) te drinken. En bewaar dat glaasje fris voor een speciaal moment (het weekend, een etentje ect).


Ok. Eigenlijk een best onsamenhangend verhaal, naar mijn idee. Wat mij geholpen heeft is stap voor stap te beginnen. Drink eerst alleen maar water en thee. Als dat goed gaat, pak dan je ontbijt aan en ga op die manier verder naar de rest van de dag.


Waar eerst vooral friet en frikandellen ongezond lijken, ga je erachter komen dat eigenlijk alles zo ongeveer 'ongezond' is. Pakken yoghurt met een fruitsmaak? Niet doen. Evenals dus voorverpakte ontbijtgranen. Toen ik achter dat soort dingen kwam, had ik echt even het gevoel dat mijn wereld instortte. Maar doe het stap voor stap, lees wat rond op internet en kijk wat bij jou past. En misschien het belangrijkst van alles, probeer een balans te vinden. Een frietje in de week is echt geen probleem. =)


Super bedankt voor deze informatie!! Hier kan ik echt iets mee