Auteur Topic: Oude tekentablet, slechtere prestaties?  (gelezen 2625 keer)

Beertjeschips

• Gast
« Gepost op: 17 mei 2015, 15:09:51 »
hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik veel aan het tekenen en ik probeer ook wel eens in photoshop of illustrator iets te maken. Hiervoor gebruik ik de wacom bamboo CTH-460 van mijn vriend. Dit is al een vrij oude teken tablet, ik denk uit 2009 of zo?

Nu moet ik zeggen dat ik hiervoor geen ervaring had met digitaal tekenen, wel met tekenen op papier. Toch lukt het mij voor geen meter om wat ik op papier heb ook digitaal te krijgen. Ik teken precies hetzelfde. Nu snap ik dat het met een tekentablet wennen is, maar ik vroeg me af of zo'n oude tablet ook invloed kan hebben op de prestaties. Wordt zo'n ding op een gegeven moment minder precies of moet je ook dingen opnieuw instellen? Nogmaals ik heb hier geen verstand van. Het zal deels liggen aan het feit dat ik oefenen moet, maar als ik een rechte lijn trek wordt hij op de computer heel erg scheef, is dat normaal? (overigens is de tekentablet een aantal jaar niet gebruikt hiervoor, geen idee of dat wat uit maakt)

Ik vroeg me af of ik hier iets aan kan doen of beter een nieuwe kan kopen of dat dat geen verschil zal maken.

alvast bedankt :)

Eeyore

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2015, 19:24:02 »
Ik weet niet of dit helpt maar ik googlede het even en zag dat je een andere driver kan downloaden? http://us.wacom.com/en/support/drivers/
Ik vond dit maar ik weet niet of dat helpt?? Ik heb er ook niet echt verstand van  :fieuw:

YaoiAme

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2015, 13:21:02 »
Hoe oud de tablet is maakt volgens mij niet veel verschil, zolang hij maar goed werkt. Jouw probleem met geen rechte lijnen kunnen tekenen kan ook wel liggen aan je stabilisator, ik weet niet welk tekenprogramma je gebruikt maar ik kan je misschien wel helpen daarmee.
Bij de instellingen van je tablet kijken kan soms ook werken, soms staat ie niet gevoelig genoeg.

Maar veel oefenen is toch wel het belangrijkste, in het begin had ik ook dat het tekenen via de tablet er heel anders uitzag dan op papier. Dit is gewoon een kwestie van wennen en jouw manier van tekenen met de tablet uit vogelen.

Sapphire

• [nog steeds koos en kansloos]
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2015, 13:49:13 »
Het is echt oefenen oefenen oefenen voordat je de handigste maniertjes onder controle krijgt! Als je gewoon een tablet hebt die aansluit op het besturingssysteem (en dat zijn die uit 2009 volgens mij gewoon nog) zou het niet heel veel moeten uitmaken denk ik. Nieuwere versies zijn misschien beter, maar de kwaliteit van zo'n tablet zelf gaat niet achteruit (tenzij hij echt 20 jaar oud is ofzo).
'You're the exclamation mark in the happiest sentence I could ever possibly write.'

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2015, 13:50:00 »
Als je photoshop gebruikt moet je wel opletten dat bij de penseelstreken de tussenruimte op 0 staat, anders kan hij soms een beetje schokkerig zijn. Heb je dat?
'You're the exclamation mark in the happiest sentence I could ever possibly write.'

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2015, 13:57:22 »
ik heb geen flauw idee  :blush: ik heb er nog weinig verstand van.
Werk wel al een poosje met photoshop maar nog niet super lang dus ik zou niet weten waar ik dat kan vinden  :blush: Zal mn vriend wel even vragen als hij thuis is, hij weet vast wel hoe dat zit.
Als je naar venster gaat en dan naar penseel (of in het Engels) dan krijg je zo'n schermpje:

En die onderste schuifknop met 'tussenruimte' staat volgens mij standaard op 25%, op 0% is hij veel mooier! Ik weet niet of het daaraan ligt, maar misschien helpt het

Automaton

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2015, 13:59:17 »
Met een tekentablet tekenen in plaats van met potlood/pen/kwast op papier is heeeeel erg wennen. Ik heb al jaren een tablet, maar heb het mooie lijnwerk uittekenen nog steeds niet onder de knie (al zal dat ook iets te maken hebben met het feit dat ik 'm maar zeer sporadisch gebruik).

Het kan zijn dat je tablet opnieuw uitgelijnd moet worden. Dat kun je heel simpel doen via de instellingen van je tablet. Verder inderdaad de nieuwste driver installeren.

En nog een tip van mij die verder los staat van het moeten wennen en de problemen die je ondervind met je tablet:
Ik vind het persoonlijk veel makkelijker (en mooier) om een op papier getekende schets of lijntekening in te scannen, en die dan digitaal in te kleuren. Zeker aangezien ik dus totaal geen lijntekeningen kan maken digitaal, maar ik vind het er ook natuurlijker uit zien meestal. (If that makes any sense at all)
Boop.

Sapphire

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2015, 14:32:12 »
bij mij ziet het er iets anders uit (zal wel een andere versie hebben) en ik heb hem in het Engels, maar ik denk dat ik dan de spacing aan moet passen? Die staat bij mij op 2% en mag het niet op 0 zetten staat er. minimaal 1%. Maakt dat wat uit? (ik heb hier overigens nog nooit wat aangepast volgens mij dus ik snap niet waarom het dan bij mij niet standaard op 25% staat)
hmm raar bij mij staat hij wel standaard op 25% procent en ik kan hem gewoon op 0 zetten? 1 of 2% maakt denk ik niet uit

Automaton

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2015, 14:35:55 »
[...]
Ik heb de nieuwste drivers al geinstalleerd en ik heb geen flauw idee hoe ik bij de instellingen kom laughing7.

Bij mijn tablet is het zo dat er rechts onder in de menubalk (waar ook je batterij staat en je volume en zo) bij de pictogrammen, een pictogrammetje voor mijn tablet, wanneer die is aangesloten. En via daar kon ik dan naar de instellingen. Misschien kan dat bij de jouwe niet, though, ik heb een ander merk tablet...
Boop.

Floep

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2015, 17:51:42 »
Een tablet is inderdaad wennen. Heel erg oefenen, en heel veel geduld hebben. Vooral het laatste.

Wat ook vaak wel helpt is op 100% tekenen… Dus niet te ver uitzoomen.

Wat ik zelf altijd doe is het op papier tekenen: dit inscannen en tekenen in illustrator. Maak daar vaak gebruik van ankerpunten. Hier kun je iets makkelijker rechte strakke en mooiere lijnen mee maken. En dat ga ik vervolgens inkleuren.
Uiteindelijk neem ik dan de zwarte lijnen over door ze of weg te gummen of dikker/dunner te maken… Ik gebruik het illustrator bestand dus echt als basis. Maar werkt wel fijn (vind ik).

YaoiAme

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2015, 11:03:18 »
kun je anders een foto hier plaatsen van hoe jouw tekenprogramma eruit ziet, dan kunnen we denk ik helpen met die lijn.
de stabilisator is dus waar Sapphire het over had, bij elk programma heet het weer anders. maar het zorgt er dus voor dat als je een lijn tekent dat die er vloeiend uit komt, en niet zo blokkerig/hoekig.

Floep

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2015, 17:40:27 »
wat bedoel je met anker punten? :)
Ik denk dat ik maar eens iets ga inscannen en die lijnen ga gebruiken (dus soort van overtrekken) om te oefenen. Misschien dat dat makkelijker werkt, dan kan ik de lijnen oefenen.

Bedankt voor de tip over het zoomen :) Zal dat ook eens proberen.

eh ja dat is met de pen tool in illustrator. Maar daar zet je een punt en als je 5 cm verder klikt dan maakt hij een rechte lijn tussen die 2 punten. Die punten kun je dan ook zo schuiven dat hij rondingen creëert etc.

misschien kan youtube het wat beter uitleggen?:
https://www.youtube.com/watch?v=kXxmKZtFutI&spfreload=10

DikkeVetteVlinder

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 21 mei 2015, 09:07:52 »
Hey! Ik heb zelf met mijn trouwe bamboo ook moeite met rechte lijnen, en een docent gaf me gisteren een goede tip; tekenen vanuit je elleboog en niet vanuit je pols. Ik merkte dat het wel effe oefenen is, maar het scheelt echt zo. Ook shading werd er bij mij ineens netter van. Dat zou jou misschien ook wel kunnen helpen.
Niet heel tablet-technisch, maar misschien heb je er toch wat aan.
http://paradigm-shift.actieforum.com/
Slice of life RPG die zich afspeelt in en rondom de fictieve stad Northdale. Actief, gezellig en toegankelijk.

shangke

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli 2019, 04:57:18 »
Ik heb een XP-Pen Artist 15.6 Pro Graphic Tablet Monitor ( Ziet u uw tekening op het tekentablet ) en een oude Wacom Intuos (voor mee naar school) en het werkt echt top! Ik merk niks van vertraging op het scherm hoor :n overigens zijn de Wacom Intuos's van nu niet echt meer om te tekenen.

Voor te tekenen zijn enkele apps op de markt die imo goed genoeg zijn, niet zo uitgebreid als photoshop, maar voor te tekenen echt goed genoeg. Tekenen met layers, ondersteuning voor drukgevoelig pennen (hoe precies reageert het tablet op hoe hard u drukt met de stylus) Dat kan allemaal gewoon .

Wel een grote maat kiezen, want met een hele kleine werkt het niet zo makkelijk. des te groter het oppervlak des te preciezer kunt u tekenen .

Pinkiewink

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 03 juli 2019, 16:03:33 »
Ik heb een XP-Pen Artist 15.6 Pro Graphic Tablet Monitor ( Ziet u uw tekening op het tekentablet ) en een oude Wacom Intuos (voor mee naar school) en het werkt echt top! Ik merk niks van vertraging op het scherm hoor :n overigens zijn de Wacom Intuos's van nu niet echt meer om te tekenen.

Voor te tekenen zijn enkele apps op de markt die imo goed genoeg zijn, niet zo uitgebreid als photoshop, maar voor te tekenen echt goed genoeg. Tekenen met layers, ondersteuning voor drukgevoelig pennen (hoe precies reageert het tablet op hoe hard u drukt met de stylus) Dat kan allemaal gewoon .

Wel een grote maat kiezen, want met een hele kleine werkt het niet zo makkelijk. des te groter het oppervlak des te preciezer kunt u tekenen .

Dit is een topic uit 2015...
"Which do you want - The pain of staying where you are, or the pain of growth?"