Auteur Topic: Breitopic!  (gelezen 18686 keer)

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 05 juni 2013, 15:35:56 »
Ben vandaag voor het eerst sinds laaaaange tijd terug beginnen breien, heb enkel nog maar proeflapjes gemaakt met verschillende steken, zodat ik het terug gewoon word...

Hebben jullie nog leuke dingen gemaakt.? :D

CrazyScience

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 26 juli 2013, 19:12:52 »
Leeft dit topic nog?
Just one. I'm a few. No family too. Who am I?

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 27 juli 2013, 02:58:48 »
als je meer van dit soort patronen wilt kun je het beste zoeken op fair ilse breien

Dat middelste gedeelte van het patroon waar die zg kruizen zitten zal je met 3 draden moeten werken. Normaal wordt bij de fair isle techniek met twee draden gebreit. Wel moet je de draden bij het breien kruislings meevoeren om lussen aan de achterkant (averechtse zijde) te voorkomen.

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 28 juli 2013, 10:18:01 »
^heb je soms een tutorial hoe je die draden meeneemt.? Heb het vaak geprobeerd, maar het lukt me niet :(

Floep

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 01 september 2013, 20:23:52 »
Waarschijnlijk stel ik echt een uber domme vraag maar kom er niet uit  :blush:  Ik kan gewoon recht en averecht breien.. Maar kan iemand mij misschien uitleggen/tutorial? hoe je een kabel maakt?

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 01 september 2013, 22:04:44 »
Waarschijnlijk stel ik echt een uber domme vraag maar kom er niet uit  :blush:  Ik kan gewoon recht en averecht breien.. Maar kan iemand mij misschien uitleggen/tutorial? hoe je een kabel maakt?

Heb voor jaren terug ooit eens een dikke ecru witte kabeltrui gebreit (een wijd herenmodel dat ook door vrouwen gedragen kan worden) snapte aanvankelijk ook niks van die kabelpatronen, maar wat uitleg van mijn handwerkwinkel en wat oefenen viel meteen het kwartje en breide ik in no time mijn eerste kabeltrui. Je moet bij het kabelen de steken op een aparte hulpnaald zetten (de kabelnaald) en deze dan bij de volende toer overheen breien zodat de steken verdraaid komen te staan, dat geeft dan het gedraaide kabel effect.  Maar is pas zichtbaar na een stuk van 10 cm of meer gebreit te hebben.

Floep

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 01 september 2013, 22:26:51 »
ik snap er gewoon helemaal niets van! Maar zal wel aan mij liggen  :blush:  Misschien toch maar even langs de winkel inderdaad.

SHAKExITxUP

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 02 september 2013, 10:29:51 »
Pff ik wil leren breien en haken, ik kon vroeger een beetje haken maar nu... Mijn wol draait gewoon constant in de knoop en niks lukt, wat een ontspannende hobby haha.

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 02 september 2013, 12:11:55 »
ik snap er gewoon helemaal niets van! Maar zal wel aan mij liggen  :blush:  Misschien toch maar even langs de winkel inderdaad.

http://thuisacademie.ntr.nl/cursussen/cursuspagina/10-stappencursus-breien/stap/8.html

Misschien helpt dit je wel vooruit. In het filmpje wordt duidelijk in het Nederlands uitgelegd hoe je kabels moet breien...

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 02 september 2013, 12:16:41 »
Ik ben bezig met een sjaal, ik ga er een circle-scarf van maken. Ik moet alleen nog wel een tijdje doorgaan.

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 02 september 2013, 13:36:48 »
Heeft iemand een duidelijke tutorial voor Fair Isle die Nederlandstalig is.?

Floep

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 02 september 2013, 19:26:47 »
http://thuisacademie.ntr.nl/cursussen/cursuspagina/10-stappencursus-breien/stap/8.html

Misschien helpt dit je wel vooruit. In het filmpje wordt duidelijk in het Nederlands uitgelegd hoe je kabels moet breien...

Super duidelijk filmpje! Echt ontzettend bedankt :D

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 02 september 2013, 19:37:34 »
Super duidelijk filmpje! Echt ontzettend bedankt :D

Haar filmpjes hebben mij ook enorm vooruit geholpen.! :D Graag gedaan

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 02 september 2013, 21:42:33 »
Haar filmpjes hebben mij ook enorm vooruit geholpen.! :D Graag gedaan

Na ruin 10 jaar nadat ik mij eerste ecruwitte kabeltrui gebreid had herinner ik weer hoe het moet. Een kind kan de was doen. Toen ik het eenmaal doorhad breide ik onder het TV kijken gewoon blindelings de kabels.. Maar die korte filmpjes zij altijd weer handig als je lange tijd niet meer bepaalde technieken gebreit hebt.

Ook leuk om te proberen, en wat meer mijn ding is is breien in de zg ''Intarsia'' techniek.

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 02 september 2013, 21:46:32 »
Na ruin 10 jaar nadat ik mij eerste ecruwitte kabeltrui gebreid had herinner ik weer hoe het moet. Een kind kan de was doen. Toen ik het eenmaal doorhad breide ik onder het TV kijken gewoon blindelings de kabels.. Maar die korte filmpjes zij altijd weer handig als je lange tijd niet meer bepaalde technieken gebreit hebt.

Ook leuk om te proberen, en wat meer mijn ding is is breien in de zg ''Intarsia'' techniek.

Blindelings breien is nog lang niet aan mij besteed, ik ben mijn sjaal bewust in de boordsteek 1/1 aan het doen omdat het zo een eenvoudig patroon is en ik me dus kan concentreren op de steken...

Ik kan niet direct vinden wat intarsia is... Is dat zoals jacquart.?

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 03 september 2013, 02:55:54 »

Ik kan niet direct vinden wat intarsia is... Is dat zoals jacquart.?

Het verschil tussen beide technieken is dat bij de intarsia techniek bij elk kleurvlak een apart bolletje garen wordt gebruikt, terwijl bij jaquard de draad op de achterkant wordt meegevoerd, maar dat werkt alleen als je niet meer dan twee dezelfde kleuren hebt. Er zijn zelfs patronen waarbij er met drie draden wordt gewerkt aan de achterkant.

Zoek ook maar eens op Google op Kaffe Fasset knitting en je komt ogen te kort.
« Laatst bewerkt op: 03 september 2013, 03:03:13 door Cavarnamagica »

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 03 september 2013, 14:44:17 »
Het verschil tussen beide technieken is dat bij de intarsia techniek bij elk kleurvlak een apart bolletje garen wordt gebruikt, terwijl bij jaquard de draad op de achterkant wordt meegevoerd, maar dat werkt alleen als je niet meer dan twee dezelfde kleuren hebt. Er zijn zelfs patronen waarbij er met drie draden wordt gewerkt aan de achterkant.

Zoek ook maar eens op Google op Kaffe Fasset knitting en je komt ogen te kort.

Waaaaaaaa, dat wil ik zo hard kunnen.! Is het moeilijk.? -in de ogen van een beginner- :D

Cavarnamagica

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 03 september 2013, 17:52:59 »
Waaaaaaaa, dat wil ik zo hard kunnen.! Is het moeilijk.? -in de ogen van een beginner- :D

Bedoel je soms de breikunsten van Kaffe Fasset. De breisteken die hij gebruikt in zijn werkstukken zijn gewoon de basis breisteken rechts en averechts. Waarbij hij de twee intarsia en jaquard technieken samen gebruikt. Het ziet er heel ingewikkeld en moeilijk uit, maar op workshops liet hij gewoon zien dat iedereen die de twee basissteken van het breien beheerst ook zijn werkstukken en truien kan nabreien. Hij heeft alles wat hij op tentoonstellingen heeft laten zien gewoon met patroon en uitleg in allerlei breiboeken gepubliceerd.

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 03 september 2013, 18:05:51 »

Die bedoelde ik ja, super leuk al die kleurtjes.

Het probleem is dat ik enkel uitkom aan Nederlandstalige tutorials... En met meerdere kleuren breien en ondertussen de draad meenemen, zodat ik geen losse draden heb aan de achterkant lukt me niet meteen. Ik heb het al meerdere malen geprobeerd, maar het is blijkbaar niet voor mij weggelegd.

Shivani

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 03 september 2013, 18:30:37 »
Eindelijk het breitopic gevonden! Heb weer al me breispullen
tevoorschijn gehaald, ben namelijk bezig met een blog artikel daarvoor.
Als ik al klaar ben met het truitje( waar ik al zolang mee bezig ben haha)
post ik zeker een foto! :D

Mphor

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: 03 september 2013, 18:43:17 »
Ik heb een tijdje geleden een groot breihandboek gekocht bij de action haha :D
Ik heb al 2 sjaals gewoon recht gebreid en ben nu met de derde recht-averecht bezig. Als die af is ga ik aan kabels beginnen denk ik :)

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 04 september 2013, 12:23:45 »
Ik heb een tijdje geleden een groot breihandboek gekocht bij de action haha :D
Ik heb al 2 sjaals gewoon recht gebreid en ben nu met de derde recht-averecht bezig. Als die af is ga ik aan kabels beginnen denk ik :)

Staat er veel in het boek.? Ofja, is het duidelijk uitgelegd.?

Miss Havermout

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 28 september 2013, 21:07:19 »
Ik heb een vraagje. Ik kan redelijk breien, ik ken de meeste steken en meerderen en minderen gaat ook redelijk. Ik brei tot nu toe altijd sjaals, maar ik wil ook eens een trui breien. Heeft er iemand een tip voor een heel simpel patroon voor een trui?

Lotte

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 02 oktober 2013, 19:52:08 »
Heeft iemand een gratis patroontje voor dit soort mutsen.?

Autumn

• Interlude.
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 02 oktober 2013, 20:49:53 »
Die kussenhoes is de mooiste kussenhoes ever. Like ever. :aanbid: :aanbid: :aanbid:
Jouw naam. Lief he?