Auteur Topic: Stel hier al je medische vragen  (gelezen 497045 keer)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: 05 februari 2010, 00:19:33 »

soms voel ik heel erge steken bij mijn hart. Maar dat is altijd maar even en daarna weer weg, of is dit normaal ?

Ik geloof dat ik hier boven al eens op iets gelijkaardigs had geantwoord. Ik weet zelf ook niet wat dit is, alleen had ik er zelf vroeger ook wel last van en bij mijn weten ben ik verder wel gezond...
Ik denk dat je je er geen zorgen over moet maken TENZIJ het altijd voor komt bij een inspanning en het erger wordt met de tijd (dus bv eerst enkel bij zware inspanning, dan ook bij lichte enz). Dan kan je best eens langs je dokter gaan.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: 05 februari 2010, 00:25:06 »

[...]

Ik had een paar maanden geleden ook heel erg pijn in mn rechteronderbuik en toen hadden mn ouders de huisartsenpost gebeld (het was in het weekend) en die zeiden dat ik het moest aanzien want het kon een blinde darm ontsteking zijn. Vervolgens was het opeens over maar ik ging toch voor de zekerheid naar de dokter de volgende dag en die zei dat het geen blinde darm was maar een ovulatiebloeding. Dan zit er een eicel klem en dat doet heel erg pijn en die knapt dan opeens en dan is het over zei ie. Dus misschien had dat meisje dat ook?
Goed topic trouwens!:)

Inderdaad, dat had ik denk ik in m'n oospronkelijke antwoord op haar vraag ook in mijn 'overwegingen' gezet, dus pijn afkomstig van eierstokken of baarmoeder.
Jammer genoeg is dit héél moeilijk aan te tonen.

Sommige artsen beweren dat er zoiets bestaat als 'Mittelschmerz', dus pijn in het midden van de cyclus, op het moment van de ovulatie. Of dit echt bestaat is maar de vraag. Sommige vrouwen beweren ook dat ze het kunnen voelen als ze ovuleren.
Zelf moet ik zeggen dat ik er nog nooit iets van gemerkt heb.

Maar het kan dus inderdaad zoiets geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 00:25:23 door Elril »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: 05 februari 2010, 00:28:57 »

Goed topic zeg! Erg handig.

Ik heb bij mijn left lower quadrant (hoop dat ik het goed spel) al een tijdje pijn. Als ik buk of als ik op een bepaalde manier sta voel ik het. Als ik erop druk voel ik geen pijn. Enig idee wat dit kan zijn?

In het LLQ bevinden zich vnl delen van je dunne en dikke darm. Het zou dus daarmee te maken kunnen hebben.
Anderzijds kan zulke pijn ook afkomstig zijn van je eierstokken of baarmoeder.
Als je seksueel actief bent en mogelijks een risico hebt gelopen kan je eens laten checken op SOA's. Bij een chlamydia-infectie bijvoorbeeld kan het zijn dat je helemaal niets merkt, of hoogstens wat buikpijn.

Als het geen SOA kan zijn zou ik me er niet druk over maken, tenzij de pijn plots zou verergeren, dan kan je best langs de dokter.

dormant

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: 05 februari 2010, 00:29:51 »

Ik heb de laatste tijd last van steken bij mn navel(umbilical), alsof iemand er met naald in zit te prikken.

Ik heb het weleens vaker gehad, maar dat is alweer vrij lang geleden.

Weet je ook wat dat zou kunnen zijn?

Het is namelijk nogal storend, ik moet meteen alles stilleggen waar ik mee bezig ben zodra ik het voel. Zo'n pijn doet het.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: 05 februari 2010, 00:48:25 »

Haai, ik heb 3 vragen.

1, Ik ben in september 09 geopereerd aan mijn rug (spondylodese operatie). Ik ben in totaal 7,5 uur onder narcose geweest en ik heb echt nog veel last van die narcose, ik ben nog veel moe en kan mij niet goed concentreren. Weet jij of dit normaal is en wanneer dit ongeveer weg moet gaan?

2, Ik heb een neuroom in het topje van mijn middelvinger. Daar word ik ook binnenkort aan, nou geopereerd vind ik een groot woord, maar die word er dus uit gehaald. Nu houd ik echt totaal niet van spuiten ik vind het gewoon verschrikkelijk dus wilde ik het liefst onder narcose. Maar omdat ik er nog zoveel last van heb (van de narcose van de spondy), vraag ik me af of dat ik dan gelijk weer erg moe word..

3, ik heb echt heel vaak een ontstoken pees aanhechting in mijn schouder of dan weer een slijmbeursonsteking in mijn knie. Maar door mijn rugoperatie kan ik hier nog geen fysio voor doen. Maar zijn er andere dingen waardoor ik het een beetje kan voorkomen? Want als ik het al een beetje aanvoel, bijvoorbeeld bij mijn schouder, gebruik ik hem zo weinig mogelijk, is dit goed? Of is het beter om hem dan juist te gebruiken?

Ik hoop dat je er antwoord op kan geven!

Dat zijn best een hoop dingen voor zo'n jong iemand! Wat lastig voor je!

Over de narcose: bij de meeste mensen is een narcose relatief snel uitgewerkt en zijn er daarna geen effecten meer van. Toch komt het bij sommige personen voor dat er tot maanden nadien nog concentratiestoornissen, moeheid, misselijkheid,... voorkomen. (Op het internet zijn hier massa's verhalen over te vinden)
Men zegt soms dat een volledig narcose tot een jaar lang in je lichaam blijft zitten!
Anderzijds is het ook mogelijk dat je een nevenwerking ervaart van eventuele medicatie die je gebruikt. Ik weet niet of je nog pijnstillers neemt en welke, maar een aantal daarvan is gekend voor het uitlokken van sufheid en misselijkheid.

Het wegnemen van een neuroom op je vinger hoeft in principe geen volledige narcose. Meer nog, een volledige narcose zou in dit geval een onnodig risico zijn, tenzij je echt zoveel angst hebt voor de injectie dat het niet anders kan.
Neem iemand mee naar het consult die je kan afleiden, met je praten, terwijl de dokter de injectie met het lokaal werkende anaestheticum (pijnstiller) geeft en je zal zien dat het zo voorbij is!

Pees en slijmbeursontstekingen zijn het gevolg van een herhaaldelijk verkeerd gebruik van die structuur. Jammer genoeg besef ja zelf vaak niet wat je verkeerd doet of kan je er nu eenmaal niet aan doen, bijvoorbeeld bij ontstekingen in de knieën vanwege een afwijkende stand van de voeten of benen.
Aangezien het om overbelastingsletsels gaat is het inderdaad beter om, wanneer je het aan voelt komen die structuur zo weinig mogelijk te gebruiken of in elk geval niet op de manier die die pees of slijmbeurs nog extra belast (je voelt dit meestal wel aan aan de bewegingen die pijn uitlokken.) Als dit niet van jezelf lukt kan je het spalken of inwikkelen (wel lastig voor een schouder). Een klein beetje beweging is wel nog steeds beter dan volledige immobilisatie, dus je hoeft niet in je doodstil in je bed te gaan liggen.
Je kan ook al snel beginnen met het aanbrengen van een ontstekingswerende gel zoals Voltaren. Verder kan het aanbrengen van lokale warmte soms helpen.
Wanneer de acute ontsteking over is kan je fysiotherapie gaan doen (als je rug het toelaat) om het foutieve belastingspatroon dat de ontsteking veroorzaakte te ontdekken en af te leren.

(Ik heb zelf de laatste tijd om de haverklap peesschedeontsteking in m'n voeten. Als ik het voel komen probeer ik m'n voet zo weinig mogelijk af te rollen en enkel plat ruim schoeisel te dragen. Ook het preventief smeren van Voltaren en inwikkelen helpt.)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: 05 februari 2010, 00:53:22 »

Ik heb de laatste tijd last van steken bij mn navel(umbilical), alsof iemand er met naald in zit te prikken.

Ik heb het weleens vaker gehad, maar dat is alweer vrij lang geleden.

Ah, deze had ik blijkbaar overgeslagen, excuus daarvoor.

Ik moet zeggen dat ik dit niet meteen weet...
Is het echt alleen thv de navel gelokaliseerd, en een scherp pijngevoel?
Dan is het hoogstwaarschijnlijk van de huid zelf, en niet van de organen eronder. (Pijn uit organen is immers veel vager qua lokalisatie en eerder een doffe, drukkende pijn)
Je kan eens kijken of er iets abnormaals te zien is aan de huid op en rond je navel. Het zou ook kunnen dat er een klein huidzenuwtje beschadigd of gekneld is.
Als je niets raars aan de huid rond je navel ziet en het blijft echt klachten veroorzaken waar je vanaf wil kan je best eens langs je huisarts.
(En laat me weten wat het was want ik ben benieuwd)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: 05 februari 2010, 01:03:03 »

Heb ik ook een vraagje voor je.
Bij mij is het probleem niet dat ik niet naar de doktor durf maar er geen tijd voor heb.

Nou, ik heb vaker een soort van druk gevoel bij mijn 'left hypochrondriac' Het is niet echt te beschrijven als steken. Eerder afwisselende druk. Op deze plek zit ook een sproetje/moedervlek. Heb deze zelf in de gaten gehouden maar niet het idee dat hij van vorm/plaats is veranderd. Ik vroeg me af wat dit kon zijn? Soms denk ik dat het iets met mijn longen kan zijn, maar mischien is het daar te oppervlakkig voor.

Ook heb ik het idee dat mijn linker klier in mijn nek, net onder de kaak, soms een beetje opzwelt. Als ik er op druk is het gevoelig.

Als laatste, ik heb bijna altijd wondjes op mijn hoofd. Korstjes als het ware. Het zijn geen schilfers, geen roos of psoriases.

Nou, even een boel vraagjes. Ja moet echt nodig naar de doktor.
Maar als je antwoord in ieder geval bedankt!

De pijn die je beschrijft lijkt eerder van dieper te komen, van je organen. Pijn afkomstig uit de huid is meestal scherper en beter gelokaliseerd.

dus wat zit er van organen in die regio:
- maag: als de pijn gerelateerd is aan je maaltijden (erger tijdens/na het eten of net als je een hele tijd niet meer gegeten hebt)
- milt: deze geeft meestal weinig klachten, tenzij hij erg groot wordt. Dat kan soms voorkomen bv wanneer er een infectie als mononucleose (klierkoorts) is. Het verhaal van je opzwellende klier kan hier wel bij aansluiten.
Anderzijds kunnen halsklieren gemakkelijk opzwellen, in reactie op lichte infecties zoals verkoudheden en bij acne, wondjes op het hoofd enz.
Het hoeft dus niet noodzakelijk met die milt te maken te hebben.
Een arts kan voelen of je milt al dan niet vergroot is.
- onderkwab van de linkerlong: pijn uit de long wordt als dof aangevoeld. Als er andere symptomen van de luchtwegen zijn (hoest, kortademigheid) of de pijn varieert met de ademhaling is het de moeite om hier eens naar te laten kijken.
- hart: aan denken als de pijn voornamelijk is bij inspanning.

Voor de wondjes op je hoofd moet je naar een dermatoloog, dat kan ik niet beoordelen.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: 05 februari 2010, 01:06:50 »

Ik heb altijd heel erg pijn in de gewrichten van m'n handen als ze heel koud zijn geweest! Vraag me af of dit winterhanden zijn, of dat het iets anders kan zijn..

Voorbeeldje: ik belde met een vriendin toen ik tien minuten op de fiets zat. Ik had m'n handschoen (van m'n bellende hand zegmaar) uitgedaan. Het was vrij koud, ongeveer 0 graden denk ik. Ik heb daarna 5 dagen last gehad van die ene hand, in mijn gewrichten dus, terwijl ik bij m'n andere hand nergens last van had. Heb dit voorgaande jaren ook wel eens gehad, en ben er vrijwel zeker van dat het écht van de kou komt! Enig idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt! :)

OK, jij bent de laatste die ik vanavond doe want het is al laat!

In een gewricht bevindt er zich vloeistof die dient als 'smering' en zo zorgt voor de goede werking van het gewricht. De samenstelling van deze vloeistof kan veranderen onder invloed van de omgevingstemperatuur. Daardoor is het ook zo belangrijk om op te warmen voordat je gaat sporten!

Het is dus niet abnormaal dat je last hebt van je gewrichten als deze lange tijd blootgesteld zijn aan extreme kou.
Goed beschermen van je handen in de toekomst is de boodschap!

Tubthumper

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: 05 februari 2010, 11:22:06 »
Citaat
Problemen van orthopedische aard (dus alles van spieren, pezen en botten) zijn echt mijn zwakste plek ^^ (dat vak is al veel te lang geleden en ik haatte het)
Daarbij is het bij dit soort probleem echt noodzakelijk om je te kunnen onderzoeken, te kijken welke bewegingen je kan maken met je hand en pols en wat exact er pijn doet.

Ik kan je wel wat uitleg geven over de ziekte van De Quervain:
dit is ontsteking van 2 duimpezen en/of van het omhulsel errond (peesschede) (M. abductor pollicis longus en M. extensor pollicis brevis)
Het typische onderzoek hiervoor is de Finkelstein-test:
hiervoor plaats je je duim in je vuist, en beweegt dan je vuist zoveel je kan naar de kant van je pink. Eventueel kan een arts of een helper dan met zijn hand je vuist nog verder duwen naar die zijde. Hierbij worden die 2 pezen erg gerokken en krijg je dus erge pijn als ze ontstoken zijn. Als dit geen specifieke pijn uitlokt is er quasi zeker geen sprake van De Quervain.
[afbeelding]

De behandeling is spalken, inspuitingen met corticosteroïden en verschillende vormen van fysiotherapie.

Ik zie op zich eigenlijk geen reden waarom je dit niet zou kunnen krijgen op je 16e. Het is eigenlijk een vorm van RSI (repetitive strain injury), dus een soort overbelasting.

Oeh dankjewel! Inderdaad dat van Finkelstein, dan heb ik zo vreselijk veel pijn. Daarom dacht ik ook gewoon dat ik dat had, en die chirurg zei dat het niet kon omdat ik dus te jong ben... En het pas vanaf middelbare leeftijd voorkomt. Stomme chirurg..!

Maar heel erg bedankt voor je mooie en duidelijke uitleg =)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: 05 februari 2010, 11:27:19 »

[...]

Oeh dankjewel! Inderdaad dat van Finkelstein, dan heb ik zo vreselijk veel pijn. Daarom dacht ik ook gewoon dat ik dat had, en die chirurg zei dat het niet kon omdat ik dus te jong ben... En het pas vanaf middelbare leeftijd voorkomt. Stomme chirurg..!

Maar heel erg bedankt voor je mooie en duidelijke uitleg =)

Het wordt inderdaad vaker gezien bij mensen boven de 35 zeg maar, maar dat betekent niet dat het niet kan voorkomen als je jonger bent.
Als de Finkelstein-test je typische pijn uitlokt is de kans vrij groot dat het idd De Quervain is. Maar dat kan best bevestigd worden door een arts. Mss moet je eens naar een andere arts voor een 2nd opinion?

Mocro_Girl

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: 05 februari 2010, 12:28:41 »
Op het operatieverslag stond het volgende vermeld:
De diagnose was een radiculair syndroom met compressie wortel S1 rechts.
En de indicatie was een wortellaesie S1 rechts met forse pijnklachten bij HNP in het laatste bewegingssegment.
En de behandeling was een Microscopische discectomie met hemilaminotomie en neurolyse.

En het komt inderdaad niet vaak voor op mijn leeftijd alleen ik had er al een aantal jaar last van en het afgelopen jaar was het alleen maar verergerd. Toen heb ik een aantal maanden bij de fysio gelopen maar dat had geen effect, de pijn bleef aan houden. En toen heb ik een epidurale injectie in mijn onderrug gehad waarbij ik 4 weken moest wachten; met (helaas) geen succes! Maar het maakt me een beetje ongerust aangezien het nu 4 weken geleden is en ik heb nog steeds pijn. Maar ik ga het ziekenhuis bellen en anders zal ik alsnog naar de dokter gaan om opnieuw een mri scan te laten maken. Bedankt voor je advies!

[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat je geopereerd bent voor een discushernia in de lumbale wervelkolom (in je rug)?

Ik vind je erg jong om nu al last te hebben van een discushernia! Gewoonlijk zie je dit pas vanaf 40-50j. En ook al meteen een operatie! Meestal wacht men eerst een tijd af tot het vanzelf over gaat (80% verbetert binnen 6 weken).
Maar ik veronderstel dat het bij jou ernstig genoeg was of dat er een andere reden was om wel meteen tot operatie over te gaan. Na de operatie zijn we nog een keer naar het ziekenhuis geweest om de hechtingen eruit te halen en toen heb ik aangegeven dat ik nog steeds last had van mijn been en de assistent gaf aan dat het normaal is. Maar na 4 weken vind ik het een beetje verontstellend. Ik ben van plan om het ziekenhuis nog eens te bellen om te vragen of het normaal is om nog pijn te hebben en mocht het niet zo zijn dan zal ik alsnog naar de dokter gaan. Maar bedankt voor je advies!

In elk geval, zoals ze je waarschijnlijk al wel uitgelegd hebben: de pijn in je been wordt veroorzaakt doordat de uitpuilende discus (tussenwervelschijf) op een zenuw drukte. Door die operatie hebben ze die discus of het uitpuilende stuk ervan weggenomen, maar het is mogelijk dat de geknelde zenuw wat beschadigd geraakt is en wat tijd nodig heeft om te herstellen.

Ik weet niet juist welke operatie ze bij jou gedaan hebben, er zijn er meerdere.
Heeft de begeleidende arts of de chirurg niet gezegd wanneer je normaal beterschap zou mogen verwachten?
Ik ben het in mijn boek Neurologie gaan opzoeken maar daar stond het ook niet in, dus ik heb zelf ook geen idee hoe snel de pijn zou moeten verdwijnen normaal.

Het is mss geen slecht idee om voor de start van de fysiotherapie eens langs de dokter te gaan, en als dit nog niet gebeurd zou zijn een foto (MRI) van de rug te maken om te kijken of de druk op de zenuw nu werkelijk weg is.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 13:02:13 door Mocro_Girl »

jostitosti

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: 05 februari 2010, 13:48:13 »
draag je heptitis over via speeksel?
twentyturd of november twothousandandturteen

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: 05 februari 2010, 13:55:26 »

draag je heptitis over via speeksel?

hepatitis A: neen
hepatitis B: neen, tenzij er bloed in het speeksel zit
hepatitis C: het is theoretisch mogelijk om dit over te dragen via speeksel, maar dit is in praktijk weinig waarschijnlijk. Bloed blijft ook hier de belangrijkste besmettingsweg.

jostitosti

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: 05 februari 2010, 15:47:14 »

[...]

hepatitis A: neen
hepatitis B: neen, tenzij er bloed in het speeksel zit
hepatitis C: het is theoretisch mogelijk om dit over te dragen via speeksel, maar dit is in praktijk weinig waarschijnlijk. Bloed blijft ook hier de belangrijkste besmettingsweg.

dankje!
ik heb het al op verschillende plekken gevraagd, en overal hoor ik bloed. dus nu vertrouw ik het wel :D

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: 05 februari 2010, 15:52:48 »

[...]

dankje!
ik heb het al op verschillende plekken gevraagd, en overal hoor ik bloed. dus nu vertrouw ik het wel :D

Hep B en C worden idd voornamelijk via bloed overgedragen. Met kussen loop je weinig risico, maar let wel op: seksuele transmissie is ook mogelijk! Het virus kan zich namelijk in het sperma bevinden. Een condoom is dus aan te raden.

knakworstenboom

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: 05 februari 2010, 16:03:19 »
Ik heb ook een vraag:

Sinds een paar weken kan ik heel moeilijk inslapen, hoe moe ik ook ben.
Dit is heel vervelend. Soms kan ik zelfs pas om half vier/vier uur in slaap komen.
Mijn vader heeft al een paar pillen gekocht die ervoor zorgen dat je beter kan inslapen, maar die helpen niet veel. Ook drink ik voordat ik ga slapen een kopje warme melk met anijs, maar ook dat helpt niet veel.
Ik wil geen zware slaappillen gaan slikken, ik heb namelijk geen zin om als overdag duf rond te lopen.
Af en toe slaap ik een nacht echt heerlijk, maar de volgende avond is het weer raak. Pas om half drie weer slapen. Echt verschrikkelijk.
Ik heb geen problemen thuis of op school, dis daar kan het niet echt aan liggen.

Weet je misschien de oorzaak? En wat kan ik er tegen doen?
Ik sta in de club met een drankje links en een bil rechts, woohoo!

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: 05 februari 2010, 16:10:54 »

Ik heb ook een vraag:

Sinds een paar weken kan ik heel moeilijk inslapen, hoe moe ik ook ben.
Dit is heel vervelend. Soms kan ik zelfs pas om half vier/vier uur in slaap komen.
Mijn vader heeft al een paar pillen gekocht die ervoor zorgen dat je beter kan inslapen, maar die helpen niet veel. Ook drink ik voordat ik ga slapen een kopje warme melk met anijs, maar ook dat helpt niet veel.
Ik wil geen zware slaappillen gaan slikken, ik heb namelijk geen zin om als overdag duf rond te lopen.
Af en toe slaap ik een nacht echt heerlijk, maar de volgende avond is het weer raak. Pas om half drie weer slapen. Echt verschrikkelijk.
Ik heb geen problemen thuis of op school, dis daar kan het niet echt aan liggen.

Weet je misschien de oorzaak? En wat kan ik er tegen doen?

Vooral GEEN slaappillen gaan nemen! Deze lossen het onderliggend probleem niet op en je raakt er verslaafd aan, zodat je daarna helemaal niet meer zonder die pillen kan slapen.

Ik heb eerst een paar vraagjes:
- Stel dat je gewoon een vrije dag hebt, geen verplichtingen, om welk uur zou je dan inslapen en om welk uur zou je wakker worden?
- Als je dan toch inslaapt, kan je dan ook gewoon goed doorslapen of wordt je nog wakker 's nachts?
- Doe je soms middagdutjes?
- Hoe was je slaappatroon vroeger? (Welk uur opstaan en inslapen, wakker worden 's nachts) Ben je iemand die eerder 's ochtends of 's avonds het actiefste is?
- Wat doe je als je die hele tijd wakker ligt? Blijf je in bed? Sta je op?
- Wat neem je van medicatie?
- Voel je je overdag moe?
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 16:11:29 door Elril »

knakworstenboom

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: 05 februari 2010, 16:23:32 »
- Stel dat je gewoon een vrije dag hebt, geen verplichtingen, om welk uur zou je dan inslapen en om welk uur zou je wakker worden? Dat is elke dag verschillend, soms kan ik echt van acht tot tien slapen en soms van vier tot zeven, ook al heb ik die dag niks uitgevoerd.
- Als je dan toch inslaapt, kan je dan ook gewoon goed doorslapen of wordt je nog wakker 's nachts? Dan slaap ik echt goed, ik word nooit wakker
- Doe je soms middagdutjes? Nee
- Hoe was je slaappatroon vroeger? (Welk uur opstaan en inslapen, wakker worden 's nachts) Ben je iemand die eerder 's ochtends of 's avonds het actiefste is? Sinds ik op de middelbare school zit, gaat de wekker om kwart voor zeven en ga ik om negen/half tien naar bed. Dat ging ook gewoon goed, maar sinds een paar maanden is het inslapen elke dag anders. Het opstaan is (behalve in de weekenden) elke dag hetzelfde.
- Wat doe je als je die hele tijd wakker ligt? Blijf je in bed? Sta je op? Als ik niet kan slapen ga ik snel even naar beneden om melk op te warmen. De melk neem ik dan naar boven en drink die dan op terwijl ik een boek lees.
- Wat neem je van medicatie? Die inslaappillen, maar verder niets. Die pillen neem ik overigens niet vaak.
- Voel je je overdag moe? Ja, vooral na een 'slechte' nacht.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 16:25:03 door knakworstenboom »

Bootlegs

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: 05 februari 2010, 16:40:37 »
Ortho-ergisch contacteczeem: eczeem als gevolg van (over)belasting van de huid, met name door water en zeep.

ik denk dat het dit is. De symptomen van eczeem passen bij wat ik heb ( rode schilferige huid met soms blaasjes en bultjes)
En ik ben iemand die douchen/bad nemen als een hobby ziet :'D
Wat moet ik nu doen? Is er een speciale zalf of moet ik ermee naar de dokter.
You're not the same as you were before, You were much more...muchier...you've lost your muchness - Mad Hatter          http://courageinred.blogspot.com

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: 05 februari 2010, 16:47:15 »

- Stel dat je gewoon een vrije dag hebt, geen verplichtingen, om welk uur zou je dan inslapen en om welk uur zou je wakker worden? Dat is elke dag verschillend, soms kan ik echt van acht tot tien slapen en soms van vier tot zeven, ook al heb ik die dag niks uitgevoerd.
- Als je dan toch inslaapt, kan je dan ook gewoon goed doorslapen of wordt je nog wakker 's nachts? Dan slaap ik echt goed, ik word nooit wakker
- Doe je soms middagdutjes? Nee
- Hoe was je slaappatroon vroeger? (Welk uur opstaan en inslapen, wakker worden 's nachts) Ben je iemand die eerder 's ochtends of 's avonds het actiefste is? Sinds ik op de middelbare school zit, gaat de wekker om kwart voor zeven en ga ik om negen/half tien naar bed. Dat ging ook gewoon goed, maar sinds een paar maanden is het inslapen elke dag anders. Het opstaan is (behalve in de weekenden) elke dag hetzelfde.
- Wat doe je als je die hele tijd wakker ligt? Blijf je in bed? Sta je op? Als ik niet kan slapen ga ik snel even naar beneden om melk op te warmen. De melk neem ik dan naar boven en drink die dan op terwijl ik een boek lees.
- Wat neem je van medicatie? Die inslaappillen, maar verder niets. Die pillen neem ik overigens niet vaak.
- Voel je je overdag moe? Ja, vooral na een 'slechte' nacht.

Wat zijn die 'inslaappilletjes' die je neemt? Ken je er de naam van?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor slecht inslapen. Door middel van deze vragen wou ik proberen om een beter inzicht te krijgen in wat het bij jou zou kunnen zijn.
Ik zal hier even een overzicht:
1) psychiatrische aandoeningen: hiermee bedoelen we slecht slapen dat te wijten is bv aan een depressie of een angststoornis. Maar je zei zelf al dat je niet echt problemen hebt en wsl zou je het wel vermeld hebben als je je erg depressief voelde dus ik denk dat dit wel afvalt.
2) medische aandoeningen: bv niet kunnen inslapen door chronische pijn, ademhalingsproblemen enz
3) circadiane ritmestoornissen: deze zijn eigenlijk het interessantste. Bij sommige mensen staat de 'biologische klok' een tikje anders ingesteld. Bv als je klok ingesteld staat op een dag van 25u ipv 24u heb je telkens de neiging om te laat te gaan slapen. Dit noemen we het 'delayed sleep phase syndrome'. Als je deze mensen liet doen zouden ze gewoon elke nacht gaan slapen om 2-3u of zelfs later, en opstaan rond de middag. Jammer genoeg is onze maatschappij hier niet op voorzien en lopen die mensen constant met een slaaptekort rond omdat ze te vroeg moeten opstaan.
Vandaar mijn vraag tot welk uur je zou slapen als je gewoon zonder wekker zou mogen slapen.
4) primaire insomnie: dit is slapeloosheid zonder andere onderliggende oorzaak, en in dit geval de meest waarschijnlijke.
De slapeloosheid ontstaat hierbij eigenlijk vanuit een vicieuze cirkel:
je slaapt een paar nachten niet goed om wat voor reden dan ook, vervolgens begin je de nachten daarop je al wat druk te maken dat je mss deze nacht wéér niet goed zal slapen. 'ik hoop dat ik vannacht goed slaap'
Je kijkt telkens op de klok, windt je op en geraakt gefrusteerd dat je niet in slaap valt.
Maar het is dus net doordat je zo zit te piekeren en je op te winden dat je niet in slaap valt, want daarvoor moet je kunnen ontspannen.
Op de duur ga je je slaapkamer en je bed associëren met slapeloosheid, waardoor je er helemaal niet meer kan slapen.

Als je met dit soort probleem naar de dokter zou gaan zal die wsl, na het uitsluiten van een andere onderliggende oorzaak, het volgende voorstellen:
1) een slaapdagboekje bijhouden. Hierop noteer je wanneer je inslaapt en wakkerwordt, en dus hoeveel uren je geslapen hebt. Ook uren die je wakker ligt in bed duidt je erop aan. (het is wel niet de bedoeling constant op de klok te kijken om te zien hoe laat het is zodat je dat nadien kan noteren).
Zo krijg je een goed inzicht in je slaappatroon.
2) Zorgen voor een goede slaaphygiëne:
dit is het allerbelangrijkste en de 1e stap in elke behandeling van slapeloosheid.
- elke dag rond hetzelfde uur gaan slapen en opstaan
- je slaapkamer en bed enkel gebruiken om te slapen (en te vrijen), niet lezen/eten/... in bed!
Je bed moet geassocieerd zijn met slapen.
- voordat je naar bed gaat een vast slaapritueel (bad, tas melk, ...)
- in de avonduren geen activerende activiteit (sporten, lawaaierige tv, ...), geen alcohol en geen koffie/cola.
- ga pas naar bed als je je slaperig voelt
- als je meer dan 20min wakker ligt: opstaan en de slaapkamer verlaten. Ga iets lezen of doen totdat je je moe voelt, dan zo snel mogelijk terug naar bed.
- slaapkamer zelf: moet donker en stil zijn.
- geen dutjes overdag

Ik zou zeggen: probeer dit alles eens uit voor 2-3 weken.
Als je hiermee nog steeds geen beterschap ziet, ga dan langs je dokter.
Die kan je verder helpen met specifieke therapieën om je slaappatroon te hervinden.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: 05 februari 2010, 16:50:32 »

Ortho-ergisch contacteczeem: eczeem als gevolg van (over)belasting van de huid, met name door water en zeep.

ik denk dat het dit is. De symptomen van eczeem passen bij wat ik heb ( rode schilferige huid met soms blaasjes en bultjes)
En ik ben iemand die douchen/bad nemen als een hobby ziet :'D
Wat moet ik nu doen? Is er een speciale zalf of moet ik ermee naar de dokter.

In de eerste plaats: de irritatie vermijden!
Dus geen zeep meer gebruiken op die plaats, niet schrobben, en zachtjes deppen met een handdoek, niet wrijven.
Een vette crème kan ook helpen.

Als het hiermee niet betert: naar de dokter, voor het geval het toch wat anders is.

jostitosti

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: 05 februari 2010, 17:03:05 »

[...]

Hep B en C worden idd voornamelijk via bloed overgedragen. Met kussen loop je weinig risico, maar let wel op: seksuele transmissie is ook mogelijk! Het virus kan zich namelijk in het sperma bevinden. Een condoom is dus aan te raden.

naja gelukkig ben ik alleen van plan om met hem te zoenen
meer niet

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: 05 februari 2010, 17:05:26 »

[...]

naja gelukkig ben ik alleen van plan om met hem te zoenen
meer niet

ik dacht je weet maar nooit, ik zet het er even bij voor de zekerheid :)

knakworstenboom

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: 05 februari 2010, 17:06:58 »

[...]

Wat zijn die 'inslaappilletjes' die je neemt? Ken je er de naam van?

Valdispert.
Er staat op dat het de nachtelijke rust bevorderd.

En bedankt voor je tips&hulp (:

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: 05 februari 2010, 17:13:46 »

[...]

Valdispert.
Er staat op dat het de nachtelijke rust bevorderd.

En bedankt voor je tips&hulp (:

Dat klinkt als een plantenmiddel op basis van valeriaan.
In de kruidengeneeskunde wordt dat inderdaad aangehaald als een rustgevende, slaapverwekkende stof, hoewel dat in wetenschappelijke studies nooit echt bewezen is.

Op zich kan het denk ik niet veel kwaad, maar als je zegt dat je er toch weinig effect van merkt kan je het denk ik beter laten.