Auteur Topic: Stel hier al je medische vragen  (gelezen 464517 keer)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: 04 februari 2010, 18:15:15 »

Wow ik vind het egt goed dat je advies geeft aan mensen en dat je hier veel tijd aan besteed ....
Mijn vraag is: Kan dat later problemen veroorzaken als je je vingers kraakt?
Alvastt bedankt:d

Hahaha daar had ik onlangs nog iets over gelezen, stond in een krant denk ik.

Elk jaar worden er een soort 'nobelprijzen voor de domste onderzoeken' uitgereikt en dit jaar was dat voor geneeskunde voor een man die jarenlang de vingers van zijn ene hand had gekraakt en van zijn andere hand niet, om dan te zien of hij meer artrose (slijtage van de gewrichten) zou hebben aan die ene hand.

Jammer genoeg weet ik niet meer wat het antwoord nu was, als het er al in stond.

Ik zou denken: als je het af en toe doet kan het niet veel kwaad. Zorg gewoon dat het geen tic wordt.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 18:15:48 door Elril »

Julie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: 04 februari 2010, 18:28:19 »
Is het normaal dat ik overal op mijn lichaam rode vlekken krijg als ik met met warm water heb gewassen/gedoucht/in bad heb gelegen?
Redelijk grote rode vlekken over mijn been, voeten, armen, borsten, buik,...
Ik vind het maar vreemd of komt het gewoon door de warmte? Het water is niet extreem warm...
Happiness can be found even in the darkest of times.

Annanazje

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: 04 februari 2010, 18:41:35 »
Ik heb ook altijd rode vlekken als ik heb gedoucht, of gewoon alles in t algemeen rood. Heb ik altijd al gehad dus ik denk dat dat gewoon aan je huid ligt! Ik heb het ook als het heel warm is in de zomer, dat ik dan rode voeten/handen krijg.
Geluk is niet afhankelijk van de dingen buiten ons, maar van de manier waarop we die zien.

FallingDown

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: 04 februari 2010, 19:32:51 »

[...]

Hmm, dit vind ik dan weer wel een verhaal dat mij zorgen baart.

Heb je voorafgaand hieraan pijn in de buurt van je navel gehad? Koorts? Misselijkheid/braken? Geen eetlust? Andere klachten zoals diarree?
Ging de pijn in golven doorheen je buik?
In deze streek ligt namelijk je appendix. Bij scherpe pijn in deze regio zijn artsen dus altijd op hun hoede voor een appendicitis.

Is het al lang geleden en heb je er sindsdien nog last van gehad?

Andere dingen waar ik aan denk:
- Pijn komende vanaf je eierstokken/baarmoeder, zeker als het samenhangt met je menstruatie.
- Een niersteentje dat passeert: dit geeft eerder koliekpijnen (pijnlijke krampen waarbij je niet kan stilzitten) en het kan uitstralen naar de regio rond je plasopening.
- Toch ook komende van je darmen, in dit geval is het eerder onschuldig
- Verrekking van een spier/peesstructuur, mss foute beweging gemaakt bij sporten?

Ik heb het vorige week gehad, ong. 3 dagen.  Ik heb wel eens eerder pijn gehad bij mijn navel ,maar dat was vorig jaar, dus of het met dit te maken heeft.. Verder heb ik niet echt andere klachten gehad denk ik.
Ik heb die week wel warming-up oefeningen gehad en ben ook eens gaan hardlopen...

:unsure:
*Reality is like a dementor, it sucks all the happiness out of your life...

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: 04 februari 2010, 19:45:49 »

[...]

Ik heb het vorige week gehad, ong. 3 dagen.  Ik heb wel eens eerder pijn gehad bij mijn navel ,maar dat was vorig jaar, dus of het met dit te maken heeft.. Verder heb ik niet echt andere klachten gehad denk ik.
Ik heb die week wel warming-up oefeningen gehad en ben ook eens gaan hardlopen...

:unsure:

Hmm OK.
Nee, de pijn rond de navel zou een dag of zo tevoren geweest zijn, niet een jaar eerder. En als je verder geen andere klachten had lijkt het me geen appendicitis.

Wat het ook was, hopelijk was het iets eenmaligs. Als je nog een keer hevige pijn voelt op die plek en je ook ziek voelt zou ik wel naar de dokter gaan.

Melanie

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: 04 februari 2010, 20:13:58 »

[...]

Dat lijkt me knap lastig voor je!
Was je hiervoor al naar de dokter geweest? Zijn er onderzoeken uitgevoerd en gebruik je momenteel iets van medicatie ervoor?

Ik ga je eerst een paar extra vragen stellen over de duizeligheid:
- gaat deze samen met een bewegingsgevoel (bv draaisensatie) of is het eerder een 'licht in het hoofd'-gevoel?
ja meestal als het heeel erg is draait het helemaal.maar als het niet zo erg is dan lijkt het gewoon alsof ik de hele dag licht in me hoofd ben ofzo heel vreemd.
- komt het voor in aanvallen? hoelang duurt dit?
Dat draaien enzo wel maar verder heb ik er bijna de hele dag wel last van de laatste tijd gewoon constante druk en licht in het hoofd enzo gelukkig valt de misselijkheid wel mee..maar dat draaie is echt een aanval eigenlijk dat duurt denk 10 a 15 min als ik ga zitten dan trekt t meestal wel weg..
- zijn er andere klachten zoals: tintelingen, oorsuizen, niet goed horen, warmtegevoel, hartkloppingen, gebrek aan lucht, zweten, zwart worden voor de ogen, ...
Ik heb het wel ontzettend warm de laatste tijd een soort van opvlieger lijkt het heel vreemd..!:Sen heb last van me oren(maar dat had ik vroeger ook dus weet niet of het daardoor komt)afentoe weer een soort van oorpijn ofzo aan allebei de oren!
- worden de aanvallen ergens door uitgelokt bv verandering van houding, draaien van het hoofd, ...
Nee ik kan het ook gewoon krijgen als ik rustig zit of gewoon even ergens sta.

Memoriiess

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: 04 februari 2010, 20:23:45 »

[...]

Hahaha daar had ik onlangs nog iets over gelezen, stond in een krant denk ik.

Elk jaar worden er een soort 'nobelprijzen voor de domste onderzoeken' uitgereikt en dit jaar was dat voor geneeskunde voor een man die jarenlang de vingers van zijn ene hand had gekraakt en van zijn andere hand niet, om dan te zien of hij meer artrose (slijtage van de gewrichten) zou hebben aan die ene hand.

Jammer genoeg weet ik niet meer wat het antwoord nu was, als het er al in stond.

Ik zou denken: als je het af en toe doet kan het niet veel kwaad. Zorg gewoon dat het geen tic wordt.

haha ben wel benieuwd naar de resultaten van die man xD
Dankjjjee voor het antwoord:d
Nog succes met je verdere studies!

Bootlegs

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: 04 februari 2010, 21:46:39 »
de huid rond en tussen m'n tenen ( enkel aan m'n rechtervoet) is héél droog. Ik heb er soms zovéél jeuk aan...Soms komen er ook kleine bultjes op, ze lijken wel muggenbeten, soms is het minder en soms is het echt héél erg. De huid ziet er ook heel droog uit met een paar rode puntjes.

Ik weet ècht niet wat het is en m'n moeder vindt het niet ernstig genoeg om ermee naar de dokter te gaan, ik vind het wel irritant...

( btw , echt goed topic! En wow, over 2 jaar al afgestudeerd :D !)
You're not the same as you were before, You were much more...muchier...you've lost your muchness - Mad Hatter          http://courageinred.blogspot.com

xSUIKERSPINN

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: 04 februari 2010, 21:53:44 »
ik heb op mijn linker borst een soort van langwerpige rode vlek (van ong. 3 cm denk ik), en als je er aan voelt, zit er zeg maar een soort van verdikking onder. het voelt een beetje hard aan. ik heb er ook geen last van ofzo, het doet geen pijn, het zit er alleen al een maar maanden, een half jaar denk ik al wel. niet dat ik bang ben dat het wat is, ik vind het alleen een beetje vreemd.

oohmygucci

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: 04 februari 2010, 21:54:32 »
Ik heb al een lange tijd last van duizeligheid als ik opsta. Als ik bijvoorbeeld opsta en een paar stappen loop, krijg ik vlekken voor mijn ogen, een duizelig gevoel en een soort steek in mijn hoofd. Het duurt maar een paar seconde. Hoe kan dit komen?
Forever and ever? Life is now or never. Forever's gonna slow you down.

Survivor

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: 04 februari 2010, 21:56:45 »

Ik heb al een lange tijd last van duizeligheid als ik opsta. Als ik bijvoorbeeld opsta en een paar stappen loop, krijg ik vlekken voor mijn ogen, een duizelig gevoel en een soort steek in mijn hoofd. Het duurt maar een paar seconde. Hoe kan dit komen?

Dat heb ik ook, precies dat! :o

milkbreak

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: 04 februari 2010, 21:57:27 »
Heb ik ook een vraagje voor je.
Bij mij is het probleem niet dat ik niet naar de doktor durf maar er geen tijd voor heb.

Nou, ik heb vaker een soort van druk gevoel bij mijn 'left hypochrondriac' Het is niet echt te beschrijven als steken. Eerder afwisselende druk. Op deze plek zit ook een sproetje/moedervlek. Heb deze zelf in de gaten gehouden maar niet het idee dat hij van vorm/plaats is veranderd. Ik vroeg me af wat dit kon zijn? Soms denk ik dat het iets met mijn longen kan zijn, maar mischien is het daar te oppervlakkig voor.

Ook heb ik het idee dat mijn linker klier in mijn nek, net onder de kaak, soms een beetje opzwelt. Als ik er op druk is het gevoelig.

Als laatste, ik heb bijna altijd wondjes op mijn hoofd. Korstjes als het ware. Het zijn geen schilfers, geen roos of psoriases.

Nou, even een boel vraagjes. Ja moet echt nodig naar de doktor.
Maar als je antwoord in ieder geval bedankt!

Tubthumper

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: 04 februari 2010, 22:01:00 »
Oh ik ben dom, zeg ik dat ik niks heb terwijl ik al vanaf de zomervakantie bij ziekenhuizen loop.

Ik heb ongelofelijk veel pijn aan m'n rechterpols, eerst dacht iedereen dat m'n pees (van mn duim) ontstoken was. Dus ik moest rusthouden, en ontstekingsremmers etc. Dit hielp verder niet, ik bleef zoveel pijn houden, kon geen sleutel omdraaien of een glas optillen. Mijn huisarts dacht toen het syndrom van quervain, maar vond me te jong voor een injectie of operatie die daarvoor zijn. Dus ik werd doorgestuurd. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik dat syndroom niet kon hebben omdat ik te jong ben. (16 jr) En werd ik 6 weken lang in een gipsspalk gestopt om rust te houden. Nu een aantal maanden verder, heb ik nog steeds pijn aan m'n pols heeft niks geholpen, en word ik binnenkort doorverwezen naar het EMC.
Heb jij misschien enig idee?
Sorry voor het lange verhaal.

Anne-wil

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: 04 februari 2010, 22:05:10 »
soms voel ik heel erge steken bij mijn hart. Maar dat is altijd maar even en daarna weer weg, of is dit normaal ?

Lisa

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: 04 februari 2010, 22:05:29 »
Haai, ik heb 3 vragen.

1, Ik ben in september 09 geopereerd aan mijn rug (spondylodese operatie). Ik ben in totaal 7,5 uur onder narcose geweest en ik heb echt nog veel last van die narcose, ik ben nog veel moe en kan mij niet goed concentreren. Weet jij of dit normaal is en wanneer dit ongeveer weg moet gaan?

2, Ik heb een neuroom in het topje van mijn middelvinger. Daar word ik ook binnenkort aan, nou geopereerd vind ik een groot woord, maar die word er dus uit gehaald. Nu houd ik echt totaal niet van spuiten ik vind het gewoon verschrikkelijk dus wilde ik het liefst onder narcose. Maar omdat ik er nog zoveel last van heb (van de narcose van de spondy), vraag ik me af of dat ik dan gelijk weer erg moe word..

3, ik heb echt heel vaak een ontstoken pees aanhechting in mijn schouder of dan weer een slijmbeursonsteking in mijn knie. Maar door mijn rugoperatie kan ik hier nog geen fysio voor doen. Maar zijn er andere dingen waardoor ik het een beetje kan voorkomen? Want als ik het al een beetje aanvoel, bijvoorbeeld bij mijn schouder, gebruik ik hem zo weinig mogelijk, is dit goed? Of is het beter om hem dan juist te gebruiken?

Ik hoop dat je er antwoord op kan geven!
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 22:09:07 door Wirbel »

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: 04 februari 2010, 22:16:54 »
Goed topic, en goed van je dat je alle vragen zo serieus neemt en serieus beantwoord Elril(?)!
I have the right to remain silent.

Shadowplay

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: 04 februari 2010, 22:23:23 »
Goed topic zeg! Erg handig.

Ik heb bij mijn left lower quadrant (hoop dat ik het goed spel) al een tijdje pijn. Als ik buk of als ik op een bepaalde manier sta voel ik het. Als ik erop druk voel ik geen pijn. Enig idee wat dit kan zijn?
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 22:24:01 door Shadowplay »
He charms her with a poem, then he breaks down and cries. Smiles a crooked smile with his broken cheekbone side.

dormant

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: 04 februari 2010, 22:24:14 »

de huid rond en tussen m'n tenen ( enkel aan m'n rechtervoet) is héél droog. Ik heb er soms zovéél jeuk aan...Soms komen er ook kleine bultjes op, ze lijken wel muggenbeten, soms is het minder en soms is het echt héél erg. De huid ziet er ook heel droog uit met een paar rode puntjes.

Ik weet ècht niet wat het is en m'n moeder vindt het niet ernstig genoeg om ermee naar de dokter te gaan, ik vind het wel irritant...

Dat heb ik ook gehad. Zijn dat geen wintertenen?
Het ging wel over.

NTFO

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: 04 februari 2010, 22:28:29 »

[...]

Dat heb ik ook gehad. Zijn dat geen wintertenen?
Het ging wel over.

Ja ik heb dat nu ookn. Je moet je voeten extra warm houden en als je in de douche staat even de douchekop op je voeten richten en dan afwisselen met warm/koud water.
Nuke Them From Orbit

Coeur

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: 04 februari 2010, 22:32:11 »
Ik heb altijd heel erg pijn in de gewrichten van m'n handen als ze heel koud zijn geweest! Vraag me af of dit winterhanden zijn, of dat het iets anders kan zijn..

Voorbeeldje: ik belde met een vriendin toen ik tien minuten op de fiets zat. Ik had m'n handschoen (van m'n bellende hand zegmaar) uitgedaan. Het was vrij koud, ongeveer 0 graden denk ik. Ik heb daarna 5 dagen last gehad van die ene hand, in mijn gewrichten dus, terwijl ik bij m'n andere hand nergens last van had. Heb dit voorgaande jaren ook wel eens gehad, en ben er vrijwel zeker van dat het écht van de kou komt! Enig idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt! :)

Spazzolino

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: 04 februari 2010, 22:34:15 »

[...]

Hmm OK.
Nee, de pijn rond de navel zou een dag of zo tevoren geweest zijn, niet een jaar eerder. En als je verder geen andere klachten had lijkt het me geen appendicitis.

Wat het ook was, hopelijk was het iets eenmaligs. Als je nog een keer hevige pijn voelt op die plek en je ook ziek voelt zou ik wel naar de dokter gaan.

Ik had een paar maanden geleden ook heel erg pijn in mn rechteronderbuik en toen hadden mn ouders de huisartsenpost gebeld (het was in het weekend) en die zeiden dat ik het moest aanzien want het kon een blinde darm ontsteking zijn. Vervolgens was het opeens over maar ik ging toch voor de zekerheid naar de dokter de volgende dag en die zei dat het geen blinde darm was maar een ovulatiebloeding. Dan zit er een eicel klem en dat doet heel erg pijn en die knapt dan opeens en dan is het over zei ie. Dus misschien had dat meisje dat ook?
Goed topic trouwens!:)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: 04 februari 2010, 23:55:51 »

Hmm héél moeilijk te zeggen zo over internet. Dit is echt iets wat je zou moeten zien.
het eerste waar ik aan denk is een soort schimmelinfectie, omdat dat héél vaak voorkomt tussen de tenen. Maar het zou net zo goed een soort eczeem of een ander huidprobleem kunnen zijn. Of zoals hierboven al gezegd, gewoon wintertenen.

Ik zou zeggen, als je er echt zoveel last van hebt, ga dan naar de dokter (best op t moment dat t op z'n ergst te zien is). Waarschijnlijk is het niets ernstigs maar hij kan je wsl dan wel iets geven om het jeuken te stoppen.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 00:21:33 door Elril »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: 04 februari 2010, 23:58:20 »

ik heb op mijn linker borst een soort van langwerpige rode vlek (van ong. 3 cm denk ik), en als je er aan voelt, zit er zeg maar een soort van verdikking onder. het voelt een beetje hard aan. ik heb er ook geen last van ofzo, het doet geen pijn, het zit er alleen al een maar maanden, een half jaar denk ik al wel. niet dat ik bang ben dat het wat is, ik vind het alleen een beetje vreemd.

Als ik eerlijk ben: geen idee. Ik moet de module huidziekten nog krijgen dit semester, dus mss dat ik over een paar maanden wel het antwoord weet.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: 05 februari 2010, 00:01:00 »

dit is hetzelfde als ik hiervoor als eens uitlegde:

Door het te snel rechtkomen kan het zijn dat je hersenen heel eventjes te weinig bloed krijgen. Daardoor kan je duizelig worden of zwarte vlekken gaan zien.
Dit komt meer voor bij jonge mensen met nog heel soepele bloedvaten.
Het kan ook vaker gebeuren als je bloeddruk te laag is, dus als dit recent niet meer gebeurd is kan je eens je bloeddruk laten checken de volgende keer dat je bij je huisarts bent.

Het is verder niet ernstig, gewoon opletten wanneer je rechtkomt.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: 05 februari 2010, 00:15:49 »

Oh ik ben dom, zeg ik dat ik niks heb terwijl ik al vanaf de zomervakantie bij ziekenhuizen loop.

Ik heb ongelofelijk veel pijn aan m'n rechterpols, eerst dacht iedereen dat m'n pees (van mn duim) ontstoken was. Dus ik moest rusthouden, en ontstekingsremmers etc. Dit hielp verder niet, ik bleef zoveel pijn houden, kon geen sleutel omdraaien of een glas optillen. Mijn huisarts dacht toen het syndrom van quervain, maar vond me te jong voor een injectie of operatie die daarvoor zijn. Dus ik werd doorgestuurd. In het ziekenhuis zeiden ze dat ik dat syndroom niet kon hebben omdat ik te jong ben. (16 jr) En werd ik 6 weken lang in een gipsspalk gestopt om rust te houden. Nu een aantal maanden verder, heb ik nog steeds pijn aan m'n pols heeft niks geholpen, en word ik binnenkort doorverwezen naar het EMC.
Heb jij misschien enig idee?
Sorry voor het lange verhaal.

Problemen van orthopedische aard (dus alles van spieren, pezen en botten) zijn echt mijn zwakste plek ^^ (dat vak is al veel te lang geleden en ik haatte het)
Daarbij is het bij dit soort probleem echt noodzakelijk om je te kunnen onderzoeken, te kijken welke bewegingen je kan maken met je hand en pols en wat exact er pijn doet.

Ik kan je wel wat uitleg geven over de ziekte van De Quervain:
dit is ontsteking van 2 duimpezen en/of van het omhulsel errond (peesschede) (M. abductor pollicis longus en M. extensor pollicis brevis)
Het typische onderzoek hiervoor is de Finkelstein-test:
hiervoor plaats je je duim in je vuist, en beweegt dan je vuist zoveel je kan naar de kant van je pink. Eventueel kan een arts of een helper dan met zijn hand je vuist nog verder duwen naar die zijde. Hierbij worden die 2 pezen erg gerokken en krijg je dus erge pijn als ze ontstoken zijn. Als dit geen specifieke pijn uitlokt is er quasi zeker geen sprake van De Quervain.

De behandeling is spalken, inspuitingen met corticosteroïden en verschillende vormen van fysiotherapie.

Ik zie op zich eigenlijk geen reden waarom je dit niet zou kunnen krijgen op je 16e. Het is eigenlijk een vorm van RSI (repetitive strain injury), dus een soort overbelasting.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 00:17:04 door Elril »