Auteur Topic: Stel hier al je medische vragen  (gelezen 464520 keer)

Mocro_Girl

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: 04 februari 2010, 11:17:25 »
Hoi,

Ik ben zo'n 4 weken geleden geopereerd aan een hernia. Maar ik heb nog steeds last van mijn rechterbeen en dit was voor de operatie ook zo.
Ik vroeg me af of dit normaal is? Ik moet volgende week beginnen met fysiotherapie maar ik vraag me af of ik niet eerst met mijn klachten naar de dokter moet gaan/wachten totdat het vanzelf beter gaat. Het revalideren duurt heel lang maar ik heb niet zo veel geduld en ik lees veel op internet dat het bij mensen na 2 weken de pijn volledig weg is. Dus ik maak me een beetje zorgen..

_Fashionstoned

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 04 februari 2010, 11:29:58 »
You go girl!  :smartass:

Mira

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: 04 februari 2010, 11:45:54 »
off-topic: waar studeer jij geneeskunde? ik wil t misschien ook gaan doen maar weet nog niet waar, ik had zelf maastricht op het oog maar wil ook even verder kijken.
on-topic: ik heb 2 jaar geleden kinkhoest gehad en heb het idee dat het weer teruig is... heb iig alle symptomen die op de site van rivm staan... kan het dat je het nog een keer krijgt als je het al hebt gehad??

groetjes

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: 04 februari 2010, 11:49:08 »

Hoi,

Ik ben zo'n 4 weken geleden geopereerd aan een hernia. Maar ik heb nog steeds last van mijn rechterbeen en dit was voor de operatie ook zo.
Ik vroeg me af of dit normaal is? Ik moet volgende week beginnen met fysiotherapie maar ik vraag me af of ik niet eerst met mijn klachten naar de dokter moet gaan/wachten totdat het vanzelf beter gaat. Het revalideren duurt heel lang maar ik heb niet zo veel geduld en ik lees veel op internet dat het bij mensen na 2 weken de pijn volledig weg is. Dus ik maak me een beetje zorgen..

Ik neem aan dat je bedoelt dat je geopereerd bent voor een discushernia in de lumbale wervelkolom (in je rug)?

Ik vind je erg jong om nu al last te hebben van een discushernia! Gewoonlijk zie je dit pas vanaf 40-50j. En ook al meteen een operatie! Meestal wacht men eerst een tijd af tot het vanzelf over gaat (80% verbetert binnen 6 weken).
Maar ik veronderstel dat het bij jou ernstig genoeg was of dat er een andere reden was om wel meteen tot operatie over te gaan.

In elk geval, zoals ze je waarschijnlijk al wel uitgelegd hebben: de pijn in je been wordt veroorzaakt doordat de uitpuilende discus (tussenwervelschijf) op een zenuw drukte. Door die operatie hebben ze die discus of het uitpuilende stuk ervan weggenomen, maar het is mogelijk dat de geknelde zenuw wat beschadigd geraakt is en wat tijd nodig heeft om te herstellen.

Ik weet niet juist welke operatie ze bij jou gedaan hebben, er zijn er meerdere.
Heeft de begeleidende arts of de chirurg niet gezegd wanneer je normaal beterschap zou mogen verwachten?
Ik ben het in mijn boek Neurologie gaan opzoeken maar daar stond het ook niet in, dus ik heb zelf ook geen idee hoe snel de pijn zou moeten verdwijnen normaal.

Het is mss geen slecht idee om voor de start van de fysiotherapie eens langs de dokter te gaan, en als dit nog niet gebeurd zou zijn een foto (MRI) van de rug te maken om te kijken of de druk op de zenuw nu werkelijk weg is.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: 04 februari 2010, 11:57:13 »

off-topic: waar studeer jij geneeskunde? ik wil t misschien ook gaan doen maar weet nog niet waar, ik had zelf maastricht op het oog maar wil ook even verder kijken.
on-topic: ik heb 2 jaar geleden kinkhoest gehad en heb het idee dat het weer teruig is... heb iig alle symptomen die op de site van rivm staan... kan het dat je het nog een keer krijgt als je het al hebt gehad??

groetjes

Ik studeer in Antwerpen, dus over Nederlandse universiteiten kan ik je niet veel vertellen.

Het kan dat je meer dan 1 keer kinkhoest (pertussis) hebt, maar niet zo kort na elkaar. Wanneer je als kind gevaccineerd wordt voor kinkhoest, of de ziekte echt doormaakt, bouw je een immuniteit op. Het is wel mogelijk dat deze met de tijd wat minder wordt, waardoor je bijvoorbeeld op volwassen  leeftijd toch terug kinkhoest kan krijgen. Volwassenen hebben ook andere symptomen dan kinderen. Bij kinderen is er de typische 'whooping cough': heel hard hoesten (soms zelfs met overgeven erbij) gevolgd door een lange luide inademing, alsof ze naar lucht moeten happen.
Bij volwassenen ziet men eerder een gewone chronische hoest die maar blijft aanslepen.

Er zijn wel virussen die men 'pertussis-like' noemt, deze geven symptomen gelijkend op kinkhoest.

Als je echt zekerheid wil kan men op een staal (keel/neuswisser, opgehoest slijm) testen naar de bacterie die kinkhoest veroorzaakt.

MevrouwCactus

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: 04 februari 2010, 12:37:35 »
Ik heb sinds gisteren redelijk last van mijn keel, hij is een beetje rood, en moeite met slikken. Ook ben ik een beetje klam en heb ik het snel warm, al is het geen koorts. Is dit een keelontsteking of niet?
sutcac was de naam...

Descanso

• Live to the point of tears
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: 04 februari 2010, 12:44:39 »
Ik heb een aantal littekens, en die doen enorm veel pijn bij temperatuur verschillen.
Is daar ook wat tegen te doen? Want zeker de kou bijt erin als het ware, ook soms de warmte.

en ik hou heb altijd al warm door lange sokken, beenwarmers enz. het is wel minder daardoor maar het blijft pijn doen.
Monsters are real, and ghosts are real too. They live inside us, and sometimes, they win..

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: 04 februari 2010, 14:06:50 »
Ik heb al een paar jaar last van hoofdpijn in mijn voorhoofd.
ik ben al een paar keer naar de dokter geweest maar die kan niks vinden
en ik ben ook al naar een handlegger ofzo geweest, die kan het wel voelen maar krijgt het niet weg.
ik hoop dat jij misschien een oplossing weet ofzo? :)
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

Wipneusje

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: 04 februari 2010, 14:52:53 »
haha handig topic!
mij kan je niet helpen vrees ik xD niemand weet wat et is :P
en verder heb ik niks xD ja ik zweet teveel whaha =) zelfs onder de douche nog =) maar is vast niks aan te doen =)

k hoop alleen dat niet verkeerde dingen gezegd zullen worden en mensen niet meer naar de dokter willen gaan =) van achter een pc is idd erg moeilijk om het een beetje te kunnen weten wat ze nou echt bedoelen :P
-xXx-

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: 04 februari 2010, 16:32:15 »

Ik heb sinds gisteren redelijk last van mijn keel, hij is een beetje rood, en moeite met slikken. Ook ben ik een beetje klam en heb ik het snel warm, al is het geen koorts. Is dit een keelontsteking of niet?

Het zou kunnen dat je een beginnende faryngitis (keelontsteking) aan het maken bent.
Beste advies: vroeg naar bed, veel rusten, je keel niet overbelasten door hard te roepen of veel te praten en véél drinken (warme of koude dranken afhankelijk van wat bij jou het meeste helpt)

MevrouwCactus

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: 04 februari 2010, 16:33:40 »

[...]

Het zou kunnen dat je een beginnende faryngitis (keelontsteking) aan het maken bent.
Beste advies: vroeg naar bed, veel rusten, je keel niet overbelasten door hard te roepen of veel te praten en véél drinken (warme of koude dranken afhankelijk van wat bij jou het meeste helpt)

Oke dankjewel, ik dacht al aan een keelontsteking namelijk. Ik drink nu al heel de dag alleen maar melk en thee. x]
sutcac was de naam...

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: 04 februari 2010, 16:37:00 »

Ik heb een aantal littekens, en die doen enorm veel pijn bij temperatuur verschillen.
Is daar ook wat tegen te doen? Want zeker de kou bijt erin als het ware, ook soms de warmte.

en ik hou heb altijd al warm door lange sokken, beenwarmers enz. het is wel minder daardoor maar het blijft pijn doen.

Hou oud zijn je littekens?
Verse littekens zijn idd nog erg gevoelig voor invloeden van buitenaf zoals kou, sauna,...
Ik denk niet dat er een echte oplossing voor is. Er bestaan wel verschillende zalven en crèmes die je kan gebruiken om je littekens te verzorgen, ik weet niet of je die al gebruikt. Deze dienen vooral om de huid goed gehydrateerd en soepel te houden, de structuur van een litteken is namelijk anders dan die van gewone huid, veel minder soepel.

Als je blijft er erge last van hebben zou ik eens langs je huisarts of dermatoloog gaan, misschien weten zij een betere oplossing.

Descanso

• Live to the point of tears
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: 04 februari 2010, 16:41:08 »

[...]

Hou oud zijn je littekens?
Verse littekens zijn idd nog erg gevoelig voor invloeden van buitenaf zoals kou, sauna,...
Ik denk niet dat er een echte oplossing voor is. Er bestaan wel verschillende zalven en crèmes die je kan gebruiken om je littekens te verzorgen, ik weet niet of je die al gebruikt. Deze dienen vooral om de huid goed gehydrateerd en soepel te houden, de structuur van een litteken is namelijk anders dan die van gewone huid, veel minder soepel.

Als je blijft er erge last van hebben zou ik eens langs je huisarts of dermatoloog gaan, misschien weten zij een betere oplossing.

Ik ben in augustus 2008 geoppereerd. En in mei zijn de laatste pinnen uit mijn been gehaald. toen nog gips gehad tot en met eind juli 2009.

Ja ik heb al meerdere cremes gehad, de fysio heeft bindweefselmassages gegeven zodat me littekens ook wat losser werden.

heb nu ook een goede creme, opzich jeuken ze niet meer zo, en ze zijn wel nog heel snel droog, maar smeer ze dagelijks in.

bedankt! misschien dat ik toch maar eens langs de dokter ga, maar vind het zelf beetje onnodig omdat ik ook weet dat littekens kunnen reageren op temperatuursverschillen :P
Monsters are real, and ghosts are real too. They live inside us, and sometimes, they win..

dormant

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: 04 februari 2010, 16:42:23 »
Ik heb de laatste tijd last van steken bij mn navel(umbilical), alsof iemand er met naald in zit te prikken.

Ik heb het weleens vaker gehad, maar dat is alweer vrij lang geleden.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: 04 februari 2010, 16:44:30 »

Ik heb al een paar jaar last van hoofdpijn in mijn voorhoofd.
ik ben al een paar keer naar de dokter geweest maar die kan niks vinden
en ik ben ook al naar een handlegger ofzo geweest, die kan het wel voelen maar krijgt het niet weg.
ik hoop dat jij misschien een oplossing weet ofzo? :)

Chronische hoofdpijn is een erg moeilijk probleem waar héél veel mensen mee te kampen hebben.

De meest waarschijnlijke oorzaak is wat men spanningshoofdpijn noemt.
Deze kenmerkt zich als een drukkende pijn aan beide zijden van het hoofd, als een band rond het voorhoofd. Er zijn bijna nooit andere verschijnselen zoals ernstige misselijkheid, braken, overgevoeligheid voor licht of geluid (zoals bij migraine). Het wordt ook niet echt erger als je lichte fysieke activiteit doet (bv trap op gaan).
Soms is het episodisch: in aanvallen die tot 7 dagen kunnen duren.

De oorzaak hiervoor is onbekend.
Men beweert vaak dat het door spanning en stress komt, maar dit is nooit bewezen.

Jammer genoeg zijn er, net omdat men de oorzaak van dit probleem nog steeds niet goed begrijpt, weinig goede behandelingen.

Het is belangrijk dat je niet te vaak naar pijnstillers grijpt. Deze geven in het begin wel verlichting, maar als je ze na een tijdje héél vaak gebruikt kunnen zij vreemd genoeg de hoofdpijn in stand houden of verergeren.
Ontspanningsoefeningen of yoga kunnen helpen.

Edit: wat ik nog vergat: als je hoofdpijn vooral optreedt wanneer je lang moet lezen of vaak van blikrichting veranderen (bv telkens van je computerscherm naar een blad en terug) kan hoofdpijn ook aan een probleem van je ogen liggen, waarvoor je eigenlijk een bril nodig hebt.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 11:23:53 door Elril »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: 04 februari 2010, 16:53:26 »

haha handig topic!
mij kan je niet helpen vrees ik xD niemand weet wat et is :P
en verder heb ik niks xD ja ik zweet teveel whaha =) zelfs onder de douche nog =) maar is vast niks aan te doen =)

k hoop alleen dat niet verkeerde dingen gezegd zullen worden en mensen niet meer naar de dokter willen gaan =) van achter een pc is idd erg moeilijk om het een beetje te kunnen weten wat ze nou echt bedoelen :P

Ja inderdaad, daar ben ik me ten volle van bewust, daarom ben ik erg voorzichtig met wat ik zeg.
Zodra ik een 'niet-pluis' gevoel heb zal ik altijd doorverwijzen naar de dokter.

Over je zweetprobleem:
overmatig zweten noemt men hyperhidrosis. Het is een aandoening die bij 1 op 100 mensen boorkomt, en het begint meestal tijdens je tienerjaren.
De oorzaak weet men niet. Het kan voorkomen in de familie.
Er is een overactiviteit van 1 soort zweetklier, en die zit vnl in je oksels, handpalmen en voetzolen.

Als je het overmatige zweten over je hele lichaam hebt kan er ook een andere onderliggende aandoening in het spel zijn, bv een probleem van de schildklier. Dit moet dus eerst nagekeken worden.

Er zijn verschillende soorten medicatie die het probleem kunnen verhelpen.
Om te beginnen kan je deo's met aluminiumhydroxide proberen (antiperspirant). Ik neem aan dat je deze al wel gehad hebt en dat het niet werkt?
De volgende stap is medicatie die inwerkt op je autonome zenuwstelsel (dat je organen bestuurt), en zo het zweten te doen verminderen.
Als zelfs dit niet helpt kan men een operatie doen.

De medicatie en zeker de operatie (die onomkeerbaar is) brengen wel nevenwerkingen met zich mee, dus je moet goed nadenken hoe vervelend je je probleem vindt vooraleer je hieraan begint.

(Er was zo ooit eens een geval van een pianiste die die operatie had gehad, omdat ze zoveel zweette tijdens het spelen dat haar handen uitgleden op de toetsen)

Eemmee

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: 04 februari 2010, 17:00:52 »

[...]

Nu vergeet je te melden dat zuigen op snoepjes etc. ook heel goed helpt omdat je speeksel ontsmettend werkt.

Oh en ik vind eigelijk niet dat je zomaar met info rond kan strooien, aangezien je je 'patiënten' nu nooit in levende lijve kan zien, en kan bepalen of het inderdaad onder de categorie valt waar ze zeggen toe te behoren. Voor de ene persoon heel veel puistjes kan voor een ander bijvoorbeeld weer meevallen.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 17:02:29 door Eemmee »

Claireeeee

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: 04 februari 2010, 17:13:22 »
Ik vind het echt goed van je dat je dit doet!:) Ik wil volgend jaar ook geneeskunde gaan studeren! Dus ik vind het best interessant om dit te lezen;p

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: 04 februari 2010, 17:15:48 »

[...]

Nu vergeet je te melden dat zuigen op snoepjes etc. ook heel goed helpt omdat je speeksel ontsmettend werkt.

Oh en ik vind eigelijk niet dat je zomaar met info rond kan strooien, aangezien je je 'patiënten' nu nooit in levende lijve kan zien, en kan bepalen of het inderdaad onder de categorie valt waar ze zeggen toe te behoren. Voor de ene persoon heel veel puistjes kan voor een ander bijvoorbeeld weer meevallen.

dat zeg ik toch ook uitdrukkelijk in mijn beginpost?

'Een online advies kan nooit een echt consult vervangen, ik kan je namelijk niet zien of onderzoeken van achter mijn computerscherm'

Als mensen vragen 'wat kan ik doen tegen mijn puistjes', zal ik zeggen wat je kan doen tegen puistjes, ik kan niet inschatten of die persoon dat ook nodig heeft, dat is ook niet de bedoeling. Ik ben hier enkel om vragen te beantwoorden, wat mensen vervolgens doen met mijn advies is niet mijn verantwoodelijkheid.

Over het 'rondstrooien met info': in zekere zin heb je gelijk, maar je moet ook beseffen dat veel patiënten actief zijn op internet en zelf hun symptomen gaan googelen en zo op de gekste dingen uitkomen. Dan vind ik wat ik doe nog net te verkiezen, er is tenminste nog een zekere mate van filter.

Wat betreft de keelpastilles: die heb ik niet vernoemd omdat bij dit meisje er op zich nog geen sprake is van een keelontsteking, hoogstens het begin ván, dus ik wou zo ver nog niet gaan. Ten tweede ging ik er een beetje van uit dat iedereen keelpastilles kent en weet dat je ze kan gebruiken bij keelpijn. Maar het is inderdaad een goed advies, dus bedankt voor de aanvulling.

Ik zou ook nog 15 geneesmiddelen kunnen opgesomd hebben die men al eens geeft bij keelpijn, maar dat leek me ook te voorbarig hier.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2010, 17:21:12 door Elril »

Eemmee

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: 04 februari 2010, 17:28:30 »
Puistjes gedoe was een voorbeeldje. & tuurlijk googlen mensen, maar als jij zegt dat kan wel eens zou zijn wordt daar ook zwaar aan getrokken. Maargoed.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: 04 februari 2010, 17:34:41 »

Puistjes gedoe was een voorbeeldje. & tuurlijk googlen mensen, maar als jij zegt dat kan wel eens zou zijn wordt daar ook zwaar aan getrokken. Maargoed.

Welja, ik weet dat het een voorbeeld was, maar mijn antwoord gold ook als voorbeeld, dat je kan uitbreiden naar elk soort vraag.

En ik besef heel goed dat ik voorzichtig moet zijn met wat ik zeg, dus dat doe ik niet ondoordacht.
Als iemand klaagt over pijn bij slikken en een rode keel is het inderdaad mogelijk dat die persoon een keelontsteking aan het krijgen is, dat kan ik niet zeker weten, enkel vermoeden. Ik heb dus alleen wat algemeen advies gegeven.

Ik had er mss beter nog bij gezegd: als het erger wordt of je krijgt andere symptomen, ga naar de dokter. Maar ik hoop dat die persoon zelf wel slim genoeg daarvoor is.

Of je het nu leuk vind of niet, er werden hier dagelijk topics geopend over mensen die bepaalde symptomen ervaren en denken dat ze een gruwelijke ziekte hebben terwijl die symptomen bij de normale fysiologie van hun lichaam horen (bv 'al die help ik heb afscheiding' topics). Natuurlijk kan het altijd dat die persoon dan net die ene keer tóch iets ernstigs heeft, dus voorzichtig blijven is belangrijk. Ik stel altijd extra vragen om te checken naar alarmsignalen en bij het minste 'niet-pluis' gevoel verwijs ik door naar de huisarts.

ROSEBUDx

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: 04 februari 2010, 18:01:15 »
Heeee,
als ik een tijdje heb gezeten, en ik sta snel op, dan word ik heel duizelig en heb ik hoofdpijn.
Is dit erg?

x
If you only knew what the future holds, after a hurricane comes a rainbow!

dormant

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: 04 februari 2010, 18:03:37 »
Minder snel op staan?(dat kan ik zelfs bedenken)

Memoriiess

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: 04 februari 2010, 18:11:30 »
Wow ik vind het egt goed dat je advies geeft aan mensen en dat je hier veel tijd aan besteed ....
Mijn vraag is: Kan dat later problemen veroorzaken als je je vingers kraakt?
Alvastt bedankt:d

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: 04 februari 2010, 18:11:55 »

Heeee,
als ik een tijdje heb gezeten, en ik sta snel op, dan word ik heel duizelig en heb ik hoofdpijn.
Is dit erg?

x

Dit komt wsl omdat je hersenen eventjes te weinig bloed krijgen wanneer je plots rechtkomt.
Het bloed heeft namelijk de hele tijd in je benen 'gepooled' kunnen staan, en als je dan ineens recht staat is de afstand die het bloed moet overbruggen naar je hersenen toe ineens veel groter.
Normaal gezien hebben we compensatiemechanismen die dit tegengaan, maar bij jonge mensen die nog heel soepele bloedvaten hebben kunnen deze tekortschieten.

Het komt ook vaker voor als je van jezelf al een lage bloeddruk hebt.
Als dit niet recent is gebeurd kan je eens je bloeddruk laten meten bij je dokter.

Verder hoef je je er niet ongerust over te maken, gewoon opletten dat je niet te snel rechtkomt.