Auteur Topic: Stel hier al je medische vragen  (gelezen 499695 keer)

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: 06 februari 2010, 15:17:31 »

je was mij vergeten:)hier mijn antwoorden op jou vragen..
Duizelig misselijk en constante druk in het hoofd daar ging het over

Ik ga je eerst een paar extra vragen stellen over de duizeligheid:
- gaat deze samen met een bewegingsgevoel (bv draaisensatie) of is het eerder een 'licht in het hoofd'-gevoel?
ja meestal als het heeel erg is draait het helemaal.maar als het niet zo erg is dan lijkt het gewoon alsof ik de hele dag licht in me hoofd ben ofzo heel vreemd.
- komt het voor in aanvallen? hoelang duurt dit?
Dat draaien enzo wel maar verder heb ik er bijna de hele dag wel last van de laatste tijd gewoon constante druk en licht in het hoofd enzo gelukkig valt de misselijkheid wel mee..maar dat draaie is echt een aanval eigenlijk dat duurt denk 10 a 15 min als ik ga zitten dan trekt t meestal wel weg..
- zijn er andere klachten zoals: tintelingen, oorsuizen, niet goed horen, warmtegevoel, hartkloppingen, gebrek aan lucht, zweten, zwart worden voor de ogen, ...
Ik heb het wel ontzettend warm de laatste tijd een soort van opvlieger lijkt het heel vreemd..!:Sen heb last van me oren(maar dat had ik vroeger ook dus weet niet of het daardoor komt)afentoe weer een soort van oorpijn ofzo aan allebei de oren!
- worden de aanvallen ergens door uitgelokt bv verandering van houding, draaien van het hoofd, ...
Nee ik kan het ook gewoon krijgen als ik rustig zit of gewoon even ergens sta.

Ik was je niet vergeten, maar ik ben nog steeds aan het uitpluizen wat ik hiermee moet... ik vind het namelijk geen gemakkelijk geval.
De vragen die ik je stelde dienden om te achterhalen of de duizeligheid veroorzaakt werd door een probleem van je evenwichtsorgaan of eerder door een algemeen lichamelijk probleem.

Duizeligheid van het evenwichtsorgaan wordt gekenmerkt door:
- komt voor in aanvallen
- wordt uitgelokt door hoofdbewegingen
- er zijn oorklachten bij, zoals oorsuizen of doofheid, maar aan 1 kant!
- het is eerder een gevoel van beweging, draaiing

Aspecifieke duizeligheid wordt gekenmerkt door:
- meer chronisch, de hele tijd
- niet echt uitgelokt, kan voorkomen in bepaalde specifieke situaties (bv supermarkt, stress)
- bijkomende klachten zijn eerder algemeen (zweten, misselijkheid/braken, bleek zien, ...)
- het gevoel is eerder vaag: licht in het hoofd, als onder een stolp, geen contact met de omgeving, deinend als op kussens,...

Zoals je ziet heb jij symptomen van beide groepen.

Ik denk er dus nog wat over na, ik kom hier zeker nog op terug!
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 16:07:28 door Elril »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: 06 februari 2010, 15:26:37 »

Zenuwtrekken, en dan niet een beetje  maar heel erg. Steeds houdt het een tijdje aan op een bepaalde plek en gaan de zenuwen plots samentrekken. Eerst was het achter op mijn schouder, toen ontzettend lang onder mijn oog (je zag het ook bewegen), toen een tijd in mijn been en nu in mijn onderbuik. En mijn vingers hebben dit ook vaker..
Geen idee of dit iets is om me zorgen over te maken. Maar alvast bedankt!

Ik moet zeggen dat ik daar bij periodes zelf ook al eens last van heb, in mijn arm, dus op zich is dat niet noodzakelijk iets om je zorgen over te maken.

Echter, omdat je zegt dat je het heel erg hebt, en ook op verschillende plaatsen, is het toch best om er even bij stil te staan.
Ik zou zeker medische hulp zoeken als je een van de volgende klachten krijgt:
-spierzwakte
-tintelingen
-veranderd of verminderd gevoel
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 16:07:42 door Elril »

Spykie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: 06 februari 2010, 15:29:55 »
@ Yellowjanuary

Dit komt mij zoo  bekend voor! Ik heb soms "aanvallen", dan krijg ik eerst slapende vingers of lippen of andere delen, dan merk ik dat ik niet zo goed meer kan zien. Ik kan zeg maar details niet meer zo nauwkeurig bekijken, heel raar. Dan krijg ik flikkeringen voor mijn ogen en hierna een serieuze druk op mijn hoofd en word ik súper moe! Ik  heb al eens rond gekeken op internet en volgens mij is het oogmigraine! (het zit bij mij in de familie). Zeker als ik honger heb en moe ben, komen deze momenten vaker voor. Ik heb het nu 2jaar geleden voor het eerst gehad (toen 13jaar) en ondertussen nog een keer of 5 + 1 keer 3 dagen na elkaar dit :s (dus steeds een uurtje last).

@ elril, heeel fel bedankt! Ik ben blij dat ik me niet te veel zorgen moet maken.
ohja, ik heb af en toe ook last van opeens (dus een minuutje) een druk op mijn hoofd, moet ik me hier over zorgen maken?
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 15:30:44 door spykie »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: 06 februari 2010, 15:30:32 »

Goed topic!

Nou, ik heb dus laatst een enorme scheerwond op mijn been gemaakt, per ongeluk. Het bloedde eerst heel erg, nu is hij wel geheeld, maar hij gaat steeds open! De huid eromheen is best rood en die wond is een beetje opgezwollen, en er komt steeds spul uit (wondvocht?) wat kan ik ertegen doen?

Goed ontsmet houden zodat het niet gaat onsteken.
Verder moet het van zichzelf genezen.
Het lijkt me niet dat de wonde zo breed is dat hij gehecht moet worden, aangezien scheermesjes erg dun zijn, maar ik kan het niet zien natuurlijk. (Tenzij het mss net op een plek zit bv knie, waardoor het telkens open gaat door het bewegen. Maar zelfs zulke wonde zal uiteindelijk wel van zichzelf dichtgaan, ook zonder hechtingen, het duurt alleen wat langer)

Movember

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: 06 februari 2010, 15:35:32 »
Ik heb een vraagje, als ik net wakker word en ik beweeg mijn nek heen en weer hoor ik allemaal geknak zegmaar (Zelfde geluid wat je hoort als je je vingers kraakt) En andere horen het ook. Ik heb het ook in mijn voeten, knieen en polsen. Dat als ik ze een lange tijd niet heb bewogen (Bijv. Na het slapen) en ze dan beweeg ik dat geknak hoor.

Is dit schadelijk?
 ▽

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: 06 februari 2010, 15:38:23 »

Ik heb heel vaak en heel snel kramp in mn (onder)benen en voeten en soms ook op andere plaatsen in mn lichaam zoals mn nek ed. Wat zou dit kunnen zijn? het is namelijk heel pijnlijk en irritant :P

Krampen, vooral in de voeten en benen, worden vaak veroorzaakt door een slechte bloedsomloop. Als je voeten en benen koud hebben kan je hier extra veel last van hebben, omdat je bloedvaten door de kou nog meer dichtgaan.
Heel veel vrouwen hebben hier last van.
Er is niet heel veel dat je kan doen om het te voorkomen, je kan proberen je bloedsomloop te verbeteren door meer te gaan sporten en vooral niet te roken (heel belangrijk!)
Als je een kramp krijgt kan je best, hoewel dit heel pijnlijk is, over de spier masseren in de richting van je hart.

Soms worden krampen ook veroorzaakt door een ander probleem,bv een tekort aan bepaalde stoffen in je bloed (natrium, kalium, magnesium, calcium).
Als je er heel veel last van blijft hebben kan je dit eens laten nakijken.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: 06 februari 2010, 15:40:42 »

fijn dat dit topic er is. Ik heb bruine vlekjes ( net iets donkerder dan mijn huidskleur) tussen mijn borsten. geen idee wat het is..

Zijn het relatief nieuwe vlekjes?
En liggen ze eerder 'bovenop' als een pukkeltje of blaasje, of is het echt deel van de huid?

Lichte bruine vlekjes op de huid kunnen pigmentvlekjes zijn, veroorzaakt door te veel blootstelling aan zon.
zoiets:

Melanie

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: 06 februari 2010, 15:45:32 »

[...]

Ik was je niet vergeten, maar ik ben nog steeds aan het uitpluizen wat ik hiermee moet... ik vind het namelijk geen gemakkelijk geval.
De vragen die ik je stelde dienden om te achterhalen of de duizeligheid veroorzaakt werd door een probleem van je evenwichtsorgaan of eerder door een algemeen lichamelijk probleem.

Duizeligheid van het evenwichtsorgaan wordt gekenmerkt door:
- komt voor in aanvallen
- wordt uitgelokt door hoofdbewegingen
- er zijn oorklachten bij, zoals oorsuizen of doofheid, maar aan 1 kant!
- het is eerder een gevoel van beweging, draaiing

Aspecifieke duizeligheid wordt gekenmerkt door:
- meer chronisch, de hele tijd
- niet echt uitgelokt, kan voorkomen in bepaalde specifieke situaties (bv supermarkt, stress)
- bijkomende klachten zijn eerder algemeen (zweten, misselijkheid/braken, bleek zien, ...)
- het gevoel is eerder vaag: licht in het hoofd, als onder een stolp, geen contact met de omgeving, deinend als op kussens,...

Zoals je ziet heb jij symptomen van beide groepen.

Ik denk er dus nog wat over na, ik kom hier zeker nog op terug!

Hej dankje ja ik vind het ook vreemd..op internet vind ik dingen als evenwichtsorgaan en hersentumor goedaardige hersentumor etc..maakte me nogal bang hahah!
dus het is nogal vreemd..

soms heb ik zo een aanval gewoon als ik in bed lig dus dan doe ik eigenlijk niets geks dan lig ik gewoon en begint alles te draaien en daarna word het ligt in me hoofd en word ik misselijk en heb ik die drukkende pijn in me hoofd als ik dan op me hoofd druk dan voelt het al wat minder.

maar ik kan ook bv een hele dag op mijn werk rind lopen met een licht drukkend gevoel en licht in het hoofd.
ik heb ook vaak last vaan opvliegers..dan ben ik opeens ontzettend warm..
(laatst raakt een collega me heel even aan ze zegt jezus was ben jij heet)
terwijl voordat ik me zo beroerd voelde ik het eigenlijk altijd koud had dus dat is ook wel vreemd denk..

en me oorpijn valt mee daar heb ik afentoe last van.
dus het is gewoon vreemd maar wat betekend : Aspecifieke duizeligheid?

Hoop dat je me kan helpen haha!

OneTwoDrie

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: 06 februari 2010, 15:45:37 »

[...]

Zijn het relatief nieuwe vlekjes?
En liggen ze eerder 'bovenop' als een pukkeltje of blaasje, of is het echt deel van de huid? oja ze zitten er ongeveer een jaar

Lichte bruine vlekjes op de huid kunnen pigmentvlekjes zijn, veroorzaakt door te veel blootstelling aan zon.
zoiets:
[afbeelding]

bedankt voor je snelle reactie.
Ze zitten echt in de huid zegmaar dus niet op de huid. En het valt niet zo goed op als op het plaatje. De vlekjes zijn ietsje groter en licht van kleur
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 15:46:18 door OneTwoDrie »

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: 06 februari 2010, 16:01:48 »

Ik heb twee vragen :3. Plus minus twee maanden geleden kreeg ik uit het niets pijn in mijn stuitje. Ik ben niet gevallen en voor zover ik weet heb ik me niet gestoten. De eerste twee dagen had ik veel pijn als ik ging zitten en als ik opstond en ik merkte dat de pijn erger was nadat ik naar school/naar huis was gefietst. Nu heb ik nog steeds af en toe pijn in mijn stuitje (vooral nadat ik naar school/naar huis ben gefietst) maar het is veel minder dan eerst. Weet jij hoe deze pijn kan zijn ontstaan en of ik, ondanks dat het nu veel minder is, beter naar de huisarts kan gaan?

Als tweede heb ik een vraag over iets dat is gebeurd toen ik plus minus twaalf was en waarvan ik nog steeds geen idee heb wat dit geweest kan zijn. Toen ik op school was kreeg ik opeens extreme hoofdpijn achter mijn wenkbrauwen. Het deed zoveel pijn dat ik op de gang ben gaan zitten met een vriendin. Toen ik op de gang zat begonnen mijn vingers één voor één te slapen en ik kreeg ze niet "wakker". Ik vond het heel vreemd en uiteindelijk ben ik naar huis gegaan. Toen ik thuis was kreeg ik bewegende vlekken die op stofdeeltjes leken voor mijn ogen en omdat dit erg vermoeiend was ben ik op de bank gaan slapen. Toen ik wakker werd voelde ik me ontzettend vreemd. Ik probeerde aan mijn ouders te vertellen dat ik me niet goed voelde, maar ik kon met geen mogelijkheid op de juiste woorden komen! Ik wist wat ik wilde zeggen maar ik kreeg het niet uit mijn mond. Toen ik wilde zeggen dat ik naar de dokter wilde omdat ik op dat moment erg in paniek was, zei ik bijvoorbeeld "auto" in plaats van "dokter". Ik ben toen met mijn vader naar de dokter gegaan en de dokter heeft gekeken of mijn evenwicht goed was en of ik in een rechte lijn kon lopen. Verder kan ik me er niet veel van herinneren. Toen we bij de dokter waren aangekomen voelde ik me beter en hoewel ik erg moest nadenken voordat de juiste woorden uit mijn mond kwamen kon ik wel op de juiste woorden komen. Weet jij misschien wat dit geweest kan zijn? En zou het misschien een extreme vorm van migraine kunnen zijn (ik heb normaal gesproken geen last van migraine)? Alvast heel erg bedankt voor je antwoorden!

Stuitpijn: normaal zou ik idd zeggen, dat komt door van de trap te vallen of zo, maar je zegt zelf dat je je helemaal niet kan herinneren er op gevallen te zijn.
Er bestaat wel zoiets als "coccydynie" of "coccygodynie" (letterlijk: pijn aan het stuitbeen). Dit is dus pijn thc het stuitbeentje, soms uitstralen naar dijen of naar je aars. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor coccygodynie, daarom neemt men vaak een foto en scan (RX en MRI) om te zien wat het veroorzaakt. Dit kan zijn een breuk in het stuitbeentje, een stuitbeentje dat te mobiel is of zich verplaatst bij het zitten, een stuitbeentje met een uitstekend stukje bot, maar ook oorzaken die niet direct met je stuitbeentje te maken hebben bv een cyste. Vaak vindt men geen oorzaak op de foto's.

Als behandeling kan je, wanneer zitten de pijn verergert, een speciaal kussen gebruiken met een stuk uit, zodat je stuitbeentje niet drukt op het kussen of de stoel. Er zijn ook verschillende soorten pijnstillers beschikbaar, maar deze moeten worden voorgeschreven door een arts natuurlijk.

Als je er zelf niet te veel last meer van hebt hoef je niet noodzakelijk naar de dokter. Ik zou wel gaan als het terugkomt of erger wordt, of als je een zwelling waarneemt onderaan je rug.

2e vraag: dit is quasi zeker het verhaal van een zéér ernstige migraine-aanval met aura. 'Aura' betekent dat de hoofdpijn wordt voorafgegaan of gepaard gaat met allerlei neurologische verschijnselen (afwijkingen van het zicht bv flikkeringen of zwarte vlekken, tintelingen of een doof gevoel in de vingers, spraakstoornissen, evenwichtsproblemen,...) Typisch hierbij is dat de verschijnselen langzaam uitbreiden of in elkaar overgaan, niet alles tegelijk.
Zulk aura komt voor bij 20% van de migrainepatiënten.
Het is idd vreemd dat je verder nooit last hebt van migraine, maar laten we hopen dat het ook bij die ene keer blijft.

Twee andere dingen waar ik hierbij aan moet denken is een epileptische aanval (sommige vormen van epilepsie zijn zonder schokken, maar enkel van die rare verschijnselen, maar gewoonlijk is daar geen hoofdpijn bij) en een TIA (wanneer een deel van je hersenen tijdelijk geen bloed ontvangt bv door een klonter, maar dat kan bijna niet op 12 jaar. Dit is eerder wanneer je veel risicofactoren voor hart- en vaatziekten zou hebben)

Lovegood

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: 06 februari 2010, 16:08:20 »
Hartstikke bedankt voor je antwoorden! Ik heb er zeker iets aan en ik vind het heel tof dat je dit doet!

GaGaloo

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: 06 februari 2010, 16:24:07 »

[...]

Goed ontsmet houden zodat het niet gaat onsteken.
Verder moet het van zichzelf genezen.
Het lijkt me niet dat de wonde zo breed is dat hij gehecht moet worden, aangezien scheermesjes erg dun zijn, maar ik kan het niet zien natuurlijk. (Tenzij het mss net op een plek zit bv knie, waardoor het telkens open gaat door het bewegen. Maar zelfs zulke wonde zal uiteindelijk wel van zichzelf dichtgaan, ook zonder hechtingen, het duurt alleen wat langer)

Okay dankjewel! Maar moet je het gewoon ontsmetten met jodium ofzo?
I guess my religion is you.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: 06 februari 2010, 16:36:31 »

[...]

Okay dankjewel! Maar moet je het gewoon ontsmetten met jodium ofzo?

Kan met chloorhexidine (transparante vloeistof) of isobetadine (jodiumhoudend, bruinige kleur), nadat je het met water hebt proper gemaakt. (maar het was met een zuiver mesje dus normaal zal er niet veel vuil in zitten)

Normaal moet het binnen een week genezen zijn (korstje erop).

Piglet

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: 06 februari 2010, 16:37:18 »
Echt leuk en goed dat je dit doet! Ik wou eerst altijd geneeskunde doen, maar ik ga zeer waarschijnlijk psychobiologie doen.

Ik heb ook een paar vraagjes. Ik heb wel eens last van pijn in het left lumbar gedeelte. Ik kan niet echt uitleggen wat voor pijn het is, ik denk nog het meeste drukkend. Soms trekt het dan naar achter door naar mijn rug en daar voelt het toch ook vooral als drukkend. Meestal trekt het wel weer weg. Als ik zeg maar op mijn ruggengraat aan de onderkant druk en op mijn rug aan de linkerkant voel ik een vrij scherpe pijn. Als ik harder druk doet het echt best wel zeer. Kan het zijn dat er misschien iets een beetje vast zit?

En verder krijg ik een beginnende schimmelnagel en dat vind ik zo irritant! Het is bij mijn grote teen, de onderkant is nog roze, maar aan de bovenkant word hij geler [ zeg maar 2/3 ]. Ik ga nu denk beginnen met 2x per dag nagel aan de bovenkant vijlen en tea tree olie er op doen + even laten weken in azijn [ dat schijnt te helpen ]. Ik vroeg me af of dit idd het beste is of dat ik nog wat anders kan doen. Ik had eerst last van zwemmerseczeem dus ik neem aan die schimmel in mijn nagel is getrokken, maar dat ging na een zalfje vrij gauw weg alleen die nagel is erger geworden.

Augurx

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: 06 februari 2010, 19:00:55 »
Tof topic! Heb hem helemaal doorgelezen, heel leerzaam.

Ik las hierboven dat je door teveel in de zon pigmentdingen kan krijgen,

daar heb ik een vraagje over..

Onder m'n rechter borst zit een grote lichtbruine vlek. Het begon met een klein vlekje maar in een paar jaar tijd is hij steeds groter geworden. Of hij nu nog groeit weet ik niet. Hij is nu zeker 6 cm lang en 2 cm breed. Ongeveer dan, het is een vlek dus niet vierkant ofzo. Ik maak me er een beetje zorgen over omdat het dus groeide. Kan het huidkanker zijn? (daar ben ik eigk bang voor) 0_o Of is het gewoon een pigmentvlek? Ik zit vrijwel nooit in bikini in de zon. De vlek is lichter bruin dan een moedervlek. Hij zit in de huid, dus geen bult ofzo.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 19:02:03 door Augurx »

Soepstengel

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: 06 februari 2010, 19:08:22 »

[...]

Chronische hoofdpijn is een erg moeilijk probleem waar héél veel mensen mee te kampen hebben.

De meest waarschijnlijke oorzaak is wat men spanningshoofdpijn noemt.
Deze kenmerkt zich als een drukkende pijn aan beide zijden van het hoofd, als een band rond het voorhoofd. Er zijn bijna nooit andere verschijnselen zoals ernstige misselijkheid, braken, overgevoeligheid voor licht of geluid (zoals bij migraine). Het wordt ook niet echt erger als je lichte fysieke activiteit doet (bv trap op gaan).
Soms is het episodisch: in aanvallen die tot 7 dagen kunnen duren.

De oorzaak hiervoor is onbekend.
Men beweert vaak dat het door spanning en stress komt, maar dit is nooit bewezen.

Jammer genoeg zijn er, net omdat men de oorzaak van dit probleem nog steeds niet goed begrijpt, weinig goede behandelingen.

Het is belangrijk dat je niet te vaak naar pijnstillers grijpt. Deze geven in het begin wel verlichting, maar als je ze na een tijdje héél vaak gebruikt kunnen zij vreemd genoeg de hoofdpijn in stand houden of verergeren.
Ontspanningsoefeningen of yoga kunnen helpen.

Edit: wat ik nog vergat: als je hoofdpijn vooral optreedt wanneer je lang moet lezen of vaak van blikrichting veranderen (bv telkens van je computerscherm naar een blad en terug) kan hoofdpijn ook aan een probleem van je ogen liggen, waarvoor je eigenlijk een bril nodig hebt.

dankjewel! weet ik tenminste wat ik heb.
beetje jammer dat er alleen niet echte behandelingen voor zijn
misschien moet ik yoga dan maar eens gaan proberen
Mooier kan het niet --- Wil jij écht nog een keer met srprs.me op vakantie? Ik heb nog een kortingscode voor je!

xMILLZ

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: 06 februari 2010, 19:23:51 »

[...]

Krampen, vooral in de voeten en benen, worden vaak veroorzaakt door een slechte bloedsomloop. Als je voeten en benen koud hebben kan je hier extra veel last van hebben, omdat je bloedvaten door de kou nog meer dichtgaan.
Heel veel vrouwen hebben hier last van.
Er is niet heel veel dat je kan doen om het te voorkomen, je kan proberen je bloedsomloop te verbeteren door meer te gaan sporten en vooral niet te roken (heel belangrijk!)
Als je een kramp krijgt kan je best, hoewel dit heel pijnlijk is, over de spier masseren in de richting van je hart.

Soms worden krampen ook veroorzaakt door een ander probleem,bv een tekort aan bepaalde stoffen in je bloed (natrium, kalium, magnesium, calcium).
Als je er heel veel last van blijft hebben kan je dit eens laten nakijken.

Heel erg bedankt voor je antwoord! ;)
To get from mammoth to pizza took us 27, 000 well spent years

Lisa

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: 06 februari 2010, 19:24:06 »
Haai Elril,
bedankt voor je snelle reactie!! Super, hier kan ik iets mee!

RUSSIANROULETTE

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: 06 februari 2010, 20:37:36 »
vanaf hoeveel pijnstillers (400 mg) moet je de dokter waarschuwen?
want ik denk datik er teveel heb genomen, maar ik kan mn ouders niet verwittigen, die zijn op een feestje.

stomstom I know

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: 06 februari 2010, 20:42:24 »

vanaf hoeveel pijnstillers (400 mg) moet je de dokter waarschuwen?
want ik denk datik er teveel heb genomen, maar ik kan mn ouders niet verwittigen, die zijn op een feestje.

stomstom I know

hangt ervan af wat je genomen hebt natuurlijk, maar gewoonlijk staat er in de bijsluiter wel de veilige hoeveelheid die je mag nemen op een dag.

Paracetamol mag tot 3-4g per dag.

Sowieso niet met alcohol combineren, dat verlaagt de toxische dosis!
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 20:43:15 door Elril »

RUSSIANROULETTE

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: 06 februari 2010, 20:44:03 »

[...]

hangt ervan af wat je genomen hebt natuurlijk, maar gewoonlijk staat er in de bijsluiter wel de veilige hoeveelheid die je mag nemen op een dag.

Paracetamol mag tot 3-4g per dag.

spidifen en ibuprofen, een stuk of 6 en dan vanmiddag een 4tal  (+mn ontstekingsremmers, maar die bevatten niet veel)

ik begin hoofdpijn te krijgen, duizelig en me zwak te voelen
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 20:44:53 door RUSSIANROULETTE »

Gerrit

• Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: 06 februari 2010, 20:48:16 »
Ik heb af en toe 't gevoel dat er een 'soort steen' op m'n borst zit, zeg maar 'n drukkend gevoel. Ik heb dan ook moeite met ademen en heb 't benauwd en ben wat sneller buiten adem.
ik heb der niet echt last van, 't is meer een irritant gevoel.
praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent.  TUMBLRR

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: 06 februari 2010, 20:55:33 »

Echt leuk en goed dat je dit doet! Ik wou eerst altijd geneeskunde doen, maar ik ga zeer waarschijnlijk psychobiologie doen.

Ik heb ook een paar vraagjes. Ik heb wel eens last van pijn in het left lumbar gedeelte. Ik kan niet echt uitleggen wat voor pijn het is, ik denk nog het meeste drukkend. Soms trekt het dan naar achter door naar mijn rug en daar voelt het toch ook vooral als drukkend. Meestal trekt het wel weer weg. Als ik zeg maar op mijn ruggengraat aan de onderkant druk en op mijn rug aan de linkerkant voel ik een vrij scherpe pijn. Als ik harder druk doet het echt best wel zeer. Kan het zijn dat er misschien iets een beetje vast zit?

En verder krijg ik een beginnende schimmelnagel en dat vind ik zo irritant! Het is bij mijn grote teen, de onderkant is nog roze, maar aan de bovenkant word hij geler [ zeg maar 2/3 ]. Ik ga nu denk beginnen met 2x per dag nagel aan de bovenkant vijlen en tea tree olie er op doen + even laten weken in azijn [ dat schijnt te helpen ]. Ik vroeg me af of dit idd het beste is of dat ik nog wat anders kan doen. Ik had eerst last van zwemmerseczeem dus ik neem aan die schimmel in mijn nagel is getrokken, maar dat ging na een zalfje vrij gauw weg alleen die nagel is erger geworden.

Qua orgaan in die buurt kan het milt, nier of aorta zijn, maar geen van die 3 lijkt me erg waarschijnlijk om klachten te geven bij een jonge, gezonde persoon.
het zou ook om een spierstructuur kunnen gaan. Je merkt het dan mss als je een bepaalde beweging maakt dat het meer of minder wordt.
Verder weet ik het niet goed, het is nogal vaag uitgelegd.
Als je klachten aanhouden of verergeren kan je er eens mee naar de dokter, uit het lichamelijk onderzoek zal hopelijk wat meer informatie naar boven komen.

Aangezien je gekend bent met zwemmerseczeem (dit is eigenlijk een foute term want het is dus een voetschimmel, geen eczeem) weet je zelf wel wat het is en hoe je het moet voorkomen. De schimmel op je voet kan inderdaad in de nagel trekken wanneer die wat beschadigd is (normaal is de structuur van een nagel te dik voor een schimmel om in te geraken.)
Echt gevaarlijk is het niet, maar het is toch wel belangrijk om te behandelen, omdat de schimmel van 1 teen naar alle andere nagels kan verspreiden. Het probleem is dat de normale anti-schimmel geneesmiddelen (crèmes en zalven) nauwelijks doordringen tot in je nagel, en dus ook niet goed werken.
Meestal wordt een langdurige kuur (3 maanden) van anti-schimmel pillen aangeraden.
Je mag ook niet vergeten al je schoenen de behandelen met een schimmelwerend product (of ze een nachtje in de diepvries steken, dan is de schimmel ook dood).

Over tea-tree weet ik niet of het werkt bij schimmel, je kan het alvast wel eens proberen. En als het niet lukt, toch maar naar de dokter.

Elril

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: 06 februari 2010, 20:59:35 »

[...]

spidifen en ibuprofen, een stuk of 6 en dan vanmiddag een 4tal  (+mn ontstekingsremmers, maar die bevatten niet veel)

ik begin hoofdpijn te krijgen, duizelig en me zwak te voelen

Als ik het goed begrijp heb je over de hele dag 10 pillen van 400mg ibuprofen binnen?
Dat is dus 4000mg. De maximumdosis is normaal 2400mg.

+ ontstekingsremmers (welke??), die waarschijnlijk tot de klasse van NSAID's behoren en hetzelfde werkingsmechanisme hebben.

Dan heb je inderdaad te veel binnen.
Blijf kalm, bel je huisarts, hou de verpakking bij je en leg uit hoeveel je genomen hebt.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 21:00:47 door Elril »

RUSSIANROULETTE

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: 06 februari 2010, 21:00:43 »

[...]

Als ik het goed begrijp heb je over de hele dag 10 pillen van 400mg ibuprofen binnen?
Dat is dus 4000mg. De maximumdosis is normaal 2400mg.

Dan heb je inderdaad te veel binnen.
Blijf kalm, bel je huisarts, hou de verpakking bij je en leg uit hoeveel je genomen hebt.

zoiets ja. bel ik de huisarts of mn ouders? want mn moeder is een soort arts (niet huisarts, maar logopediste, ze kent er we wat van)
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2010, 21:01:20 door RUSSIANROULETTE »