Auteur Topic: Scoliose  (gelezen 8829 keer)

lilian

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 23 april 2013, 09:52:39 »
Hey!

Ik weet dat hier al een topic over was maar die was van 2011... dus heb een nieuwe aangemaakt (hoop dat dat niet erg is?).

Maar er zijn best veel meiden met scoliose... ik zelf moet in September (ongeveer) voor de 2e keer geopereerd worden... Hier mijn verhaal: www.lilianamy.tumblr.com 

Heb jij het ook? en zo ja, hoeveel graden? moet je geopereerd worden?

+ Ik hoop dat ik mensen kan helpen met mijn verhaal ;)

Evieefjuh

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 april 2013, 09:56:54 »
ik heb het ook, maar wat voor operatie krijg je dan? (ik ben ook geopereerd en dat kan niet eens nog een keer)

ik heb geen idee hoeveel graden ik heb, zoveel dat je het ziet als ik kleren aanheb zegmaar.

lilian

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 april 2013, 10:01:16 »
ik heb het ook, maar wat voor operatie krijg je dan? (ik ben ook geopereerd en dat kan niet eens nog een keer)

ik heb geen idee hoeveel graden ik heb, zoveel dat je het ziet als ik kleren aanheb zegmaar.

Oke, ik had 70 graden aan de bovenkant, die is vastgezet. De onderkant was niet zo erg (ja ik had/heb 2 bochten), die zou vanzelf beter worden, maar die is alleen maar erger geworden dus gaan ze nu nog 3 wervels vastzetten.

Maar hoe gaat het nu met je? nog last van je rug? Hoeveel graden had je voor de operatie?

Evieefjuh

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 april 2013, 10:06:53 »
Oke, ik had 70 graden aan de bovenkant, die is vastgezet. De onderkant was niet zo erg (ja ik had/heb 2 bochten), die zou vanzelf beter worden, maar die is alleen maar erger geworden dus gaan ze nu nog 3 wervels vastzetten.

Maar hoe gaat het nu met je? nog last van je rug? Hoeveel graden had je voor de operatie?

dat weet ik dus niet :P ik ben heel blij met de operatie. mijn rug is vanaf mijn onderrug tot net onder mijn nek vastgezet. daarvoor had ik heel erg veel last omdat ik zo moe werd van mijn lijf rechtop houden en daardoor is het ook scheef gegroeid. ik heb er namelijk een spierziekte bij.

ik kan me iets herinneren van 53 graden, ze hebben niet gek veel recht kunnen zetten, ik ben 8 cm gegroeid tijdens de operatie, maargoed dat zegt niks :P ik heb er soms wel last van maar niet zoveel.

lilian

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2013, 10:11:46 »
dat weet ik dus niet :P ik ben heel blij met de operatie. mijn rug is vanaf mijn onderrug tot net onder mijn nek vastgezet. daarvoor had ik heel erg veel last omdat ik zo moe werd van mijn lijf rechtop houden en daardoor is het ook scheef gegroeid. ik heb er namelijk een spierziekte bij.

ik kan me iets herinneren van 53 graden, ze hebben niet gek veel recht kunnen zetten, ik ben 8 cm gegroeid tijdens de operatie, maargoed dat zegt niks :P ik heb er soms wel last van maar niet zoveel.

Wow! ja ik had ook 53 graden, alleen bij mij wilden ze nog wachten... toen werd het steeds erger. Ik ben 4 cm gegroeid ofzo maar das wel leuk, opeens ben je dan veel groter :)  en heel herkenbaar dat moe zijn! nog steeds... ja bij mij hadden ze dus ongeveer moeten doen wat ze bij jou gedaan hebben... En mooi dat het goed gaat!

Daphinitly

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 23 april 2013, 10:52:54 »
Mijn zusje heeft het ook,  je zag echt haar rugwervels in een soort rare 'S' bocht, heel naar. :/ Maar ze gaat nu naar een houdingscursus en naar een osteopaat. Het ziet er nu al een heel stuk beter uit, maar ze weten niet of het echt helemaal weg gaat of dat ze nog geopereerd moet worden.
FACEBOOK PAGE SOCIETY6 instagram @daphinitly instagram @daphinitly

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2013, 11:29:58 »
Ik heb het ook en mijn borstbeen aan de ene kant steekt uit, andere kant ingedeukt. Maar een operatie zou puur cosmetisch zijn omdat ze mij altijd goed in de gaten hebben gehouden en het dus niet 'gevaarlijk' gegroeid is maar juist beter, dus ik denk niet dat ik het doe (al denk ik soms verdomme rot lichaam doe gewoon normaal) maar zo'n zware operatie is ook niks.

Novelty

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2013, 11:30:33 »
Ik moest ook altijd op controle maar nu niet meer omdat ik uitgegroeid ben, trouwens.

Clervaux

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2013, 13:41:08 »
Scoliose, heb ik ook, maar merk er weinig van. Ik heb wat meer moeite om rechtop te lopen, schouders naar achteren enz. en daarom loop ik vaak wat met een kromme rug. Geen idee hoeveel graden!

lilian

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2013, 18:27:11 »
Oke, wow... echt veel mensen hebben het, maar zolang je het niet weet valt het meestal niet erg op... als t n lichte/geopereerde scoliose is... vind ik...
Ook nog mensen die nog geopereerd moeten worden?

Mettlesome

• My attitude is based on how you treat me.
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2013, 20:59:14 »
mijn broer heeft scoliose, en heeft een +/- 38 graden bocht (?).. nu heeft ie al een jaar een brace (als hij die aanheeft is de bocht+/- 22 graden), en is er nagedacht over een operatie, maar waarschijnlijk gaat hij dat niet doen. hij heeft verder geen last van zijn rug, of van de symptonen die jullie hebben, voor zover ik weet :) mijn ouders zijn bang dat hij dan veel meer last gaat krijgen.

ik wens jullie allemaal veel sterkte, en ik zal dit topic even voor mijn broer en voor mezelf meelezen :)
xx
- soort van gestopt -          

lilian

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2013, 07:14:04 »
mijn broer heeft scoliose, en heeft een +/- 38 graden bocht (?).. nu heeft ie al een jaar een brace (als hij die aanheeft is de bocht+/- 22 graden), en is er nagedacht over een operatie, maar waarschijnlijk gaat hij dat niet doen. hij heeft verder geen last van zijn rug, of van de symptonen die jullie hebben, voor zover ik weet :) mijn ouders zijn bang dat hij dan veel meer last gaat krijgen.

ik wens jullie allemaal veel sterkte, en ik zal dit topic even voor mijn broer en voor mezelf meelezen :)
xx

wow, jaa een brace is ook heel erg, dat lijkt me echt niet lekker zitten... ik heb n gipsen brace gehad voor 1 of 2 maanden... verschrikkelijk was dat... maar t moest nou eenmaal... Ook veel sterkte voor je broer!

xMiesx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2013, 19:58:10 »
hee

ik heb ook scoliose , ik heb 2 afwijkingen , 1 bovenin en 1 onderin me rug
ik heb bovenin 45 graden en onderin 35
ik heb een jaar lang die brace omgehad en kreeg er alleen meer last van
nu heb ik die brace al 5 jaar niet meer
ik moet wel telkens terug voor controle in het begin van het jaar maar me afwijking is nu al 5 jaar hetzelfde gebleven
dus ik zou aanraden dat ding af te doen haha

Starship

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2013, 20:00:23 »
Hoi!
Ik heb ook scoliose, maar ik ben zelf niet naar de dokter geweest voor operatie ofzo (was blijkbaar niet zo heel erg). Wel heb ik voor een tijdje physiotherapie gehad, zodat ik er niet echt last van zou hebben. Nu heb ik er geen last van en volgens mij is het niet heel erg te zien... Maar dat weet ik natuurlijk zelf niet zo goed :') Ik heb zelf helemaal geen idee hoeveel graden ik heb.

Veel sterkte iedereen!

X

Towards

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2013, 21:01:22 »
Scoliose, heb ik ook, maar merk er weinig van. Ik heb wat meer moeite om rechtop te lopen, schouders naar achteren enz. en daarom loop ik vaak wat met een kromme rug. Geen idee hoeveel graden!

Dit heb ik precies! Je ziet onderin m'n rug wel een S vorm. Kan het eigenlijk ook erger worden in de loop van de tijd? Ik heb namelijk idee dat mijn houding steeds slechter wordt.

Kersenboom.

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2013, 21:04:34 »
Ik ben er sinds 2 weken achter dat ik dit waarschijnlijk ook heb.
Ik loop nu bij mensendieck. Mocht het niet verbeteren daar door dan moet ik misschien een MRI laten maken en dan weer verder kijken of ik geopereerd moet worden.

Bij mij is het wel een lichte variant. Heb vooral last door het verkeerd gebruiken van mijn rug

momus

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 25 april 2013, 23:11:03 »
Volgens mij loopt het oude topic nog wel een beetje dus misschien kan je daar wat kijken als je ervaringen zoekt (:

Ik heb ook scoliose, ongeveer 30 graden denk ik, maar het werd pas ontdekt toen ik uitgegroeid was dus er is niet zo veel mee gedaan.

Oversized

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2013, 08:29:23 »
Ik heb lichte scoliose, maar ik heb er geen last van, ikzelf kan het ook niet zien.
Tumblr Those who were dancing were thought to be insane by those who couldn't hear the music.

Yellow Fish

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2013, 20:39:00 »
Ik heb ook scoliose, zo rond de 27 graden ongeveer. Ik heb 3,5 jaar een brace gedragen en 6 jaar Caesar therapie gehad.. De bocht is daardoor niet erger geworden en hoefde ik ook niet geopereerd te worden. Ik heb ook nauwelijks last van men rug (eerder van mijn schouders).

lilian

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 27 april 2013, 10:13:54 »
Best veel meiden hebben het, ik vind het echt apart dat er veel minder jongens zijn die het hebben... en er is ook geen echte oorzaak of zo he! das zo vreemd... naja, oke t kan erfelijk zijn...

Een brace lijkt me zo erg he! ik heb 2 maanden met gips om mijn bovenlichaam gelopen in de zomer en dat was zo vies en kleverig en heet... niet dat ik erover klaagde want het moest nou eenmaal... dan heeft klagen geen zin, maar echt knap van de mensen die dat zo lang gedragen hebben!

Oh en ik heb ook n MRI gehad in 2010... het zou een half uurtje duren... bleek dus 1.5 uur te zijn... er kwam geen eind aan!

En ik heb ook altijd het idee dat mijn schouders niet op hun plek zitten... herkenbaar?

xx

Forever alone

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 11 mei 2013, 14:21:58 »
ik had/heb ook scoliose. ik moest eerst een maand of twee naar de kinesist.
Toen ik niet meer moest gaan, moest ik thuis gewoon wat oefeningen maken, maar stilletjes aan begint mijn ene schouder weer lager te staan als mijn andere.
ik heb wel een vraag: Moet iedereen geopereeerd worden als ie scoliose heeft?
xx
EARTH without 'ART' is just 'EH'

Azor Ahai

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 11 mei 2013, 18:45:06 »
Ik heb zelf s-scoliose, 30 graden, is pas ontdekt toen ik al uitgegroeid was (ik stopte al met 12 jaar bijna volledig met groeien). Het is wel van de buitenkant goed te zien. Ik heb links een lovehandle en rechts niet, links geen taille en rechts wel, en mijn linkerribben staan een cm of 5 lager dan rechts en ook veel verder naar voren (ik draai ook nog eens naar voren en weer terug). In mijn bovenrug zit de bocht precies andersom en deze is ook wat kleiner. Mijn rechterschouderblad steekt ver naar achteren, heb ook echt zo'n bult aan die kant als ik voorover leun. Verder hangt mijn hoofd altijd naar voren omdat ik dus bovenin weer naar voren groei. Heb een veel te holle onderrug, een te bolle bovenrug en dan mijn hoofd hangt weer voorover :')

Mijn zusje heeft het ook, die heeft een graad of 40 (dus te weinig voor een operatie), zij heeft een brace gehad en is daardoor lichtelijk misvormd (je krijgt overal striae, je kan flappen huid overhouden, één borst kon niet meer groeien en ze heeft deuken in haar heupen waar de rand zat). Heeft ook nauwelijks geholpen en nu is ze ook uitgegroeid.

Ik heb er zelf in mn dagelijkse leven niet heel veel last van, alleen een slechte houding en ik kan nooit lekker zitten door die draaiing naar voren en naar achteren. Maar zodra je meer graden hebt ga je er vrij veel last van krijgen.

Daenerys

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2013, 19:26:27 »
Ik heb scoliose en 3 jaar met een brace gelopen (waarvan 2 jaar echt bijna 23 uur per dag).
Ik begon met een bocht van 43 graden en de bocht onderaan was in de 30 volgens mij.
Nu zijn ze beide rond de 20 graden en hoef ook niet meer op controle nu ik uitgegroeid ben.

Daenerys

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 11 mei 2013, 19:28:37 »
ik had/heb ook scoliose. ik moest eerst een maand of twee naar de kinesist.
Toen ik niet meer moest gaan, moest ik thuis gewoon wat oefeningen maken, maar stilletjes aan begint mijn ene schouder weer lager te staan als mijn andere.
ik heb wel een vraag: Moet iedereen geopereeerd worden als ie scoliose heeft?
xx

Nee absoluut niet. Ze opereren voornamelijk (goed bij de arts waar ik was dan) als de bocht over de 50 graden was.
Of als je er echt heel erg veel last van hebt.

AmyTPP

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 11 mei 2013, 19:29:52 »
Ik heb lichte scoliose in mijn nek en moet mijn hele leven lang naar de kinesist gaan omdat ik het anders niet uithou van de pijn. Door de scoliose krijg ik constant ontstekingen in de buurt van mijn schouderblad... Als ik naar de kinesist ga, dan blijft het onder controle, gelukkig.