Auteur Topic: Oren stretchen (nodige info, vragen, webshops)  (gelezen 21213219 keer)

Alerion

• Bekijk profiel
« Gepost op: 04 juni 2011, 13:04:26 »
Er was behoefte aan een nieuwe topic over stretchen, omdat het vorige topic een  beetje vol raakte, en we konden de beginpost niet meer aanpassen om belangrijke informatie toe te voegen. Vandaar een nieuw begin!

Wat is stretchen?
Onder het stretchen van de oorlellen verstaan we het proces van het langzaam oprekken van je oorlel-piercing (oorbel) tot een grotere piercingmaat, zodat je daar tunnels/plugs of andere sieraden in kan dragen.

Waar moet ik beginnen als ik wil stretchen?
Als je wil beginnen met stretchen, zul je eerst goed informatie moeten inwinnen zodat je dit verstandig doet.
Dit topic zal je daar bij helpen.
Als je al gaatjes hebt, moet je eerst goed kijken of deze in het midden zitten. Als je het niet helemaal zeker weet, zou je het ook aan een piercer kunnen vragen, of het volgens die piercer mooi uit zal komen als je zou gaan stretchen. Is dit niet het geval en is het echt te scheef om te stretchen (zoals bij mij het geval was), laat dan nieuwe gaatjes piercen. Ik zeg piercen, niet schieten, lees hier uitgebreid waarom niet.

Waarmee stretch ik?
Je kunt als je met tapers stretcht, het beste gaan voor tapers van staal, of nog beter: titanium (is wel veel duurder dan staal). Deze zijn glad (bijvoorbeeld gladder dan acryl), dus zorgen voor zo min mogelijk weerstand en irritatie tijdens het stretchen. Het kan ook zijn dat je overgevoelig bent voor acryl, dan is het helemaal geen pretje.
Dit zijn verschillende maten tapers:

Wat je het beste kunt doen is vitamine E olie of jojoba olie aanschaffen om je oorgaatje en de taper mee in te smeren zodat het nog gemakkelijker gaat. Als je de taper er zonder weerstand helemaal tot het breedste stuk in je oor hebt zitten, kun je een single flared tunnel of plug (met één opstaande rand, en vaak aan de achterkant een o-ring, soort elastiekje) tegen de voorkant aan duwen zodat je in één beweging de taper eruit schuift en aan de andere kant de tunnel/plug erin. Het is dus niet de bedoeling dat je de taper erin laat zitten totdat je weer een maat verder kunt. Een taper is een gereedschap, een tool om je oor mee op te rekken. Direct na het oprekken doe je er dus een geschikte plug of tunnel in.

Kan het ook nog op andere manieren?
Naast het gebruik van tapers is er de zgn. tape-wrap methode, waarbij je elke paar dagen een dun laagje Teflon (a.k.a. PTFE) tape over je plug of tunnel wikkelt, en zo langzaamaan de piercing oprekt. PTFE is een stof die lichaamsvriendelijk is, en daarnaast makkelijk te krijgen bij een gewone doe-het-zelf zaak. Wat nog beter is, is bondage tape. PTFE tape kan nogal weleens stroef zijn waardoor je veel olie nodig hebt om het nog comfortabel te laten zijn. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo 1, 2, 3 bondage tape gaat kopen. Deze tape-wrap manier is het vriendelijkst als je al wat grotere stretches hebt; de omwikkelde plug is dan makkelijker in te brengen en ook makkelijker te verwijderen. PTFE tape kan soms na verloop van tijd, omdat het wat stroef materiaal is, minder glad worden, waardoor het verwijderen van een plug lastig en bij te veel druk pijnlijk kan zijn. Stap onder een hete douche, gebruik veel glijmiddel en verwijder de plug heel voorzichtig uit je oor om schade aan je huid te voorkomen. Bron: piercing forum erg handig topic om door te lezen!

Welke stappen moet ik aanhouden?
Stretchen is een geleidelijk proces: geduld is een schone zaak. Je moet daarom kleine stapjes per keer nemen. Het beste is als je 1 piercingmaat per keer stretcht. In het begin zijn dit stapjes iets kleiner dan een millimeter, later kun je per millimeter of, als je een makkelijk oor hebt, zelf twee millimeter per keer stretchen. De stappen die je in het begin het beste aan kunt houden, zijn, in millimeters:
0,8 (oorbelgaatje) - 1,2 - 1,6 - 2.0 - 2.5 - 3 - 4 - 5 etc.
Het is het beste om tussen elke maat minstens één maand te wachten tot je verder stretcht naar de volgende maat.

Waarom kan ik geen stappen overslaan of na 2 weken weer stretchen?
Dit kun je best doen, er zijn vast mensen die je vertellen dat ze dit hebben gedaan en dat het helemaal goed is gekomen met ze. Zal ook best zo zijn, maar je hebt met te snel stretchen wel kans op vorming van littekenweefsel of zelfs een blow-out. Dit verhoogt de kans dat je oor moeilijker stretchbaar is, en verlaagt ook de kans dat het nog netjes terug groeit als je dit zou willen.

Hoe weet ik dat ik te snel ga?
Soms heeft een oor langer dan een maand nodig. Je kunt er in principe het beste vanuit gaan, dat je beter wat langer kan wachten als je bezig bent met stretchen en je voelt pijn. Pijn bij stretchen hoort niet, dat betekent dat je wat kapot aan het maken bent. Meteen stoppen en weer even wachten dus!

Welke materialen zijn geschikt om als sieraad te dragen?
Als je net gestretcht hebt, kun je het beste sieraden van staal of glas dragen. Wat absoluut afgeraden wordt, zijn sieraden van organische materialen zoals hoorn, hout en been. Deze materialen zijn poreus, je weefsel kan zich daar aan vastzuigen, dan krijg je je plug er dus niet meer uit, behalve door het te forceren, en dan ben je niet blij. Het is geen probleem deze materialen te dragen in geheelde oren (dus na minstens één maand na het stretchen). Wel wordt aangeraden dan alsnog deze sieraden goed in te smeren met olie voor en na dat je ze hebt gedragen. Het laagje olie zorgt ervoor dat het echt niet zal vastzuigen. Ook zijn siliconen niet geschikt om te dragen in een verse stretch, dit kan ook vastzuigen op dezelfde manier.

Wat als ik toch irritaties heb aan mijn oor?
Mocht je toch last krijgen van je oor (blijvend branderig gevoel, gevoel dat het strak zit, wondvocht of zelfs bloed). Is het het verstandigst dat je downsized (dus een of meerdere maten kleiner gaan), en kun je je oor verzorgen door het te weken in een zeezoutoplossing. Het is de bedoeling dat je echt zeezout gebruikt, dus geen keukenzout, waar jodium in zit. Lees hier meer over hoe je dat moet maken, en hoe je je oor ermee verzorgt.

Moet ik het dan niet ontsmetten?
Ontsmetten is in principe nergens voor nodig, tenzij je echt een open wond in je oor hebt waar vuil in is gekomen. Als we het hebben over gewone verzorging van milde irritaties, kunnen ontsmettingsmiddelen alleen maar meer irritatie veroorzaken. Het spul doodt namelijk ook de goede bacteriën die bijdragen aan de natuurlijke genezing. Dingen als sterilon of andere dingen die alcohol bevatten, kun je dus beter laten staan.

Groeit een gestrechte oorlel nog dicht als ik het niet meer wil?
Hoe ver je stretch krimpt als je je sieraden besluit uit te doen is van heel veel dingen afhankelijk. Natuurlijk is een van de belangrijkste factoren de natuurlijke rekbaarheid van je huid. Daarnaast hoe snel je gestretcht hebt, hoe groot de stappen waren die je nam, hoe je je lellen verzorgd hebt, met welk materiaal je gestretcht hebt, wat voor materialen je als sieraad draagt, welke soort sieraden je draagt en misschien ook wel het gewicht daarvan. Het is dus een beetje vreemd om te zeggen dat een stretch bijvoorbeeld tot 8mm nog wel terug groeit. Daar is geen garantie voor. Iedereen is anders. Daarom denk ik persoonlijk dat het beter is als mensen stretchen meer zien als iets dat permanent is, dan iets dat er wel weer uitgehaald kan worden als je het beu bent. Denk er dus van tevoren heel goed over na!

- Dit zal ik misschien later nog aanvullen, nu laat ik het even zo! Tips voor toevoegingen zijn altijd welkom -

Webshops
www.alloverpiercings.nl > goede service, voor 17u besteld, morgen in huis
www.bodyartforms.com > erg grote en mooie collectie
www.crazy-factory.com > erg goedkoop, wel lange levertijd
www.piratepiercing.be/shop/
http://www.kingsbodyjewelry.com/
http://www.attitudeholland.nl
http://www.piercingpiercing.nl
http://www.plugyourholes.com
http://www.etsy.com/category/jewelry/piercing/plugs

- Dit wordt ook nog aangevuld -

Happy stretching! :)
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2012, 13:40:53 door Alerion »

MoonPie

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2011, 13:08:59 »
stuk beter dan de vorige begin post :)

SecondMistake

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2011, 13:09:21 »
Goede beginpost :D

Alerion

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2011, 13:18:21 »
Yaaay :D

Stiene

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2011, 13:21:37 »

Stiene

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2011, 13:22:03 »
en goed geschreven topic trouwens!

Alerion

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2011, 13:32:35 »
Ik zet 'm erbij! En dankjewel. :)

Daphinitly

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2011, 13:36:28 »
Super gedaan Sabine! Heel erg duidelijk en overzichtelijk. :)
FACEBOOK PAGE SOCIETY6 instagram @daphinitly instagram @daphinitly

FUEGO

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2011, 13:59:20 »
Yay! Mooi gemaakt zeg! Erg duidelijk ook =)

Oh, en natuurlijk http://www.crazy-factory.com
Verdien geld online >  GEKKENGOUD  MM.  Heb zelf al sinds juni 2010 ongeveer +€160 euro verdiend!

Alerion

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2011, 14:00:20 »
Lol hoe kan ik die zo snel vergeten. :')

Slie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2011, 15:01:44 »
veel beter als de vorige (y)

KurtCobain

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2011, 17:38:56 »
Ik ben echt een n00b op dit gebied maar ik ben erover aan het denken te gaan stretchen. Maareh, oké als je die taper dus door je oor hebt... wat dan? Even inhouden? Direct iets anders er doorheen doen? :'''')

Ladiedaa

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2011, 17:52:53 »
enig idee van welk materiaal die krullen gemaakt worden?

ik heb deze (wel wat kleiner) maar ik vroeg me dus af van welk materiaal deze is?
hij is niet volledig zwart, hij heeft ook iets blekere stukken...
iemand die me kan helpen?:)

MoonPie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2011, 20:38:01 »

Ik ben echt een n00b op dit gebied maar ik ben erover aan het denken te gaan stretchen. Maareh, oké als je die taper dus door je oor hebt... wat dan? Even inhouden? Direct iets anders er doorheen doen? :'''')

je kan je taper er in houden (met van die zwarte elastiekjes kan je hem dan vast zetten) maar je kan ook gelijk achter de taper aan een plug of een tunnel er doorheen doen (staan wel filmpjes op internet als je het niet snapt).
Als je je taper er in wil houden kun je beter wel eentje met een recht stuk er achter aan doen (zoals op het plaatje in de begin post) anders krijg je een scheef gaatje (als ie zeg maar schuin blijft lopen).

FUEGO

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2011, 21:06:09 »
Ladiedaa, kan je 'm niet terugvinden op de website waar je 'm gekocht hebt? Want bepaalde organics hebben ook nog eens een andere verzorging nodig. Ik weet eigenlijk niet meer precies welke, ik denk hout en bot? Die moet je behandelen met jojoba-olie ofzoiets.
Verdien geld online >  GEKKENGOUD  MM.  Heb zelf al sinds juni 2010 ongeveer +€160 euro verdiend!

Zebrabra

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2011, 21:40:37 »
Goed topic! Hier heb ik echt wat aan aangezien ik iets te snel ben gegaan in het begin (omdat dat volgens idereen wel kon ;)). gelukkig zonder gevolgen maar nu ga ik verder zoals het moet!

Wow ik heb veel leuke plugs gezien!! Maar ik moet nog even Geduldig verder stretchen :wink2:
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2011, 21:41:48 door Zebrabra »

NoodleGorillaz

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2011, 21:49:18 »
Ik wil ook beginnen, en dit is zeker hulpvol, :D

Boppin Betty

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2011, 09:17:41 »
Ik koop vaak hier strechers:
http://www.attitudeholland.nl
http://www.alloverpiercings.com
http://www.piercingpiercing.nl
Heb nu 8mm wil nog rekken naar 10mm en dan stop ik :)

Boppin Betty

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 05 juni 2011, 09:18:45 »

Goed topic! Hier heb ik echt wat aan aangezien ik iets te snel ben gegaan in het begin (omdat dat volgens idereen wel kon ;)). gelukkig zonder gevolgen maar nu ga ik verder zoals het moet!

Wow ik heb veel leuke plugs gezien!! Maar ik moet nog even Geduldig verder stretchen :wink2:

Ik heb de eerste 4mm ook te snel gestreched.. Ook omdat mijn omgeving (en ook mensen die er verstand van zouden moeten hebben) ook zeiden dat het wel kon. Nu heb ik geen mooi rondje als ik het sieraad eruit haal. Maar ja, hoe vaak heb ik nou geen sieraad in :P

Alerion

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 05 juni 2011, 12:32:33 »

Ik heb hierover even een stukje toegevoegd aan de beginpost!

lauratje131994

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 05 juni 2011, 12:39:56 »
Oh deze is echt veel handiger als het vorige topic :D

Maar ik wou graag naar 12mm gaan met tape, iemand wat tips hierover?
Why don't you try sticking your head up your ass? See if it fits.

Octocock

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 05 juni 2011, 12:53:08 »
Het kriebelt nog altijd om weer te beginnen...
Maar ik denk niet dat het zo best gesteld is met mijn linkeroor (littekens hiephoi!)

NoodleGorillaz

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 05 juni 2011, 12:57:09 »
Wat is dat met tape? Ik heb dat nooit echt gesnapt :$

Svartdjup

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: 05 juni 2011, 13:04:28 »
superhandige beginpost echt goed. Helaas mag ik niet stretchen ):
[url=http://www.last.fm/Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary ..

lauratje131994

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: 05 juni 2011, 13:05:21 »
@ NoodleGorillaz

Ik zelf kan het voor geen meter uitleggen, ookal snap ik opzicht wel hoe het moet maar ik heb liever wat tips voor ik enthousiast ga beginnen.
Ik vraag me ook af wat voor tunnels je het beste daarvoor kan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2011, 13:06:10 door lauratje131994 »
Why don't you try sticking your head up your ass? See if it fits.