Auteur Topic: Ik word niet serieus genomen door huisarts  (gelezen 989 keer)

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 13 november 2018, 21:00:51 »
Hoi girls,
Ik heb even een probleem.
Ik heb al langere tijd haaruitval en ik schaamde me hier heel erg voor. Het was ook echt een hele drama,omdat ik ook allemaal dingen probeerde op te zoeken op Google bijvoorbeeld de oorzaken en wat kan helpen maar er stond zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Zoveel informatie,oorzaken,producten etc. Ik dacht dat het misschien beter was om naar de huisarts te stappen om het daar aan te kaarten want misschien zouden zij de oorzaak van mijn haaruitval kunnen onderzoeken? Een maandje of twee treuzelde ik heel erg en ondertussen werd mijn haaruitval erger en ontstonden er kale plekken. Ik ben toch maar naar de huisarts gegaan en meteen bij de eerste afspraak ging het al slecht.

Ik merkte al direct dat ik (weer) als kind word behandeld. Nu ben ik bijna volwassen,maar er stonden ook heel veel andere bejaarden en volwassenen te wachten in de wachtkamer. Alles moest snel,ik dacht dat ik even eerst kon praten en mijn verhaal vertellen (wat ik heel vaak geoefend had) maar ik moest meteen mijn haar los doen en de huisarts zei dat ze het helemaal niet erg eruit vond zien en dat het wel oké was terwijl dat het dus helemaal niet is. Mijn haar hiervoor was veel dikker en gezonder en nu is het zo dun dat ik mijn schedel zelfs akelig goed voel. Ik moest haar letterlijk ervan overtuigen dat het niet oke was en dat het al maanden aan de gang is. Ik was zenuwachtig en het ging niet echt de goede kant op,het gesprek dus was ik een beetje paniekerig aan het doen. De huisarts had toen toch maar een afspraak gemaakt voor het bloedprikken en ze zei dat ze me een roosshampoo zou voorschrijven omdat dat waarschijnlijk zou helpen. Dat betwijfelde ik,maar weet je ik weet er ook niks vanaf en iets is beter dan niets.

Ik was dus de dag van de volgende afspraak een halfuur aan het wachten in de wachtkamer en het duurde na een tijdje wel erg lang. Niemand kwam me ophalen en ik besloot het toen maar aan de balie daar te vragen. De baliemevrouw zei dat de tijden veranderd waren en haar uitleg was ook vet vaag. Denken ze nou echt dat ik dom ben? Ik wilde wel doorvragen maar besefte toen dat het misschien een smoes was om de anderen voor te laten aangezien het er best druk was en ik toch maar een 'kind' ben. Was toen ook dus weggegaan.
Ben ook naar de apotheek geweest,er is nooit een bestelling voor mij geweest voor die roosshampoo.

Ik ben er toch achterna gegaan en ben de ochtend erna weer gegaan. Dit keer kon ik wel bloedprikken,al vonden anderen het nodig om voor te gaan terwijl ik eerder was? Maar goed.
Een paar dagen erna heb ik gebeld voor de uitslag en de assistente vertelde dat alles gewoon in orde was met mijn bloed en dat er niks aan de hand was. Dit klopt niet,want ik weet van mezelf dat ik een erg tekort heb aan vitamines. Heb een tijdje geslikt maar ik voel me nog steeds futloos. Heb ernaar gevraagd of dat ook 'in orde' was en de assistente helemaal zeggen dat er helemaal niks mis was ermee :''''')) Joh,geloof ik ook echt.. zelfs als de huisarts het niet eens in de computer heeft ingevoerd om onderzoek naar te laten doen. Ik vroeg haar trouwens ook over de roosshampoo maar ze zei tegen me dat die ook bij de drogist te koop zijn.
Ik was een paar seconden echt even van mijn stuk gebracht. Ik was naar de huisarts gestapt om medicatie te krijgen en niet om zelf allerlei dingen te gaan kopen die niet zullen werken. Ik ben echt niet tevreden met het eindresultaat,ik dacht echt dat ze me wat zouden voorschrijven. En niet dat ze me adviseren wat te kopen.. dan zou ik meer gehad hebben aan internet. Want mijn haaruitval moet toch ergens vandaan komen?

Ik weet zelf eigenlijk ook niet hoe en wat,maar ik wilde dit even delen. Eigenlijk heb ik ook niet echt een vraag.. ik wil het liefst advies van jullie. Misschien dat meer van jullie een soortgelijke situatie hebben meegemaakt? Tips om ze toch te overtuigen?

liefs

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2018, 21:07:35 »
Ik moet zeggen dat ik het aan twee kanten een vaag verhaal vindt. De huisarts is niet oké, maar jouw verhaal klinkt ook wat ingewikkeld en lastig.

Ga bij jezelf na of je nog vertrouwen hebt in deze huisarts, zo klinkt het namelijk niet. En als dat vertrouwen weg is, kan je beter de overstap maken naar een ander. Misschien dat je je daar beter gehoord voelt.

En neem anders je moeder/vader mee de volgende keer. Misschien kunnen die helpen de noodzaak aan te tonen + kan je altijd bij iemand controleren of jij het anders begrepen hebt dan die persoon of de huisarts raar doet.

Chandler

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2018, 22:39:57 »
Ten eerste zou ik een kopie van je bloedresultaten opvragen bij de assistente. Hier heb je gewoon recht op en zo kun je zelf een beetje nakijken of je waardes oké zijn. Vaak zeggen assistentes dat alles in orde is, maar blijken sommige vitaminen of mineralen toch aan de lage kant te zitten.

Ten tweede, neem je moeder of vader mee. Ik ben zelf in de twintig en zit ook in de medische molen, maar er wordt nooit naar mij geluisterd. Als mijn moeder erbij is, is er ineens wel veel mogelijk. Blijf bij je standpunt en dram er op door dat je onderzocht wilt worden. Desnoods kan je ook om een verwijzing vragen naar de dermatoloog. Die hebben meer verstand van haaruitval.

Ten derde, als dit alsnog geen vertrouwen geeft in je huisarts, switch dan van praktijk. Als ze jou niet serieus nemen zou ik op zoek gaan naar een huisarts die wel naar je wil luisteren.

Als laatste, ervaar je veel stress? Dat kan namelijk voor extreme haaruitval zorgen. Verder is gezond en gevarieerd eten ook erg belangrijk, maar dat weet je zelf ook.
I love you once, I love you twice, I love you more than beans and rice.

xJamie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2018, 00:07:57 »
Wist je dat als je te weinig vitamines binnenkrijgt, dat dat ook voor haaruitval kan zorgen?
la vie est belle

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2018, 17:56:19 »
Ten eerste zou ik een kopie van je bloedresultaten opvragen bij de assistente. Hier heb je gewoon recht op en zo kun je zelf een beetje nakijken of je waardes oké zijn. Vaak zeggen assistentes dat alles in orde is, maar blijken sommige vitaminen of mineralen toch aan de lage kant te zitten.

Ten tweede, neem je moeder of vader mee. Ik ben zelf in de twintig en zit ook in de medische molen, maar er wordt nooit naar mij geluisterd. Als mijn moeder erbij is, is er ineens wel veel mogelijk. Blijf bij je standpunt en dram er op door dat je onderzocht wilt worden. Desnoods kan je ook om een verwijzing vragen naar de dermatoloog. Die hebben meer verstand van haaruitval.

Ten derde, als dit alsnog geen vertrouwen geeft in je huisarts, switch dan van praktijk. Als ze jou niet serieus nemen zou ik op zoek gaan naar een huisarts die wel naar je wil luisteren.

Als laatste, ervaar je veel stress? Dat kan namelijk voor extreme haaruitval zorgen. Verder is gezond en gevarieerd eten ook erg belangrijk, maar dat weet je zelf ook.

Ik zou het liever alleen willen oplossen ipv mijn ouders/een vriendin meenemen. Ik denk dat ik me daar toch wat fijner bij voel (omstandigheden) maar een kopie van mijn bloedresultaten vragen kan ik wel doen. Ik denk dat idd ook een goed idee is,ik wil het zelf allemaal in kunnen zien want ik vertrouw het ook niet echt. Maar hoe zit dat? Wordt dat opgestuurd of kan ik het zelf ophalen? Volgens mij is mijn bloed niet eens onderzocht,anders hadden ze heus wel wat gevonden.

Trouwens,ik ervaar niet echt veel stress nee. Af en toe heb ik wel een moment dat ik me kut voel maar dat is toch wel normaal denk ik..

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 15 november 2018, 17:59:42 »
Wist je dat als je te weinig vitamines binnenkrijgt, dat dat ook voor haaruitval kan zorgen?

Yup. Ik had een tekort aan vitamine D (volgens mij tast dat de haargroei niet aan) en heb ze ook een tijdje geslikt om andere redenen. Ik voelde me vaak moe,ook als ik goed geslapen had. Ik ben er na een tijdje mee gestopt omdat het voor mij niet werkte,ik voelde me namelijk nog steeds moe. Ik heb ondertussen wel nieuwe pillen besteld bij de apotheek. Ik denk dat ik ze toch maar weer ga slikken :'')

ijsbergsla

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 15 november 2018, 18:23:52 »
Yup. Ik had een tekort aan vitamine D (volgens mij tast dat de haargroei niet aan) en heb ze ook een tijdje geslikt om andere redenen. Ik voelde me vaak moe,ook als ik goed geslapen had. Ik ben er na een tijdje mee gestopt omdat het voor mij niet werkte,ik voelde me namelijk nog steeds moe. Ik heb ondertussen wel nieuwe pillen besteld bij de apotheek. Ik denk dat ik ze toch maar weer ga slikken :'')

Ik had ook een best groot vitamine-D tekort, tabletten werkten niet naar mijn idee. Nu heb ik al een tijdje vitamine D capsules, hooggedoseerd, en die werken heel goed. Ik was altijd moe (als in jaren) en nu heb ik dat echt een stuk minder. Ik neem er soms twee, soms gewoon één.
Deze neem ik -> https://www.kruidvat.nl/supra-d-forte-parelcapsules/p/3424527

Voor de topic starter: Als je vitaminen slikt kunnen die nog in je bloed zitten terwijl het niet voor je werkt (dan heb je valse bloedwaardes, door de pillen lijkt je bloed gewoon goed terwijl dat niet zo is). Slik een tijdje (minimaal een maand) niets en laat opnieuw je vitamines testen, en ook ijzer etc. Kijk dan opnieuw wat er uit komt. En inderdaad, een vitamine-tekort (vooral vitamine B) kan ook haaruitval veroorzaken.
Good luck!

awkohawkoh

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2018, 09:37:31 »
Ik zou sowieso je bloedwaardes opvragen en controleren of ze je op alles hebben getest wat kan zorgen voor haaruitval. Ook zou ik eventueel overwegen om over te stappen naar een andere huisartsenpraktijk als dat mogelijk is, het klinkt inderdaad niet dat ze je serieus nemen wat erg kwalijk is.

Eevee

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2018, 17:02:40 »
Met bloedtesten nemen ze meestal een aantal dingen mee, maar niet alles. Het kan zijn de test alleen bepaalde dingen heeft gemeten, maar dat daarmee de oorzaak van je haarverlies niet in kaart is gebracht.

Wat ik niet in je verhaal terug zie, maar waar je mogelijk op hebt gelet, zijn hormonen. Ik lees veel over vitamines etc., maar misschien kun je daar naar kijken. Er zijn vrouwen die bijv. door PCOS dunner haar krijgen.

Misschien moet je naar een andere huisarts.

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2018, 17:53:18 »
^  Nee,inderdaad. Ik ga volgende week de huisartsenpost weer bellen om ze te vragen daarover.

Ik heb trouwens mijn vitamine D pillen al binnen,maar dat waren andere pillen dan hiervoor. Ik heb vitamine D3 gekregen.. weet iemand toevallig of dat misschien niet goed kan zijn? Of is alle vitamine D gewoon hetzelfde?

Sadsloth

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 18 november 2018, 19:20:12 »
Ik zou niet naar de huisartsenpost bellen. Die zijn alleen voor spoed of als het niet anders kan/niet kan wachten. Ik zou eerder met je eigen arts erover praten. Misschien heeft ze wel verklaringen voor waarom ze iets zo doet. Ik ben zelf ook gewisseld van huisarts.
Alles is zo donker

Demure

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 19 november 2018, 17:57:37 »
^  Nee,inderdaad. Ik ga volgende week de huisartsenpost weer bellen om ze te vragen daarover.

Ik heb trouwens mijn vitamine D pillen al binnen,maar dat waren andere pillen dan hiervoor. Ik heb vitamine D3 gekregen.. weet iemand toevallig of dat misschien niet goed kan zijn? Of is alle vitamine D gewoon hetzelfde?
Neehoor vitamine D3 is gewoon goed! :D Heb je wel op oliebasis?
Oh, the places we'll see.

Oceaan

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2018, 15:54:53 »
Ik vind het vervelend voor je dat je niet naar wens geholpen bent, maar je werkt jezelf wel een beetje in een slachtoffer rol zeg.

Citaat
Alles moest snel,ik dacht dat ik even eerst kon praten en mijn verhaal vertellen (wat ik heel vaak geoefend had)
Dat is normaal, de zorg is duur dus alles moet snel snel snel. Ik heb hetzelfde bij de huisarts. Dat betekend niet dat ze je als 'kind' behandelen.

Citaat
Ik was dus de dag van de volgende afspraak een halfuur aan het wachten in de wachtkamer en het duurde na een tijdje wel erg lang. Niemand kwam me ophalen en ik besloot het toen maar aan de balie daar te vragen. De baliemevrouw zei dat de tijden veranderd waren en haar uitleg was ook vet vaag. Denken ze nou echt dat ik dom ben? Ik wilde wel doorvragen maar besefte toen dat het misschien een smoes was om de anderen voor te laten aangezien het er best druk was en ik toch maar een 'kind' ben. Was toen ook dus weggegaan.
Vervelend dat je niet goed bent ingelicht, maar een professionele instelling laat je echt niet zitten of anderen voorgaan omdat je 'toch maar een kind' bent hoor, zo werkt dat niet. Uitloop tijd bij de huisarts is ook niet ongewoon.

AnnavdB

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2018, 16:22:37 »
Ik vind het vervelend voor je dat je niet naar wens geholpen bent, maar je werkt jezelf wel een beetje in een slachtoffer rol zeg.
Dat is normaal, de zorg is duur dus alles moet snel snel snel. Ik heb hetzelfde bij de huisarts. Dat betekend niet dat ze je als 'kind' behandelen.
Vervelend dat je niet goed bent ingelicht, maar een professionele instelling laat je echt niet zitten of anderen voorgaan omdat je 'toch maar een kind' bent hoor, zo werkt dat niet. Uitloop tijd bij de huisarts is ook niet ongewoon.

Ik dacht dat ik de enige was die dit vind. :fieuw:

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2018, 16:26:48 »
Inderdaad, huisarts loopt geregeld uit of er komt een spoed tussen.
En 10-minuten-afspraak kan echt niet verlengd worden, enkel als het echt niet anders kan, want anders ligt heel de planning weer in de soep.
Als je meer tijd wil/denkt nodig te hebben, vraag om dubbele afspraak.

Welkom in de wereld van de zorgverleners, daar helpt het niet om je zo op te stellen. Wachten is heel normaal...
HAP bellen zonder spoed heeft geen nut, kost alleen maar tijd voor mensen die het wel nodig hebben.
Vraag over je medicijnen? Vraag bij je apotheek of bel de huisarts-assistent.
Frankly, my dear, I don't give a damn.

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 21 november 2018, 19:37:19 »

Nee,dat snap ik ook heel goed dat er veel mensen staan te wachten en dat ze daarom vaart moeten maken en dat is zeker niet de reden dat ik dit denk. 
Ik heb alsnog het idee dat er gewoon niet het beste uit gehaald is en ik denk (idd alsnog) dat het komt doordat ze me zien als ''maar een kind''. Daar kunnen jij en ik niks aan veranderen :'')
de zorg is inderdaad duur en dan kan het ook daardoor komen dat ze me niet de medicijnen voorschrijven die ik eigenlijk nodig heb maar die bewaren voor de mensen waar het genoodzaakt is. Vind ik een beetje jammer. Maar bedankt voor je bericht! :'')

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 21 november 2018, 19:42:07 »

HAP bellen zonder spoed heeft geen nut, kost alleen maar tijd voor mensen die het wel nodig hebben.
Vraag over je medicijnen? Vraag bij je apotheek of bel de huisarts-assistent.
Hmm,ik was ook niet van plan om te bellen 's avonds,'s nachts of in het weekend.
Gewoon doordeweeks. En ja,naar de huisarts-assistent.
Ik snap niet zo goed waarom je dit erin zet eigenlijk..

Bloempot

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 21 november 2018, 19:45:26 »
Hmm,ik was ook niet van plan om te bellen 's avonds,'s nachts of in het weekend.

Huisartsenpost afgekort HAP (afdeling ziekenhuis) is iets anders dan huisartspraktijk.
denk dat er een afkortingsfout is gemaakt ergens onderweg door iemand/mij.
daarom zet ik dat de erin. HAP is voor spoed buiten werktijden praktijk.
Frankly, my dear, I don't give a damn.

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 21 november 2018, 19:46:49 »
Neehoor vitamine D3 is gewoon goed! :D Heb je wel op oliebasis?

Ik heb geen druppels vitamine D maar pillen  B)

Sadsloth

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 21 november 2018, 19:47:46 »

Omdat je de huisartsenpost belt die niet bedoeld is voor jouw vragen. Wil je wat veranderen wat betreft je situatie met je huisarts? Praat erover met je huisarts of ga naar een andere huisarts. Een slachtofferrol gaat je niet vooruit helpen weet ik uit ervaring.
Alles is zo donker

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 21 november 2018, 19:49:06 »
Huisartsenpost afgekort HAP (afdeling ziekenhuis) is iets anders dan huisartspraktijk.
denk dat er een afkortingsfout is gemaakt ergens onderweg door iemand/mij.
daarom zet ik dat de erin. HAP is voor spoed buiten werktijden praktijk.

Ja nee snap ik.
Ik weet dat dat voor spoed is idd,daarom heb ik dat doordeweeks 's middags even gedaan ;)

Sadsloth

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: 21 november 2018, 19:53:03 »
Ja nee snap ik.
Ik weet dat dat voor spoed is idd,daarom heb ik dat doordeweeks 's middags even gedaan ;)

Wat bedoel je nou? De assistente van je eigen huisarts of van een huisartsenpost?

De meeste assistentes hebben liever dat je 's ochtends belt, omdat ze 's middags ook bezig zijn met het behandelen van patiënten.
Alles is zo donker

Nutella

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: 26 november 2018, 18:58:53 »

Ik heb gebeld naar de assistente en gevraagd of ik een kopie mag van mijn bloedresultaten.
Ze heeft hem voor me uitgeprint en ik ben hem vandaag komen ophalen.
Ik heb goed naar mijn waardes gekeken en ik zie dus dat ik op
''Red Bloodcell Distrubution Width'' (= maat voor variatie in het volume van bloedcellen)
lager 'scoor' dan eigenlijk normaal is.
Ik scoor namelijk 11,7 terwijl dat tussen de 11,9/15,5 moest zijn

En ook bij ''Leukocyten'' (=witte bloedcellen) en ''Trombocyten'' (=aanmaak van bloedplaatjes) zijn de waardes wel normaal maar ze zijn aan de lage kant.
Zo heb ik bij Leukocyten 4,7 en wat normaal is = tussen 4/14
En bij Trombocyten 287 en wat normaal is = 150/400

En to be honest,ik heb echt werkelijk geen idee wat dit allemaal betekent :'''')))
Ik heb komende week een vervolgafspraak bij mijn huisarts. Maar als iemand dit snapt en me het kan uitleggen vind ik dat ook goed. :bounce:
(ik ben trouwens niet op vitamines en mineralen getest)