Auteur Topic: Hypochondrie lotgenoten?  (gelezen 208 keer)

❅ Patatina ❅

• **
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 05 november 2019, 21:55:37 »
Hey meiden,

Eerlijk, ik vind het een beetje lastig om dit topic te openen, maar misschien leidt dit wel tot wat ik nodig heb.
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik heb last van hypochondrie, nu al ruim een jaar en het gaat echt met pieken en dalen. Ik kom nu sinds de zomer eens in de zoveel tijd (gemiddeld om de twee weken) bij een psycholoog en zij heeft me tot nu toe goed geholpen en begrijpt me erg goed - wat telkens echt een verademing is omdat ik zo vaak bang ben dat ik mijn omgeving alleen maar irriteer. Don't get me wrong, ik heb begripvolle vriendinnen, familie en een lieve vriend die me supporten, maar mijn psycholoog zei dat het misschien een goed idee is om met lotgenoten te praten. Ik heb al wat speciale forums hiervoor gezocht, maar ik merk dat veel mensen daar hun verhalen en angsten delen, wat goed is, maar ik merk dat ik hier juist alleen maar angstig van word.

Daarom dacht ik dus, waarom geen topic openen op Girlscene? Er zijn vast nog veel meer meiden die last hebben van hypochondrie en hier misschien over willen praten. Misschien op zo'n topic als dit of What's app groep?

Disclaimer: het is natuurlijk niet de bedoeling om elkaar angst aan te praten of doemscenario's te vertellen, maar echt om elkaar te supporten. Als iemand spinnenfobie heeft, zeg je ook niet tegen diegene: ''Nou, vanavond zit er vast een hele grote spin boven jouw bed.''  :P Ik zou het eerder fijn vinden om met iemand (of meerderen) tips uit te kunnen wisselen, succes-dingetjes te kunnen delen en dingen kunnen uiten en daarbij zeker weten dat de ander het volledig snapt en me niet veroordeeld.

Wat achtergrondinfomatie over mij: ik ben 22 jaar, woon samen met mijn vriend in Rotterdam en studeer in Utrecht.

Ben benieuwd wat hier uit komt. :)
Anche i silenzi hanno parole.

Raichu

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2019, 00:34:21 »
Hoihoi,

Lotgenoot hier! Ook ik heb sinds mijn 15e last van hypochondrie. Ik ben nu 24 en heb op zijn tijd nog wel nare periodes, maar deze worden steeds minder gelukkig. Ik merk in mijn omgeving dat er best veel mensen zijn met dit probleem en dat men zich er inderdaad voor schaamt en anderen niet wil belasten met zijn/haar probleem. Ook ik herken dit. Wel fijn dat je er met een professional over kan praten! Ikzelf heb veel gehad aan exposure-therapie. Hierbij laat je de angst er zijn, zonder in je oude patroon te vallen. Dit heeft mij enorm geholpen! Ik hoop dat ook jij een methode vindt die werkt! Verder kan ik alleen zeggen, Google is your enemy! Niet rare symptomen gaan opzoeken, volgens Google ga je sowieso binnen x maanden dood of ben je zwanger.

Verder voor alle andere lotgenoten, ik wens jullie heel veel steun en sterkte. Praat erover met iemand, ook je huisarts kan hierin bemiddelen!

❅ Patatina ❅

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2019, 10:32:28 »
Hoi!

Dankje voor je reactie! Fijn dat het intussen beter gaat! Inderdaad, hypochondrie komt super vaak voor. Niet heel gek ook, met de wondere wereld van Google. 😋

Klinkt interessant! Ik zal er naar vragen bij m’n psych. Ik vul nu telkens van die formulieren in waarbij je je angst moet analyseren en gedachtes erbij moet schrijven die de angst tegenspreken en versterken. Dit helpt erg om logisch te kunnen denken. M’n psycholoog wil ook EMDR proberen met me, ondanks dat ik geen PTSS heb. Ze wil puur kijken of dit helpt om mijn specifieke angst voor kanker te verminderen (zelfs de ziekte typen vind ik lastig 😅).

Inderdaad! Vorige week had ik na lange tijd weer ‘s gegoogled en kreeg toen een ziek erge paniekaanval in de trein. Nu weer mezelf voorgenomen om het écht niet te doen. Eerst vond ik dat erg lastig, maar de laatste tijd heb ik er steeds minder “behoefte” naar (afgezien van vorige week dan).

Verder weet ik niet echt wat te zeggen, haha. In ieder geval bedankt voor je reactie en hopelijk komen er meer! :)

Hoihoi,

Lotgenoot hier! Ook ik heb sinds mijn 15e last van hypochondrie. Ik ben nu 24 en heb op zijn tijd nog wel nare periodes, maar deze worden steeds minder gelukkig. Ik merk in mijn omgeving dat er best veel mensen zijn met dit probleem en dat men zich er inderdaad voor schaamt en anderen niet wil belasten met zijn/haar probleem. Ook ik herken dit. Wel fijn dat je er met een professional over kan praten! Ikzelf heb veel gehad aan exposure-therapie. Hierbij laat je de angst er zijn, zonder in je oude patroon te vallen. Dit heeft mij enorm geholpen! Ik hoop dat ook jij een methode vindt die werkt! Verder kan ik alleen zeggen, Google is your enemy! Niet rare symptomen gaan opzoeken, volgens Google ga je sowieso binnen x maanden dood of ben je zwanger.

Verder voor alle andere lotgenoten, ik wens jullie heel veel steun en sterkte. Praat erover met iemand, ook je huisarts kan hierin bemiddelen!

❅ Patatina ❅

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2019, 21:19:27 »
Up!