Auteur Topic: Hoog sensitief  (gelezen 516 keer)

Mariëlla

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 10 april 2020, 14:20:29 »
Hallo mensen,

Ik vroeg me af, zijn er hier ook hsp'ers onder ons?
Zelf ben ik er een tijdje geleden er achtergekomen dat ik hoog sensitief ben en probeer er nu mee om te gaan in een manier dat ik de dingen die ik leuk vind om te doen, kan blijven doen.
Ook ken ik niet veel mensen in mijn omgeving die het hebben.

Dus als jij ook een hsp'er bent, stel jezelf voor en vertel waardoor jij merkte dat je een hsp'er bent.

Loïs

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2020, 14:38:25 »
hi hi! Dat houdt toch in dat je niet goed tegen prikkels kan? Bepaalde geluiden?

Mariëlla

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2020, 11:40:42 »
hi hi! Dat houdt toch in dat je niet goed tegen prikkels kan? Bepaalde geluiden?

Zo ongeveer wel ja. Het is best wel een breed begrip.
Je kunt bijvoorbeeld overweldigd worden door emotie's van andere in een ruimte waardoor je zelf helemaal energieloos wordt.
Ook drukke ruimtes kunnen ervoor zorgen dat je veel prikkels krijgt.

charlotxx

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2020, 00:30:40 »
Heyy!!

Mijn moeder wist al jaren dat ik hoogsensitief was nadat ze er een artikel over had gelezen, maar heeft het hier pas een jaar geleden met mij over gehad hahah. Ik wist zelf wel al dat ik een beetje anders was, alleen niet wat het was. Ik ben super gevoelig voor geluid, licht en emoties. Ik kan dus totaal niet tegen hard geluid zoals een stofzuiger of een mixer, of juist heel zacht geluid zoals een zoemende oplader. Ik ben ook heel erg gevoelig voor fel licht en krijg hier ook veel hoofdpijn door. Daarom kan ik nooit lang buiten zijn in de zomer en zonnen gaat helaas ook lastig. Ook merk ik emoties van anderen heel snel op, soms zelfs voordat ze dat zelf doorhebben. Ik raak heel snel overprikkeld helaas en dat vindt mijn huidige vriend ook heel lastig.

Nog wat info over mij; Ik heet Charlotte, ik ben 17 jaar en ik zit in 6 gymnasium.

Als je het misschien fijn vindt om eens te praten hoor ik het graag  :cheers:

Mariëlla

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2020, 12:24:06 »
Heyy!!

Mijn moeder wist al jaren dat ik hoogsensitief was nadat ze er een artikel over had gelezen, maar heeft het hier pas een jaar geleden met mij over gehad hahah. Ik wist zelf wel al dat ik een beetje anders was, alleen niet wat het was. Ik ben super gevoelig voor geluid, licht en emoties. Ik kan dus totaal niet tegen hard geluid zoals een stofzuiger of een mixer, of juist heel zacht geluid zoals een zoemende oplader. Ik ben ook heel erg gevoelig voor fel licht en krijg hier ook veel hoofdpijn door. Daarom kan ik nooit lang buiten zijn in de zomer en zonnen gaat helaas ook lastig. Ook merk ik emoties van anderen heel snel op, soms zelfs voordat ze dat zelf doorhebben. Ik raak heel snel overprikkeld helaas en dat vindt mijn huidige vriend ook heel lastig.

Nog wat info over mij; Ik heet Charlotte, ik ben 17 jaar en ik zit in 6 gymnasium.

Als je het misschien fijn vindt om eens te praten hoor ik het graag  :cheers:

Hoi Charlotte!

Zelf ben ik 20 jaar en zit in het laatste jaar van mijn mbo opleiding.
Ik snap precies hoe jij je voelt als het gaat om emotie's van anderen. Het is ook een super vreemd iets vind ik zelf.
Ik zelf heb op de een of andere manier ook heel snel door of iemand zich voordoet als iemand anders, als je snapt wat ik bedoel.
Mijn vriend zelf vind het ook niet altijd even makkelijk aangezien het me toch beperkt op bepaalde vlakken.

Je mag me altijd een berichtje sturen!

Simoneblauwx1

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2020, 00:11:03 »
Hii,
Ik ben 21 jaar en ik kan me er ook heel erg in vinden. Ik denk dat ik het over het algemeen kan beschrijven als dat ik heel erg veel voel. Emoties zijn altijd erg sterk, maar ook liefde is erg sterk, verdriet is erg sterk, maar inderdaad ook het aanvoelen van emoties / stemmingen van andere mensen. Daarbij ben ik inderdaad ook erg snel geprikkeld in drukke ruimtes of als er veel dingen tegelijk gebeuren, en ik merk ook dat ik op bijvoorbeeld op feestjes altijd iedereen op zijn gemak wil stellen wat ervoor zorgt dat ik aan het einde van de avond helemaal kapot ben. Ik heb best wel veel moeite gehad met hoog sensitief zijn, vooral in mijn relaties. Dit kwam dan vooral omdat andere mensen niet voelen wat jij voelt en het moeilijk is om dat dan goed uit te leggen. Wél heb ik ondertussen geleerd dat het eigenlijk echt een hele mooie eigenschap is want het betekent dat je zoveel liefde kunt geven en voelen en dat je dingen nooit zomaar ondoordacht zult doen of opzettelijk verkeerd bedoelt. Wat ik mezelf heb aangeleerd is in ieder geval niet boos te worden op mezelf wanneer ik me bijvoorbeeld erg geraakt voel of heel erg emotioneel maar om gewoon te accepteren dat ik het voel (in mijn hoofd houdend dat het voor andere mensen misschien heel anders is). Als je het accepteert en je er niet tegen verzet is het al een stuk makkelijker om er dan ook weer uit te stappen.  Ik zou het vooral omarmen en de mensen om je heen moeten hetzelfde doen aangezien het veel zegt over wie je bent als persoon xx

supercoolsy

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2020, 12:35:43 »
Hey!

Ik ben ook twee jaar geleden achter gekomen dat ik hoog sensitief ben.
Waar ik me de laatste tijd heel erg aan erger is mensen die in het midden/naast elkaar blijven lopen op het voetpad. Ik loop altijd rechts en vaak moet ik in het gras gaan lopen zodat mensen niet tegen me lopen. (Ik loop niet gebukt/zonder zelfvertrouwen ofzo). Ik word vanbinnen dan zo kwaad dat ik vaak even moet blijven staan om te kalmeren. En het put me zo uit!

Nu met Covid-19 is mijn ergernis nog erger geworden.
Ik ga elke dag fietsen. Het fietspad (geen auto's en moto's toegestaan) is 2,5m breed. Ik rij helemaal rechts (30cm van de rand). Vervolgens komt er langs achter een fietsen (altijd mannen op hun koersfiets) aangereden en steekt me voorbij. Het probleem is dat hij nog geen 30cm afstand houdt.
Ook hier moet ik vaak even langs de kant gaan staan om me te kalmeren.

Ik ben trouwens 21 :). Mijn naam en woonplaats zeg ik liever niet.

supercoolsy

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2020, 12:36:57 »
Oh ja, de laatste dagen wil ik zelfs niet meer gaan sporten, omdat het me zo'n nare ervaring geeft.

Mariëlla

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 07 mei 2020, 13:21:15 »
Hii,
Ik ben 21 jaar en ik kan me er ook heel erg in vinden. Ik denk dat ik het over het algemeen kan beschrijven als dat ik heel erg veel voel. Emoties zijn altijd erg sterk, maar ook liefde is erg sterk, verdriet is erg sterk, maar inderdaad ook het aanvoelen van emoties / stemmingen van andere mensen. Daarbij ben ik inderdaad ook erg snel geprikkeld in drukke ruimtes of als er veel dingen tegelijk gebeuren, en ik merk ook dat ik op bijvoorbeeld op feestjes altijd iedereen op zijn gemak wil stellen wat ervoor zorgt dat ik aan het einde van de avond helemaal kapot ben. Ik heb best wel veel moeite gehad met hoog sensitief zijn, vooral in mijn relaties. Dit kwam dan vooral omdat andere mensen niet voelen wat jij voelt en het moeilijk is om dat dan goed uit te leggen. Wél heb ik ondertussen geleerd dat het eigenlijk echt een hele mooie eigenschap is want het betekent dat je zoveel liefde kunt geven en voelen en dat je dingen nooit zomaar ondoordacht zult doen of opzettelijk verkeerd bedoelt. Wat ik mezelf heb aangeleerd is in ieder geval niet boos te worden op mezelf wanneer ik me bijvoorbeeld erg geraakt voel of heel erg emotioneel maar om gewoon te accepteren dat ik het voel (in mijn hoofd houdend dat het voor andere mensen misschien heel anders is). Als je het accepteert en je er niet tegen verzet is het al een stuk makkelijker om er dan ook weer uit te stappen.  Ik zou het vooral omarmen en de mensen om je heen moeten hetzelfde doen aangezien het veel zegt over wie je bent als persoon xx

Ik zelf heb het al een tijd geleden geaccepteerd nadat ik alle mogelijke dingen had geprobeerd om het te verminderen. Toen wist ik nog niet echt dat ik hoog sensitief was.
Ik irriteer me er niet meer aan omdat ik weet dat dit is hoe ik ben. Het is alleen vervelend dat ik vaker moe ben of moeite heb met drukte omdat alles ze heftig binnenkomt. Ik hou ervan om sociaal bezig te zijn en was altijd best wel goed met concentratie. Dit is nu allemaal minder en dat vind ik dan wel weer wat tegenstrijdig met hoe ik dus ben.

Mariëlla

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei 2020, 13:23:28 »
Hey!

Ik ben ook twee jaar geleden achter gekomen dat ik hoog sensitief ben.
Waar ik me de laatste tijd heel erg aan erger is mensen die in het midden/naast elkaar blijven lopen op het voetpad. Ik loop altijd rechts en vaak moet ik in het gras gaan lopen zodat mensen niet tegen me lopen. (Ik loop niet gebukt/zonder zelfvertrouwen ofzo). Ik word vanbinnen dan zo kwaad dat ik vaak even moet blijven staan om te kalmeren. En het put me zo uit!

Nu met Covid-19 is mijn ergernis nog erger geworden.
Ik ga elke dag fietsen. Het fietspad (geen auto's en moto's toegestaan) is 2,5m breed. Ik rij helemaal rechts (30cm van de rand). Vervolgens komt er langs achter een fietsen (altijd mannen op hun koersfiets) aangereden en steekt me voorbij. Het probleem is dat hij nog geen 30cm afstand houdt.
Ook hier moet ik vaak even langs de kant gaan staan om me te kalmeren.

Ik ben trouwens 21 :). Mijn naam en woonplaats zeg ik liever niet.

Het lijkt me inderdaad niet en fijn en lastig. Ik wist ook niet dat dit een vorm van hoog sensitief is.
Lijkt mij wel dat je op een gegeven moment zulke situaties moet laten gaan omdat je anders moeilijk nog dingen kunt doen?

Bilge Elena

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2020, 16:32:53 »
Hi!
Wat leuk dat je daar achter bent gekomen. Ikzelf van 18 jaar en wist eigenlijk altijd al dat ik iets 'anders' had/was. Toen ik echt 7 ofzo was, ging ik altijd op drukke verjaardagen met familie eventjes alleen naar boven voor een halfuurtje om tot rust te komen. Zo zijn er kleine dingen waaraan ik het merkte. Vanaf mijn 16e kwam ik er achter dat er een naam voor is, doordat mijn zus, vader en nicht er ook mee te maken hebben. Als je wil kunnen we connecten via insta: @notoriousbake.nl

xx
Bilge
x