Auteur Topic: Depressief gevoel na therapiesessie?  (gelezen 312 keer)

Jet

• *
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 16 februari 2020, 21:05:36 »
Hey! Even iets waarvan ik me afvraag of anderen hier ook last van hebben/zich in herkennen.

Sinds een tijdje heb ik haptotherapie. Dat is therapie met praten, aanrakingen en andere oefeningen om onder andere wat dichter bij jezelf, je lichaam en je emoties te komen. Ik was een tijdje overspannen en luisterde niet naar mijn eigen gevoel, waarbij ik mijn eigen grenzen over ging. Nu zijn er een aantal dingen uit het verleden die ik nooit echt verwerkt heb (niet heeele ernstige dingen hoor haha maar toch), waardoor ik onder andere ook last heb gekregen van die overspannenheid. Dit is allemaal naar voren gekomen tijdens deze therapie sessies.

Ik ben inmiddels even gestopt met mijn opleiding en richt me even vooral op mezelf, en dat betekent dat we tijdens deze therapiesessies nu ook dieper op mij en het verwerken in gaan. Die sessies zelf ervaar ik niet echt als heel heftig, maar het is vooral hoe ik me naderhand voel waar ik best van schrik. Ben eigenlijk standaard de rest van de dag, na therapie, altijd heel emotioneel. Dat vind ik ergens nog wel normaal, maar nu is er sinds de vorige sessie (afgelopen maandag) nog iets bijgekomen. Ik voel me namelijk zo meeeega somber, energieloos en onverschillig; ik heb dat echt nog nooit in zo'n mate gehad na therapie. Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, maar ik vond zelf de verklaring "ik ga nu natuurlijk meer de diepte in en kom bij de echte problemen en hoe ik me echt voel, wat heel heftig is' wel een logische om mijn gevoel te verklaren en de reden bij therapie neer te leggen. Btw, normaal voel ik me eigenlijk altijd heel happy ondanks ik ook zo mijn momentjes heb, maar dat zijn geen diepe en lange dalen zoals deze haha (':

Hoe denken jullie daarover? En ben vooral benieuwd of iemand dit ook heeft gehad/nu ervaart? Dat depressieve gevoel van een paar dagen na een therapiesessie/bezoek aan een psycholoog?

Let me know! (:

TheBusDriver

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2020, 22:32:35 »
Dit is eigenlijk volkomen normaal, er zijn veel incidenten waar in patiƫnten met soortgelijke therapie zich soms slechter of zelfs depressiever voelen na het therapie zelf, dat kan voor dagen aanhouden. Daarom zie je ook veel mensen het process vaak opgegeven omdat ze het idee hebben dat het niet helpt. Het zou juist abnormaal zijn als je na een sessie met de grootste lag op je gezicht het gebouw verlaat.. Je fixeert je nu op je problemen, van nu en/of vroeger, en haalt ze boven water, en dat doet niet alleen mentaal veel maar ook lichamelijk; je fixeert je op je verdriet, waardoor je hormonaal al de stofjes die dat veroorzaken aanmaakt in overdrive en dat blijft na een ''paar dagen nog hangen'' zo gezegd. Het vermoeidheid zijn is ook compleet normaal, verwerking en confrontatie vraagt veel van je, dus zie dat niet als iets ernstig. Dus zelf kan ik me hier ook erg in vinden toen ik mijn verleden ging verwerken bij een therapeut, nu schrijf ik alles van me af en ook al verwacht ik altijd dat ik me dan helemaal fijn ga voelen nadat ik het kwijt kon op papier, gebeurt vaak het tegenovergesteld; en daar ben ik ook okay mee, want dat ga je de confrontatie aan met je gevoelens, en dat is het belangrijkste wanneer je iets wilt verwerken. Succes nog !! :)