Auteur Topic: chronische hyperventilatie, obsessed met ademhaling  (gelezen 507 keer)

Simoneblauwx1

  • *
  • Berichten: 53
    • Bekijk profiel
« Gepost op: 06 september 2020, 13:45:06 »
Hii allemaal,
Ik heb sinds een tijdje last van wat ze noemen chronische hyperventilatie. Waarschijnlijk is dit begonnen in een periode van veel stress, waardoor ik continu verkeerd ben blijven ademhalen. Ik heb er echt mega veel klachten van zoals duizeligheid, vermoeidheid, trillerigheid, algemeen een zwak gevoel in mijn lichaam, zweten etc. Ik ben er al voor naar de huisarts geweest en ik begin maandag bij een therapeut die is gespecialiseerd in hyperventilatie. Nou doe ik dus al een tijdje ontspannings en ademhalingsoefeningen, om ervoor te zorgen dat mijn ademhaling meer naar mijn buik gaat etc. Nu ben ik hierdoor dus continu heel erg gefocust op mijn ademhaling waardoor dat amper meer onbewust gaat. Ik ben ook continu bezig met mijn mond dicht doen om door mijn neus te ademen. Hier komt bij dat ik door de hyperventilatie heel erg veel pijn heb aan mijn kaken, en ik dus continu met mijn mond en mijn kaken bezig ben. Als ik mijn mond sluit (wat ik dus continu doe zodat ik door mijn neus adem) dan voel ik mijn boventanden telkens tegen mijn onderlip aan rusten (omdat ik er zoveel mee bezig ben denk ik?) En dit is echt gigantisch vervelend. Als ik echt goed afgeleid ben dan ben ik er al een stuk minder mee bezig maar over het algemeen houdt het me wel echt de hele dag bezig. Is er iemand die toevallig tips of ervaringen hiervoor heeft?

Lize

  • *
  • Berichten: 0
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2020, 16:24:01 »
hey, ik heb niet precies hetzelfde meegemaakt, maar kan me wel een beetje inleven. Na een vakantie vorig jaar in Spanje waar ik ontzettend heb moeten hyperventileren is het voor mij niet meer gelukt om zonder stress adem te halen. Ik moest altijd naar buiten kunnen, dicht bij de deur zitten en ik had constant langs van slikangst en de angst dat ik op een bepaald moment niet meer kon ademhalen.

Voor mij hielp allereerst het erover praten met veel mensen, ik kwam er zo a.) achter dat mn hele vaders kant van de familie ademhalingsangsten en -problemen heeft gehad en b.) dat ├╝berhaupt veel mensen erover mee kunnen praten.

Daarnaast vind ik het altijd fijn om als ik in de stress sta even voor de spiegel te gaan staan en naar mezelf te kijken. Het klinkt raar, maar dat helpt me goed om terug naar mezelf te gaan.

Ook relativeren helpt goed, want laten we wel wezen we hebben nooit gehoord over iemand die overleed omdat ze ineens niet meer konden ademen.

maar als grote tip is toch wel naar een psycholoog gaan want vaak zit het toch gewoon echt alleen in de kop!

weet je bent niet alleen en dat je hulp vraagt is top!

lisanneeee

  • *
  • Berichten: 0
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2020, 20:01:57 »
ik heb ook veel hyperventilatie gehad en bij mij hielp alleen afleiding en (lichte, niet al te zware en zweverige) meditatie. ik heb ook bij een specialist gelopen. dat was overigens 4-5 jaar geleden. nu als ik stress of spanning heb dan heb ik daar allerlei trucjes voor, waaronder een podcast voor een korte meditatie. ik denk en weet zeker dat de specialist je goed gaat helpen! succes meis!

charliemcgrath143

  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2021, 11:06:33 »
Hii allemaal,
Ik heb sinds een tijdje last van wat ze noemen chronische hyperventilatie. Waarschijnlijk is dit begonnen in een periode van veel stress, waardoor ik continu verkeerd ben blijven ademhalen. Ik heb er echt mega veel klachten van zoals duizeligheid, vermoeidheid, trillerigheid, algemeen een zwak gevoel in mijn lichaam, zweten etc. Ik ben er al voor naar de huisarts geweest en ik begin maandag bij een therapeut die is gespecialiseerd in hyperventilatie.
https://pimion.com


Adem door samengeknepen lippen.
Adem langzaam in een papieren zak of holle handen.
Probeer in uw buik (middenrif) te ademen in plaats van in uw borst.
Houd uw adem 10 tot 15 seconden per keer in.