Auteur Topic: CG methode  (gelezen 8540 keer)

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Gepost op: 23 juli 2018, 20:55:40 »
Hey!

Ik vroeg mij af of meer meiden hier op Girlscene bekend zijn met de Curly Girl methode. Curly Girl methode is een haarmethode voor natuurlijk krullend haar. De methode is bedacht door Lorraine Massey en wordt beschreven in haar boek “Curly Girl: The Handbook”.

Zijn er meer mensen die deze methode volgen en wat zijn jullie ervaringen?

Groetjes

Mint

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2018, 22:24:41 »
Super toevallig dat je dit topic nu opent, want ik ben er net gister mee begonnen. Ik heb eerst een poos de no-poo methode gewassen (alleen wassen met water in mijn geval) maar dat was het ook niet helemaal. Toen heb ik weer een hele tijd met gewone shampoo en conditioner gewassen, maar mijn haar is dan kurkdroog en basically stro. Vorige week ben ik naar de kapper geweest en daar hebben ze het natuurlijk met gewone shampoo en conditioner gewassen, dus ik dacht nu is het perfecte moment om de CG methode eens te proberen.

Dus zondag heb ik het eerst gewassen met een clarifyer, en daarna 'co-wash' gedaan, wassen met conditioner. De gebruikte conditioners waren gewoon goedkope, merkloze maar wel 'CG approved' conditioners van de Action. Daarna alleen jojoba olie in nat haar gedaan. Vanochtend werd ik wakker met gehydrateert haar zoals ik het nog nooit gezien heb (normaal gesproken is het alleen super droog, of super vet omdat ik het met producten probeer te hydrateren, geen inbetween). Het is inmiddels al wel een tikje droger geworden.

De vorm van mijn krullen/waves die ik ervan heb gekregen vind ik wel spuuglelijk en het volume is nu ook volledig weg, maar ik hoop dat ik daar nog verbetering in kan brengen als ik het ook op de 'CG manier' ga stylen..

Anyway ik ben helemaal verbaasd en tevreden met de resultaten voor de eerste keer uitproberen, dus wat mij betreft is het sowieso 100% de moeite van proberen waard, ik ga iig ermee verder.

edit: overigens heb ik dat boek niet. Ik heb gewoon de gids van de Curlygirl subreddit gevolgt..
mooierd

Yahya

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2018, 23:52:54 »
Ik gebruik CG methode approved producten maar ik doe niet echt veel moeite voor m'n haar. Draag het meestal in een lage knot dus dan zie je toch niks van de krullen. Ik heb krultype 2c/3a. De CG methode raadt aan om niet bij elke wasbeurt een shampoo te gebruiken, maar ik kan echt niet zonder. Ik gebruik Petal Fresh shampoo en Zwitsal conditioner.

Er is trouwens ook een Nederlandse (en Engelse) CG methode groep op Facebook. Super handig!
Perseverance.

xJamie

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2018, 23:49:24 »
Je kunt je haar toch ook gewoon bij een kapper permanent laten krullen?
la vie est belle

Mint

• **
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 25 juli 2018, 11:50:14 »
Je kunt je haar toch ook gewoon bij een kapper permanent laten krullen?
Misschien begrijp ik je comment niet goed hoor, maar CG is een methode om haar dat vanzichzelf al krult optimaal te verzorgen en stylen. Je zou er uiteindelijk mooiere krullen en gezonder haar aan over moeten houden dan wanneer je dezelfde producten gebruikt en het op dezelfde manier verzorgt en styled als ieder ander. Je 'maakt' er dus geen krullen mee zoals je dat met permanenten doet.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2018, 11:53:41 door Mint »
mooierd

Traveler

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2018, 18:15:45 »
Ik heb dit wel gedaan maar had er het geduld niet voor en vond het teveel moeite (ik ben er gewoon te lui voor). De stylingmethode werkte voor mij wel goed. Inmiddels is mijn haarstructuur veranderd en zit er enkel nog slag in helaas.
Hoi

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2018, 19:58:50 »
Ik ben ook al een tijdje bezig en merk toch echt verandering! Wil nu bezig gaan om steeds meer natuurlijke producten te gebruiken zoals DIY haarmaskers, eigen gemaakte lijnzaadgel en appelazijn als een soort shampoo.

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2018, 15:48:29 »
Ik ga hier vandaag/morgen mee beginnen. Maar wat een werk om het allemaal uit te zoeken en bij elkaar te krijgen. Ik geloof dat als iemand dit gewoon als één merk op de markt zou krijgen zó veel geld kan verdienen. Drie drogisten af geweest, in twee winkels opzoek geweest naar grote microvezeldoeken, klipjes om die vast te zetten én bijna 30 euro verder. En dan hoeven deze producten in theorie niet eens heel goed te werken... 😬

De Facebook groep is trouwens wel een goede tip geweest. Daardoor heb ik nu echt de stap ondernomen om het gewoon te gaan proberen.

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2018, 15:50:10 »
Die zijn er, maar die verkopen voornamelijk in Amerika. Er is een aanvraag gedaan bij Andrelon, dus wie weet in de toekomst. Gelukkig zijn er genoeg producten te koop bij Kruidvat/Action die redelijk betaalbaar zijn en ook CG.

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2018, 15:58:00 »
^ Dat klopt daar heb ik mijn producten nu ook vandaan. Alleen niet elke winkel heeft hetzelfde assortiment ect. En ik ben niet heel georganiseerd, dus was op gegeven moment kwijt wat ik had, nog moest en waar ik dat ging halen. Maar alles is binnen. 🎉

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2018, 16:18:59 »
Gelukkig! Wat heb je gekocht?

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2018, 17:53:03 »
Final wash: euro profit shampoo
Conditioner: Andrelon Kokos Boost
Deep conditioner: Andrelon Kokos Boost masker
Leave in: Ganier Loving Blends Milde Haver
CG-prof shampoo (voor één keer per week): Petal Fresh aloe & citrus

En alvast ook maar de Wella New Wave Ultra strong rock&hold gekocht. Terwijl ik mezelf eigenlijk in eerste instantie bezig wil houden met verzorgen. Nu duw ik het ook altijd in een knot. xD Maar dan heb ik hem in huis als ik zover ben.

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2018, 17:58:21 »
Petal Fresh shampoo staat er wel om bekend dat je er jeuk van krijgt op je hoofdhuid
Al die andere producten heb ik nog nooit gebruikt, maar mega veel gebruiken die andrelon kokos boost

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2018, 18:08:33 »
^ Hm, nou ja dat gaan we zien. Ik wist niet zo goed welke shampoo anders. En aangezien ik één keer per week zwem in chloorwater vind ik wassen wel zo’n fijn idee. Maar als dit inderdaad gaat jeuken, ga ik opzoek naar iets anders. =)

Kokosboost wordt inderdaad veel gebruikt. Ook wel het makkelijkst om aan te komen, natuurlijk.

Wat gebruik jij op het moment?

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2018, 18:12:18 »

Ik gebruik echt van alles door elkaar heen haha
Om te wassen gebruik ik vaak een co-wash. Momenteel heb ik die van African Pride Shea Butter Miracle Co-Wash Cleanser. Daarnaast gebruik ik het masker van de action (weet even de naam niet meer) en refresh ik mijn haar 's ochtends met water gemengd met Zwitsal conditioner.

Wil binnenkort zelf lijnzaadgel maken en gebruik al regelmatig appelazijn tijdens het wassen.

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2018, 20:53:30 »
Over die lijnzaadgel hoor ik inderdaad ook veel. Al hoor ik ook dat die niet heel lekker ruikt. 😬

Heb jij echt grote resultaten geboekt sinds je hieraan bent begonnen? Ik hoor/lees zoveel positieve verhalen. Ik ben heel benieuwd wat het voor mij gaat doen.

Oh, nog een vraagje. Hoe slaap jij met je haar? Ik zie daar nog wel tegen op. Ik beweeg heel veel en wordt erg snel wakker. En ik heb vrij lang haar dus zoiets als een staart boven op m’n hoofd (pineappel) gaat niet heel succesvol zijn vermoed ik.

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2018, 20:59:17 »
Merk wel dat mij haar een stuk beter is, maar denk dat ik nog wel eventjes te gaan heb. Denk dat het vooral nog redelijk pluizig is omdat ik ook nog een slechte hoofdhuid heb, wat natuurlijk ook effect heeft op de gezondheid van je haar.

Gewoon los. Heb het meerdere keren met een knot ofzo geprobeerd, maar dat werkt niet. Hoe dan ook ik word altijd wakker met een bos dat helemaal door de war is. Heb wel een satijnen kussensloop (kun je bij de action ophalen voor nog geen 2 euro) die ervoor zorgt dat mijn haar er wel iets fatsoenlijker uitzit. Meestal spuit ik het 's ochtends gewoon nat met water en gemengd met conditioner en kneed ik het in model. Styling producten gebruik ik vrijwel nooit.

Atosenzosja

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2018, 22:09:34 »
Ah, fijn om te lezen dat er ook iemand minder ‘drastisch’ is dan ik op FB lees.

Bedoel, dat je dus ook met los haar ‘kan’ slapen en niet perse stylingsmiddelen gebruikt.

Als ik die dingen lees (krullen crèmes, olie, sealen, gel, mousse, je deep conditioner ‘warm’ laten intrekken door je haar af te dekken met folie en een doek, slapen met je haar in een plop ect.) twijfel ik of dit wel iets voor mij is. Haha.

Slechter kan m’n haar er niet uit komen te zien en mocht dit niet werken kan ik altijd nog terug naar Andrelon perfecte krul. xD

Karbonkel

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: 29 juli 2018, 11:46:51 »
Haha, ik denk dat het al heel wat scheelt als je gewoon sulfaten, siliconen en uitdrogende alcohol vermijd. Slechter kan het er iig niet op worden lijkt mij. Denk ook niet dat al die producten perse goed voor je haar zijn, want dat het CG is betekend nog niet dat al die nadere ingrediënten ook perse goed zijn voor je haar.

midnight

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: 13 oktober 2019, 12:44:20 »
Ik ben voor het eerst mij aan het verdiepen in de CG methode, en op zoek naar producten die in Nederland verkrijgbaar zijn. Voor de reset wash/final wash wordt steeds de Europrofit shampoo van de kruidvat/trekpleister genoemd, maar die is volgens hun website uit het assortiment. Wat hebben jullie gebruikt voor reset wash/final wash?

edit: laat maar, ik blijk gewoon nog een shampoo te hebben zonder siliconen maar met sulfaten :')
« Laatst bewerkt op: 13 oktober 2019, 15:11:39 door midnight »

kopjechino

• Global Moderator
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2019, 19:23:18 »
Jaa ik doe het ook! Ik gebruik eigenlijk alleen CG shampoo, conditioner en haarmasker en heel af en toe mousse maar verder eigenlijk geen andere producten. Maar m'n haar is vooral zacht en gezond en minder pluizend, niet perse meer krul.
Like, I feel like every year has a new energy, and I feel like this year is really about, like, the year of just realizing stuff. And everyone around me, we're all just, like, realizing things